Heeft jou kat epilepsie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Heeft jou kat epilepsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-26 21:24

Ik vraag dat omdat mijn poes het ook heeft en ik heb er een vraag over. Ze heeft een vlooien allergie en ze had laatst een vlo en na behandeling vond ik niks meer. Nu is het zo dat ze als ze soms aan haar achterkant gaat likken dus bij haar heup en dan opeens wordt ze heel boos en valt ze zich zelf aan lijkt wel. Ik roep dan 1 keer hard haar naam en dan stopt ze gelijk, ik weet dat als ze door gaat ze een aanval krijgt. Ze krijgt 2 keer per dag medicijnen en dat werkt goed.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 21:34

marleen_usar schreef:
Ik vraag dat omdat mijn poes het ook heeft en ik heb er een vraag over. Ze heeft een vlooien allergie en ze had laatst een vlo en na behandeling vond ik niks meer. Nu is het zo dat ze als ze soms aan haar achterkant gaat likken dus bij haar heup en dan opeens wordt ze heel boos en valt ze zich zelf aan lijkt wel. Ik roep dan 1 keer hard haar naam en dan stopt ze gelijk, ik weet dat als ze door gaat ze een aanval krijgt. Ze krijgt 2 keer per dag medicijnen en dat werkt goed.

Hey!
Wij hebben een zelf gefokte poes met epilepsie vanaf jonge leeftijd.
Hoe oud is jouw poes? Is er onderzocht of het primaire of secundaire epilepsie is?
Welke medicatie krijgt ze?

troi

Re: Heeft jou kat epilepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:13

Nog nooit een kat met epilepsie gehad. Waren wel altijd boerenkatjes. Misschien dat het daar minder voorkomt.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:26

Zijn er foto's van de rug gemaakt?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:03

Nee die zijn niet gemaakt er is toen wel bloed afgenomen.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:04

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:03

marleen_usar schreef:
Nee die zijn niet gemaakt er is toen wel bloed afgenomen.

Hoe is de diagnose epilepsie gesteld?
Hoe zien de aanvallen er uit?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:41

Naar aanleiding van de klachten is het vastgesteld, ze ligt te slapen opeens begint ze wild te doen, plast zichzelf onder en de aanval is over.

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:18

K ken iemand waarvan haar kat epilepsie heeft.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:26

dioni schreef:
https://www.dierapotheker.nl/blog/felin ... -syndroom/

Ik denk dat jouw kat dit heeft. Feline hyperesthesie syndroom. Is vrij zeldzaam. Ik ben dierenarts en heb dit voor een patient van mij uitgezocht vorig jaar.

Ik denk het ook. Ik heb een ex-kater die het feline hyperesthesiesyndroom heeft, overigens heeft hij geen epilepsie. Vroeger wel een poes gehad met secundaire epilepsie (gevolg van tia's), maar die had dit niet.

Er zijn facebookgroepen over Feline Hyperesthesia, wel in het Engels, maar daar is veel te vinden.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:35

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 03:41

dioni schreef:
https://www.dierapotheker.nl/blog/felin ... -syndroom/

Ik denk dat jouw kat dit heeft. Feline hyperesthesie syndroom. Is vrij zeldzaam. Ik ben dierenarts en heb dit voor een patient van mij uitgezocht vorig jaar.

Interessant, ik wilde hier eigenlijk reageren omdat 1 van onze katten epilepsie heeft maar deze symptomen lijken heel erg op wat onze andere kat regelmatig doet. Ik dacht altijd gewoon dat het een soort 'jeuk aanval' was. Hij bijt zichzelf gelukkig niet stuk, wordt niet agressief en lijkt niet pijnlijk/angstig maar ik zal het toch eens benoemen bij de dierenarts maar deze kat medicatie geven is geen optie helaas. Zijn er buiten medicatie om dingen die kunnen helpen?

Wat kat 1 betreft, die heeft het van kitten af aan epilepsie en is inmiddels een jaar of 14. Hij krijgt de laatste jaren een half pilletje fenobarbital (vroeger meer). Ik ken hem een jaar of 6 en in die tijd heeft hij 1x een periode met aanvallen gehad. Dat ziet er echt anders uit dan dat ts omschrijft, hij valt om en heeft een paar minuten hele heftige spiersamentrekkingen. Het is echt vreselijk om te zien en als de aanval voorbij is is hij echt heel angstig en helemaal van de kaart voor +/- een uur, hij weet dan niet meer waar hij is en wie wij zijn. Gelukkig gaat het nu alweer ruim een jaar goed.