Asielkat, buiten of binnen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

The_Cat

Asielkat, buiten of binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-26 15:15

Ik ben enorm in de twijfel over wat ik zou moeten doen, dus ik wil eens even horen wat de mening van bokt is :)

Ik heb een kat uit het asiel geadopteerd begin augustus 2025. De afspraak, en zo ook in het contract, met het asiel was dat ik de kat na verloop van tijd zou buiten laten. Hun argumentering dat ik de kat mocht meenemen was ook omdat ik de kat een mooie loop zou kunnen aanbieden, omdat de kat namelijk wel wat platteland & stalletjes tot zijn rijk kreeg.

Echter nu na de tijd die ik met de kat samen heb, twijfel ik enorm om haar buiten te laten. Ik heb nog nooit zo'n dappere kat gehad en als ze ergens nieuwsgierig naar is, dan gaat ze er ook gewoon helemaal achter. Ik heb 2 pogingen gedaan om haar buiten te laten en dat was steeds met angst rond mijn hart :') . De kat loopt overal naartoe en wil overal in, onder of op. Het probleem zoals ik zie, is dat dit een kat is die hier op platteland binnen de 3 maanden verongelukt. Of ze komt ergens vast te zitten of ze wordt aangereden door een auto. En dat wil ik natuurlijk helemaal niet.

de kat is als vondeling in het asiel terecht gekomen in een vangkooi, en werd op een leeftijd van +- 1 jaar geschat. Dus ze kent het concept buiten wel, want zo is ze ook gevangen. Ze zou ook wel graag buiten gaan denk ik, want als ze niet slaapt of speelt zit ze wel voor het raam naar de vogels te kijken.

Door ze binnen te houden, breek ik al eigenlijk mijn contract met het asiel maar ik weet ook niet of ik tekort doe aan de kat dan. Ik weet het eigenlijk niet zo goed. Wat zouden jullie doen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 15:19

Binnen of in je eigen tuin houden of in een ren buiten met een doorgang naar binnen. Dan weet je zeker dat je kat niet wordt platgereden. Of anderen tot overlast is. Een kat vrij laten rondlopen is risicovol voor de kat, voor anderen en vogels

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-26 15:21

karuna schreef:
Binnen of in je eigen tuin houden of in een ren buiten met een doorgang naar binnen. Dan weet je zeker dat je kat niet wordt platgereden. Of anderen tot overlast is. Een kat vrij laten rondlopen is risicovol voor de kat, voor anderen en vogels

Overlast zal het probleem niet zijn want de nabije buren zijn koeien & paarden :+

Het gaat mij eerder om dat ik eigenlijk "niet in regel ben" met een contract dat ik getekend heb en afspraken gemaakt hebt, en of ik de kat tekort zou doen door ze binnen te houden als ze een buiten kent.

Een ren is momenteel geen optie, anders leek me dat ook nog wel een leuk idee

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 15:23

Zolang ze binnen de boel niet afbreekt, lekker binnen houden, en als het asiel onverhoopt komt klagen dan ze erop wijzen dat je het doet voor het welzijn van de kat.

Ik heb een mening over asiels die vinden dat elke kat maar vrij naar buiten moet. Zij zouden juist degene moeten zijn die weten wat de gevaren zijn.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 15:28

Ik vind dit geen eenvoudige vraag. Thuis gingen de katten gewoon buiten, maar dat is 30 jaar geleden... Mijn eerste twee eigen katten waren ook asielkatten en ex-straatkatten, en die zijn nooit buiten geweest. Op ons appartement op het 7e en 8e met balkonnetjes boeide het ze niet, en in ons daaropvolgend huis met een mini-koertje met hoge muren al helemaal niet.Dus ik stond er niet bij stil. Ze waren happy en deden het goed, hadden ook genoeg ruimte.

