Blafgedrag hond onderzoeken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AndreaB

Blafgedrag hond onderzoeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-25 14:28

Wij zijn ons aan het oriënteren op een camera waarmee wij het blafgedrag van onze honden (en die van de buren) kunnen onderzoeken. Zelf dacht ik aan een camera die een opname/registratie maakt op het moment dat er geblaft wordt en we dan bij thuiskomst deze fragmenten terug kunnen kijken. Uiteraard ben ik op internet aan het rond zoeken, maar ik vind nog niet specifiek het opslaan van beelden rondom het blafmoment terug. Wel dat je een melding kunt krijgen als het zover is, maar niet zozeer dat je dan dit moment makkelijk terug kunt kijken om bijvoorbeeld te kunnen achterhalen wat de reden van het blaffen is en of het onze honden of die van de buren betreft. Onze honden zitten 2 dagen per week overdag buiten, dus het zou mooi zijn als het een systeem is welke we ook makkelijk buiten kunnen gebruiken. Heeft iemand ervaring met een dergelijk systeem en een idee waar wij onze zoektocht kunnen voortzetten?

KimD

Re: Blafgedrag hond onderzoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 15:21

Eufy heeft deze optie in de camera's.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 18:30

Sowieso zal de camera pas beginnen registreren en opnemen als het blaffen eenmaal bezig is aangezien dat blaffen eerst de camera moet triggeren.

Om te achterhalen wat de aanleiding is, zal je op deze manier dus altijd net te laat zijn want dat zal net niet op beeld staan.

Ik zou eigenlijk dan gewoon opteren voor een camera die je live kan meekijken of onbeperkt kan laten opnemen zodat je zeker alle momenten op beeld hebt.

Edit: typfout :wow:
Laatst bijgewerkt door Little_Gift op 01-12-25 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 18:33

Little_Gift schreef:
Sowieso zal de camera pas beginnen registreren en opnemen als het blaffen eenmaal bezig is aangezien dat blaffen eerst de camera moet triggeren.

Om te achterhalen wat de aanleiding is, zal je op deze manier dus altijd net te laat zijn want dat zal net niet op beeld staan.

Ik zou eigenlijk dan gewoon opteren voor een camera die je life kan meekijken of onbeperkt kan laten opnemen zodat je zeker alle momenten op beeld hebt.

Kun je bij Eufy instellen.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-25 12:43

Ik dacht dat er wellicht iets zou bestaan dat hij dan bijvoorbeeld een paar extra minuten eerder ook mee opslaat, zodat je de oorzaak mee kunt kijken. Live meekijken is geen optie, want als ik aan het werk ben heb ik niet de gelegenheid om de hele dag de camera in de gaten te houden.

KimD, heb je wellicht een type model voor me? Als ik op eufy zoek zie ik zoveel verschillende modellen. En de petcam is alleen voor indoor gebruik. De eufy welke jij hebt slaat dus ook iets vooraf aan het blafmoment wat beelden op?

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 13:06

Ik heb een deurbelcamera van Google. Die hebben ook camera's zonder deurbel. Mijn deurbel slaat wel op van voor de beweging / geluid / ... Je kan instellen wat je wil opnemen en wat niet.

Wel nog een sidenote: je mag met een camera alleen maar opnames maken van jouw eigen terrein en dus NIET van de buren hun hond. Je camera mag uitsluitend gericht zijn op jouw eigen terrein en ook dan zijn er regels mbt het opslaan van beelden.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 13:12

AndreaB schreef:
Ik dacht dat er wellicht iets zou bestaan dat hij dan bijvoorbeeld een paar extra minuten eerder ook mee opslaat, zodat je de oorzaak mee kunt kijken. Live meekijken is geen optie, want als ik aan het werk ben heb ik niet de gelegenheid om de hele dag de camera in de gaten te houden.

KimD, heb je wellicht een type model voor me? Als ik op eufy zoek zie ik zoveel verschillende modellen. En de petcam is alleen voor indoor gebruik. De eufy welke jij hebt slaat dus ook iets vooraf aan het blafmoment wat beelden op?

Wij hebben deze: https://amzn.eu/d/eBSTQbm en bij Eufy kun je dus inderdaad instellen dat de minuten vóór het moment ook worden meegenomen, of zelfs gewoon continue met een SD kaart.

Dan kun je dus terugkijken zoals je zelf wilt.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 13:17

Jup, die bovenstaande registreert idd dat soort dingen prima. We hebben er hier een paar van. In de app is dan bij 'meldingen' huisdier in te stellen.
Laatst bijgewerkt door Lindsey_99 op 03-12-25 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 13:21

Met een SD kaart zal je niet lang continue opnemen vrees ik, die is zo vol.
Je zal dan al een cloud abonnement moeten nemen en een camera die dat ondersteunt, als je dat continu wil laten opnemen telkens je er niet bent.

