Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Leo schreef:Het type voer maakt voor katten met gevoelige darmen heel erg uit. En dan bedoel ik niet het natvoer, maar juist de brokjes. Katten kunnen koolhydraten niet goed verteren omdat hun verteringssysteem anders is ingericht. Zo is bijvoorbeeld de darm korter en missen ze het enzym amylase om koolhydraten te kunnen verteren.
Bij aanhoudende diarree zonder aanwijzingen voor een parasitaire besmetting klinkt het voor mij als een intolerantie voor een van de ingrediënten. Welke voedingen heb je vooralsnog geprobeerd?
Het zijn vaak granen (zoals mais, tarwe maar ook rijst) die in brokken verwerkt zitten en waar katten op reageren. Hoge gehalten peulvruchten of aardappel kunnen door het hoge zetmeelgehalte ook darmklachten geven. Een brok kan niet zonder koolhydraten maar ik raad aan om in ieder geval rond de 20% of lager te blijven en dat een koolhydraat is als zoete aardappel of pompoen.
Natvoer juist wel geven, vooral bij actieve diarree is licht verteerbaar zeer belangrijk. Daarnaast voorziet natvoer vocht.
Hopelijk krijg je hem snel weer goed op de rit!
xoranlover schreef:Ik heb dit met een kennis gehad. Kat overgezet op rauw voer en verder niks anders. Na 2 weken nette ontlasting stonk niet. En je zegt blqas problemen wat voor problemen?