Kattin likt regelmatig pootje kaal - whatsup? Vaak andere poot/plaats

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LWDaisy

Kattin likt regelmatig pootje kaal - whatsup? Vaak andere poot/plaats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-25 08:36

Mijn ros vriendinneke Sansi heeft van tijd tot tijd heeft ze een kale plek op 1 van haar pootjes. Nu weer vlak onder haar oksel.

Nu is het nog roos velleke. Geen idee of ze eerst iets uitsteekt wat een wondje veroorzaakt (het is ne kleine klungel-bandiet) en daardoor begint te likken, of ze het echt gewoon random doet en dit dan zelf veroorzaakt.

Soms is het een heel dun korstje, volgens mij van er obsessief aan te likken? Ik kan het mis hebben.

Ze is 4 jaar en half, half MC dus tamelijk fluffy, gelukkig niet heel langharig haha. Wel extra tenen :D
We hebben haar zusje ook, die doet/heeft dit niet.
Ze komen niet buiten.
Krijgen vooral brokken en snoepjes, droog en liquid. Heel af en toe nat voer, zijn ze niet zo zot van. Al jaar en dag dezelfde brokken; ik meng Purina met Perfect Fit.

Voor zover ik weet is ze tiptop in orde. Jong geweld haha, ze knalt regelmatig tegen deurstijlen en raamkozijnen aan dus wel een beetje klunzig - ik zou kunnen geloven dat ze door zo bruut en speels te zijn ergens tegenaan knalt wat een wondje zou kunnen geven; maar ik vind echt nooit bloed, dus ik zie door het bos de bomen niet meer.

Ik kan er natuurlijk niet mijn bed bij maken, dus het wordt eerst erger door te blijven likken voor het weer geneest. Ik heb er tot nu toe niet echt iets aan gedaan - verbinden of een kraag werken bij dit exemplaar niet, en wil ook niet random zalf smeren. En het geneest altijd helemaal, maar nu heeft ze dus een kale oksel en ze blijft maar likken.

Iemand een idee wat dit kan zijn en/of wat ik kan doen?

Ze heeft normale stoelgang

Foto van gisteren - roos velleke, rechteroksel
Afbeelding

Foto van een paar weken geleden - korstje, linkerpootje
Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 08:50

Wat is dat kale op haar buik? Is die ook helemaal kaal? Op de eerste foto links boven in beeld zeg maar.

Wat zegt je dierenarts ervan?

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-25 08:52

Koper schreef:
Wat is dat kale op haar buik? Is die ook helemaal kaal? Op de eerste foto links boven in beeld zeg maar.

Wat zegt je dierenarts ervan?

Dat is vlak onder haar oksel :) heel rare foto, moeilijke plaats om een foto te maken :)

Afbeelding

Ik moet nog naar de DA gaan, wou eerst hier eens polsen :)

Edit - dat is mijn vriend zijn hand hahaha

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 08:59

Zich kaal likken kan zoveel oorzaken hebben, van stress, verveling, tot parasieten, allergieën zoals vlooienallergie of voedselallergie... Is er iets veranderd in de omgeving, nieuwe kat erbij?
Om medische dingen uit te sluiten zal een bezoek aan de dierenarts toch nodig zijn, met al die mogelijkheden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 09:20

Oh gelukkig, het is iets wat kaal hoort te zijn (de hand van je vriend). Ik schrok al.

Inderdaad zou ook ik er eens mee naar de dierenarts gaan. Zoolgangster stelt al de juiste vragen. En stelt ook terecht dat er veel oorzaken kunnen zijn. Ik heb eentje gehad met kale plekken door een allergie. En ook eentje die het kreeg van stress (die krijgt daar kale oren van, ivm het vele oren wassen. Ze heeft donkere oren die er dan als glanzende vleermuisoren uitzien).
Bij jouw kat zou ik als eerste denken aan een vlooienallergie, gezien de plek. Lekker warme oksel, daar wil een vlo wel graag wonen natuurlijk.

Dit soort dingen zijn heel lastig om de oorzaak van te vinden. Maar begin inderdaad bij de dierenarts. Op bokt of online zul je tientallen mogelijke oorzaken vinden die allemaal kunnen kloppen. Maar dan weet je nog niet wat het voor jouw kat veroorzaakt. Je dierenarts kan daar wel gericht mee helpen.

