Teefje steriliseren ja/nee

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Presumido

Teefje steriliseren ja/nee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:16

Hi,

Wat is jullie mening teefje steriliseren ja of nee? Onze vorige teefjes hebben er altijd een pluizige wollige vacht aan overgehouden plus overgewicht wat altijd heel moeilijk in evenwicht te houden was. Nu bij onze pup twijfelen we hoe of wat?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Teefje steriliseren ja/nee

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:17

Ik neem aan dat je geen pups wil? Dan zou ik haar laten helpen ja.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:18

Heb je een reutje in huis? Dan zou ik zeggen, niet doen. Onze reu heeft ook een lelijke vacht er aan overgehouden. Maar ja, het moest wel want we hebben teef en reu.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:19

Afhankelijk van wat je precies met de hond wil, en ook afhankelijk van ras en huissituatie

Bij mijn rassen heeft castreren vaak meer nadelen dan voordelen.
Ik weet dat ik prima kan zorgen dat er geen dekking plaatsvindt.

Dus ik castreer mijn teven niet.

Mijn huidige hond is een reu, zelfde verhaal. Ook hij is gewoon intact.

Maar is dus afhankelijk van ras en doelen en hoe bewust je er zelf bovenop kunt zitten om dracht te voorkomen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:23

Ik zou het per hond en situatie bekijken.
Bij mijn ras, de afghaan, is het echt niet verstandig omdat ze een compleet onhandelbare vacht krijgen. Mijn hond is uiteindelijk op 10 jarige leeftijd om medische redenen gesteriliseerd, en een aantal maanden later kon ik niet anders dan alles kort scheren.
Aan de andere kant zijn er natuurlijk ook zat teefjes die echt veel last hebben van de loopsheid, twee keer per jaar hondsberoerd door de schijndracht..

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:25

Je benoemd 'pup', daar zit een nuance. Als fokker adviseer ik mijn kopers om hun teven minimaal één keer loops te laten worden, liefst twee keer want meestal zitten ze dan meer in de buurt van de twee jaar. De hormonen hebben invloed op de ontwikkelingen van het lichaam. Een sterilisatie/castratie na een leeftijd van twee jaar is vaak gezonder voor het lichaam en heeft op latere leeftijd voordelig effect. Als je geen plannen tot fokken hebt zou ik je teef laten helpen, het scheelt vaak veel ellende in/rondom de baarmoeder, melkklieren, blaas etc op latere leeftijd.

Teefjes bij ons in huis die een 'nutteloze baarmoeder' hebben worden ook geholpen. Wij hebben nu een Sheltie gecastreerd (10 jaar geleden), een Border Collie gesteriliseerd (9 jaar geleden) en een Smooth Collie gecastreerd (1 maand geleden). Qua vacht hebben wij er eigenlijk nooit iets aan gemerkt, de BC is zelfs gesteriliseerd in een niet gunstige periode qua gedrag maar dat kon niet anders. Daar hebben we wel het een en ander van gemerkt maar deze hond was al gecompliceerd vóórdat ze geholpen werd.

Maar over dit onderwerp zijn veel uiteenlopende meningen en ook online heel veel goed leesmateriaal te vinden.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:25

Furst schreef:
Heb je een reutje in huis? Dan zou ik zeggen, niet doen. Onze reu heeft ook een lelijke vacht er aan overgehouden. Maar ja, het moest wel want we hebben teef en reu.

In de eerste zin in de OP "Hi, Wat is jullie mening teefje steriliseren ja of nee?"

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:04

Hormonen hebben hele belangrijke functies in het lichaam, meer dan alleen voortplanting. Uit onderzoeken blijkt dat vroege castratie / sterilisatie juist veel gezondheidsproblemen kan opleveren. Variërend van imuunproblemen, gewrichtsproblemen, gedragsproblemen, kanker enz.
Het is dus altijd een afweging; wat zijn de voordelen, wat zijn de mogelijke nadelen. En dan het stukje timing, wat echt essentieel is (en per ras / type kan verschillen). Vroege castratie is sowieso af te raden, in-nestcastratie en pupcastratie zoals bij sommige rassen voorkomt is imo mishandeling. :o

