Honden mee of thuis laten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

Honden mee of thuis laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-25 09:56

Even jullie mening vragen, want ik weet even niet waar ik goed aan doe.
Wij wonen op een boerderij in Noord Frankrijk en we hebben 2 honden: een kortharige kruising van bijna 8 jaar, middelgrote hond 25 kilo. En een Maremma teefje van bijna een jaar.
De Maremma loopt veel buiten, zowel samen met ons als alleen. 's nachts zit ze altijd binnen.
De kruising ligt het liefst opgekruld op de bank, zij houdt niet van kou en nattigheid.
Als we weg gaan laten we de honden altijd in de schuur/buiten. De schuurdeur staat dan open en in de schuur liggen lekkere kussens waar ze graag op liggen en er staat een waterbak. Bij heel slecht weer doen we de schuurdeur dicht, omdat de oudste hond het anders echt koud krijgt.

Afgelopen week zijn we een dagje naar Nederland geweest, het is 3,5 uur rijden enkel reis, dus dan zijn we de hele dag weg. De honden nemen we dan altijd mee. De oude hond vindt autorijden heerlijk en gaat altijd graag mee. Maar de Maremma vindt het vreselijk. Ze is wagenziek en ligt veel te hijgen en te kwijlen.
In Nederland brengen we de honden naar het bedrijf van mijn man, hier lopen ze op een buitenterrein en kunnen ze schuilen in een container, waar we ook hun kussens neerleggen.
Allebei de honden zijn hier vaker geweest en vinden het hier prima.
De terugweg is weer hetzelfde verhaal, veel stress voor de Maremma en overgeven.

Vrijdag moeten we weer een dag naar Nederland. Ik vind het erg sneu voor de Maremma en wil iets halen bij de dierenarts tegen wagenziekte.
Mijn man stelde voor om de honden thuis te laten in de schuur en buiten. We zijn ongeveer van 's ochtends 7 uur tot 's avonds 11 uur weg.

Ik vind het heel lastig wat we moeten doen. Als we ze thuis laten is de oude hond niet blij omdat het koud en nat is. En ik ben bang dat de Maremma overmatig gaat blaffen (aan een kant hebben we buren dichtbij). En ik vind het erg lang dat ze alleen zijn, ook omdat ze dan de hele dag geen eten krijgen.
Als we ze meenemen is de Maremma niet blij vanwege het autorijden (geen idee of pilletjes goed werken).
En de oude hond is niet blij omdat het achter de zaak ook koud en nat is.

Eind november krijgen we er nog een Maremma pup bij, ik denk dat het dan makkelijker is om de Maremma's thuis te laten op den duur. En de oude hond mee te nemen. Die kan ook gewoon mee op visite. Maar de Maremma teef alleen laten is geen optie.

Wat zouden jullie doen?

MarliesV

Re: Honden mee of thuis laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 10:03

Moet je perse samen naar NL de hele dag?

Ik vind beide opties eigenlijk niet ok.
Thuis en de kou en zonder toezicht niet. In de auto met een wagenzieke hond en een hond die op locatie in NL niet fjin is ook niet.

Is er met de buren te overleggen dat ze gevoerd worden en dat iemand gaat kijken 2x op zo'n dag. Dat je ze dus thuis laat en dan toezicht regelt?
Dat lijkt mij van alle opties de beste. En dan zorgen dat je oude hond toch een fijnere plek heeft dan alleen een kussen. Een geisoleerd binnenhok in de schuur oid, zodat ze uit de kou kan.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 10:04

Is het een optie om de oudere hond een jas aan te doen voor deze dag? Voeren zie ik niet zo'n probleem in, dat kan voor vertrek en bij thuiskomst.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 10:06

Ik vind honden 7 uur in een auto meenemen ook niet echt iets toevoegen. En dan liggen ze daarna alsnog buiten of in een container waar de oudste het ook koud heeft. Dus voor die oudste maakt thuisblijven of meegaan dus niet uit. Voor de andere is thuisblijven veel gunstiger. Ik zou ze dus lekker thuislaten.

Kan 1 van de buren niet even langslopen om te voeren en checken?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 10:08

Ik zou ze thuis laten. Evt met oppassende buren/vrienden of een soort uitlaat service / andere honden service die ze kan voeren en checken

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 10:12

MarliesV schreef:
Moet je perse samen naar NL de hele dag?