Prairy

Re: Kattin likt regelmatig pootje kaal - whatsup? Vaak andere poot/plaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 09:29

Zou ook beginnen met de dierenarts, lijkt mij ook iets van allergie. Ze kunnen al zo reageren op 1 vlo soms.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 09:32

Mijn kat heeft ook last gehad van zichzelf kaal likken/bijten. Ik ben hiermee naar de dierenarts gegaan. Dat is wel echt nodig om de oorzaak te kunnen bepalen. Eerst zijn huidaandoeningen, parasieten, tekorten, pijn en stress zo veel als mogelijk uitgesloten dmv huidtest en bloedonderzoek. Het bloedonderzoek leek de dierenarts niet per se nodig omdat ze verder in goede gezondheid leek maar heb ik voor de zekerheid laten doen.
Nadat die zaken uitgesloten waren kom je in het wat minder goed testbare gebied (allergieën) en is er eerst dieetvoer geprobeerd. Dit was voor mijn kat de oplossing.
Deze kat is ook een stresskip. Toen ik haar net had, likte ze zich ook kaal, dit ging over nadat ze gewend was.

Een andere kat van mij die in een een zeer enstige mate last had van plekken/krabben op haar huid had naar alle waarschijnlijkheid een hartaandoening wat zorgde voor ongemak en huidproblemen.

Het kan diverse oorzaken hebben, ik zou zeker langs de dierenarts gaan.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-25 10:48

Er is qua omgeving niets veranderd, qua voer ook niet.
Nu is het haar oksel, eerder was het altijd lager op de pootjes. De ene keer links, de andere keer rechts. Altijd voorpootjes.

Ik heb hen sinds ze 6 maanden oud zijn, en dit is de 4de keer dat ik zoiets zie (en ik knuffel ze plat dus ik zou het normaal wel moeten merken) dus het is niet zo dat ze het constant heeft.

Mochten het vlooien zijn, denk ik dat haar zus het ook zou hebben, en dat is niet zo.

Ik heb een afspraak bij de DA staan, dus hopelijk weten we snel meer :)

Sidenote - ik heb kippen. De kippen komen niet binnen, de katten komen niet buiten, maar ik kom natuurlijk wel met allemaal in contact. Maar dan kom ik terug uit bij: haar zus heeft het niet, dus ik denk niet dat het iets extern is - al kan ik het natuurlijk mis hebben.

Edit: Sansi is geen stresskip :) Arya wel haha. Sansi vind alles leuk, wilt overal bij zijn en vind zelden iets eng. Enkel de stofzuiger is haar ding niet :')

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 10:53

@LWdaisy

Het kan ook zijn dat er iets in het voer is veranderd waar ze op reageert. Allergieën bouwen op. Zij kan best allergisch zijn voor iets en haar zus niet.
Kat die ik ken had het ook was 5 opeens kale plekken niks veranderd bleek een visallergie opgeboud te hebben.

Alleen het lastige is waar reageren ze op. Als het voer is zul je een eliminatie dieet kunnen doen. Alleen een dierenarts kan je hiermee helpen. Ken ook een kat die reageerde op de shampoo van haar mens. Ook vrij bijzonder.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 11:05

Toch vind ik die kippen wel interessant.
Op een keer toen ik mijn paard van 24/7 buiten naar een pensionstal met 's nachts in de box verhuisde begon mijn kat met krabben. Ze krabde zich echt kapot, er lagen stukken huid met vacht. Toen ik mijn laarzen en jas buitenshuis liet en bij binnenkomst meteen achter de deur mijn broek en eventuele andere kledingstukken die met de stalomgeving in contact waren geweest uittrok en ergens neerlegde waar kat er niet bij kon en mijn handen waste voordat ik verder het huis in ging hield het op. Kat was allergisch voor de hooistofmijt. En mijn andere kat had nergens last van. Want die was niet allergisch.

Een allergie is persoonlijk. Mijn zus had hooikoorts en ik niet. Terwijl we zeg maar in hetzelfde huis woonden met dezelfde planten en bomen om ons heen.