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:13

Wij hebben ze nooit laten steriliseren zonder reden. Ze hielden zichzelf goed schoon, we merketen niet zoveel bij onze dames behalve dat ze wat vaker mot hadden met elkaar. Feit is wel dat als een teef ouder wordt de kans op problemen toeneemt. Als bijvoorbeeld de loopsheid aanhoudt, of wat humeur betreft niet overgaat dan is er wat niet in orde en kan ingrijpen noodzaak zijn. Maar in een erg drukke hond-buurt kan het wel prettig zijn als ze niet meer loops worden. Onze teef kreeg inderdaad een moeilijkere vacht. (halflanghaar)

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:23

Ik zal altijd team teefje steriliseren (ok, castreren) zijn.
Teveel ellende gezien met baarmoeder ontsteking op late leeftijd, perongeluk gedekt etcetc.
Een andere vacht, nou en. := ja sorry

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:28

Nyaleti schreef:
Teveel ellende gezien met baarmoeder ontsteking op late leeftijd, perongeluk gedekt etcetc.

Precies dit. En melkkliertumoren niet te vergeten.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:32

Leo schreef:
Hormonen hebben hele belangrijke functies in het lichaam, meer dan alleen voortplanting. Uit onderzoeken blijkt dat vroege castratie / sterilisatie juist veel gezondheidsproblemen kan opleveren. Variërend van imuunproblemen, gewrichtsproblemen, gedragsproblemen, kanker enz.
Het is dus altijd een afweging; wat zijn de voordelen, wat zijn de mogelijke nadelen. En dan het stukje timing, wat echt essentieel is (en per ras / type kan verschillen). Vroege castratie is sowieso af te raden, in-nestcastratie en pupcastratie zoals bij sommige rassen voorkomt is imo mishandeling. :o

Eens, en ik vind het bizar hoe groot het aantal dierenartsen nog steeds is die deze vraag al stellen zodra mensen met hun puppy voor de eerste gezondheidscheck /entingen komen om vervolgens zsm de steriliseren/castreren. Hetzelfde met het vroeg castreren van reuen als er maar één bal is ingedaald tijdens deze check.

Nyaleti schreef:

Ja, en hoe later die klachten ontstaan, hoe groter het risico om ze te verwijderen en de teef er nog goed uitkomt...

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:37

Wij hebben na de eerste loopsheid gesteriliseerd. Nou hebben wij een buitenlands straathondje dus sowieso geen fokmateriaal.
Ik heb totaal niet het idee dat het iets veranderd heeft, maar je kunt dus ook qua vacht bijvoorbeeld niet echt zeggen wat het zou moeten zijn.
Wij zijn verder vooral blij dat we niet meer met die loopsheid hoeven om te gaan.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:49

M’n husky heb ik na haar eerste loopsheid laten steriliseren. De rottweiler toen na 2 loopsheden.

M’n vorige husky was een reu, zou gecastreerd worden maar meer omdat hij enorm bleef markeren en dit bijna niet af te leren was. Achteraf had ik wellicht iets meer moeten verdiepen in gedrag, maar castratie is er nooit van gekomen omdat hij op 1 jarige leeftijd is overleden

Mijn huidige husky moest echt. Die ging over of onder hekken door, die ging op straat zoeken naar een reu en die was enorm lastig toen op het erf te houden. We wonen op een boerderij en dat is alles behalve wenselijk óf veilig ivm wonen aan de A7. Wil geen platte hond

Mijn vorige rottweiler was op erfelijk gebied gewoon krakkemikkig. Destijds wel een topic geopend op bokt om wel te fokken. Dit was een ver van m’n bed show en ben dankbaar dat mensen mij daar van af gepraat hebben :+ Ook al ging dat niet altijd heel lief haha! De hond had achteraf ook addison, E.D. en nog een andere botvorming (ben de naam kwijt LPC?). Daarom besloten dat ze werd gesteriliseerd. Ze had verder geen problemen met loops zijn, maar wou beslist geen oeps nest uit deze hond

Mijn huidige rottweiler is nu 1,5 jaar en 2x loops geweest. Dit is een stamboom hond en al volledig op röntgen geweest en erfelijke testen ook glansrijk behaald. Ze moet alleen nog een gedragstest doen en nog een uitmuntend halen op de show. En natuurlijk nog naar het hartje luisteren voor de dekking. Verder doe ik alles in overleg met de fokker dus misschien ben ik iets vergeten :+ Eens moet de eerste keer worden haha. Maar die wil ik na 1 of 2 nestjes wel laten steriliseren. Ze heeft nu na beide loopsheden schijndracht gehad waarbij de tepels ook echt heel erg gezwollen waren.