Inmiddels een nieuw huis, met stadstuin, en grote schuifdeur dus goed zicht erop. We zijn hier komen wonen met een kat die recht van straat geplukt hebben. Deze was echt niet binnen te houden, zijn leven is buiten. Duis tuin laten afzetten (duur := ). Blijkt hij nog op 2 punten eruit te raken wat niet eenvoudig te fixen is... In het begin probeerde ik dan krampachtig hem 's nachts binnen te hebben met als gevolg dat hij soms niet wou komen en juist langer wegbleef. Inmiddels heb ik het losgelaten. Enkel als de vogels broeden gaat hij enkel in de avond of onder toezicht buiten en voor de rest mag hij het helemaal zelf weten. Nu het koud is zit hij veel binnen, vindt ook veel beter zijn rust maar loopt regelmatig buiten. Pakt ook veel muizen en ratten buiten dus is geliefde gast in andere tuintjes gelukkig.

Maar goed ja, als hij langer dan een nacht weg is of je ziet hem over 3m hoge muren paraderen... risicoloos is het zeker niet.

The_Cat

Re: Asielkat, buiten of binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-26 15:33

Binnen is ze nu gelukkig wel flink, en ik zorg ook dat als ik thuis werk we verschillende speelmomenten hebben (ook wel zo fijn voor mij). Het enige wat ze wel vaak doet is vogels kijken of ze zit voor het raam.

Mijn vorige katten gingen ook buiten, met het kattenluikje hadden ze dan overdag vrije loop en in de avond gaf ik ze eten en hield ik ze binnen. Maar die waren van nature ook veel voorzichtiger dan deze kat. Het is de aard van het beestje dat mij nu enorm doet twijfelen om ze buiten te laten.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 15:34

Het asiel komt echt niet checken of je je aan de afspraken houdt. Als eigenaar ben je er verantwoordelijk voor om je kat veilig te houden, als dat binnen is dan is dat binnen. Vraag is hooguit of ze dan de tent niet af gaat breken, maar dat merk je dan vanzelf.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 15:34

Ik heb mijn katten lekker buiten op de dag en zou ook echt niet anders willen. Ik heb zelf ook veel grond met opstallen dus ze zitten voornamelijk op eigen terrein. Mijn buren hebben ook allemaal katten en andere dieren, dus dat geeft hier geen overlast. Ik woon aan het eind van een doodlopend laantje dus ook wat verkeer betreft heb ik weinig last. Natuurlijk kunnen ze een keer verder weg gaan en aangereden worden of iets anders, maar dat risico neem ik.

Wel is het altijd even spannend als ze voor het eerst naar buiten gaan. Ook dat vraagt wel weer even een periode van gewenning. Sommige zijn heel stoer en nemen dus ook meer risico, andere zijn weer onhandig en dan houdt je je hart wel eens vast. Ik bouw het altijd op met een uurtje en dan meer. Scheelt ook wel dat alle katten die ik altijd gehad heb best goed naar hun naam luisteren dus ook wel weer komen als ik roep. Om te beginnen deed ik ze een uurtje voor etenstijd naar buiten. Dan hadden ze bij binnenkomst direct wat lekkers. Ik heb ook wel katten gehad die ik even uit de boom of van het dak heb moeten begeleiden, maar uiteindelijk zijn het allemaal heel handige buitenkatten geworden. Mensen, auto's etc. gaan ze echt wel uit de weg. Zelfs mijn directe buren hebben mijn katten nog nooit kunnen aaien en kunnen zelf niet in de buurt komen.

Maar terug naar jouw situatie. Hoe is je kat er zelf onder? Ik zou sowieso zelf de keuze maken hoor, ongeacht wat het asiel er van vind. Als jij de situatie niet veilig vindt en het idee hebt dat hij binnen ook wel een leuk leventje heeft dan is dat natuurlijk jouw keuze. Of je hem te kort doet moet je kunnen zien. Ik heb een van mijn katten een tijdje binnen moeten houden en die werd echt depressief ervan. Maar misschien heeft die van jou dat niet?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 15:35

Vind die eis van asiels wat dat betreft echt 1980...

Juist tegenwoordig met zoveel verkeer en ook zoveel gekken die een kat kwaad doen zou juist de regel binnen horen zijn. Of buiten in een goed afgezette tuin of ren.