Ik vind beide opties eigenlijk niet ok.
Thuis en de kou en zonder toezicht niet. In de auto met een wagenzieke hond en een hond die op locatie in NL niet fjin is ook niet.

Is er met de buren te overleggen dat ze gevoerd worden en dat iemand gaat kijken 2x op zo'n dag. Dat je ze dus thuis laat en dan toezicht regelt?
Dat lijkt mij van alle opties de beste. En dan zorgen dat je oude hond toch een fijnere plek heeft dan alleen een kussen. Een geisoleerd binnenhok in de schuur oid, zodat ze uit de kou kan.

Dit. :j
Vind ook beide opties eigenlijk niets heel eerlijk gezegd.
Ik zou op zijn minst zorgen voor een geïsoleerd hok in de schuur met wat (oude) dekens desnoods en laten voeren door iemand anders.
Zelf ga je toch ook niet fijn weg zo lijkt mij? :o

En qua medicatie tegen misselijkheid heeft Cerenia mijn hond heel goed geholpen, maar ik probeer het zoveel mogelijk te beperken om deze mee te nemen in de auto uiteraard.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 10:46

De honden thuis laten en de oudste hond een jas aan trekken. Ze zijn gewend om in de schuur te zijn en voelen zich daar OK schrijf je. Misschien kan er iemand in de buurt 1 of 2x checken of ze OK zijn en ze eventueel nog een keer tussendoor eten geven, maar dat laatste is misschien niet nodig.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 10:50

Eens met MarliesV. En als het jullie vaker naar NL moeten is het misschien goed om te investeren in een goede hondenoppas die voor de hondjes zorgt als jullie er niet zijn.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 11:05

Voor wagenziekte helpt cerenia echt prima, dat is er ook voor geregistreerd. Bij de dierenarts verkrijgbaar. Gaat alleen wel wat kosten voor zo'n grote hond.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 11:09

Schuur aanpassen waardoor de oude hond beter kan schuilen (hondenhokje erin, met een warmwaterkruik? truitje/jasje aan?) en iemand zoeken die eventueel halverwege de dag er een uurtje kan bijkomen zitten en voederen?

Is er in de buurt niemand die kan komen oppassen in huis? Ergens een tiener die tevreden is met een zakcentje ?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 11:11

Moet jij perse mee? Want dat kan straks ook niet met de nieuwe pup erbij.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-25 11:17

We hebben ontzettend lieve buren, maar er komt niemand het terrein op met de Maremma :o
Daar is ze ook voor aangeschaft, dus wat dat betreft doet ze het goed.
Helaas moeten we echt allemaal in Nederland zijn vrijdag.
Voor de toekomst willen we inderdaad een fijne geïsoleerde ruimte in de schuur, maar daar zijn we nog niet aan toegekomen.
Als we straks de 2e Maremma erbij hebben, is het ook niet zo'n probleem. Dan gaat de oude hond ook gewoon mee naar Nederland. En in de zomer was er ook geen probleem.

Maar ik zal inderdaad onze oude hond wel een jas aan doen en ze dan thuis laten. Hoewel dat ook niet echt fijn voelt voor mij.

Het is niet heel vaak dat we tegelijk naar Nederland gaan.
Met kerst gaan we weer, maar dan blijven we daar ook slapen. Dus dan gaan ze sowieso mee. Maar dan is het bedrijf ook gesloten, dus dan kunnen ze daar ook binnen liggen. En dan slapen ze wel gewoon gewoon bij ons.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 11:17

Wij hebben hier in de schuur een geisoleerd hok gevuld met stro waar de erfhond tochtvrij en warm in kan liggen op de echt koude dagen.

De jachthonden hebben kort haar en liggen daarom vaak in huis, gaan we langer weg of zijn ze vies blijven ze ook in de schuur maar heb ik warme jasjes voor ze.

Daar komen dadelijk ook kennels voor waarin een cozy cave of soortgelijk hok als voor de langharige hond komt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 11:18

Is er veilig een infrarood terrasheater lamp op te hangen in de schuur waar de oudere hond onder kan?

Dan zou ik ze voor een lange dag thuis houden.

