Hoe om te gaan met dit gedrag van kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyDaily

Hoe om te gaan met dit gedrag van kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-25 23:20

Hoi hoi
Wij hebben 2 katten, 1 van 8 en 1 van 11.
Die laatste komt van de boerderij en hebben we vanaf kitten. We zijn 2 keer verhuisd en hij deed altijd lekker zijn eigen ding, nooit problemen.
Nu zijn we voor de 3e keer verhuisd en nu is het mis na drie kwart jaar.
We wonen in een wijk en hij loopt los, met hem nog meerdere katten maar de buurt is niet zo kat vriendelijk helaas. Al heeft hij toch wel een keer een steenmarter te pakken gehad.
Doordat er zoveel kattenhaters zijn zal hij vast een keer een schop hebben gekregen want sinds een tijdje durft hij de tuin amper uit.
Hij is alleen nog maar dichtbij het huis, opzich niet erg.
Maar nu komt het;
We zijn nog wel redelijk een bedrijfige familie, gaan vaak naar binnen en buiten en houden van lekker koken. Maar de desbetreffende kat kan totaal geen rust meer vinden.
Is alleen maar in en uit aan het lopen en continu aan het kijken waar hij eten kan pakken, niks blijft veilig en met 2 jonge kinderen moet ik continu daar ook op letten. Dit gaat letterlijk de hele dag door, geen seconde rust heeft hij en is hierdoor ook sterk vermagerd.
Ik heb al meerdere voedingen geprobeerd en zitten momenteel aan hills maar maakt allemaal geen verschil. Ook al ontwormt etc.
Het is eigenlijk ook een echte struiner en houd van jagen op muizen. Maar kan hij dat hier een stuk minder omdat we iets meer in de bouw wonen en destijds meer aan de rand.

Ik vind het heel lastig om met dit gedrag om te gaan maar nu vroeg ik me ook wel af hoe gelukkig is hij zelf hiermee.
Wat kan ik hieraan doen?
Ik probeerde een tijdje verplicht rusten in de schuur maar ook die gaat regelmatig open en hij is dan super snel.
Ik zou eventueel nog een grote ren kunnen proberen maar in hoeverre is dit allemaal nog leuk voor hem vraag ik me af?

Wie heeft de gouden tip

Die andere is overigens de gehele dag aan het slapen in huis en door al dat lekkere voer is hij alleen maar aan het groeien groein (was een zorgenkindje dus alleen maar mooi dat die nu lekker groeit hier en rust heeft)

Wistaire

Re: Hoe om te gaan met dit gedrag van kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 23:26

Al bij de dierenarts geweest? Onrustig gedrag, focus op eten maar toch afvallen zijn wel typisch voor schildklier problemen. Dat komt vrij vaak voor bij katten van die leeftijd.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 23:49

Ik denk ook meteen aan schildklierproblemen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 00:03

Wistaire schreef:
Al bij de dierenarts geweest? Onrustig gedrag, focus op eten maar toch afvallen zijn wel typisch voor schildklier problemen. Dat komt vrij vaak voor bij katten van die leeftijd.

Hier ga ik 100% in mee.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 00:10

Hier ook eerste gedachte: naar de dierenarts ermee.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 07:26

Dat klinkt idd als een schildklierprobleem. Deed die van ons ook toen we die nog hadden. Ook heel veel drinken en heel hard miauwen erbij.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 07:31

Eerst de dierenarts
Mocht daar niets uitkomen, ik heb positieve ervaringen met Royal Canin Calm

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 07:53

Dit gedrag en slecht eten hoeft niet perse door zijn schildklier te komen. Overigens zou ik dat wel laten checken voor de zekerheid.
Maar vlak jullie laatste verhuizing niet uit. Jullie zijn dichterbij de bebouwde kom gaan wonen, dat is een grote verandering. En je schrijft over kinderen, daardoor kan ook veel ongemak ontstaan. Hoe oud zijn ze? Niet dat de kinderen iets fout doen, maar er is vaak veel onrust in een huis met kinderen. Sommige katten gaan daar heel slecht op.

Uitzoeken wat de oorzaak is, is een grote uitdaging. Succes ermee.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 08:30

Ah wat sneu voor de kat
Ik had overigens ook 1 met schildklier probleem, die deed het zelfde,onverzadigbare honger in zn buik.....
Maar sowieso is 1e stap dan de dierenarts ipv opsluiten. Anders toch een beter leven gunnen? Sommige hebben de ruimte nodig en andere passen zich makkelijker aan

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 08:37

Eens met de rest, eerst schildklier nakijken.
Als fysieke problemen uitgesloten zijn kan je idd met kalmerende supplementen of beginnen.

In een buurt met kattenhaters zou ik trouwens wel een ren bouwen of ervoor zorgen dat hij de tuin niet uit kan.