En dat asiel hoe weet die dat jou kat nooit buiten komt?
Gaan ze posten aan de achterdeur? ;)

Mochten ze vragen hoe het met de kat gaat. Goed.
En stel dat ze aan huis komen controleren is ze binnen om te slapen. Want de meeste katten struinen in de nacht rond.

Komen ze dus nooit achter.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 15:41

Het gaat denk ik over kwaliteit van leven. Of dat bij jouw kat binnen voldoende is hangt van zoveel dingen af. Karakter van het dier, zijn er speelmaatjes in huis, hoeveel ruimte is er, wat is de behoefte?

Ik heb katten gehad die niet naar buiten wilden, die waren tevreden met een warme slaapplaats en een kattenbak en ik heb katten gehad die binnen helemaal gek werden.

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 15:46

Is dit niet iets wat je met het asiel kan bespreken? Daar zou ik als eerste heengaan met deze vraag.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 15:54

Ik zou dit echt niet met het asiel overleggen.
Als het een zwerver van 10 jaar was die al die jaren op straat had geleefd; ander verhaal.
Maar een katje dat het nu binnen prima naar haar zin heeft, naar buiten doen omdat het 'moet': nee echt niet. Het asiel komt niet controleren hoor.

Wij wonen ook achteraf op de boerderij. Hier zijn ze alleen buiten als er iemand thuis is en met een tracker om. Mochten ze de hort op gaan richting de drukke weg, krijg je een melding en halen we ze terug.
Vooral zo gedaan omdat hier katten zijn verdwenen (aka gejat) en we ze daarom dichterbij huis wilde houden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 15:55

Wat het asiel voor voorwaarden heeft is naar mijn mening secundair aan wat de kat nodig heeft. Stel dat de kat met de tenen op de drempel blijft zitten en je aankijkt van: ja hállo, heb ik eindelijk een huis en dan wil jij me naar buiten hebben. Ik blijf mooi binnen.
Kijk, dan is het voor zo'n kat niet goed om 'm te dwingen naar buiten te gaan.

Zelfde geldt andersom. Een kat die buiten zo gelukkig is, lekker de boel wil verkennen en op stap wil binnenhouden is natuurlijk even triest voor de kat als eentje die niet naar buiten wil daartoe dwingen. Daarom zou ik 'r gewoon laten. De eerste paar keer observeer je of ze snapt wat een auto is, en dat ze daarvoor opzij moet (ik heb een buurvrouw gehad met een kat die dat niet snapte. Dát is onverstandig en onverantwoord om zo'n kat buiten te laten. Maar eentje die snapt dat verkeer gevaar betekent, en die zichzelf kan redden, wat bij jouw kat zo te horen geen probleem is. Die zou ik lekker buiten laten. En als ze binnen wil is er een fijn huis met lekker eten en lieve mensen, wat een hele mooie aanvulling is op het bestaan uit haar eerste jaar, toen ze dat (mogelijk) niet had. Op die manier is het leven bij jou voor deze kat een verrijking en geen beperking.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-26 15:56

Ik heb geen andere katten momenteel. Het is ook echt wel een kat die niet met andere katten kan. Dat hebben ze in het asiel gezegd en merk ik ook, als er toch eens een kat in de buurt komt waar ze ze kan zien dan wordt ze echt helemaal gek en agressief tegen het raam.

Ze heeft best veel ruimte ter beschikking en heeft ontzettend veel klim en speelmogelijkheden gekregen. Hoe ze zich voelt bij de situatie is wat ik moeilijker vind. Ik denk dat ze zich best gelukkig voelt met de ruimte en ze houdt ontzettend veel van racen, dus heb ik ervoor gezorgd dat ze zoveel mogelijk kan lopen en laat ik haar zoveel mogelijk in de kelder als ze dat wil zodat ze daar kan jagen op spinnetjes.

Het probleem was ook dat de 2 keren dat ik haar buiten gelaten heb, ze ook gewoon heel dapper loopt, klimt en jaagt, maar ze stormde dan ook de weg op als een halve gek en dan is ze al 1x vast te komen zitten in een pijp en heb ik al hulp moeten bellen om haar eruit te graven. Ik vond dat best genoeg al.

