Supplementen hond dementie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Supplementen hond dementie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-25 18:52

Mijn mini' gedrag verandert naarmate hij ouder wordt en ik ben op zoek naar supplementen die hem wat rustiger en stabieler maken. Ik zie dat er best wel wat op de markt is, zijn er bokkers net ervaring?

Waar heeft hij (lees: ik, mijn man en onze andere hond) last van?
Onrust, knetterkort lontje, meer aggressief gedrag, steeds meer blaffen, toename van dwangmatig gedrag.

KimD

Re: Supplementen hond dementie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 18:55

Ik ben bang dat dit niet op te lossen is met een supplement, of voer. Voor mij klinkt dit ook niet als dementie maar als iets heel anders...

Is de hond wel al onderzocht?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 19:02

Volgens mij alleen via de dierenarts verkrijgbaar, maar clomicalm is een middel voor honden met oa angst en onrust.
Positieve ervaringen mee met een oudere hond die steeds meer onrustig gedrag liet zien, met name als er niemand thuis was (terwijl er nog een andere hond was en dit eerder nooit een probleem was).

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-25 19:04

KimD schreef:
Ik ben bang dat dit niet op te lossen is met een supplement, of voer. Voor mij klinkt dit ook niet als dementie maar als iets heel anders...

Is de hond wel al onderzocht?

Dit is toch wel wat ik op internet terug lees bij dementie bij honden.

Hij is kerngezond en topfit :j

Ik zoek eerst echt een supplement om te kijken of hem dat iets meer rust kan geven.

Dank je wel Grit.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 19:07

Ik kreeg van de d.a. medicatie - bloedvatverwijdend. Zo kregen haar hersenen meer bloed en dat heeft een tijdje erg goed geholpen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 19:12

Mijn oude besje kreeg selgian. Dat hielp haar goed tot ze dement genoeg was en al haar angsten wegwaren en ze alleen nog maar een lief oud aandoenlijk zorgzaam oud besje was met goede zin, blij en vrolijk. <3 Ook haar oude diepgewortelde traumas waren toen weg.

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 19:24

Choline schijnt hier goed bij te werken.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 21:05

Cholodin hielp destijds bij onze hond heel goed en heel snel. At ze zo als een snoepje op.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 22:22

Ik geef mijn 17 jarige hond met dementie Choline (Gewoon poeder van Bulk). Merk echt heel veel verschil :j

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 22:33

Ik haal er zo geen dementie uit. Maar andere dingen. Maar goed, heb vooral veel vragen… als ik je OP lees.

Je vraag was echter welke supplementen kunnen hulp bieden. Dan zou Vitofylin iets kunnen doen. Maar ik vraag me af of je hond hier mee geholpen is gezien je omschrijving.

Clomicalm in ieder geval bij vandaan blijven. Echt geen goed advies. Dat moet je ook alleen willen onder begeleiding. En ik denk dat het sowieso verstandig is om hier iemand bij te vragen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 06:41

Clomicalm is ook een medicijn, geen supplement. Wat Grit omschrijft kan kloppen, Clomicalm wordt namelijk voorgeschreven bij o.a. verlatingsangst.

Ik zou met deze klachten toch ook eerder een afspraak maken bij de dierenarts dan op de gok een supplement gaan geven.

Dat gezegd hebbende en omdat je vraagt om suggesties: onze senior die al onder regelmatige controle van de dierenarts en op medicatie staat (voor fysieke klachten), heeft een periode als extra ondersteuning Adaptonicum van de Groene Os gekregen. We zijn dit gaan geven omdat hij mentaal leek te worstelen met zijn eigen ouderdomskwaaltjes, waardoor hij wat narrig/ontevreden was. Dat is nu helemaal over, maar ik vind het lastig om te zeggen of dat door het supplement komt, of doordat hij lichamelijk weer beter in zijn vel zit.

Om zoiets te gaan geven lijkt mij in dit geval nogal nutteloos, ik zou toch eerst echt onderzocht willen hebben wat hij mankeert en pijn willen uitsluiten, voordat ik tijd en geld zou verliezen met het proberen van supplementen.