Dus misschien de moeite waard om een tijdje met overall en muts naar de kippen te gaan en die niet mee de ruimte waar je kat leeft in te nemen en je handen te wassen als je bij de kippen bent geweest? En je vriend en eventuele andere huisgenoten natuurlijk ook. Het hoeft niet iets van de kippen zelf te zijn (kan wel natuurlijk). Maar het stro of het voer van de kippen kan ook al. Of het hok ofzo, als dat is behandeld met een antimijtenspul waar je kat allergisch voor blijkt te zijn.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 12:35

Een van mijn katten kan zich ook zo obsessief kaal likken, maar doet dat alleen in tijden van mega stress. Dat zijn tot nu toe alleen de verhuizingen geweest, en moest met tijd overgaan volgens de dierenarts (wat ook klopte).

Een van de oude katten van mijn vader reageerde heel heftig op 1 vlooienbeet en trok dan haar hele onderrug kaal en open.

Ik zou inderdaad een keer langs de dierenarts gaan. Het kan ook zijn dat er iets in de samenstelling van het voer is veranderd waar ze op reageert.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 12:52

Als je kippen heb kan het zijn dat die misschien bloedluis hebben. Die kunnen niet op katten leven, maar wel irritatie veroorzaken voor de tijd dat je ze meenemen en leven.

Kleding die je bij de kippen draagt in een afgesloten ruimte houden waar de katten niet bij kunnen.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-25 16:25

Een allergie kan natuurlijk wel, en die is idd persoonlijk.

Bij luizen/vlooien denk ik persoonlijk dat haar zus er ook last van zou hebben.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 16:27

Hoef niet perse de ene kan er gevoeliger voor zijn.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 16:31

Meestal is dit toch een uiting van stress. Dat durf ik te zeggen omdat de huid eronder steeds niet slecht lijkt en omdat het steeds op andere plekken is.
De kat van een vriendin likte zichzelf ook steeds kaal. Alles geprobeerd. Totdat de andere kat overleed, toen was dat over.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-25 16:57

Earth schreef:
Meestal is dit toch een uiting van stress. Dat durf ik te zeggen omdat de huid eronder steeds niet slecht lijkt en omdat het steeds op andere plekken is.
De kat van een vriendin likte zichzelf ook steeds kaal. Alles geprobeerd. Totdat de andere kat overleed, toen was dat over.

Op de foto van een paar weken geleden zie je, als je inzoomt, dat het een korstje wordt na een tijdje. Ze likt er iets te lang aan denk ik, waardoor ze het "open" trekt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 17:19

Earth schreef:

Wat triest dat de andere kat zo'n bron van stress was. En dat ze daar pas achteraf achter kwam. Hopelijk gaat het nu goed met haar en geniet de kat er nu van dat ze je vriendin voor zichzelf heeft :)

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 18:41

Voelt het ook als verdikking op de huid? Ik ben nu sinds juni bezig met mijn rode kater. Die had ook ineens plekjes. Alleen onder 1 oksel. Ben er nog steeds niet achter wat het is. Heb al hypoallergeen voer geprobeerd, geen verandering. Ik vermoed toch een vlooien allergie. Nadeel is dat hij maar 1 gebeten hoeft te worden en hij krijgt weer van die plekjes. Heb nu standaard crème in huis met cortisone. Als het dan weer wat grotere plekken worden begin ik weer met smeren. Niet ideaal helaas, maar beter dan elke maand een spuit. Hopelijk kom ik er ooit nog achter wat het is.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 21:38

Meestal is de eerste stap toch een goede vlooienbestrijding om dat als oorzaak uit te sluiten. En dat is dan alle dieren en ook de omgeving behandelen. Ook al vind je geen vlooien, 1 beet kan genoeg zijn.

Qua allergie starten ze vaak met het uitsluiten van een voedselallergie.

Symptomatisch kunnen corticosteroïden voorgeschreven worden maar dat is best heftig spul met veel bijwerkingen dus wil je liever niet.

Misschien zouden het beginnend eosinofiel granuloom of eosinfiele plaque kunnen zijn, maar dat is lastig te zeggen van foto's. Daar is een allergie de oorzaak.

