Extreme prikangst hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Taifoen

Extreme prikangst hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-26 09:42

Hoi!

Wij hebben een teefje van bijna 3 jaar oud, labrador x Engelse springer spaniël.
Ivm jeukklachten zijn we met haar naar de dermatoloog gegaan waar we er achter zijn gekomen dat ze erg allergisch is voor mijten. Naast numelvi tegen de jeuk is ze gestart met immunotherapie om te zorgen dat ze minder gaat reageren op allergenen.
Echter is zij onwijs bang voor de prikken en is de bedoeling dat wij dit zelf thuis prikken. Nu is dat niet zo erg, we zijn beide verpleegkundige. Alleen de angst is niet te doen.
Ze moest een huidtest bij de dermatoloog van 26 prikken. Na 8 zijn we gestopt omdat ze zo in paniek was dat het de volgende keer maar onder narcose zou moeten. Dit hadden ze nog niet eerder gezien.
Ze vindt sowieso de dierenarts heel spannend en heeft al vaker oorontstekingen gehad en problemen met overvolle anaalklieren en wondjes (allemaal door de allergie).
Maar na de mislukte huidtest is het dus al helemaal drama.

Vorige week met prikken is ze naar mijn vriend uitgevallen.
Onze eigen dierenarts gaf aan dat we dagelijks moeten oefenen met nep prikken. Dus een huidplooi pakken en dan met een spuitje zonder naald "prikken". Als we dit proberen gaat ze er gelijk van door, is extreem op haar hoede en blijft ze uit onze buurt.

Ik heb ook het MCD gevraagd waar ze onder behandeling is voor advies.

Het is buiten de dierenarts om helemaal geen angstige hond, en heel lief. Maar ze is nu zo angstig en we willen haar graag helpen.

Momenteel moet ze elke 2 weken een injectie en uiteindelijk 1x per maand (levenslang).

Ik ben benieuwd of mensen hier ervaring mee hebben en wat volgens jullie goede vervolg stappen zouden zijn.
We kunnen natuurlijk bij onze dierenarts het laten injecteren, maar dan wordt de angst alleen maar groter.

Alvast bedankt voor het meedenken! :D

boris_rakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 10:28

Wat vervelend dat het zo lastig is om te prikken terwijl dat dus wel heel noodzakelijk is :(:)

Als ze nu al angstig wegrent wanneer je de huidplooi pakt dan ben je te snel gegaan. Breek het oefenen met prikken op in mini stapjes en oefen een aantal keer per dag zeer kort. Beter heel regelmatig en kort oefenen dan een lange sessie. Daarnaast zou ik de spuit de hele dag bij je houden om het normaal te maken dat hij in je handen is. Dus spuit vasthouden als je haar eten maakt, als je op de bank zit, wanneer je haar aanlijnt etc.

Houd uiteraard in de gaten dat je hier niet al mee over een grens gaat, bijvoorbeeld bij aanlijnen buig je over haar heen en pakt haar hals, ze kan dit ook zien als prikmoment waardoor ze uit kan vallen. Elke keer dat je te ver over haar grens gaat sta je weer met 2-0 achter dus wees daar alert op.

Stappen kunnen zijn:
- Spuit in je open hand, wanneer ze er naar kijkt beloningswoord en koekje. Herhalen, herhalen, herhalen.
- Spuit in gesloten hand en 5cm naar haar toe bewegen zonder dat ze wegloopt. Evt oefenen met lijn eraan om haar te steunen maar laat geen gewicht op de lijn komen. Belonen vóórdat ze opstaat, herhalen, herhalen.
- Spuit steeds dichterbij bewegen, elke tussenstap eerst weer bevestigen
- Spuit tegen haar aan houden, belonen vóórdat ze opstaat.
- Zonder spuit regelmatig huidplooi pakken, belonen vóórdat ze opstaat.
Deze stappen gaan over meerdere dagen/weken heen. Je begint elke sessie met de eerste stap en voegt pas een stap toe als de vorige volledig relaxt gaat.

Eventueel los hiervan oefenen met een target, dat kan een mat zijn waar ze op moet liggen of een stoelzitting waar ze haar hoofd op legt. Als dat goed bevestigd is (zonder de spuit erbij!) voeg je de 2 trainingen samen. Zo heeft je hond een taak om op te focussen terwijl jij de zorg uitvoert.

