Hoe Border Collie met artrose ondersteunen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anneert

Hoe Border Collie met artrose ondersteunen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-25 16:54

Hoi allemaal,

Allereerst, ja ik ga ook naar de dierenarts. Maar omdat men hier vaak goede raad krijgt, stel ik mijn vraag ook hier.
Wij hebben een Border Collie (werklijn) die in februari 13 wordt. Een aantal jaar geleden mankte ze met een voorpoot, we hebben toen Gelatinaat gekocht en dit hielp een tijd. Toen naar dierenarts en medicatie gekregen. Omdat dit echt supergoed hielp hebben we het afgebouwd en bleef ze goed lopen. Het leek toen op overbelasting.

Nu mankt ze met dezelfde poot weer, stijf bij opstaan, maar na wat lopen/opwarmen loopt ze weer soepel. Ze joekert niet, lijkt geen pijn te hebben, maar dus met opstaan wel echt stijf. Ik denk dat ze artrose heeft.
Nu denken we eraan om een andere vorm van collageen te geven (naast advies dierenarts), maar wat zouden jullie doen?

Ze is nog jong in het koppie, dus wat ons betreft hoeft dit geen doodvonnis te zijn en willen we haar zo goed mogelijk ondersteunen. Ze hoeft geen trappen te lopen, tillen haar in de auto etc, dus daarop passen we aan.

Bedankt alvast!

liberia

Re: Hoe Border Collie met artrose ondersteunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 16:56

Onze Labrador wordt in maart 13 jaar. Ze heeft al een poosje precies hetzelfde als jou BC, stijf bij opstaan en na een poosje lopen gaat het weer goed. Zij heeft veel baat bij OptiJoint. Een poeder wat tweemaal daags over het voer gaat.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 17:05

Ik heb zelf goede ervaring met Soulmate als supplement.
Maar eerlijk, op deze leeftijd en als ze verder nog gezond is zou je haar ook (iom de dierenarts) op een onderhoudsdosis metacam kunnen zetten. Ik zou dat laatste echt eens bespreken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 17:12

Ik heb erg goede ervaringen met Synopet.
Laatst was het even niet leverbaar en heb ik de Synofit besteld (voor mensen, maar in feite hetzelfde spul) en die heb ik later aan mijn moeder gegeven met artrose. Ook zij merkt heel snel verschil en heeft geen pijn meer aan haar heup, en inmiddels ook alweer een nieuw flesje besteld.
Ik voer de Synopet inmiddels al zeker drie jaar, en ze gaat maar heel langzaam achteruit en heeft nog steeds dagen waarop ze nergens last van heeft zo lang ik het blijf voeren. Voordat ik ermee begon, een aantal jaren geleden, liep ze echt mank op een voorpoot. Dat doet ze nog steeds veel minder. Ze ging zelfs weer wat spelen en rennen.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:34

Synopet / groenlipmossel is een heel mooi ondersteunend supplement :j

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:14

Ik hoor veel goede verhalen over de maandelijkse librela injectie. Wordt bij de dierenarts gezet. Niet goedkoop, geloof rond de 80 euro maar wel goede resultaten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:20

Librela zou ik echt alleen als laatste redmiddel gebruiken. Er schijnen ook honden te zijn die er juist heel slecht op reageren.

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:35

Bedankt allemaal! Ik ga er even in duiken.

troetjoek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:01

Mijn border meisje van net 6 heeft artrose in beide ellebogen en polsen.
Is begin dit jaar ook geopereerd aan ED

Ze krijgt aan pijnstillers
Galiprant en om de 3 weken de librela spuit.

We hebben een tijd op de rimadyl gestaan maar kreeg zwarte ontlasting.

Dr tralieve deed niet veel
Evenals de gabentine

Ze word om de week gelaserd en krijgt hydrotherapie en haar lichaam word na gevoeld of ze zich vast heeft gezet

Ze heeft goede dagen minder goede en slechte dagen.

We hebben inmiddels een wandelwagen waar ze in kan liggen als we lang gaan wandelen.
Dit vind ze prima en zo kan ze toch een rondje doen in het losloopgebied.

Ook hebben we een jas en een badjas overall omdat kou en artrose niet goed samen gaan.

Qua supplementen van alles geprobeerd maar maakte geen verschil.

Ook volgens de voedingsdeskundige
Zit er voldoende in de voeding

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:20

Mijn border oudje van in mei 13 heeft exact dezelfde klachten.

Hier krijgt hij dagelijks een pijnstiller en 2x daags Phytonics. Dit werkte bij hem erg goed.
Merk helaas dat hij steeds vaker mank loopt en dat zijn herstel langer duurt na een wandeling.

