Kat met chronische diarree

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rowan_

Kat met chronische diarree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-25 12:39

Hoi allemaal,

Ik heb een 6-jarige kat welke gezond lijkt maar al maanden aan de (soms waterdunne)diarree is.
Hij lijkt verder in orde, is alert, wil naar buiten, blijft op gewicht etc.

Voorheen had hij speciaal voer(brokken) tegen blaasgruis, de DA had het vermoeden dat zijn darmen hier wellicht niet goed tegen konden dus zijn we over gegaan op voer voor gevoelige darmen.
De overgang rustig gedaan door het voer te mengen, toch bleef de diarree.
Hierna weer over gegaan op ander voer, ook voor gevoelige darmen, met wederom hetzelfde resultaat.

Soms hebben we het idee dat hij misschien buiten rotzooi eet of adresjes heeft waar hij wat krijgt, maar als we hem een week binnen houden blijft de diarree ook aanhouden.
Ook het stoppen met natvoer heeft niets uitgehaald.

Hij wordt altijd netjes ontwormt en er is enige tijd geleden ook een ontlastingsonderzoek gedaan naar onder andere giardia, hier kwam niets uit.
Nu willen we hem nogmaals uitgebreid laten testen maar zijn ook wel een beetje ten einde raad wat we nog kunnen doen.

Zijn er mensen die een idee hebben wat dit kan zijn of hebben dit ook meegemaakt?

Leo

Re: Kat met chronische diarree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 12:58

Het type voer maakt voor katten met gevoelige darmen heel erg uit. En dan bedoel ik niet het natvoer, maar juist de brokjes. Katten kunnen koolhydraten niet goed verteren omdat hun verteringssysteem anders is ingericht. Zo is bijvoorbeeld de darm korter en missen ze het enzym amylase om koolhydraten te kunnen verteren.
Bij aanhoudende diarree zonder aanwijzingen voor een parasitaire besmetting klinkt het voor mij als een intolerantie voor een van de ingrediënten. Welke voedingen heb je vooralsnog geprobeerd?

Het zijn vaak granen (zoals mais, tarwe maar ook rijst) die in brokken verwerkt zitten en waar katten op reageren. Hoge gehalten peulvruchten of aardappel kunnen door het hoge zetmeelgehalte ook darmklachten geven. Een brok kan niet zonder koolhydraten maar ik raad aan om in ieder geval rond de 20% of lager te blijven en dat een koolhydraat is als zoete aardappel of pompoen.
Natvoer juist wel geven, vooral bij actieve diarree is licht verteerbaar zeer belangrijk. Daarnaast voorziet natvoer vocht.

Hopelijk krijg je hem snel weer goed op de rit!

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 13:01

Ik heb dit met een kennis gehad. Kat overgezet op rauw voer en verder niks anders. Na 2 weken nette ontlasting stonk niet. En je zegt blqas problemen wat voor problemen?

Rowan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-25 13:36

Leo schreef:
Het type voer maakt voor katten met gevoelige darmen heel erg uit. En dan bedoel ik niet het natvoer, maar juist de brokjes. Katten kunnen koolhydraten niet goed verteren omdat hun verteringssysteem anders is ingericht. Zo is bijvoorbeeld de darm korter en missen ze het enzym amylase om koolhydraten te kunnen verteren.
Bij aanhoudende diarree zonder aanwijzingen voor een parasitaire besmetting klinkt het voor mij als een intolerantie voor een van de ingrediënten. Welke voedingen heb je vooralsnog geprobeerd?

Het zijn vaak granen (zoals mais, tarwe maar ook rijst) die in brokken verwerkt zitten en waar katten op reageren. Hoge gehalten peulvruchten of aardappel kunnen door het hoge zetmeelgehalte ook darmklachten geven. Een brok kan niet zonder koolhydraten maar ik raad aan om in ieder geval rond de 20% of lager te blijven en dat een koolhydraat is als zoete aardappel of pompoen.
Natvoer juist wel geven, vooral bij actieve diarree is licht verteerbaar zeer belangrijk. Daarnaast voorziet natvoer vocht.

Hopelijk krijg je hem snel weer goed op de rit!

Thanks voor alle info! Ik wacht even het ontlastingsonderzoek af, mocht dit op niets uitkomen dan ga ik hier zeker mee aan de slag.
Natvoer krijgt hij dagelijks. :)

xoranlover schreef:
Ik heb dit met een kennis gehad. Kat overgezet op rauw voer en verder niks anders. Na 2 weken nette ontlasting stonk niet. En je zegt blqas problemen wat voor problemen?

Dank voor je reactie, hij heeft last gehad van blaasgruis in het verleden.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 13:42

heb je al geprobeerd hem 2 weken lang alleen op vers vlees te zetten en geen brokken meer te geven? dat helpt vaak enorm

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 13:43

ohh en natuurlijk ook geen blikvoer dan

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 14:09

Berdien heeft dit met haar Ragdolls gehad. Misschien kun je haar eens een berichtje sturen.

Mijn oude Main Coon dame had ook een tijd regelmatig diarree. Ik heb bij de dierenarts probiotica gekregen, dat werkt hier echt heel goed, hoef het maar 1-2 x, 1-2ml per keer te geven en dan is het nu vaak al opgelost (wel gelijk zodra het ook maar iets dunner wordt).
Afbeelding

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 14:18

Vervelend probleem.

Ik heb zelf een kat die niet tegen graan en rijst kan.
Sinds ze op graanvrij voer staat gaat het goed.

Giardia is al op getest?