Edit typos
Laatst bijgewerkt door Kabayo op Vandaag, 10:56, in het totaal 2 keer bewerkt

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:53

Wat eigenlijk iedereen al aangeeft: Het is zo situatie afhankelijk en je moet echt de voors-tegens tegen elkaar gaan leggen welke bij je teef belangrijk zijn. En je inlezen over wat de neven effecten Kunnen zijn, en waarom je denkt dat het voordelen heeft om wel door te zetten. In alle jaren dat ik honden heb en wat ik dan om me heen zag bij hondeneigenaren om me heen: Het is echt heel vaak dat intacte teven op uiteindelijk eindigen op de tafel om een spoedoperatie te ondergaan ivm baarmoeder problemen. In sommige rassen zie je dit nog sneller als bij anderen. Bij bv de duitse herder, kan ik ze niet eens meer op 2 handen tellen hoeveel honden ik ken die met spoed geopereerd moesten worden op latere leeftijd en dat vind ik ook wel serieus heftig. Maar goed, dat was voor mij persoonlijk dan weer niet perse de Waarom wij er voor gekozen hebben het te doen bij onze teef.

Die kanttekening van Leo vind ik dan ook een hele belangrijke ja; hormoonhuishouding is voor veel meer belangrijk als alleen de voortplanting. En mocht je kiezen voor castratie (want dat gebeurd 9/10x bij de teven), is de timing inderdaad goed om naar te kijken. Ook ik vind dat er veel te veel genormaliseerd wordt en zeker op jonge leeftijd, wat vanuit de praktijken vaak geadviseerd wordt. Wat niet wil zeggen dat ik tegen ben, want onze eigen teef is ook gecastreerd. Als eigenaar is het daarom goed om je idd zelf goed in te lezen, want vanuit de gemiddelde dierenarts ga je geen neutrale informatie krijgen omdat zij En anders geleerd krijgen tijdens de opleiding en vrij eenzijdige informatie krijgen, maar ook omdat zij natuurlijk veel meer teven met problemen zien als gezonde teven en dat beïnvloedt ook een mening - al is het wel belangrijk om die voorkomende problemen mee te nemen in je afweging want een spoedoperatie is natuurlijk ook niet iets wat je perse wil meemaken. (toevallig heb ik zelf de afgelopen week ook een 5 daagse video sessie gezien van 2 gerenommeerde buitenlandse dierenartsen wie hier diep op in gaan, op basis van wetenschappelijke inzichten en dat was erg interessant)

Onze teef is gecastreerd met 18 maanden - voor haar 2e loopsheid. Eerder zou ik nooit hebben gewild, iets later het liefst wel maar voor ons was toen de afweging; wachten we tot ze bijvoorbeeld 2 jaar is met kans dat ze die 2e loopsheid krijgt (en die wilden wij absoluut voorkomen bij haar) dus dat was bij ons wat de knoop heeft doorgehakt om het op die leeftijd te doen. Maar ik heb nooit spijt gehad van de keus om te castreren. Wij hebben er bewust voor gekozen om meerdere redenen, en ik ben me ook bewust geweest van de eventuele neven effecten en probeer in de basis met voeding en aanvullingen haar sowieso zo goed mogelijk te ondersteunen - waarmee je ook veel winst kunt behalen. Ik durf er best geld op in te zetten dat veel teven die na castratie echt negatief veranderen in o.a. vacht en gewicht, ook vaak niet de meest optimale voeding krijgen of aanpassingen in voeding krijgen, wat wel belangrijk is.