Verhuizen is vaak stresserend voor katten maar de vorige verhuis hebben ze goed doorgemaakt dus denk niet dat dat de reden is.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 08:49

Ik heb 2 katten gehad die exact hetzelfde gedrag kregen.
En was bij beiden iets medisch.

Ik zou zo snel mogelijk met je kat naar de dierenarts gaan.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 08:52

Ik val een beetje in herhaling met wat al gezegd is, maar er is imo ook maar 1 ding wat je nu moet doen en dat is wat de rest in principe al aangeeft: zo snel mogelijk naar de dierenarts om medisch verder uit te gaan sluiten.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 13:37

Hier ook een kat gehad met soortgelijk gedrag, die had inderdaad een te snelle schildklier.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 13:38

Anna79 schreef:
Hier ook een kat gehad met soortgelijk gedrag, die had inderdaad een te snelle schildklier.

Ook mager ondanks goede eetlust.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 14:16

:= nou inderdaad, waarom ben je hier nog niet mee naar de dierenarts geweest?

Wat en hoeveel krijgt hij de eten per dag?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 14:50

Als nummer 25 roep ik hetzelfde, eerst eens naar de dierenarts, kan medische oorzaak hebben.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 15:02

Die van mij had inderdaad hetzelfde... gestressed, veel eten en af blijven vallen. Ging ook raar doen tegen de andere katten waardoor 1 hem aan ging vallen. Het was een hele grote maar ook slanke kat van zichzelf dus het afvallen viel in eerste instantie niet heel erg op. Eetlust wel.
Gedrag voor ons niet heel erg, het was altijd wel een beetje een drukke zenuwpees, maar voor de andere katten viel het dus wel heel erg op.
Door het vechten een katten gedragstherapeut er bij gehad, 1 filmpje gestuurd en zij zei meteen ga met die grote naar de dierenarts, hij vertoond vreemd gehaast gedrag waardoor de ander hem aan valt.
En bleek inderdaad zijn schildklier te zijn. Op medicatie was hij weer prima en ze hebben nooit meer gevochten.

kel106

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 15:24

Ook ik denk dat deze kat heel goed een schildklier probleem kan hebben. Ben paravet en verhaal klinkt heel typisch

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 15:25

Vermageren ondanks (zeer) goede eetlust = naar de dierenarts ermee.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 16:50

Ik dacht halverwege je verhaal meteen schildklier , zie dat er velen met mij dat roepen. Sowieso dierenarts met deze symptomen.

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:12

Erg herkenbaar verhaal, met daarnaast ook plassen (en tegenwoordig ook poepen) op andere plekken in huis en ook regelmatig kotsen. Toen ik dat las over dat jouw kat zo gefocust is op eten en alle reacties daarop over de schildklier, moest ik meteen aan mijn eigen kat denken. Zij is de laatste tijd ook zo gefocust op eten, ik kan me niet omdraaien of ze zit al met haar neus boven mijn bord. Toevallig had ik al een afspraak staan (voor het plassen in huis) en heb dit verhaal ook meteen meegenomen bij de dierenarts. Schildklieren voelen wat verdikt aan, helaas lukte het bloedprikken niet goed. Ze gaat volgende week onder narcose om goed te kunnen bloedprikken en de schildklier te laten controleren.
Giardia is hier in ieder geval al uitgesloten.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:27

Haha wat mooi dat iedereen zo eensgezind is. Volgens mij is het de schildklier :P

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:00

Nu maar hopen dat topic starter er iets mee doet. :)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:20

Paardennamen schreef:
Erg herkenbaar verhaal, met daarnaast ook plassen (en tegenwoordig ook poepen) op andere plekken in huis en ook regelmatig kotsen. Toen ik dat las over dat jouw kat zo gefocust is op eten en alle reacties daarop over de schildklier, moest ik meteen aan mijn eigen kat denken. Zij is de laatste tijd ook zo gefocust op eten, ik kan me niet omdraaien of ze zit al met haar neus boven mijn bord. Toevallig had ik al een afspraak staan (voor het plassen in huis) en heb dit verhaal ook meteen meegenomen bij de dierenarts. Schildklieren voelen wat verdikt aan, helaas lukte het bloedprikken niet goed. Ze gaat volgende week onder narcose om goed te kunnen bloedprikken en de schildklier te laten controleren.

<3 Super dat je dat gedaan hebt n.a.v. dit topic. Jammer dat je kat zich niet liet prikken. Hopelijk lukt bloedprikken volgende week.

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:35

Hannanas schreef:
Paardennamen schreef:

<3 Super dat je dat gedaan hebt n.a.v. dit topic. Jammer dat je kat zich niet liet prikken. Hopelijk lukt bloedprikken volgende week.

Ja, was echt blij dat ik dit las. Het bloedprikken op zich lukte wel (in de houdgreep), maar er kwam te weinig bloed. Volgende week zal het vast wel lukken. Ze is 14,5 jaar, maar als de schildklier het probleem is, valt daar nog wel mee te leven denk ik.