Sterkte in ieder geval!

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 15:29

Op wat baseer je dat hij kerngezond is? Altijd fijn als ze voor de leeftijd nog gezond/fit ogen natuurlijk, maar zonder medisch uitsluiten door een DA zou ik dat persoonlijk niet zo stellig durven te zeggen in zo'n situatie. Ik ken genoeg honden wie op leeftijd medisch onderliggend iets aan de hand hadden, waaraan je het niet kon zien aan de buitenkant, wie gewoon nog actief waren - voor de leeftijd. Ik zou net als wat al door anderen aangekaart wordt, ook zeker bij een dierenarts gaan uitsluiten want ik zou het ook niet perse meteen onder dementie scharen. Het Kan aansluiten bij dementie, maar als het een ouder dier betreft, kan er ook degelijk medisch wat meespelen of een combi van. Lijkt mij altijd beter om uit te sluiten. Ze kunnen alsnog topfit ogen, maar dat hoeft vanbinnen niet perse het geval te zijn en daar kom je alleen met verder onderzoek achter. Tot dan kun je ook weinig nuttigs zeggen over of er iets is wat suppletie nog kan doen, of dat er via een DA beter medicatie gegeven kan worden, als er al iets mogelijk is. Dit is imo ook niet iets wat je nu aan de hand van suppletie moet gaan aankijken perse op eigen houtje (zeker met suppletie kan er soms een tijd overheen gaan voor je effect zou zien en als er medisch iets is, rekt het zich alleen maar langer voor je duidelijkheid hebt). Eerst medisch uitsluiten is toch wel echt de meest logische en beste stap voor je hond op dit punt imo en aan de hand daarvan verder handelen zodat je gericht iets kunt gaan proberen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 15:38

Een korter lontje is eigenlijk altijd ongemak en/of pijn. De weg kwijt zijn door dementie uit zich daar niet in. Ik zou ook op dat vlak gaan uitproberen/controle/behandelen. Altijd lastig als leeftijd begint in te kicken :(:)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-25 15:53

cursebreaker schreef:
Op wat baseer je dat hij kerngezond is? Altijd fijn als ze voor de leeftijd nog gezond/fit ogen natuurlijk, maar zonder medisch uitsluiten door een DA zou ik dat persoonlijk niet zo stellig durven te zeggen in zo'n situatie.

De dierenarts verklaart hem kerngezond, hij is afgelopen jaar uitgebreid onderzocht, heeft geen pijn, is zo soepel als een elastiekje, springt, rent, doet. Hij is echt oprecht kerngezond en topfit.
Desalniettemin heeft hij tussendoor ook even metacam gekregen om te kijken of er verschil waarneembaar was en dat was er niet.

Dat kortere lontje is meer dat hij iedere week baziger lijkt te worden. Alles moet zoals hij het in zijn hoofd heeft en het moet direct en als het daarvan afwijkt is hij boos. Als mijn andere hond de verkeerde kant op kijkt is hij boos. Als hij iets in gedachte heeft en ik zeg 'nee' is hij boos. Daarnaast bedenkt hij nieuwe vreemde gewoontes, hij wil sinds een tijdje na ons avondeten naar de schuur. Dat moet direct als ik mijn bestek neerleg. Deze chihuahua is binnenhond en heeft niks in de schuur te zoeken, nooit geweest ook. Maar nu wil hij daar ineens persé slapen.
Zo kan ik nog meer zelfbedachte, nieuwe gewoontes opnoemen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 16:29

Ah ja, dat is dan inderdaad wel wat meer genuanceerder zo qua info. Ook dat er ondertussen al metacam geprobeerd is. Is dat recent ingezet nu?

Aanvullend nu met deze andere gedragingen zou het imo dan inderdaad wel alweer wat meer kunnen aansluiten. Wanneer is dit DA bezoek geweest? Er kan op zich wel nog relatief snel wat veranderen bij oudjes ook. Maar ook mbt dementie zou ik met je DA overleggen over wat handig is om te proberen nu eerst. Ik denk dat een standaard suppletie om rust erin te brengen er niet perse is. Als het dementie is, zou ik eerder toch weer via de DA kijken wat er nog mogelijk is om te proberen.