Dus het is belangrijk om goed te weten wat het lichaam doet Na castratie en wat goed kan zijn om aanvullend te doen qua ondersteuning op het gebied van bijvoorbeeld voeding; aanpassingen maken en zorgen dat je aanvullende functionele voedingsstoffen aanbiedt om je hond in optimale gezondheid te houden. Ik ken bv ook teven die al voor/rond 1 jaar gecastreerd werden, omdat de dierenarts standaard zegt; meteen na die 1e loopsheid ongeacht hoe jong een teef is (je ziet soms dat teven al met 8 maanden loops worden en dan erna al meteen gecastreerd worden) en daar zie je echt de negatieve impact van het vroegtijdig castreren omdat je eigenlijk te vroeg in de groei al ingrijpt. Hormoonhuishouding is voor de groei van jonge honden ook zo ontzettend belangrijk, dus daar zou ik wel echt even goed aan blijven denken.

edit:
Ik zou dus aanvullend, nav je ervaringen met je vorige teven, ervoor kiezen om bijvoorbeeld een voedingstherapeut te laten meekijken wanneer je voor castratie kiest. Laat hen je helpen/begeleiden in het aanpassen van voer en aanvullingen, zodat je je teven kunt ondersteunen hierin om ze in optimale gezondheid te houden na castratie. Hierin kan er Echt verschil gemaakt worden :j In de dierenartsprakijk zeggen ze meestal: gewoon 15% minder voeren van wat je nu doet en dat is echt veel te kort door de bocht. Door het meteen mee te pakken, dat stukje focussen op aanpassen in voeding, kun je pro-actief/preventief echt veel doen al. Onze teef is nooit te veel bijgekomen in gewicht en heeft altijd een mooie, gezonde vacht. Bij haar is vooral medicatie de laatste 1,5-2 jaar iets wat invloed heeft maar ook daarin maakt de basis voeding en aanvullingen nog steeds verschil uit en zou ze zeker weten erger aan toe zijn als ik hierin niet actief bewuste keuzes maak met wat ze krijgt.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op Vandaag, 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:02

Hier alle honden zowel de reuen als onze teef laten helpen. Wel op een verantwoorde leeftijd. We willen er niet mee fokken, risico's als ze ouder worden, gedrag wat dan weer gerelateerd is aan de hormonen die opspelen. Bij 1 reu inderdaad die werd makkelijk zwaarder, maar een light brok doet wonderen. De vachtverandering is er bij de 1 wel en de ander niet, maar niet hinderlijk dat er meer klitten ontstaan dan ervoor. Wij hebben koningspoedels. Of je hond lui wordt hangt naar mijn idee geheel van jezelf af, dat heb ik nog nooit mee gemaakt, we houden ze ook lekker actief door veel met ze te doen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:08

Ja, dat actief houden is idd zeker goed.

De stofwisseling veranderd wel, dus het is in veel gevallen wel zo dat als je ze laat, ze gewoon echt minder actief zijn en daardoor ook sneller bijkomen (zeker als de voeding niet optimaal afgestemd wordt). Je kunt als eigenaar hier wel gewoon zelf veel invloed in uitoefenen door actief te blijven en juiste voeding aan te bieden, aangepast op het individu (een voedingsadviseur dus laten meekijken in eerste instantie vind ik dan echt geen verkeerd idee. Zij kijken naar je hond als individu en berekenen dan specifieker uit wat past). Maar het is bij de ene individu ook gewoon ingrijpender als bij de ander en daar is vooraf ook gewoon niet veel van te zeggen. Dat soort dingen ondervind je pas erna (al weet je vooraf wel al dat er aangepast moet worden), dus het is belangrijk inderdaad om dat in je achterhoofd te houden en aan te passen waar nodig. Imo is het altijd te snel geroepen dat ze allemaal alleen maar dik worden met slechte vacht. Dat is gewoon echt niet zo. Hierin is deels als eigenaar ook echt nog ruimte om te beïnvloeden ook gewoon - en de standaard adviezen zijn vaak ook gewoon ontoereikbaar wat dat betreft.

