Eekhoorn in de moestuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CastaMickey

Eekhoorn in de moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-25 11:38

Titel zegt het al, wij hebben een eekhoorn in de moestuin. Eerst dachten we dat het een vogel was, maar nadat ik hem/haar op heterdaad betrapte wisten we dat het om een eekhoorn ging. In de zomermaanden ging het goed met alleen een net, maar vanochtend werd ik wakker van lawaai op het balkon; iemand probeerde het net door te knagen.
Er liggen ook weer regelmatig schillen in de bak dus nu zoeken we een oplossing voor de wintermaanden. Zou het helpen als ik iets ophang voor de hongerige eekhoorn buiten de moestuin? Of lok ik dan juist een hele plaag? Ik wil ze best wat helpen maar we kunnen geen eekhoornopvang op het balkon beginnen.
Die bruine vlek achter het net, in de hoek van de moestuin in het midden van de foto waar alle kleuren samenkomen dat is 'm :')
Heb er ook een video van dat ie de bak inklimt maar die krijg ik hier niet gepost
Afbeelding

sasja0705

Re: Eekhoorn in de moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 11:52

Tip : lees je even in over eekhorns :)

Een plaag krijg je zeker niet van eekhoorns en iets buiten maken om te ondersteunen is juist leuk

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 12:40

Ik vrees dat je aan steviger (metaal)gaas zult moeten.
Eekhoorns zijn notoire slopers.
Ik heb ooit cavia's gehad en had hun voer ín hun nachthok (schuurtje) staan in een kunststof bus. Het deksel was kompleet doorgeknaagd en heb ik moeten vervangen door een metalen bus.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 12:55

Oh!!! Ik zou ook graag eekhoorns in mijn moestuin willen!

Ik zou het gaas weghalen en afneembare bescherming voor je bakken maken, als een soort deksel. En dan natuurlijk een voerplek maken voor de eekhoorn en een schuilplek. Super leuk toch om te zien?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 13:07

Zijn het rode eekhoorns, of grijze of grondeekhoorns?

Van de rode hoef je in elk geval niet bang te zijn voor een invasie. 1 familie, daar blijft het vaak bij.
Je kan ze toch voeren op een eigen voerplakje?
Het zijn idd wel harde bijters (ken ze uit de opvang, ze moeten echt de kans niet krijgen in je vinger te bijten := )

Zulk gaas is ook gevaarlijk omdat eekhoorns of vogels erin vast kunnen komen zitten.
Worden ook microplastics als het zo rafelt.
Ik zou zeggen gaas weghalen of stevigere bescherming maken.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-25 13:20

Ja superleuk een eekhoorntje <3
Hadden we niet verwacht in de grote stad maar zeker leuk! De moestuin staat tegen de balkonrand, dus als het goed is kan de eekhoorn niet meer op het balkon komen. Voeren zou in de dakgoot/op het dak moeten, of aan de witte spijlen vh balkon.
Ik had er even naar gezocht maar las verschillende dingen. Het is een rode eekhoorn, ik zal eens kijken of ik wat screenshots uit de video kan toevoegen.
Edit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 14:00

Nu er niets in de bakken zit zou ik dat net weghalen, vogels en eekhoorns kunnen daarin verstrikt raken.
Een eekhoorn invasie hoef je niet te verwachten. Bijvoeren kun je doen, er is speciaal eekhoorn voer maar ook zonnebloem pitten zijn ze dol op. Tenminste, de 5 die bij ons komen eten. :))
In het voorjaar kun je gaas van metaal om je balkon maken.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-25 14:11

We hebben winterplanten, uien, rucola, palmkool spinazie en erwten :) anders was het idd geen probleem. Ik zal mijn vriend nog eens naar de bouwmarkt sturen zodat we een kippengaas constructie kunnen bouwen :+
En hopen dat voeren op het dak werkt :')

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 14:55

Maar die eekhoorn trekt dat er toch niet uit? Waarom dan hermetische afsluiting met gaas? Wat ook nog eens gevaarlijk kan zijn voor vogeltjes..

Misschien kan je je planten afschermen met kippengaas of sterker dassengaas?

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-25 15:03

Jolliegirl schreef:
Maar die eekhoorn trekt dat er toch niet uit? Waarom dan hermetische afsluiting met gaas? Wat ook nog eens gevaarlijk kan zijn voor vogeltjes..

Misschien kan je je planten afschermen met kippengaas of sterker dassengaas?

Helaas is dat precies wat ie doet, vandaar dat we deze constructie gemaakt hebben. We vonden de moestuin steeds vol met gegraven gaten waardoor de planten die er nog stonden het niet overleefden.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 16:27

Ah nee dat is wel zuur zeg!

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 16:33

de gaten graven ze om de wintervoorraad in te verstoppen. Je kunt hem buiten houden door een stuk plaatmateriaal of metaalgaas voor die opening te zetten, en elders een bak walnoten neer te zetten. Verder zijn ze onschuldig, ze eten je planten niet, het zijn hoofdzakelijk noten en zadeneters.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 16:35

@CastaMickey: heb je geen eiken- of beukenbomen in de buurt?? Want een eekhoorn kan prima voor zichzelf zorgen zonder dat wij hem de winter door moeten helpen :)