Wanneer is het genoeg? Kat in laten slapen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Storm

Wanneer is het genoeg? Kat in laten slapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-26 12:41

Hoi iedereen,

Ik zit een beetje in dubio.
Ik heb een heel lieve kat, Mika. Hij wordt in april 17 jaar.

Maar het gaat niet zo goed met hem. Hij drinkt heel erg veel (2 drinkbakjes per dag), maar zijn bloed laat niks geks zien. Zijn ontstekingswaarde was wel een beetje hoger, maar ook dat viel erg mee. De dierenarts wist verder ook niet precies wat er kon zijn.

Maar hij voelt zich niet lekker, hij miauwt erg veel en hard, hij kan zichzelf niet meer schoonhouden (slechte vieze vacht) en hij plast meerdere keren per week naast de bak. Hij gaat dan met zijn voorpoten in de bak maar zijn kont houdt hij erbuiten. Poepen doet hij wel altijd goed, hij draait zich dan eerst om en poept dan goed in de bak.

Verder is hij veel aanhaliger dan hij altijd was. Hij was nooit een schootkat, maar nu wel. Best gezellig, maar niet zoals hij was.

Hij eet nog goed, hij heeft eigenlijk altijd honger.
Verder lijkt hij nog goed in orde te zijn. Hij springt nog prima op de bank en loopt in de tuin nog een klein rondje.

Maar mijn vraag is nu, wanneer weet je dat het 'genoeg' is? Ik zit vreselijk te twijfelen. Aan de ene kant denk ik dat het goed is geweest, maar ik ben bang dat het nog te vroeg is. Moet ik of verder met uitzoeken waarom hij zoveel drinkt?

Wie kan me hier meer inzicht over geven? Wanneer is het genoeg?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 12:43

Wat zou “te vroeg” zijn? Ontneem je hem daarmee de kans op genezing?
Ben je al bij de DA geweest?

F_Orumster

Re: Wanneer is het genoeg? Kat in laten slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 12:47

Ze heeft het bloed laten controleren en zegt geen gekke waarden te zien, en dat de da het ook niet weet. Dus daar is ze geweest ;)

Je zou een geriatrisch profiel kunnen laten opmaken, dan test je op alle typische ouderdoms kwaaltjes.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-26 12:47

rien10 schreef:
Wat zou “te vroeg” zijn? Ontneem je hem daarmee de kans op genezing?
Ben je al bij de DA geweest?

Nee, beter wordt hij niet.
Ja, ik ben bij de DA geweest. Die heeft bloedonderzoek en urine onderzoek gedaan. Uit het bloed kwam dat er een wat hogere ontstekingswaarde was, maar te laag om dit verder te onderzoeken. Urine was schoon.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 12:50

Ik zou kijken wat er gebeurd als je hem toch op een antibioticum laat zetten?
Kan net zijn dat het wel zijn problemen net aanpakt en hij zich er beter van gaat voelen.
Ik zou bespreken of het een optie is.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 12:51

F_Orumster schreef:
Ze heeft het bloed laten controleren en zegt geen gekke waarden te zien, en dat de da het ook niet weet. Dus daar is ze geweest ;)

Je zou een geriatrisch profiel kunnen laten opmaken, dan test je op alle typische ouderdoms kwaaltjes.

Oh ja. Strak overheen gelezen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 12:55

Is er gecontroleerd op suikerziekte en/of hoge bloeddruk? Dat past wel bij dit beeld.
Het is wel een uitdaging om een kat daarvoor te behandelen.
Wanneer het 'klaar' is is een moeilijke beslissing. Dat kun je het beste samen met de dierenarts overleggen. Maar ik weet uit eigen ervaring hoe moeilijk dat is. Sterkte daarmee.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-26 13:04

Hij is getest op chem 17, t4 en SDMA. Hier is niks uitgekomen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 13:26

Nieren, schildklier?
Ik heb een heel oude kat (stokdoof en door een ongeluk enigszins gehandicapt) die nierproblemen heeft. In de urine niet te zien, maar wel heel veel drinken en kleine rare plasjes, vaak naast de bak of zomaar ergens.