@_chou ik zou het kunnen bespreken met het asiel, maar wat als dat dan voor hun een reden is om de kat weer weg te halen wegens niet naleven van regels? En hier zitten ook best wel wat mensen met kennis en ervaring dat ik het besloot even hier te vragen :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 15:59

Ik heb twee binnenkatten en bij de paarden twee buitenkatten. Beide groepjes kennen niks anders. De binnenkatten zijn raskatten, dus mogen sowieso niet buiten, de buitenkatten waren boerderijkittens. Maar alhoewel het superleuk is om ze te zien spelen en rennen, ga ik elke dag met de schrik heen dat er eentje of beide niet terugkomt. Het vorig katje daar is op een dag niet meer teruggekomen en dat vind ik geen fijne gedachte.

Je doet je kat echt niet tekort met niet buiten te laten, er is meer risico dat ze plat gereden worden. Eventueel een kattenkennel bouwen?

Het asiel zal echt niet komen controleren hoor. Alle dieren dat ik ooit al geadopteerd heb via officiële instanties hadden waslijsten aan "eisen", maar heb ik nadien nooit nog iets van gehoord.
Laatst bijgewerkt door Duhelo op 06-01-26 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 15:59

Tja, lastig te zeggen of ze altijd maar zo de weg op rent of dat het meer iets was zoals koeien die de hele winter op stal hebben gestaan, of paarden die maandenlang op modderpaddockjes hebben gekampeerd, en eindelijk weer buiten mogen en kunnen rennen. Dat kunnen we via bokt onmogelijk bepalen. Alleen door haar een tijdje buiten te laten en te kijken of er verandering in zit kun je het te weten komen. Al snap ik ook dat je dat eng vindt.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 16:00

Ik zou dit echt niet met het asiel bespreken, ben je mal :=

TS, zoals je haar beschrijft met wat je haar binnen kunt bieden lijkt het me prima om haar niet buiten te laten. Sommige katten zijn heel verstandig en andere lopen gewoon in zeven sloten tegelijk, en die moet je tegen zichzelf beschermen.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 16:37

Persoonlijk zou ik kiezen voor buitenren, maar als dat geen optie is..
Zou ik zeker in buitengebied kiezen voor buiten laten.

Als je een tracker omdoet weet je iig waar ze is mocht ze weer in een pijp vast zitten of opgesloten worden enz..

Een kat die zo graag buiten is zou ik niet opsluiten...liever een gelukkige kat( met mogelijk risico op aanrijding)
Dan een kat die ongelukkig nog heel veel jaar binnen moet blijven.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 16:50

Een asiel adviseert wat zij denken dat het beste is voor het dier, ze willen zo'n adoptiedier een zo goed mogelijk thuis bieden. Als jij dat goede huis biedt en de kat gelukkig is kan ik me niet voorstellen dat je je er druk over hoeft te maken. Het zou anders zijn als jouw kat al haar best doet om naar buiten te gaan en duidelijk unhappy is binnen.

Bovendien kan de situatie ook nog veranderen, als ze ouder en rustiger wordt is het misschien wel een optie om haar naar buiten te laten... wie weet.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 16:55

Ik herken deze verhalen helemaal niet, maar misschien zit ik dan wèl bij een fijn asiel aangesloten.
(Ik was pleegmoeder)

Ik zou kijken wat bij de kat past.
Wat de kat echt nodig heeft.

Van onze rode kater dachten we dat hij naar buiten MOEST! Maar had altijd ruzie.
Nu is meneer een flat katje geworden en is meer de rust zelve als dat hij ooit geweest is.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 17:01

geen zorgen maken om het asiel inderdaad. het gaat er om dat je een goed huisje biedt. volgens mij doe je dat prima. dit topic laat alweer zien dat je er goed over nadenkt.

je hebt ook GPS trackers voor katten. dan loopt ze nog steeds overal naar toe, maar dan weet je wel waar e is als je haar zoekt. wat betreft te dapper en ongelukken. lastig. je geeft aan dat ze jong gevonden is, misschien leert ze door te ondervinden. niet heel handig nee. maar misschien wordt het op den duur onhandig.

nou ben ik gewend dat katten altijd buiten komen, dus ben niet objectief.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 18:10

Ik heb een boerderij kat en een straat kat. Beide gaan alleen naar buiten in de tuin (als ik er ook ben) maar zeuren er nooit om.
Ik heb ook twee raskatten die ook in de tuin gaan, waarvan 1 alleen in de zomer anders vindt die het te koud.

