Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Leo schreef:Hormonen hebben hele belangrijke functies in het lichaam, meer dan alleen voortplanting. Uit onderzoeken blijkt dat vroege castratie / sterilisatie juist veel gezondheidsproblemen kan opleveren. Variërend van imuunproblemen, gewrichtsproblemen, gedragsproblemen, kanker enz.
Het is dus altijd een afweging; wat zijn de voordelen, wat zijn de mogelijke nadelen. En dan het stukje timing, wat echt essentieel is (en per ras / type kan verschillen). Vroege castratie is sowieso af te raden, in-nestcastratie en pupcastratie zoals bij sommige rassen voorkomt is imo mishandeling.
Nyaleti schreef:Ik zal altijd team teefje steriliseren (ok, castreren) zijn.
Teveel ellende gezien met baarmoeder ontsteking op late leeftijd, perongeluk gedekt etcetc.
Een andere vacht, nou en.ja sorry
Ook al ging dat niet altijd heel lief haha! De hond had achteraf ook addison, E.D. en nog een andere botvorming (ben de naam kwijt LPC?). Daarom besloten dat ze werd gesteriliseerd. Ze had verder geen problemen met loops zijn, maar wou beslist geen oeps nest uit deze hond
Eens moet de eerste keer worden haha. Maar die wil ik na 1 of 2 nestjes wel laten steriliseren. Ze heeft nu na beide loopsheden schijndracht gehad waarbij de tepels ook echt heel erg gezwollen waren.
In de dierenartsprakijk zeggen ze meestal: gewoon 15% minder voeren van wat je nu doet en dat is echt veel te kort door de bocht. Door het meteen mee te pakken, dat stukje focussen op aanpassen in voeding, kun je pro-actief/preventief echt veel doen al. Onze teef is nooit te veel bijgekomen in gewicht en heeft altijd een mooie, gezonde vacht. Bij haar is vooral medicatie de laatste 1,5-2 jaar iets wat invloed heeft maar ook daarin maakt de basis voeding en aanvullingen nog steeds verschil uit en zou ze zeker weten erger aan toe zijn als ik hierin niet actief bewuste keuzes maak met wat ze krijgt. Bellatrix schreef:Ik neem aan dat je geen pups wil? Dan zou ik haar laten helpen ja.
Nyaleti schreef:Ik zal altijd team teefje steriliseren (ok, castreren) zijn.
Teveel ellende gezien met baarmoeder ontsteking op late leeftijd, perongeluk gedekt etcetc.
BrankaZ schreef:Nyaleti schreef:Ik zal altijd team teefje steriliseren (ok, castreren) zijn.
Per ongeluk gedekt? Daar ben je toch zelf bij als eigenaar? Als een teef dekrijp is alleen aangelijnd uit en rustige gebieden opzoeken om te wandelen.
)
Tuurlijk kun je pech hebben en is het niet beïnvloedbaar bij het individu, en daar moet je altijd vooraf ook rekening mee houden dat dit kan gebeuren natuurlijk.BrankaZ schreef:Nyaleti schreef:Ik zal altijd team teefje steriliseren (ok, castreren) zijn.
Per ongeluk gedekt? Daar ben je toch zelf bij als eigenaar? Als een teef dekrijp is alleen aangelijnd uit en rustige gebieden opzoeken om te wandelen.