Hij krijgt speciaalvoer en bij periodes medicatie. Is ook al eens drie dagen opgenomen geweest en aan het infuus gelegen wegens zijn nieren. Maar over het geheel genomen is hij best happy.

Ik zou eens een second opinion vragen bij een andere dierenarts.

Sterkte!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-26 13:52

Maar nieren zijn gecheckt. Dat was het eerste waar de DA aan dacht. En dat was het dus niet...

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 13:55

Ik zou wat uitproberen met een andere bak, bv zonder hoge rand, groter etc. Zolang je kat nog goed eet en ook naar je toekomt en happy blijft, lijkt het me niet dat ze erg lijd. Zou wel de symptomen voorleggen aan een dierenarts met veel ervaring met katten inderdaad voor bv second opinion, misschien dat er nog wat ondersteuning kan komen door bv medicatie, is het hoge bloeddruk ofzoiets

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-26 13:58

Bedoel je een andere kattenbak? Hij heeft de grootste maat PeeWee XL. Veel groter is er denk ik niet?
En hij denkt dus dat hij in de bak plast, alleen trekt hij zijn kont niet naar binnen. Ik heb nu puppypads liggen rondom de bak.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 14:03

Ik heb het helaas te laat besloten, wij hebben ons 'twijfelgeval' dood gevonden in zijn mandje op 23 december. Hoewel ik steeds zeg dat ik hoop ze allemaal dood te vinden in hun mandje, in hun slaap gestorven blijf ik nu met vragen achter. Nu vraag ik me steeds af 'had hij pijn?', 'was hij toch ziek?', 'heb ik iets gemist?'.

Hij heeft in zijn leven geen dierenarts gezien, nooit iets mis totdat hij ineens sterk begon te vermageren maar wel zijn ding bleef doen. Eten, drinken, ging naar buiten en sliep niet meer dan normaal, ook niet miauwerig of iets maar wel vel over been. Ik vreesde al voor de winter, maar hij was niet zichtbaar ziek. Toen hij begon te vermageren hem laten onderzoeken maar daar kwam niks uit. Ja, wat dan?

Nu achteraf denk ik, had ik hem maar eerder laten inslapen... Mijn gevoel zat goed ondanks dat het niet direct aan te tonen was. Dan had mijn ziel ook rust gehad, te vroeg ben je zelden, te laat des te meer.

Heel veel sterkte TS!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 14:31

Waarom denk je dat hij zich niet lekker voelt? Denk je dat hij zelf last heeft van hard miauwen en buiten de bak plassen of zit daar een stuk frustratie van jou (wat ik echt snap)?

Ik lees nog niet echt dat hij op is eigenlijk.

Voor wat betreft 'wanneer is het genoeg'; ja, je kan te vroeg zijn.
Ik ben met mijn vorige kat weer naar huis gestuurd door de dierenarts, omdat hij haar nog te goed vond. Dat was bizar en heel verwarrend. Ik was klaar voor afscheid. Ze heeft daarna nog iets meer dan een half jaar door huis rond gehuppeld voordat we alsnog afscheid namen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-26 15:16

Kim, wat sneu, maar ook wel mooi, in de nacht tijdens zijn slaap, lekker in zijn eigen mandje. Maar ik snap je wel.

Goof, ik vind het miauwen en plassen niet zo erg. Maar het was mijn moeder die me erop wees, ze vond hem er tijdens kerst niet goed uit zien. Daarna hebben we erover gepraat en zij wees me er ook op dat het misschien wel tijd is voor het beestje. Hij is ook zo dement. Ik denk dat hij zich niet zo lekker vind omdat hij me overal volgt, steeds bij me zit, dat is gewoon niet zoals hij altijd was. Ik ben bang dat hij me probeert te vertellen dat hij zich niet lekker voelt.

Online heb ik zo'n testje ingevuld, en als je meer dan 6 keer ja hebt op ouderdomsvragen, dan wordt het een beetje 'tijd' om afscheid te nemen. Ik kwam uit op 8... ;(

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 15:27

En bloeddruk ?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 15:47

Ik moest ook gelijk denken aan de schildklier.
Los daarvan; Je kunt nooit te vroeg zijn, enkel te laat.