Succes bij de dierenarts

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-25 09:51

N0a schreef:
Voelt het ook als verdikking op de huid? Ik ben nu sinds juni bezig met mijn rode kater. Die had ook ineens plekjes. Alleen onder 1 oksel. Ben er nog steeds niet achter wat het is. Heb al hypoallergeen voer geprobeerd, geen verandering. Ik vermoed toch een vlooien allergie. Nadeel is dat hij maar 1 gebeten hoeft te worden en hij krijgt weer van die plekjes. Heb nu standaard crème in huis met cortisone. Als het dan weer wat grotere plekken worden begin ik weer met smeren. Niet ideaal helaas, maar beter dan elke maand een spuit. Hopelijk kom ik er ooit nog achter wat het is.

Nee, geen verdikking voor zover ik voel.
Hier wisselt de plaats, het is wel altijd op de voorpootjes maar telkens op een andere poot of andere plek op dezelfde poot.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 10:41

De voorpootjes zijn ook het makkelijkst te bereiken natuurlijk.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 11:49

Het is moeilijk te zien op de foto, maar de huid lijkt niet overal helemaal hetzelfde qua structuur; al kan het best zijn dat ik het fout zie.

Katten likken zichzelf inderdaad vaak kaal bij een allergie (meestal rug, buik en kop/nek) of ook bij blaasontsteking (buik). Ook stress kan het veroorzaken, maar deze plek is wel vreemd. Kan er sprake zijn van contactallergie? Een plant of iets waar zij op ligt?

Nog een vraag: krabt ze ook aan die plekken, of is het alleen kaal likken?

Probeer eens honingzalf op de kale plekken, kalmeert de huid en katten kunnen het veilig oplikken.

Hoop dat je er snel achter komt wat de oorzaak is.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 12:37

Je kunt hier het beste mee naar de dierenarts!

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-25 20:54

We gaan morgen naar de DA :)

Hevonen ik denk dat je ziet waar ze begint, dat dat plekje het snelste "ruwer" wordt. Zo zag ik het de vorige keer toch. Het is enkel likken, niet krabben.

Nu het meer onder de oksel zit, voelt het zo gek :') Het is een logische plek op haar vast te nemen als je haar optilt, en dat voelt nu heel gek, zo kaal en warm. Niet dat ik denk dat ze koorts heeft hoor, maar normaal voel je hun warm velletje niet doordat er haar zit; en dat is nu dus niet het geval.

Het ziet er wel "mooi" uit, nog niet open gelikt momenteel.

Honingzalf kan ik proberen, maar ik ken mijn kat: die likt alles er meteen weet af. Ik weet dus niet goed of dat wel zin heeft.
Zelfde met een kraag - die heeft ze na de sterilisatie moeten dragen, en dat hebben we ongeveer 2 uur volgehouden, was niet te doen :')

Geen planten in huis - die heeft zij jaren geleden al gemold :')

Verder - geen idee eigenlijk. Ik heb dus wel kippen, maar er zitten geen knuffelkippen (meer) tussen. Ik spendeer graag tijd met ze, zeker in de zomer, maar ik aai ze zelden. Ik heb de voorbije zomer wel dagelijks één van mijn cochins in mijn handen gehad (broeds, ik moest haar elke ochtend uit het hok tillen). Ik doe de kippen vlak voor ik naar mijn werk vertrek, en aai dan de katten niet perse meer, die zitten meestal gewoon zo' beetje te staren tot ik vertrek haha.
Maar ik kom natuurlijk wel in contact met de kippen, met hun hok, ... Als ik het hok schoonmaak was ik buiten mijn handen ook wel voor ik weer binnen kom, en mijn schoenen blijven in het washok achter (daar komen de katten niet).

Het zou wel kunnen hoor, ik kan niet beweren dat ik me meteen helemaal omkleed als ik weer binnen kom en meestal zitten te katten dan in de gang op mij/ons te wachten en krijgen ze wel een aai/knuffel.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 21:04

IN het Engels is er meer te vinden, maar het komt eigenlijk steeds op hetzelfde neer: een allergie, ringworm of toch vlooien.

Een van mijn katten is heel allergisch voor vlooien en teken, zodra hij wordt gebeten irriteert het zijn huid en hij likt zich dan helemaal kaal. Maar uit jouw verhaal kan dat bij jou niet echt aan de orde zijn.