Bij hem is artrose vast gestelt dmv foto en dat was al in 2021. Artrose wordt naarmate erger dus zal me niks verbazen dat het erger is tov 2021.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:31

Ik zou out off the box infrarood laser aanschaffen. Wel eerst goed uitzoeken. Dat geeft zoveel ondersteuning! Daarnaast idd supplement en/of pijnstilling. Pijnstilling beste vloeibaar ivm gemakkelijk wat minder of meer geven afhankelijk van het weer en de activiteiten. Ik zou geen Liberia injectie laten zetten. Tegenwoordig steeds meer negatieve verhalen over. Metacam en de goedkopere varianten zijn veel fijner in gebruik. Bovendien zelf enkele honden jarenlang op gehad zonder schade aan organen enz.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:04

Onze vorige border had met 4 maanden diagnose HD-E en artrose. Zou mrt deze heupen 4 max 5 jaar worden. We hebben gelatinaat gegeven heel lang en dat deed echt veel. Vooral veel rekening met haar gehouden. Op een bepaald moment hielp dat niet meer en kwam ik op CBD olie uit. Dat deed nog een aantal jaar wat goeds. Maar uiteindelijk was dat ook niet voldoende meer. Alles was ook in samenwerking met de arts. We begonnen met lage dosering pijnstillers en vanaf dan werden ze toch langzamerhand zwaarder. Toen we naar de zwaardere gingen hadden we onzelf aangegeven tot waar we stopte. Op het punt dat ze ongemakkelijk werd om lekker te gaan liggen hebben we de laatste afspraak gemaakt. Ze is 14 jaar en 4 maanden geworden.

Ik zou dus zelf nog naar CBD kijken

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:30

Ond hondje heeft een misvormde heup( niet operabel ) stond al twee jaar op inflacam en de laatste vier weken op lichte dosis prednison ( voor iets anders). Inflacam mocht niet samen met prednison en waar ze met inglacam nog steeds strompelde heb ik nu met prednison een totaal andere hond. Rent weer zelfs, besloten dat ze op prednison blijft staan , liever pijnvrij dan nog jaren strompelen. Artrose is ook een ontsteking dus heel logisch.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:41

Er loopt een librela topic hier op bokt, zeker de moeite waard om eens door te lezen en/of vragen te stellen..

Wij hebben onze witte herder teef destijds nog lange tijd goed kunnen houden op de librela..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:59

Ik zou ten eerste foto's laten nemen, dat geeft je gewoon een veel duidelijker beeld van wat er aan de hand is van binnen. Ik vond dat tenminste wel de moeite waard, al kun je aan de hand van de leeftijd en symptomen nu al wel vaststellen dat er spraken in van artrose.

Mijn vorige hond heeft eerst supplementen gekregen, maar na het röntgenonderzoek zijn we wel direct aan de pijnstillers/ontstekingsremmers gegaan. Het is daarna een lange tijd goed gegaan. Toen de rondjes toch steeds kleiner werden zijn we overgestapt naar librela. Daar heeft ze het nog ruim een jaar heel goed op gedaan.

Laatste is inderdaad een afweging. Toen helemaal, want het was toen nog niet zo lang in gebruik. Maar voor mij was het puur om te kijken of we nog een paar mooie dagen konden toevoegen aan haar leven. Als er bijwerking zouden komen had ik er vrede mee om haar dan te laten gaan. In het geval van mijn hond heeft het goed uitgepakt.

Dandelion2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:16

Wat vervelend voor je hond, en voor jou natuurlijk! Mijn Bordercollie heeft voor de artrose in haar voorvoetjes gedurende 3 jaar Librela injecties gekregen en dit was voor ons een wondermiddel. Waar overige medicatie haar maag/darmsysteem belastte was hier met de injecties geen sprake van en heeft ze nog van 12 jaar tot 15,5 jaar vrolijk rond kunnen huppelen. Mooi was het niet, het pootje vergroeide door de artrose, maar ze was helemaal pijnvrij! En nee ik heb geen aandelen Librela. Nadelen zijn de prijs en de bezoekjes aan de dierenarts, ik mocht het niet zelf spuiten. Ik had het met veel liefde nog jaren gegeven.

boris_rakker

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:28

Mijn dierenarts gaf aan dat Omega 3 en 6 en Collageen type II wetenschappelijk zijn bewezen om te helpen bij artrose en gewrichtsklachten.

Hier een 4-jarige met 2 kruisbandoperaties achter de rug en licht beginnende artrose in 1 achterbeen. Ik ga op het advies van de dierenarts af en geef hem per dag 1 pompje lijnzaadolie voor Omega 3, 2 pompjes zonnebloemolie voor Omega 6. En deze voor Collageen type II https://www.hollandandbarrett.nl/shop/p ... 6100005062