Of is het slechts bedoeld voor enkele keren ts?

De camera's die ik hier heb (buitenshuis) zijn permanent en moeten altijd aanstaan als ik er niet ben en 's nachts en alles zelfstandig kunnen regelen van opnames tot bewegingsdetectie tot geluid en trillingen registreren tot inschakelen alarm en spotlight, alsook het verwittigen van mezelf en de alarmcentrale, dus daar zijn serieuze eisen aan gesteld geweest destijds.

De indoor camera staat enkel op de woonkamer om de hondjes te kunnen monitoren als ik niet thuis ben en zijn er veel minder eisen aan gesteld geweest.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 13:45

Little_Gift schreef:
Met een SD kaart zal je niet lang continue opnemen vrees ik, die is zo vol.
Je zal dan al een cloud abonnement moeten nemen en een camera die dat ondersteunt, als je dat continu wil laten opnemen telkens je er niet bent.

Je bedoelde vast te vragen 'Hoelang kunnen jullie dan opnemen met een SD kaart?'.

Goede vraag, maar lang zat! Beetje afhankelijk van de SD kaart die je erin stopt, zo kan ik makkelijk één week opnemen en opslaan op de kaart en dat overschrijft hij daarna automatisch behalve de ingestelde opdracht. Geen cloud, abonnement nodig, dus geen gekke extra kosten.

Ik heb werkelijk nog nooit zover hoeven terugkijken.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 14:21

Ik ben nogal erg voor gebruiksgemak.
Elke week moeten gaan bekijken, deleten, saven, wissen etc, is mij teveel gepriegel.

Ik heb liever dat alles automatisch gaat maar ik vind het ook belangrijk om wel degelijk bepaalde gebeurtenissen die lang geleden zijn, niet zomaar overschreven te hebben.

Dus dan vind ik een sd kaart toch wel een fikse beperking maar zoals ik al vroeg aan TS, is het voor occasioneel gebruik om nu effe te zien wat de aanleiding is voor een bepaald iets, dan is een sd kaart waarschijnlijk wel voldoende.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 14:30

Little_Gift schreef:
Ik ben nogal erg voor gebruiksgemak.
Elke week moeten gaan bekijken, deleten, saven, wissen etc, is mij teveel gepriegel.

Ik heb liever dat alles automatisch gaat maar ik vind het ook belangrijk om wel degelijk bepaalde gebeurtenissen die lang geleden zijn, niet zomaar overschreven te hebben.

Dus dan vind ik een sd kaart toch wel een fikse beperking maar zoals ik al vroeg aan TS, is het voor occasioneel gebruik om nu effe te zien wat de aanleiding is voor een bepaald iets, dan is een sd kaart waarschijnlijk wel voldoende.

Zoals ik al schrijf hoeft dat dus ook niet handmatig want dat gaat automatisch. Je hebt er dus geen werk aan.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 14:34

Ja maar zoals ik ook al schreef, overschrijft het wel automatisch langer geleden gefilmde gebeurtenissen en ik schreef ook al dat ik dat niet wou.

Maar dit topîc gaat niet over mij maar over TS, vandaar dat ik telkens probeer TS erin te betrekken door aan haar vragen te stellen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 14:36

Mijn antwoorden zijn dan ook aan TS gericht icm een Eufy op aannames die je beschrijft, zodat ze en helder beeld (pun intended) krijgt.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 15:15

Eufy zal blij zijn met jou :+

Ts, zelf geen ervaring met Eufy, wel met onder andere Tapo, Foscam, Imou, Avicam, Vivotek etc.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 16:00

Dat absoluut, al onze camera's binnen, buiten, in de camper en zelfs de deurbel zijn van Eufy. Ik ben dan ook zeer tevreden over het merk, hun producten, service en het gebruiksgemak.

Steeds als er een uitbreiding nodig is dan is het een Eufy. De oudste camera is ruim vijf jaar oud en loopt nog steeds als een tiet.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 17:13

Kun je bij Eufy de verschillende camera's ook samen voegen in één beeld en zo alle camera's op één scherm (bestaande uit bijvoorbeeld 4 vakjes (elke camera 1 vakje)) bekijken?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 18:37

Little_Gift schreef:
Kun je bij Eufy de verschillende camera's ook samen voegen in één beeld en zo alle camera's op één scherm (bestaande uit bijvoorbeeld 4 vakjes (elke camera 1 vakje)) bekijken?

Geen idee, wij hebben die optie niet nodig en daarom ook nooit geprobeerd. Zal vast ergens online te vinden zijn.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-25 18:46

Bedankt voor jullie bijdrage. Ik ga er zo even voor zitten om het goed in me op te nemen, want nu duizelt het me nog een beetje al die informatie. Ik zit slecht in de materie, dus ik moet er even goed voor gaan zitten als de kinderen zo op bed liggen.

