Het ideale kippenhok

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Het ideale kippenhok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-26 18:22

Hoe ziet het ideale kippenhok eruit.
Voorheen zaten ze in een tuinhuisje van hout en daarvoor ook in een houten hok. Maar met de vele kieren vond ik hout niet heel praktisch als er een bloedmijt uitbraak was.
Daarnaast had het tuinhuisje aan de onderkant best last van houtrot.

Ze hadden een hele grote ren met een gaasomheining. Maar met de huidige ophok plicht eens in de zoveel tijd niet handig.

Wat ik miste:
-een makkelijk schoon te maken hok.
- overdekt gedeelte buiten
- een stuk verharding bij nattigheid in de winter.

Eisen:
- erin kunne staan ivm. Schoonmaken en eieren rapen, voer en water bij vullen. Etc.
- diervriendelijk met name voor een wat groter/zwaarder ras.
- comfortabel qua klimaat in zomer en winter.
- eenvoudig vrij te houden van ongedierte?

Wat was ideaal voor jou of wat zou je anders doen.
Zijn en nog andere dingen om rekening mee te houden?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 18:45

Ik heb al jaren een Omlet kunststof kippenhok (Cube voor 4 grote kippen) met rennetje en automatische deur. Aangeschaft na een hele heftige bloedluisaanval. Het houten hok toen ritueel verbrand. Ik vind het ideaal, super makkelijk schoon te maken. Ze hebben een hectare waar ze kunnen scharrelen overdag, dus dat het hok wat kleiner is, vind ik niet zo'n ramp. Ze zitten toch het liefst boven op elkaar te slapen.

De ren heeft een zeil als dak, waardoor ze ook met slecht weer buiten beschut kunnen zitten.

roekes

Re: Het ideale kippenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 19:21

Ik heb zelf een kippen tractor gemaakt voor mijn kippen.
Elke dag verzet ik het hok met ren en ze zijn beschermd tegen roofdieren en met de ophokplicht kunnen ze wel blijven scharrelen.
Je kunt het netzo maken als je zelf wil. Ik heb geen foto maar even kippen tractor googlen en dan zie je genoeg voorbeelden.

Mijn vriendin heeft een kunststof omelet kippenhok en raad het echt af omdat ze zelfs in dat hok veel bloedluis heeft gehad bij haar kippen.

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 19:24

Ik heb een Keter tuinhuisje omgebouwd tot kippenhok en vind dat echt top! Makkelijk schoon te maken, je kunt er zelf in staan, genoeg ruimte voor de kippen, en met een automatisch kippenluikje zitten ze 's nachts ook veilig binnen.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 19:24

https://www.oogarden.be/be/nl/prod-5352 ... E8QAvD_BwE wij hebben deze met een ren er aan gemaakt, mijn man heeft in het midden een hekwerk van gaas gemaakt daar staan de kippenbenodigheden , aan de kant waar het luikje gemaakt is ....een automatisch kippenluik daar hebben we een deel overdekt en bestraat,daar staan de voer en drink bak...Het is een duur en mischiens wat luxe hok voor 4 krielen,maar er lopen bij ons vossen,na die 2x op bezoek te hebben gehad....Hebben we het grondig aangepakt...Ik mis de scharrelkippen wel,maar ze hebben zo geen klagen...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 19:25

Mijn kipjes hebben in van alles gezeten. Betonplex hok met twee verdiepingen met de ren eronder. In de stenen indoor garage met een ren erbuiten. Daarna helaas gestopt met kipjes. Wat mij het handigste lijkt maar ook wat prijzig maar wel praktisch is zoals mijn buiten voliere destijds, aluminium met fijn gaas. Mooi binnengedeelte. Maar dan de doorgang aan de onderkant ipv een vlieggat. Mooie ruime stahoogte en fatsoenlijk toegankelijke deuren.

In het nachtgedeelte kun je legnesten zetten, ik gebruikte in de garage altijd kunstof aardappelpakken met wat hennepstrooisel. Daarin kon goed het witte droogmaak poeder tegen bloedluis. Meestal zijn die nachtgedeeltes ook ruim genoeg om zelf zitstokken te maken voor je kipjes.

