Ik wil graag met beide honden samen gaan trainen. Ik train ze nu apart en gebruik voor beide hondjen hetzelfde klikwoord namelijk 'YES' Nu dacht ik als ik samen wil trainen is het handig als ze ieder een eigen woord hebben. Dus voor de jongste wil ik een nieuw woord gaan gebruiken, maar ik heb geen idee welke... hoe doen jullie dat als je meerdere honden hebt en welke markeerwoord(en) gebruik jij?
tanec_meisje
Geplaatst: 26-10-25 07:35
Ja, goed, mooi, knap, alles wat maar niet op yes lijkt werkt in principe prima toch
Verara
Geplaatst: 26-10-25 07:37
Ik heb ex(cellent) en good. Yes gebruiken we te vaak in het gewone leven. Er zijn ook clickers met meer tonen.
beert
Geplaatst: 26-10-25 07:47
Ik gebruik TOP omdat ik dat in het echte leven niet zo vaak gebruik. En mijn hond heet Sjef, dus het is leuk als je dan Top sjef zegt
Mijn trainer zei altijd “je kunt ook Kroket gebruiken”. Het maakt de hond niets uit welk woord je gebruikt. Als je er maar consequent in bent. Ik gebruikte overigens voor mijn twee honden altijd dezelfde woorden.
Je moet iets gebruiken wat lekker bekt, dat is kroket niet, hoewel die wel smaakt... Bij een yes zou je een jip kunnen gebruiken, lijkt er op net anders...Je moet vooral niet te veel moeten nadenken wat zei ik ook al weer... want daar ga je de fout in....weet ze uit eigen ervaring
Wat een fijn topic. Ik zoek ook naar een goed markeerwoord. Goedzo gebruik ik heel veel. Een woord met een "i" er in, is toch herkenbaarder voor een hond of is dat achterhaald?
Voor die hond maakt het niet uit,je moet gewoon zelf zien dat je het makkelijk uit spreekt...mijn honden herkennen bv heel goed het woord eten of bed, ook in zinnen die niet voor hun bedoeld zijn...Maar als ik zeg zal ik aan het eten beginnen tegen mijn man...of wat gaan we eten,begint er hier een race naar de keuken... Ze gaan gewoon woorden linken aan dingen...Dus iemand die kroket een makkelijk woord vind kan dat in principe ook gebruiken...
Ik zou er zelf helemaal van in de war raken, 2 markeerwoorden. Ik gebruik Yes, in mijn ogen hebben de dieren echt wel in de gaten met wie je bezig bent en voor wie het bestemd is. En mochten ze toch beide komen dan maar een koekje extra. Ik zou er dus van gaan stuntelen en zie meer voor- dan nadelen
Andere woorden als Goeeed, Goedzoo, Nice of Mooooi zijn hier een bridge of bevestiging van 'goed bezig'. En volgt niet altijd een beloning, waarbij dat bij Yes wel zo is.
SUSANNEx
Geplaatst: 27-10-25 10:06
'Si' vind ik een heel fijn woord. Bij mijn hond gebruik ik de Yes als spelbeloning en de Si als voerbeloning. Vond het fijn om dat te splitsen, omdat hij eerst bij de Yes niet wist of hij een koekje kreeg/kon komen halen of een sprint mocht gaan trekken.
Wat ik van trainers wel eens heb begrepen is dat twee woorden niet super goed werken omdat de hond die nu Yes heeft, snel genoeg doorheeft wat het andere markeerwoord is en je dan dus net zo goed gewoon hetzelfde woord kan gebruiken (eventueel gekoppeld aan de naam vd de hond voor wie je t gebruikt)
Maar goed, heb zelf maar 1 hond dus weet niet hoe dat zich in de praktijk precies uitpakt. Heb zelf een hond die snel generaliseert, dus dat zou voor mij een reden zijn om niet met twee woorden te gaan werken.
Zelf denk ik dat de honden prima door hebben voor wie welk woord is. Het lijkt mij juist verwarrend als ze hetzelfde woord hebben en de 1 iets heel goed doet, waar de ander het op dat moment juist niet zo goed doet en je ze dan toch beiden moet belonen omdat je dus hetzelfde woord hebt voor beiden. Vandaar dat ik het toch wil gaan splitsen. Jip vind alles erg spannend in de avond namelijk en Ted was enorm reactief op andere honden als ik dan Yes zeg omdat Ted niet blaft als we een andere hond zien en Jip is net bang voor iets anders beloon ik bij Jip op dat moment het verkeerde gedrag. Tenminste dit lijkt mij zo te werken voor de honden. En als ik eerst een naam moet roepen en dan het markeerwoord zeg, dan markeer ik dat ze kijken (omdat ze op hun naam reageren) en niet het gewenste gedrag. Of zien jullie dat anders? Heb voor nu besloten dat Jip Toppie krijgt en Ted yes.
Maar Jip kent yes al, dus die gaat sowieso op de yes die voor Ted bedoeld is reageren. En ik denk dat Ted na 3x toppie door heeft dat dat óók een bevestiging is, want het is ook de toonhoogte en het enthousiasme waarmee je het zegt (misschien wel meer dan het woord zelf).
Alleen krijgt Ted niks bij Toppie en Jip niks meer bij Yes. Op die manier hoop ik dat ze het gaan snappen.
Myfairytale
Geplaatst: 27-10-25 17:12
Kun je het dan niet beter omdraaien? Toppie voor Ted Yes voor Jip Omdat het ook met dezelfde letter als hun naam begint? In de hoop dat ze dan al snel de link leggen met de eerste letter bedoel ik.