Om alvast antwoord te geven op de vraag die ik voorbij zag komen; Zelf had ik het idee om na een werkdag de beelden even terug te kijken, de nodige informatie eruit te halen (eventueel op een externe schijf op te slaan) en daarna weg te doen. Het zou voor mij ook om een korte observatie periode gaan. Ik dacht aan 1 of 2 weken en dan later nog eens om te kijken of de interventies effect hebben.

Dat ik het terrein van mijn buren niet mag filmen ben ik van op de hoogte (logisch ook), maar qua geluid kan je duidelijk verschil opmaken tussen welke hond er blaft. (En daarmee ook de frequentie aan te tonen)

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 21:02

Met een simpele camera opnemen of je honden comfortabel zijn wanneer ze alleen zijn is natuurlijk een goede eerste stap. Want in de basis zullen ze dan ook minder reageren op zaken die voorbij komen. Ik zou gewoon eens de tablet of pc op video stand zetten. De honden naar buiten doen en eens een boodschap gaan halen.

Let wel, als ze dan heen en weer lopen, of naar de deur liggen te staren zijn ze dan wel niet aan het blaffen. De vraag is dan wel hoe comfortabel zijn ze met de situatie.

Daarvoor hoef je nog niet direct iets aan te schaffen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 13:34

Hier net als KimD heel erg tevreden over Eufy, van zowel bel tot binnencamera's - we gebruiken ze ook al jaren. Er zijn genoeg SD kaartjes te krijgen welke echt veel kunnen opslaan, dus zo onpraktisch of omslachtig is dat in de praktijk helemaal niet als soms beweerd wordt. Hiermee ben je inderdaad wel verzekerd dat gewoon elk moment opgenomen wordt en dan kun je zelf kijken vanaf wanneer je terug gaat kijken inderdaad; zodat je ook kunt zien wat er voorafgaand gebeurd zodat je er echt even goed naar kunt kijken.

Op kort termijn kun je inderdaad wat Hettieheks aankaart ook al eens doen als je tijd hebt. Een keer zo de deur uitgaan en dan even live kijken hoe relaxed ze uberhaupt zijn wanneer je weg bent (wij deden dit wel eens met weekendjes weg en een extra telefoon die je dan live laat opnemen, daar zijn apps voor bv). Het kan best dat het blaffen van andere honden een trigger is, maar dat er dus wel ook onderliggend al ongemak is als ze alleen zijn en daar zou je dan iets mee kunnen doen zodat ze misschien ook niet meer op ander geblaf zouden reageren. Wanneer er ongemak is, laat zich soort gedrag zich sneller zien natuurlijk dus ik zou me inderdaad ook afvragen hoe comfortabel ze überhaupt zijn en daar ook naar kijken.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 16:24

Little_Gift schreef:

Wij hebben diverse types camera, met en zonder homebase en die zitten allemaal in dezelfde app. De homebase heeft 15 Gb en daar doen we maanden mee, en gooien dan de boel weg.
Op 1 camera kan een SD van een paar Gb al voldoende zijn. Bij de instellingen kun je ook aangeven hoe lang de opname zou moeten zijn, en hoe snel na de vorige er weer moet worden opgenomen.
Je kunt ook in de app de camera bedienen en gewoon kijken wat ze doen, en zelfs toespreken.

Bij de paarden doe ik dat maar niet; die schrokken zich een hoedje..... :D :=

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 16:31

Dat toespreken zou ik echt absoluut niet doen. Stel dat je hond ongemakkelijk is en ineens komt jou (vervormde) stem zomaar tevoorschijn en je kunt er niet direct bij zijn kan je probleem zomaar groter worden dan in eerste instantie.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 18:52

Hettieheks schreef:
Dat toespreken zou ik echt absoluut niet doen. Stel dat je hond ongemakkelijk is en ineens komt jou (vervormde) stem zomaar tevoorschijn en je kunt er niet direct bij zijn kan je probleem zomaar groter worden dan in eerste instantie.

Het toespreken ben ik zelf ook geen voorstander van om deze redenen. Dat kan echt averechts werken en dan ben je verder van huis. Ik vind het dus niet zo snel meerwaarde hebben die functie.

Als je constateert dat er echt ongemak/onrust is, zou ik gaan kijken waar de oorzaak ligt en eerder met bv een professional aan de slag gaan zodat je meteen met goede handvaten aan de slag kunt.

Maar idd Lindsey, geheugen genoeg met zulke kaartjes. Dat ze onpraktisch zijn met kaartjes is dus echt verre van het geval met hoelang je ermee kunt opnemen.