Het buitengedeelte is mooi strak en makkelijk dicht te overkappen als nodig. Ook daar heb je ruimte om zit dingen te maken. Als je dat alles op bestrating zet en daar zand oid overheen dan heb je dicht van onder. Rotvrij, stevig, makkelijk toegankelijk maar helaas wel met een prijskaartje. Alles makkelijk schoon te maken en te ontsmetten. En minder aantrekkelijk voor bloedluizen

https://dierencompleet.nl/product/maatw ... J1GoBKyRqT

Zoiets maar dan ruimere ren

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 19:42

Hier is onze opzet.
Wij hebben een oud betonnen varkenshok omgebouwd als nachthok.
In de muur zit een gat met toegang tot een ren van 8 meter lang en 4 meter breed.
De ren is nog niet af verder.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-26 19:49

Nu al blij dat ik dit topic geopend heb. Er komen mooie verblijven voorbij.

Helaas zit een stenen hok er niet in de voor de potentiële kippen. Dat valt echt af.
Die keter shed met ramen vind ik mooi en zeker een optie.

Die omlet doet wel erg klein aan. Al kan ik mijn daarin verkijken. Daarnaast las ik dat die een rooster heeft als ondergrond en dat dat niet ideaal is voor kippen. Dat valt dan af.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 20:11

Wij hebben zelf een dubbelwandig hok gemaakt met betonplex en de naden afgekit. Toch ook gewoon last gehouden van bloedmijten. Sinds deze zomer het middel exzolt gekregen via de dierenarts en dat werkt super! Soort van vlooiendruppels voor kippen.
https://bokt.digidip.net/visit?url=http ... p112114023

eshz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 20:18

Wij hadden jaaaaren een omgebouwd Keter huisje. Werkte top! Vervolgens een bloedmooi groot hooiberghuis laten maken, binnen 4 maanden bloedluis. Was ik nu maar bij plastic gebleven haha..

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-26 20:20

Ik geloof niet dat je bloedluis buiten de deur kan houden. Maar ik wil vooral een hok waarin het makkelijk te bestrijden is. Met hout en veel kieren valt dat tegen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 20:21

belle_boef schreef:
Ik geloof niet dat je bloedluis buiten de deur kan houden. Maar ik wil vooral een hok waarin het makkelijk te bestrijden is. Met hout en veel kieren valt dat tegen.

Dan zou je ook een houten schuurtje van binnen aftimmeren met betonplex of dunne trespa platen en zeil op de bodem.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-26 20:42

Mariska_28 schreef:
belle_boef schreef:

Dan zou je ook een houten schuurtje van binnen aftimmeren met betonplex of dunne trespa platen en zeil op de bodem.

Dat geeft meteen weer allerlei kieren door de dubbele wand. Die mijten zitten overal en juist daartussen kan je moeilijk bestrijden. Dat is wat ik absoluut niet wil. Ik snap ook niet het zeil op de bodem? Wat geeft dat voor voordeel?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 20:56

belle_boef schreef:
Mariska_28 schreef:

Dat geeft meteen weer allerlei kieren door de dubbele wand. Die mijten zitten overal en juist daartussen kan je moeilijk bestrijden. Dat is wat ik absoluut niet wil. Ik snap ook niet het zeil op de bodem? Wat geeft dat voor voordeel?

Ik heb in ons hok (een houten schuurtje) waar een houten bodem in zit een reststuk zeil gelegd zodat het goed schoon te maken is.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 20:58

Ik lees even mee hier, ik ga in een woonwijk wonen dus kippen vind ik wat lastig maar wil Japanse kwartels gaan aanschaffen. Net iets andere eisen maar ergens ook wel vergelijkbaar.

M_I_K_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 21:53

belle_boef schreef:

https://www.junai.nl/allestegenbloedlui ... zsQAvD_BwE

Wij hebben al zo’n 12 jaar deze bakjes onder de stokken. Gevuld met olie. Nooit meer bloedluis gehad. Let wel op dat de stokken van de muur geplaatst worden, zodat de bloedluis echt alleen via het bakje kan.
Werkt dus alleen bij kippen die ook werkelijk op een stok slapen. (We hebben ook een aantal kippen gehad die dat niet deden).

