Ratten huisvesting

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dyanne_z

Ratten huisvesting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-25 19:05

Mijn dochter van 8 wil al jaren dolgraag een huisdier.
Nu zit ik zelf te denken aan ratjes. Heb ik vroeger ook veel gehad.

Inmiddels is er veel veranderd in het houden van dieren. Ik zie de mooiste hamster en konijnenverblijven voorbij komen tegenwoordig. Ik vroeg mij af is dit ook zo voor ratten?

Ik had ze vroeger op vochtopnemend niet stuivend bodemmateriaal. En een hoge kooi met 4 verdiepingen. Minimaal 2 ratten. En uiteraard hangmatjes

Is dit nog steeds hetzelfde?

merijn06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 19:13

Ik denk dat het belangrijk is om bij de hokken er zeker van te zijn dat de spijlen niet te ver van elkaar staan zodat ze er niet door kunnen ontsnappen en dat de spijlen horizontaal staan zodat ze kunnen klimmen. Verder denk ik dat er niet veel is veranderd als ik jouw verhaal lees. Niet-stuivende bodembedekking is inderdaad belangrijk en genoeg hoogte.

Mocht je verder nog vragen hebben, stel ze gerust! Ik heb jarenlang ratjes gehad :D

Liebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 19:27

Ik heb lang ratten gefokt in mijn Rattery. Ik hield ze in een volière.... Hebben ze heerlijk ruimte.
Ik mis mijn ratten.... Maar ben gestopt omdat ze veelal dood gaan aan akelige dingen. Veel tumoren, longproblemen.
Kijk dus even goed waar je ze haalt.

Eloya

Re: Ratten huisvesting

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 20:09

Ik heb ook 10 jaar ratten gehad.

Belangrijkste is een goede kooi, veel ruimte. Geen tralie plateaus!
Hangmatjes en huisjes vinden ze ook heerlijk. Kooien zoals de royal suite, criter nation of een door een volière bouwer gemaakte "alu" kooi met openslaande deuren vind ik zelf het prettigste. Ook met schoonmaken.
Als bodembedekking vond ik karton snippers het fijnste werken.

Kijk eens op de Facebook groep "tamme ratten" is heel veel info en kennis op te vinden

Afgelopen week is het het rian ratevent geweest. Was anders ook leuk om heen te gaan voor informatie en inspiratie.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 20:13

Tegenwoordig is de "biobak" een ding bij ratten. Een soort composterende bodem die minder stinkt en voor een deel zelfonderhoudend is. Ik heb nu geen ratten meer, maar daar zou ik me wel in willen verdiepen als ik er opnieuw aan zou beginnen. :)

https://biobakratten.nl/wat-is-een-biobak/

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 20:50

Savic Royal Suite :j

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 17:44

Leuk! Ratjes zijn zo lief.

Wel de dubbele nemen, van criter nation of Savic Royal. Minimum van 2 is eigenlijk wel geupgrade naar minimaal 3 omdat twee nog steeds maar een duo is. Bodembedekking is vaak nog steeds bijv de karton snippers. En hangmatten, loopbruggen, snuffeltouwen etc een veel grotere markt dan bijv 15 jaar geleden. Goed voer is: Rat Mix
https://www.rattenmatjes.nl/product/175 ... -1500-gram

Op de “tamme ratten!” Facebook groep staat een aanbod te koop van een hele inboedel incl kooi voor 200€ omdat iemand stopt.