Kat ziek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

marjo1996

Kat ziek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-26 19:24

Hoi allemaal,

Uiteraard staat Murphy onder behandeling van een dierenarts!

Sinds maandagochtend is mijn kat Murphy ziek. Normaal gesproken eet hij graag en heeft hij veel trek. Hiervoor lopen we al bij de dierenarts i.v.m. verhoogde schildklier waardes waar hij medicatie voor krijgt. Deze medicatie zijn we nog mee bezig om dit in balans te krijgen, gezien zijn waarden afgelopen vrijdag nog wat te hoog waren.

Echter sinds maandagochtend wilde Murphy nauwelijks eten en mauwt hij bijna niet (normaal de hele dag door). Ook werd hij steeds slomer, dus maandagavond met hem naar de dierenarts geweest. Hier bleek hij bijna 41 graden koorts te hebben. Hij heeft koorts remmers, pijnstilling en antibiotica gekregen. Hierdoor leek hij zich snel wat beter te voelen, en in de avond wilde hij een klein beetje eten. Ook de volgende ochtend gingen er nog een paar hapjes in. Echter vanaf de middag/avond wilde hij weer niet eten. De volgende ochtend ben ik terug naar de dierenarts geweest, ook omdat ik zijn medicatie (metacam en antibiotica) slecht toegediend kreeg en dit een grote strijd was. Daarnaast was Murphy begonnen met overgeven en kwam hij erg misselijk over. Bij de dierenarts heeft hij weer wat gekregen tegen de misselijkheid, is de antibiotica weer met een injectie toegediend en heeft hij een infuus gehad ivm dat hij licht uitgedroogd was.

Helaas heeft dit tot nu toe niet gezorgd voor verbetering. Zodra hij eten ruikt, begint hij direct te kokhalzen, zelfs nu na de injectie. Ook ligt hij de hele dag te slapen en komt die het liefst niet van zijn plek af.

Uiteraard maak ik me zorgen om hem en ga ik morgenochtend weer terug naar de dierenarts (dierenarts had geadviseerd het nu 24 uur aan te kijken en bij geen verbetering terug te komen).

Zelf zit ik te denken aan:
- verstopping (al dan niet door een blokkade)
- alvleesklierontsteking

De dierenarts gaf al aan dat als het niet zou verbeteren, we verder onderzoek moesten gaan doen om uit te zoeken wat de oorzaak is. Uiteraard gaan we dit dan doen. Heeft iemand hier toevallig een vergelijkbare ervaring? En zo ja, wat is er toen bij jullie uit gekomen?

Ik hoor het graag!

zonnebloem18

Re: Kat ziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 19:27

Zoals je het omschrijft klinkt het exact als de alvleesklierontsteking die onze oude kater had. Die knapte nadat hij de juiste medicatie kreeg heel snel op gelukkig.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 20:08

Of nierfalen? De mijne wilde ook alleen maar slapen en niks meer eten toen.

Ingenting

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 20:38

Is de medicatie voor de schildklier opgehoogd na de meting van vrijdag?
Want die medicatie kan ook zorgen voor dit soort bijwerkingen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 20:41

Pff, wat rot. Ik vind 24 uur afwachten best lang als het zo slecht gaat.

Heel veel sterkte!

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 21:01

Hier ook een kat die hepetites A geeft gehad. Bloed afgenomen en dat was zo heel. Da was er zelf ook verbaast over. Keuze was in laten slapen, naar Utrecht of bij de huidige da proberen. Ik heb voor het laatste gekozen. Hij moest toen elke dag aan het infuus een week lang. En dwang voer. Na 2 weken zat het huis redelijk onder de dwangvoer spetters. Ik vond het zelf een heftige periode. Maar gelukkig heeft hij het overleeft.

Ik zal bloed af laten nemen en urine proberen op te vangen, zodat ze dat kunnen controleren.

Heel veel succes in deze tijd. Hopelijk heb je snel duidelijkheid.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 21:11

Wat naar zo erg zieke kat. Ik zou zelf aandringen op meer onderzoek en liefst ook zsm. Bloed en misschien echo van de buik of anders doorverwijzen als dat niet kan waar je nu zit

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 21:17

Het lijkt mij verstandig dat je voor het weekend nog naar de dierenarts gaat. Is er bloedonderzoek gedaan? Zo niet, dan zou ik dat morgen laten doen.
Sterkte. Altijd naar als een dier zich zo ziek voelt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 21:24

Hoe oud is Murphy?

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 21:29

Wat krijgt hij voor medicatie voor de schildklier?

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 22:09

Zit er geen grasspriet oid in zijn keel of neus vast?

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-26 22:11

Dank allemaal voor jullie reacties! Morgenochtend ben ik in ieder geval de eerste die aan de telefoon hangt met de dierenarts. Het mannetje ligt nu gelukkig licht spannend naast mij in bed. Maar nog steeds geen druppel willen eten of drinken helaas en erg zwakjes.