Maar ja, het blijft altijd goed wel om sowieso na te denken ook over die timing, omdat de hormonen nog steeds wel echt functies hebben behalve alleen voor voortplanting.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op Vandaag, 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:10

Bellatrix schreef:
Ik neem aan dat je geen pups wil? Dan zou ik haar laten helpen ja.

Een teefje wordt 1 a 2 keer per jaar loops en eigenlijk alleen als ze dekrijp is moet je als eigenaar heel erg op je hoede zijn. Verder is tijdens de loopsheid losloopgebieden vermijden zodat je nog ontspannen kan lopen met de hond.

Nyaleti schreef:

Per ongeluk gedekt? Daar ben je toch zelf bij als eigenaar? Als een teef dekrijp is alleen aangelijnd uit en rustige gebieden opzoeken om te wandelen.
En misschien dat het de kans op baarmoederontsteking verminderd maar het vergroot de kans op bottumoren wel weer. Castreren kan ook altijd nog als een teefje een baarmoederontsteking krijgt.

Er zijn nog wel meer nadelen. Inderdaad die vacht (ik herken een castraten vacht bij bepaalde rassen al op grote afstand), gewichtstoename, risico op incontinentie.
Bij teven is het ook verstandig om te kijken naar het karakter, een flinke haaibaai kan nog feller worden nadat je de hormoonklieren hebt laten verwijderen die de vrouwelijke geslachtshormonen produceren.

Persoonlijk vind ik dit wel een interessante blog om goed te lezen voor je de knoop doorhakt om te steriliseren/castreren. Want de dierenarts die wil dat altijd wel voor je doen. Makkelijke ingreep waar menig eigenaar flink voor aftikt zonder te beseffen dat er ook nadelen zijn.
https://www.newdogacademy.com/l/sterili ... inzichten/

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:14

BrankaZ schreef:
Nyaleti schreef:

Per ongeluk gedekt? Daar ben je toch zelf bij als eigenaar? Als een teef dekrijp is alleen aangelijnd uit en rustige gebieden opzoeken om te wandelen.

Wel wat makkelijk gezegd. M’n husky ging over alles heen of graafde overal onderdoor. Ze deed er alles aan om weg te rennen. We wonen aan een doodlopend fietspad waar veel mensen wandelen met de hond. Ik kan onmogelijk op de boerderij mijn teef 24/7 in de gaten houden of opsluiten.
De deur op een kier en ze was in volle vaart vertrokken (en ze kan snel, met bananen in haar oren := )

Edit aan een riem of aan de longeerlijn was ook geen optie, die kauwt ze door (ze kan ook geen enkele halsband heel houden). Dan zou ze aan de ketting moeten. Maar ons erf is niet omheind en de wandelaars hebben hun reuen gewoon los lopen. Als die een loopse teef ruiken luisteren die ook niet meer naar de baas hoor en kan zo het erf oprennen naar onze hond toe
Laatst bijgewerkt door Kabayo op Vandaag, 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:18

Maar een teef kan ook juist door hormonen een flinke haaibaai zijn en erna minder intens/heftig - zoals bij ons. De hormonen zaten haar Echt in de weg en ze is maaaaanden van de leg geweest, vreselijk voor haar ook gewoon. En tijdens de schijnzwangerschap welke ze op de koop toe kreeg erna, was het ook binnenshuis te merken waar ze heel erg afwijkend gedrag vertoonde. Na de castratie heb ik die drama nooit meer gehad en had ik weer een hond die lekker in haar vel zat en die bereikbaar was en niet maandenlang van de leg was door haar hormonen.

Castreren kan natuurlijk altijd nog als er baarmoederontsteking komt, maar dat zijn spoedoperaties welke ook weer behoorlijke risico's met zich meenemen natuurlijk. En dat is zelfs in het gunstigste geval als je er super snel bij bent, gewoon een flink risico. Dan is het nog zo dat lang niet elke eigenaar even medisch onderlegd is en symptomen snel herkent met als gevolg dat een teef al behoorlijk ziek kan zijn wanneer ze eindelijk op die tafel ligt en nog veel meer ellende. Maar goed, die kanttekening dat er natuurlijk andere dingen zijn zoals kanker, slechter immuumsysteem e.d. ten gevolge van (vroeg)castratie mag ook zeker niet vergeten worden. Daarin is timing dus sowieso al heel belangrijk wel.