Op zich zijn er wel meerdere dingen waar je naar zou kunnen kijken, maar het kan een zoektocht zijn. Aangezien je al bekend bent bij de DA, er eerder dus al uitgesloten is, zou ik het daar nog eens bespreekbaar maken wel.

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 17:02

Mijn hond had dezelfde klachten en doet het goed met Selgian.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 17:15

Ik heb je al advies gegeven over een supplement dat onze chihuahua toen heel goed hielp.

Zij wilde ineens niet meer in haar mand ook en ook in de avond, dat was nooit een probleem geweest. De oplossing bij ons was een mandje in de gang meteen buiten onze slaapkamerdeur. De gangmand noemden we deze haha.

Ik vind veel van wat je noemde wel passen bij dementie. Die van ons rende en sprong ook nog. Niet veel meer. De dierenarts zei: dat kan ze eigenlijk ook niet meer maar ja, zei hij, ze heeft nogal veel karakter.

Verder ook gezond alleen een oud besje werd ze. Ze heeft het nog heel fijn gedaan op de cholodin en is 15 geworden.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 10:54

Hoe is dat medische dan precies onderzocht? Het neemt per week toe en er komt dus wel iets meer nuance bij kijken.

Maar om nog een kanttekening aan te brengen:

Mijn hond is op 30 september aan beide ellebogen geopereerd, op foto’s… niks te zien. Op een scan zou waarschijnlijk ook niks te zien zijn geweest gaat de orthopeed vanuit. Hij is van kop tot staart op de foto geweest beide kanten. En kon daarmee kerngezond verklaard worden. Bloedonderzoek liet lage b12 zien, passend bij andere dingen maar niet bij het eventuele pijn stuk.

Ik heb hem na analyse door een Dynamic Dog Practioner laten opereren aan beide ellebogen. En daar bleken dus wel degelijk afwijkingen te zijn.

Je schrijft chihuahua, daar trigger ik dan wel direct op. Is er onderzoek gedaan naar SM of CM?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 11:38

Dier is ruim 12 jaar lees ik, CM en/of sm zou al eerder duidelijk geworden zijn en strookt niet met een enthousiaste, energieke, soepele hond

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 12:46

Toch heb ik dat eerder voorbij zien komen, ook op oudere leeftijd… was weliswaar geen 12 maar zeker bijna 10

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 14:24

Dan moeten er normaal gesproken altijd al eerdere symptomen gemist geweest zijn.
Maar als TS haar hond zo springerig, energiek, soepel en elastisch is in bewegen en rennen en springen, dan strookt dat niet met CM/SM.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-25 18:36

Hij springt met zijn leeftijd nog moeiteloos op en af de bank en rent kilometers achter elkaar. Mijn man heeft deze zomer nog met hem gefietst in een losloopbos.
Echt niets mis met die hond (er zal vast ergens iets van slijtage zitten, dat geloof ik wel).

Dank voor de tips.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 18:46

Valeriaan druppels werken erg goed bij dementie.

MissWeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 22:03

Ik kwam van de week het volgende supplement tegen toen ik eigenlijk alleen een supplement ging bestellen voor de blaas en nieren van ons nu duidelijk ouder wordende hondje (wordt 13) bij Organimal. Ik zag dat ze ook een apart supplement hadden genaamd ‘Senior’, en deze ondersteuning kreeg veel goeie reviews. Dus heb een zakje mee besteld om te kijken of ze er positief op reageert, is voor allerlei bijkomende ‘kwaaltjes’ bij het ouder worden, misschien is dit iets waar je iets mee kunt voor jullie hond?

https://www.organimal.nl/honden/ouderdo ... eIEALw_wcB

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-25 14:13

Dank nog voor de tips :j
Ik ga eerst achter valeriaan aan, mocht dat niets doen dan wil ik ook nog kijken naar selgian.