4 weken geleden is zijn bloed volledig gecheckt. Op de schildklier na, was alles perfect in orde. Dus als het zijn nieren zijn, zou het acuut moeten zijn. Ik vraag de dierenarts morgen in ieder geval zijn bloedbeeld te checken.

De medicatie is opgehoogd, maar daar zouden we maandag mee beginnen. Dit is dus niet gelukt, gezien hij niks meer wilde. Hij heeft dus, tot het ziek worden, de dosis gehad van de afgelopen 4 weken. Ik zal nog even opzoeken hoe het precies heet.

Murphy is 7,5.

We gaan zeker niet het weekend in zo. Dwangvoeren lukt onszelf niet, gezien hij dit echt vreselijk vindt. Als dit dus moet, wil ik toch kijken dat hij opgenomen wordt, zodat hij zeker weten genoeg binnen krijgt.

Echt vreselijk om hem zo rond te zien lopen. Ik hoop echt dat hij snel beter wordt... Gelukkig hebben we een goede dierenarts die doortastend kan zijn. Hij gaf vandaag al direct aan dat we bij geen verbetering naar verschillende oorzaken moeten gaan kijken en het dan echt uit moeten zoeken. Ik vertrouw er dus op dat hij grondig te werk zal gaan. Maar zelf wat inlezen kan natuurlijk nooit kwaad.

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-26 22:11

Sterrebell schreef:
Zit er geen grasspriet oid in zijn keel of neus vast?

Hij komt niet buiten, dus dan zou het van een plant moeten komen

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 22:59

Ik vraag me ook af of het niet zijn nieren kunnen zijn. Mijn 5 jarige kat bleek nierfalen te hebben (en hartfalen), daar kwamen we achter omdat hij niet meer kon poepen. Op niermedicatie gezet en dat ging voor korte duur beter. Ook een spuit met pijnstilling gehad die een maand werkte (weet zo even de naam niet, Semintra misschien?) op een gegeven moment viel hij terug en stak zijn chronische niesziekte de kop weer op. Uiteindelijk toch besloten om daar antibiotica voor te geven (spuiten, want pillen was onmogelijk bij hem), daar ging hij alleen maar harder van achteruit. Ook inderdaad veel overgeven, op een gegeven moment niet meer eten (ik heb hem 2 dagen op liquid snack en snoepjes gehad, omdat we toen al een afspraak hadden staan om in te slapen). Op de laatste dag wilde hij toch weer wat brokjes eten, maar dat ging moeizaam en hij leek ook gewoon moeite te hebben met kauwen ofzo? Het vermoeden van de dierenarts is dat de antibiotica een te grote aanslag op zijn nieren zijn geweest, maar we moesten iets. Woezeltje werd ook steeds lustelozer, lag veel ineengedoken en als hij stond, leek hij zijn buik ook op te trekken en zijn rug bol te maken. Wij hebben hem helaas, veel te vroeg, moeten laten gaan.

Ik zou dus zeker zijn bloed nog eens later controleren, als het zijn nieren zijn lijkt het enigszins op hoe Woezel was, zeker na de antibiotica.

Ik hoop heel erg dat je snel weer wat er mankeert en dat hij opknapt. Het is echt vreselijk om je dieren zo ziek te hebben.

Woezel vrat trouwens ook altijd als een bulldozer, dat was niet normaal, dus dat hij slecht ging eten was echt een enorm signaal hier. Hij viel overigens ook alleen maar af (hij woog op het eind nog maar krap 2,9 kilo), ondanks dat hij het grootste deel altijd goed at.

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:14

Hier ook 1 die al twee dagen bijna niet wil eten en veel slaapt.
Vanochtend is hij ineens wel weer geïnteresseerd in eten dus wellicht gaat er een virus rond?

Wat betreft schildklier, gezien Murphy nog vrij jong is zou ik gaan kijken of hij een kandidaat is voor i-131/ radioactief jodium behandeling.
Medicatie is slechts een bestrijden van de symptomen waar deze behandeling de oorzaak aanpakt van het schildklier probleem.

Ik heb dit in 2019 bij 1 van mijn katten laten doen in Gent. Hij was ook pas 8 toen het ontdekt werd en pillen was geen optie zonder een mega gevecht iedere dag.

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:10

Mijn man is net terug van de dierenarts. Ze hebben een foto gemaakt en het lijkt erop alsof hij verstopt zit. Hij is nu opgenomen voor komende nacht, heeft rectaal laxatie gekregen en ligt aan een infuus. Hij is vrijwel gelijk hierna op de kattenbak geweest, dus dat is positief. Ze houden hem nu goed in de gaten. Mocht zijn situatie veranderen, laten ze dat direct weten.

