Hoe Border Collie met artrose ondersteunen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anneert

Hoe Border Collie met artrose ondersteunen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-25 16:54

Hoi allemaal,

Allereerst, ja ik ga ook naar de dierenarts. Maar omdat men hier vaak goede raad krijgt, stel ik mijn vraag ook hier.
Wij hebben een Border Collie (werklijn) die in februari 13 wordt. Een aantal jaar geleden mankte ze met een voorpoot, we hebben toen Gelatinaat gekocht en dit hielp een tijd. Toen naar dierenarts en medicatie gekregen. Omdat dit echt supergoed hielp hebben we het afgebouwd en bleef ze goed lopen. Het leek toen op overbelasting.

Nu mankt ze met dezelfde poot weer, stijf bij opstaan, maar na wat lopen/opwarmen loopt ze weer soepel. Ze joekert niet, lijkt geen pijn te hebben, maar dus met opstaan wel echt stijf. Ik denk dat ze artrose heeft.
Nu denken we eraan om een andere vorm van collageen te geven (naast advies dierenarts), maar wat zouden jullie doen?

Ze is nog jong in het koppie, dus wat ons betreft hoeft dit geen doodvonnis te zijn en willen we haar zo goed mogelijk ondersteunen. Ze hoeft geen trappen te lopen, tillen haar in de auto etc, dus daarop passen we aan.

Bedankt alvast!

liberia

Re: Hoe Border Collie met artrose ondersteunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 16:56

Onze Labrador wordt in maart 13 jaar. Ze heeft al een poosje precies hetzelfde als jou BC, stijf bij opstaan en na een poosje lopen gaat het weer goed. Zij heeft veel baat bij OptiJoint. Een poeder wat tweemaal daags over het voer gaat.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 17:05

Ik heb zelf goede ervaring met Soulmate als supplement.
Maar eerlijk, op deze leeftijd en als ze verder nog gezond is zou je haar ook (iom de dierenarts) op een onderhoudsdosis metacam kunnen zetten. Ik zou dat laatste echt eens bespreken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 17:12

Ik heb erg goede ervaringen met Synopet.
Laatst was het even niet leverbaar en heb ik de Synofit besteld (voor mensen, maar in feite hetzelfde spul) en die heb ik later aan mijn moeder gegeven met artrose. Ook zij merkt heel snel verschil en heeft geen pijn meer aan haar heup, en inmiddels ook alweer een nieuw flesje besteld.
Ik voer de Synopet inmiddels al zeker drie jaar, en ze gaat maar heel langzaam achteruit en heeft nog steeds dagen waarop ze nergens last van heeft zo lang ik het blijf voeren. Voordat ik ermee begon, een aantal jaren geleden, liep ze echt mank op een voorpoot. Dat doet ze nog steeds veel minder. Ze ging zelfs weer wat spelen en rennen.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:34

Synopet / groenlipmossel is een heel mooi ondersteunend supplement :j

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:14

Ik hoor veel goede verhalen over de maandelijkse librela injectie. Wordt bij de dierenarts gezet. Niet goedkoop, geloof rond de 80 euro maar wel goede resultaten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:20

Librela zou ik echt alleen als laatste redmiddel gebruiken. Er schijnen ook honden te zijn die er juist heel slecht op reageren.

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:35

Bedankt allemaal! Ik ga er even in duiken.

troetjoek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:01

Mijn border meisje van net 6 heeft artrose in beide ellebogen en polsen.
Is begin dit jaar ook geopereerd aan ED

Ze krijgt aan pijnstillers
Galiprant en om de 3 weken de librela spuit.

We hebben een tijd op de rimadyl gestaan maar kreeg zwarte ontlasting.

Dr tralieve deed niet veel
Evenals de gabentine

Ze word om de week gelaserd en krijgt hydrotherapie en haar lichaam word na gevoeld of ze zich vast heeft gezet

Ze heeft goede dagen minder goede en slechte dagen.

We hebben inmiddels een wandelwagen waar ze in kan liggen als we lang gaan wandelen.
Dit vind ze prima en zo kan ze toch een rondje doen in het losloopgebied.

Ook hebben we een jas en een badjas overall omdat kou en artrose niet goed samen gaan.

Qua supplementen van alles geprobeerd maar maakte geen verschil.

Ook volgens de voedingsdeskundige
Zit er voldoende in de voeding