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 11:19

Is een voederautomaat een idee Voor als je bijvoorbeeld file hebt op de terugweg?

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-25 11:22

dioni schreef:
Voor wagenziekte helpt cerenia echt prima, dat is er ook voor geregistreerd. Bij de dierenarts verkrijgbaar. Gaat alleen wel wat kosten voor zo'n grote hond.

Dan moet ik haar ook eerst nog zien te wegen :D
Ik vermoed dat ze inmiddels tegen de 35 kilo zit, maar het is een paar maanden geleden dat ze voor het laatst gewogen is. Ik denk dat optillen en op de personen weegschaal gaan staan geen optie meer is :+

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-25 11:23

xSagan schreef:
Is een voederautomaat een idee Voor als je bijvoorbeeld file hebt op de terugweg?

Nee, ik kan ze geen eten geven als ik er niet bij ben. Dat wordt ruzie ben ik bang

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 11:26

TinkerTreas schreef:
Ik vind het heel lastig wat we moeten doen. Als we ze thuis laten is de oude hond niet blij omdat het koud en nat is. En ik ben bang dat de Maremma overmatig gaat blaffen (aan een kant hebben we buren dichtbij). En ik vind het erg lang dat ze alleen zijn, ook omdat ze dan de hele dag geen eten krijgen.
Als we ze meenemen is de Maremma niet blij vanwege het autorijden (geen idee of pilletjes goed werken).
En de oude hond is niet blij omdat het achter de zaak ook koud en nat is.

Eind november krijgen we er nog een Maremma pup bij, ik denk dat het dan makkelijker is om de Maremma's thuis te laten op den duur.

Ik vind het niet okee naar de buren toe om ze thuis te laten als je weet of denkt dat de maremma (en straks twee maremma's) overmatig gaat blaffen. Ik zou dus op z'n minst even overleggen met de buren voordat je eenzijdig besluit dat zij de hele dag in het geblaf zitten. Misschien zijn ze die dag niet (veel) thuis of willen ze het wel een keer uitproberen of het geblaf wel meevalt.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-25 11:41

Ik ben inderdaad wel van plan om het even met de buurman te bespreken. We kunnen prima met de buren overweg en dat wil ik graag zo houden.
Het scheelt wel dat iedereen hier blaffende honden en kraaiende hanen heeft.
Maar ik vind het ook wel fijn als ik even bij hem na kan vragen of ze veel geblaft heeft.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 11:42

Heb je ergens een bench staan? Dik deken erin, dik deken eromheen en het oudje kan zich lekker gaan innestelen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 11:58

Je kan voor je eigen gemoedsrust ook nog een camera neerzetten misschien? Dat je ze in het oog kan houden?

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 12:13

TinkerTreas schreef:
dioni schreef:

Dan moet ik haar ook eerst nog zien te wegen :D
Ik vermoed dat ze inmiddels tegen de 35 kilo zit, maar het is een paar maanden geleden dat ze voor het laatst gewogen is. Ik denk dat optillen en op de personen weegschaal gaan staan geen optie meer is :+

Bij de dierenarts hebben ze toch wel een weegschaal voor honden?

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-25 12:39

Duhelo schreef:
Heb je ergens een bench staan? Dik deken erin, dik deken eromheen en het oudje kan zich lekker gaan innestelen.

Oja, dat is ook wel een goed idee. Ze lag vroeger graag in haar bench, dus die kan ik wel neerzetten met een oud dekbed er overheen.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-25 12:41

Princesj schreef:
Je kan voor je eigen gemoedsrust ook nog een camera neerzetten misschien? Dat je ze in het oog kan houden?

Ja, dat wilde ik ook doen. Maar de camera die ik heb krijg ik nog niet aan de praat sinds we hier wonen. Dus ik moet nieuwe bestellen, maar die heb ik dan nog niet.
Misschien kan ik de video deurbel tijdelijk verplaatsen.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-25 12:43

Myfairytale schreef:
Bij de dierenarts hebben ze toch wel een weegschaal voor honden?

Klopt hoor. Ik bedoelde het meer als: een paar maanden geleden tilde ik haar nog op en nu niet meer. Nu moet ze even mee naar de dierenarts om te wegen.
Maar die zit op loopafstand gelukkig.