Je kunt filmpjes bekijken over coöperative care, er is enorm veel te bereiken als je op de juiste manier traint en regelmatig oefent. Lastige factor bij jullie is dat je weet dat je over 2 weken weer móét spuiten. Normaliter zou ik niet teveel tegelijk willen introduceren en ook weet ik niet hoe goed jullie haar eerste signalen kunnen lezen om onder haar angstgrens te blijven.

Dit is dus geen 1-size-fits-all advies maar een richting zodat je dit verder kunt onderzoeken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 10:41

Overleg met je dierenarts of je er iets kalmerend kan geven voor dat je daar naartoe gaat.

Daarnaast inderdaad oefenen. Maar de situatie daar is altijd weer anders.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 10:42

Ach wat sneu. Ben je bekend met cooperative care? Op internet is hier best veel over te vinden, hierin ga je in stapjes samenwerken met de hond om te behandelen.

Warboel

Re: Extreme prikangst hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 10:57

Taifoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-26 11:02

Bedankt allemaal, ik ga me eens in cooperative care verdiepen!

Met het nep prikken hebben we haar de laatste keer wat overschat. In mijn eentje kan ik prima een huidplooi pakken en dan haar aanraken met de spuit. Maar met zijn tweeën tegelijkertijd kan dit kennelijk niet. Nu was het prikken ook echt met zijn tweeën, want ze laat gaat er anders vandoor.

Het is vervelend dat er inderdaad wat tijdsdruk achter zit omdat de prikken zich steeds snel opvolgen.
Misschien dat we haar volgende week wel in de praktijk laten prikken en dan thuis heel rustig verder oefenen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 11:14

Ik zou proberen de ervaring anders te laten zijn.

Stel dat je haar nu iedere keer met z'n 2-en prikt in de woonkamer.
Dan bv in de tuin met haar spelen en in een onbewaakt ogenblik prikken.

Daarnaast zit er labrador in.
Is ze omkoopbaar voor wat lekkers?
In dat geval zou ik de spuit ombuigen tot een feestje.
Beetje smeerkaas erop en eraf laten likken.
Vervolgens stap voor stap naar de situatie dat ze smeerkaas krijgt nadat er geprikt is.

Denk ook nog aan jullie spanning die ze aan kan voelen.
Bij de DA is het al stress.
Jullie zijn verpleegkundigen, is er een collega die de prik toe kan dienen en haar langzaam aan kan laten wennen aan het feit dat prikken positief is (lees: een beloning krijgt)?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 11:18

Ik zou oook zoveel mogelijk oefenen en afleiden met wat lekkers. Dus bijv een likmat met wat extreem lekkers, en dam even steeds kort oefenen. Neem de kleinst mogeljjke naald. Dit gewoon elke dag met zijn 2en doen, dn weet ze na 2 weken nieteens dat de naald erin gaat. Ik zou die dus ook niet laten zien, maar gewoon elke keer een plooi pakken ergens anders. Je kunt namelijk ook rustig in een bil spuiten

Taifoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-26 14:55

Ze moet over precies een week weer een injectie krijgen. Vandaag met het MCD in Amsterdam overlegd en we gaan dan een keer daar prikken en dan kijken ze nog een keertje mee. Dan bouwt ze in ieder geval geen extra spanning op bij onze eigen dierenarts.
Verder gaan we 1x per week naar onze eigen dierenarts zonder dat we daar wat gaan doen. Dus alleen even knuffelen, wat lekkers en naar huis toe. Zodat ze dat hopelijk wat positiever gaat onthouden.

Ondertussen oefenen we thuis door, gisteren zag ze het spuitje een beetje in mijn dichte hand en ging ze er gelijk van door. Dus we gaan thuis verder oefenen, maar dan nog kleiner beginnen.

Ik wil haar eigenlijk niet in haar slaap prikken, ik weet eigenlijk zeker dat ze ervan schrikt en dan is het vertrouwen al helemaal beschadigd.
Het is gewoon sneu dat ze niet weet dat wij het beste met haar voor hebben en ze zo angstig is :knuffel:

Bedankt voor het meedenken allemaal :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 15:05

Je zou kunnen kijken of fear free pets iets te bieden heeft voor eigenaren wat betreft aanpakken van angst en prikken. Heb je al likmatjes geprobeerd (stapsgewijs dus niet gelijk prikken aan matje koppelen)? Reageert ze op alle plekken gelijk?

Taifoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-26 15:12

Het lastige is dat ze eigenlijk qua voeding alleen anallergenic mag hebben aangezien ze ook een voedingsallergie heeft :')
Dus we doen wel de brokken oplossen in water en dan in de blender en dat op een likmatje. Maar ik denk dat dat niet hoog genoeg staat voor haar, want brokjes neemt ze ook niet aan op zo'n moment. Maar we kunnen het zeker proberen!

Fear free pets ga ik even naar kijken!

Gombal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 15:23

Hier ook een hondje met de allergie ellende.
Ook oor ontsteking en volle anaal klieren, veel krabben en bijten aan de voetjes .
Zou allemaal kip en mijten allergie zijn.
Eerst een periode van driekwart jaar appoquel tabletjes gegeven ( werdt ze echt ziek van) . uiteraard niks met kip meer gevoerd. Maar bleef last houden van ziek worden, oren en klieren. Ook de jeuk werdt maar 12 uur onderdrukt en dan begon de onrust en het geknaag aan de voetjes weer. Na die tabletjes overgestapt naar cytopoint injectie. Dit zou iedere 4 weken herhaald moeten worden.
We hebben haar na een jaar cytopoint laten steriliseren. Maar ze leek na sterilisatie veel minder jeukerig. We doen nu met de afspraak, wanneer de jeuk weer begint laten prikken. en Ze doet nu al 7 maanden met het prikje en We voeren nog steeds geen kip. Maar wij hebben toch ook echt het idee dat de hormonen heel veel hebben verergerd in de jeuk. Ze heeft nog steeds geen jeuk, geen last van oren , of knagen aan de voetjes.
Ik weet niet of jullie hondje gesteriliseerd is, maar wellicht zou dat kunnen helpen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 16:03

Jullie prikken haar met z'n 2en, dus zodra jullie met z'n 2en aankomen en iemand haar vast pakt, zal ze al in paniek raken. Dan nep prikken is een brug te ver.

Ik zou beginnen met op ontspannen momenten, als ze bijvoorbeeld bij je ligt, gewoon een huidplooi te pakken. Later spuitje op zak houden en dat zo eens tegen haar huid zetten. Enkel op ontspannen momenten.

Dan los daarvan, met zn 2en haar hanteren. Eerst gewoon met 2 man haar knuffelen / aaien. Dan de ene haar vast laten houden (uitbouwen naar hoe je haar pakt met prikken) en de andere laten aaien. Zo uitbouwen.

Ze weten dondersgoed dat als je met 2 man naar haar toe komt en de ene haar goed vast houdt, dat er dan iets spannends gaat volgen.

Taifoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-26 16:06

Ze is al een tijdje gesteriliseerd. Ze heeft apoquel gehad met weinig effect, cytopoint injectie met geen effect en momenteel zit ze op numelvi wat vrij nieuw is en redelijk helpt tot nu toe.

Klopt Nyaleti, ze weet heel goed wat er gaat gebeuren als we met zijn tweeën aankomen. We gaan ook daar mee oefenen, dat is een goeie!

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 16:15

Ik heb geen tips, maar ik lees even mee.

Onze hond heeft ook angst voor prikken voor de inentingen.
Deze moet de dierenarts ook met 2 personen doen inclusief een muilkorf om.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 17:00

Anallergenic heeft geen blikvoer zeker? Dat maakt het wel moeilijk dan om likspulletjes als afleiding te gebruiken.

Taifoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-26 19:29

Cemlys schreef:
Anallergenic heeft geen blikvoer zeker? Dat maakt het wel moeilijk dan om likspulletjes als afleiding te gebruiken.

Nee helaas niet, echt alleen brok. De rest is hypoallergeen

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 00:29

Kijk eens op de website van Tamira den Kelder. Zorg zonder Dwang. En wat betreft de voer allergie, anallergic kan ook reactie geven. Heb je al eens geprobeerd om een onafhankelijke voedingsdeskundige in te schakelen?