Daarnaast besloten te stoppen met de schildklier medicatie. We zijn nu bij een andere dierenarts dan waar we normaal komen (i.v.m. spoed maandagavond en onze eigen dierenarts niet kon) en die betwijfelt of de medicatie nodig is, gezien zijn leeftijd en de twijfelachtige waarden. Hij gaf aan dat mogelijk de medicatie een slechte invloed heeft op zijn spijsvertering. Het wordt dus even afwachten hoe het nu verder gaat, maar hij wordt in ieder geval nu goed verzorgd

Ingenting

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:34

Goed dat hij nu bij de dierenarts is, daar kunnen ze hem goed monitoren.
Zoals ik eerder al had gereageerd kunnen deze klachten idd voorkomen bij de medicatie die wordt gegeven voor de schildklier (al hoeft dat natuurlijk niet). Wat zijn de twijfelachtige waarden waar je het over hebt? Wordt er getwijfeld aan of de schildklier afwijkend werkt?

Hoop in elk geval dat hij zich beter mag gaan voelen en snel weer thuis kan zijn.

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:37

Ingenting schreef:
Goed dat hij nu bij de dierenarts is, daar kunnen ze hem goed monitoren.
Zoals ik eerder al had gereageerd kunnen deze klachten idd voorkomen bij de medicatie die wordt gegeven voor de schildklier (al hoeft dat natuurlijk niet). Wat zijn de twijfelachtige waarden waar je het over hebt? Wordt er getwijfeld aan of de schildklier afwijkend werkt?

Hoop in elk geval dat hij zich beter mag gaan voelen en snel weer thuis kan zijn.

Hij zit in grijs gebied wbt de schildklierwaarde. Zijn waarde was 44 (geen idee wat precies). De referentie waarden zijn:
- < 30 is niet verhoogd
- 30-60 is grijs gebied
- >60 is verhoogd

De dierenarts betwijfelt of zijn klachten van zijn schildklier komen en of die waarde wel dusdanig verhoogd is dat medicatie nodig is.

En bedankt voor je reactie! Ik hoop ook dat hij snel weer lekker thuis is

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:09

Weten ze ook waar de verstopping van komt? Of wijten ze dat dus aan de schildklier medicatie?

Hopelijk prikken ze ook nog een keer bloed om de huidige waarde van onder andere zijn nieren te kunnen vaststellen.

Wel heel fijn dat hij zelfstandig op de bak ging na het laxeren! Dat scheelt alweer een hele hoop en hij zal zichzelf dan waarschijnlijk ook gelijk een stukje beter voelen.

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:42

Net een update gehad, Murphy knapt zienderogen op en eet inmiddels alsof zijn leven er vanaf hangt haha. Dus dat is positief! Wel even afwachten of het zo blijft als de medicatie af wordt gebouwd. Ze vermoeden dat het is ontstaan door de schildklier medicatie in combinatie met een lichte verstopping.

Ze vermoeden geen orgaan problemen, gezien de resultaten 4 weken geleden echt perfect waren. Mocht hij achteruit gaan, is dat wel het eerste wat ze alsnog gaan testen.

Ingenting

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:45

Wat een goed nieuws zeg! Duimen dat dit door mag zetten.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:23

marjo1996 schreef:
Net een update gehad, Murphy knapt zienderogen op en eet inmiddels alsof zijn leven er vanaf hangt haha. Dus dat is positief! Wel even afwachten of het zo blijft als de medicatie af wordt gebouwd. Ze vermoeden dat het is ontstaan door de schildklier medicatie in combinatie met een lichte verstopping.

Ze vermoeden geen orgaan problemen, gezien de resultaten 4 weken geleden echt perfect waren. Mocht hij achteruit gaan, is dat wel het eerste wat ze alsnog gaan testen.

Beterschap/sterkte! Hopelijk is dit dan achter de rug.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:47

Sorro schreef:
Hier ook 1 die al twee dagen bijna niet wil eten en veel slaapt.
Vanochtend is hij ineens wel weer geïnteresseerd in eten dus wellicht gaat er een virus rond?

Wat betreft schildklier, gezien Murphy nog vrij jong is zou ik gaan kijken of hij een kandidaat is voor i-131/ radioactief jodium behandeling.
Medicatie is slechts een bestrijden van de symptomen waar deze behandeling de oorzaak aanpakt van het schildklier probleem.

Ik heb dit in 2019 bij 1 van mijn katten laten doen in Gent. Hij was ook pas 8 toen het ontdekt werd en pillen was geen optie zonder een mega gevecht iedere dag.

Die behandeling van een schildklier met radioactief jodium is volgens mij wanneer een schildklier te hard werkt. Niet dus als hij te langzaam werkt, dan moet je de missende hormonen aanvullen met medicatie. Ik weet niet wat het geval is bij deze kat?