Alle katten zitten voor het raam te kijken naar de vogels. Dat betekent niet zo zeer dat ze naar buiten willen. Als ze namelijk echt naar buiten willen dan merk je dat wel

Zolang je kat content is binnen zou ik het zo laten. Je kan wel oefenen met een tuigje als je dat fijn vindt. Jouw taak als baasje is om het beste te doen voor de kat en als jij voelt dat dat binnen is dan moet je dat doen

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-26 21:31

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga het nog aankijken voor 2 maandjes. Dan moet ze terug voor haar vaccinaties en kan ik het de dierenarts ook nog eens checken, en misschien oefenen met een tuigje inderdaad en haar zo eerst de omgeving leren verkennen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 22:35

Duhelo schreef:
Ik heb twee binnenkatten en bij de paarden twee buitenkatten. Beide groepjes kennen niks anders. De binnenkatten zijn raskatten, dus mogen sowieso niet buiten, de buitenkatten waren boerderijkittens. Maar alhoewel het superleuk is om ze te zien spelen en rennen, ga ik elke dag met de schrik heen dat er eentje of beide niet terugkomt. Het vorig katje daar is op een dag niet meer teruggekomen en dat vind ik geen fijne gedachte.

Je doet je kat echt niet tekort met niet buiten te laten, er is meer risico dat ze plat gereden worden. Eventueel een kattenkennel bouwen?

Het asiel zal echt niet komen controleren hoor. Alle dieren dat ik ooit al geadopteerd heb via officiële instanties hadden waslijsten aan "eisen", maar heb ik nadien nooit nog iets van gehoord.

Ik heb een gelijkaardige situatie. Ik heb 2 raskatten die enkel binnen leven, en bij de paarden 3 “stalkatten” die niet binnen komen. In 1 van die stalkatten herken ik het karakter van jouw kat TS. Hij is ongelooflijk lief maar ook zo nieuwsgierig, zo brutaal en voor de duivel niet bang. Ik ben hem al een nacht kwijt geweest. Was hij de buurvrouw achterna gelopen en opgesloten geraakt in de garage. Elke avond ben ik dus blij dat ik zijn kopje zie. Ik zie hem bv ook nog in de bestelwagen van de pakjesbezorger belanden en zo verdwijnen.

Dus, heb jij het idee dat je de kat niets gekort doet door hem binnen te houden, zou ik dat zo houden. Asiel? Niets van aantrekken. Jij maakt je keuze in functie van het welzijn van je kat (en jezelf). Daar is niets mis mee.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 08:35

Allereerst is het nu jouw kat, dus mag jij er mee doen wat je wilt. Je leest immers ook zo vaak dat bij paarden, met contract dat blabla en dan doet het nieuwe baasje het toch niet.

Dan het naar buiten laten. Je hebt het al geprobeerd, dus eigenlijk voldoe je dan aan het contract zelfs. Maar als het niet gaat, dan gaat het niet he. Ik weet van een collega die ook een kat uit het asiel had gehaald die met een vangkooi gevangen is. Die was er wel wat korter dan de jouwe, maar is ontsnapt en nooit meer teruggekomen. Waarschijnlijk was het vrije leven van vroeger toch belangrijker. Een buitenkant blijft 9 van de 10 keer ook een buitenkat in het gedrag. Een kat geboren op een boerderij wordt nooit een echte binnenkat is mijn ervaring als ik het bij anderen zie.

Ik zou inderdaad eens kijken naar een tuigje en dan het misschien opbouwen, maar als je het echt niet vertrouwt, dan gewoon niet.