En ik blijf van mening dat wanneer er na castratie goed ondersteund wordt met voeding, een castratenvacht zeker niet perse standaard tot uiting komt. Bij onze hond en de meeste teef eigenaren die ik ken, zie je het er niet aan. Gewoon niet. Maar die mensen voeren hun honden ook goed in de basis en blijven actief met ze en vachtonderhoud doen waar nodig, en dat maakt ook echt een verschil :j Tuurlijk kun je pech hebben en is het niet beïnvloedbaar bij het individu, en daar moet je altijd vooraf ook rekening mee houden dat dit kan gebeuren natuurlijk.

En ik vind het ook makkelijk gezegd; dat voorkom je toch als teef eigenaar. Weet je hoeveel honden er niet onder controle staan hier in drukbevolkt nederland en dan vaak ook nog loslopen (en als er dan een loopse teef is, is een reu er zo vandoor). En je moet ook maar rustige gebieden hebben om Elke plas/poep ronde te kunnen doen. Niet iedereen kan met een auto erop uit en woont bv in een wijk met veel honden. Hier in de wijk liep te pas en onpas een jonge ridgeback reu los en niet onder controle die gek was op onze teef. En ik heb een grote hond dus die til ik niet even op ook... Als die zo erop zou zijn gedoken, had ik dat niet kunnen voorkomen in principe. Wij waren in de gelegenheid wel met de auto alles op andere plekken te doen, wat ik ook heb gedaan. Ik zocht ook de drukkere gebieden niet op, maar dat is nog steeds geen garantie dat je niet net wel een eigenaar tegenkomt die z'n reu niet onder controle heeft en het is gebeurd voor je het weet. Niks hierin is 100% te voorkomen. Je kunt je best doen om het zoveel mogelijk te voorkomen, maar het is niet 100% foolproof.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op Vandaag, 11:27, in het totaal 4 keer bewerkt

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:20

Ik kreeg het advies van de dierenarts om klein hondje juist te laten steriliseren omdat baarmoederkanker en melkkliertumoren dan voorkomen kunnen worden en dit schijnt toch veel voor te komen. Plus dat ik geen loopse teef in huis wil.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:24

BrankaZ schreef:
Nyaleti schreef:

In theorie zou je het zo verwachten, in de praktijk wilt dat nog wel eens anders zijn. :+

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:29

Ik heb mijn teef laten helpen toen ze ruim 2 was, ik wilde haar eerst redelijk uit laten groeien. Ze had best wel veel last van haar loopsheid, dus heb ik besloten om haar te laten helpen. Ze was echt depri, gewoon echt super lusteloos tijdens haar loopsheid, was zo zielig! Ze wilde dan ook echt amper eten.
Ik ben blij dat ik het heb laten doen! Ze is echt altijd blij nu, zit lekker in dr vel, ze eet goed, geen enorme depri periodes meer. Dr vacht is wel iets minder mooi geworden maar je ziet eigenlijk nauwelijks verschil, tenzij je het echt weet. Ben blij dat ik het heb laten doen :)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:04

Alle honden die ik heb gehad, heb en zal hebben worden allemaal gesteriliseerd/gecastreerd. Ik heb gewoon geen zin in dat gedoe. Mijn honden zijn buiten als ik niet thuis ben, het terrein is in principe goed omheind. En dat was het terrein van de buurman ook, totdat een reu zijn hek sloopte om bij zijn niet gecastreerde teefje te komen.
Ik heb graag rust.

En, ik zie hier zoveel Oeps nestjes, bij het vuil gedumpte pups, etc, etc. Nou zou ik dat laatste natuurlijk nooit doen, maar ik wil gewoon geen bijdrage leveren aan het overschot :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:40

TS, ik zou je willen adviseren om jouw teef te laten castreren. Onze vroegere DA/VA (ruim 40 jaar geleden) was daar al een voorstander van, omdat de kans op baarmoederkanker/-ontsteking groot is als je het niet laat verwijderen.