De kippen zitten ook in een zelfgebouwde houten hok (soort tuinhuis van 3x3) met een ren aan beide kanten. Ene kant verhard en overdekt, andere kant zandstuk.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 23:39

Mijn kippen krijgen sinds twee jaar finectopoeder over het voer. Sindsdien nooit een bloedluis weer gezien. Ik heb een houten tuinschuurtje van 2x2 met ren. In het hok heb ik op de helft een wand van gaas en een deurtje. In de ene helft de kippen en in de andere helft het voer voor alle dieren.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 23:48

belle_boef schreef:
Die omlet doet wel erg klein aan. Al kan ik mijn daarin verkijken. Daarnaast las ik dat die een rooster heeft als ondergrond en dat dat niet ideaal is voor kippen. Dat valt dan af.

Ik ben wel benieuwd waar je gelezen hebt dat het rooster niet ideaal is :) Het is immers bedoeld als een soort 'stok' voor de kippen als ik het goed begrepen heb.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 06:41

Ik heb een ren van volière panelen. Bovenop deels dichte platen. Deze staat op tegels en daar gooi ik zelf zand op voor het scharrelen. Ik heb er een houten nachthok in maar een te goedkope versie. Deze moet het nog een maandje volhouden tot we gaan verhuizen. In ons nieuwe huis i toevallig een kippenhok in een stenen schuur. Daar ga ik dan de ren gewoon op gras/zand zetten.
Ben benieuwd hoe dat qua ongedierte gaat. Hier op steen gaat het goed. Alleen muizen, maar ik heb zo'n trapbak dus van muizen ook geen last.

Ik heb zelf nog nooit last van bloedluis gehad. Afkloppen. Daar geen tips in. Dingen als tabaksstelen in de legnesten ed kan helpen. De eerder genoemde bakjes met olie hadden ze op een boerderij waar ik werkte, maar dat hadden ze alsnog geregeld een flinke besmetting. Ook op de stokken...

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 09:05

Wij hebben een "gewoon" houten tuinhuis. Voorheen altijd veel last gehad van bloedluis. Inmiddels hebben wij een nieuw houten tuinhuis en forse voorraad diatomeeënaarde in een ton (25 kg?). In het voorjaar maak ik daar een papje van en smeer ik de wanden in (tot een ruime meter van de grond), de zitstokken en de naden en kieren van de leghokken. Tot nu toe geen problemen meer gehad met bloedluis.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 09:17

Ik volg.
Hier stond een houten hondenhok voor buiten toen we hier kwamen wonen, deze opgeknapt tot kippenhok om te kijken of kippen houden zou bevallen.
Simpele draadren staat het hok in.
Ren is aan vervanging toe maar nog even geduld tot de oude paardenstal weggaat dan gaan we daar de nieuwe kippen ren en hok maken.
Ik wil er dan in kunnen staan.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 09:46

Ik heb zelf een hok gebouwd van zo'n 4,5 m2.
Schuin dak met ventilatieroosters voor goede ventilatie zonder dat de kippen in de tocht zitten. Vinyl op de grond zodat de bodem beschermd blijft en super makkelijk schoon te maken is. De muren, dak, legnesten en stokken zet ik eens in de zoveel tijd in de diatomeeënaarde (papje, dat smeer je dan overal op).
Afbeelding

Ik heb er een vaste ren aan, overdekt met vogelnet tegen de roofvogels (net zit er op de foto nog niet overheen).
Afbeelding

Ongedierte heb ik geen last vast en vossen komen er ook niet in.
Aan de achterkant van het hok zit een dakgoot die uitkomt op een regenton, daar kan ik jaarrond het water van de kippen mee aanvullen.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 09:53

Als je wel iets van een tuinhuis wil, er zijn tegenwoordig ook van die plastic tuinhuizen volgens mij. Geloof wel prijzig. Maar kun je wel in staan en dan van voliere panelen een ren er aan of zelf iets bouwen natuurlijk. Kun je in beide staan. Minder kans op ongedierte...