eksters en het vogelhuisje.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

haha1995

eksters en het vogelhuisje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-25 08:40

We hebben vlakbij onze zit hoek mooie grote ramen ,met een terras er voor mooie struiken en planten ....en een vogelhuisje...Ik ben een tijdje bedlegerig geweest en genoot vd zomer van de openstaande ramen en de vogels die op en af uit mijn vogelhuisje vlogen en daar de door mij neergelegde gedroogde insecten kwamen halen....
Maar nu is het zelfde vogelhuisje waar ik zo van geniet... een soort oorlogsgebied geworden....Met de mooie dagen liepen mijn honden binnen en buiten en bleven de grote vogels op afstand....Maar nu doen vooral eksters aanslagen op mijn huisje ze proberen al wapperend met hun vleugels een soort van aan het huisje te hangen een wat voer te jatten, nu zou een keertje niet zo erg zijn, maar dit gebeurt nu heel vaak, waarbij mijn honden dan tegen de ramen vliegen die vinden dit een soort van not done...en het klein vogel gespuis blijft vaker weg....Dus ik dacht of het vogelhuisje moet bij mijn raam weg.....wat ik wel jammer zou vinden...Of ik moet een voedertafel verderop in de tuin voor de eksters maken, maar trek ik dan niet alle eksters uit de omgeving aan? Ik krijg een soort Birds visioenen.....Wat is wijs.......zijn er nog mensen met andere ideeën....

Sting

Re: eksters en het vogelhuisje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 08:45

Er zijn manieren om het huisje aan te passen zodat alleen kleine vogels erbij kunnen. Bijvoorbeeld, afzetten met gaas, met daarin kleine gaten.

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 08:46

Eksters zijn toch ook vogels die graag wat willen eten. Zou je misschien wat voer verderop in de tuin kunnen zetten voor hun?
Ik voer vogels boven op de kennel en ook daar zitten ze vaak. En de dikke houtduiven ook.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 08:50

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 08:55

En van de eksters komen de kraaien en dan zijn de musjes weg. Ik spreek uit ervaring. Nu zijn kraaien ook hele mooie vogels hoor. En intelligent. Als ik zeg dat ze moeten ophouden met schreeuwen, dan zijn ze ook echt stil. Ze snoepen alleen wel alle druiven op in de zomer. ;)

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-25 09:26

we wonen aan de bosrand, dus er zitten idd ook duiven, kauwen vlaamse gaaien...Het vogelhuisje is ook voor kleine vogels,dus de ekster past er niet in,vandaar alle inbraak pogingen en het gefladder....Het verderop in de tuin voeren dacht ik ook,

maar ik ben bang voor hele kolonies eksters en kauwen...Op zich vind ik het geruzie onderling ook wel grappig,want zowel de eksters ,kauwen als vlaamse gaaien zijn geen doetjes... Ik kan het wel proberen een eind verder moet mijn man dan alleen nog een mooie ijzeren paal met plaat er op maken,anders zitten de ratten er weer mee op...

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 11:56

Een aparte voederplaats voor de grotere vogels, en een beschermkooi over het voederhuisje, inderdaad.
Als de groten merken dat ze er echt niet bij kunnen, maar dat er een andere plek is met voer, dan begrijpen ze dat snel :)

Ik denk ook eigenlijk niet dat je daarmee meteen alle kraaien en eksters uit de buurt zult aantrekken.. Ze hebben ook een eigen territorium waar ze geen 'vreemden' dulden.