Voor mij persoonlijk ligt de grens bij of een dier een fatsoenlijk leven kan leiden, of dat het lijden is.
niet alleen fysiek, ook mentaal.
Jij kent je dier het beste! Maar als het anderen om je heen ook opvalt dan kan het wel eens tijd zijn en heb je zelf wellicht (uit hartzeer) een blinde vlek voor dat wat het beste voor het dier is.

Ik heb zelf een hondje gehad die ook duidelijk aangaf dat het genoeg was, hoe moeilijk ook, heb ik daar naar geluisterd. Ik wil nooit "tot het gaatje gaan" met een dier, dat verdienen ze niet.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 16:06

Het doet me ergens ook denken aan onze kat die dementie kreeg. Niet het vele drinken, maar wel het miauwen en niet goed wassen en niet goed op de bak gaan. Zoiets zou het ook kunnen zijn, zeker op die leeftijd.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-26 16:10

BigOne schreef:
En bloeddruk ?

Dat weet ik eigenlijk niet.
Niet om gevraagd, ik weet ook niet of dat is opgemeten.

Barbara, schildklier is getest en was goed.

Bedankt voor alle ervaringen en meedenken. Het is ontzettend lastig.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 16:19

Ja hoor, zijn speciale meters voor. Bijna elke kat op leeftijd krijgt een te hoge bloeddruk. Symptomen zijn hogerop gaan zitten, soms rare uitingen zoals ineens stilstaan en miauwen ( heel hard en klagelijk) en slechter zien. Dus niet echt het vele drinken maar toch?

Krtek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 16:26

Mijn kat heeft veel overeenkomsten met die van jou. Ze is in augustus 17 geworden. Eet en drinkt veel, miauwt geregeld hard en is erg mager (ze is nooit een grote dikke poes geweest). Doet netjes op de bak. Slaapt veel maar speelt ook nog wel iedere dag eventjes. Ze loopt soms een beetje dronken door huis en wil op dit moment niet naar buiten (maar kan ook door het weer komen :brr: ).
Voor mijn gevoel is ze nog niet op en nog niet klaar met haar leven. Ik blijf het wel goed in de gaten houden, het moet wel leefbaar blijven voor haar. Hoop dat het nog even duurt voordat het zo ver is, zal heel zwaar worden om afscheid te nemen maar ik zal ze zeker niet laten lijden.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 20:03

BigOne schreef:
Ja hoor, zijn speciale meters voor. Bijna elke kat op leeftijd krijgt een te hoge bloeddruk. Symptomen zijn hogerop gaan zitten, soms rare uitingen zoals ineens stilstaan en miauwen ( heel hard en klagelijk) en slechter zien. Dus niet echt het vele drinken maar toch?

Ik wilde dat ik dat eerder had geweten. Een van onze katten is ruim 21 geworden en leek nooit ziek, alleen dement het laatste jaar. Hard miauwen en het leek alsof hij dan niet wist waar hij was.

IK zal volgende oude katten erop laten testen bij dit gedrag.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 20:12

Ik denk dat je op het punt bent gekomen dat je niet meer 'te vroeg' kunt zijn, maar grotere kans krijgt op 'te laat'.
Een gesprekje hierover met de dierenarts kan je helpen.

Hoe dan ook; sterkte gewenst.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 20:45

Zijn ook de elektrolyten gecontroleerd? Misschien een bijniertumor?

Of juist Addison, dat geeft nog wel eens vage symptomen

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 20:55

Het is gewoon heel lastig. Je kunt wel allerlei onderzoeken doen, maar soms zijn ze ook gewoon op hé.
Omdat je zegt dat hij ook dement is, en zich niet goed schoon kan houden, zou ik zeggen, het is tijd. Hoe lang moet je nog wachten voordat het echt slecht wordt. Een kat is een ontzettend hygiënisch dier, als ze zich niet meer goed kunnen verzorgen dan is er vaak meer aan de hand.
Met deze leeftijd kun je wel stellen dat ze een mooie leven heeft gehad. :)