Kat laat staart hangen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

Kat laat staart hangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-25 13:59

Hoi allemaal, ik ben even benieuwd naar jullie ervaringen.

Onze kater kwam net binnen en ik merkte meteen op dat hij zijn staart liet hangen. Ik mag er prima aankomen en palperen dus pijn lijkt hij er niet aan te hebben. Als ik over zijn rug richting zijn staart aai zie je dat hij het begin van zijn staart wel probeert op te tillen maar dat de rest slap hangt. Als ik hem zelf omhoog til en loslaat valt hij gewoon neer.

Ik heb dit nog nooit gezien, aangezien hij er geen last van lijkt te hebben ben ik nog niet meteen in paniek onderweg naar een DA maar vroeg me wel af of iemand het hier ooit ook al eens gezien of meegemaakt heeft.

Het is een buitenkat dus kan niet zeggen hoe lang dit exact al is, maar vanmorgen had hij het nog niet.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 14:12

Klinkt als een gebroken staart. Heb dit tweemaal bij de hand gehad. Eenmaal gewoon genezen, tweede keer was antibiotica etc noodzakelijk. Goed onderzoeken op wondjes etc en goed in de gaten houden.

Als hij niet reageert kan dat zijn omdat hij er nu geen gevoel meer in heeft, afhankelijk van de ernst van de beschadiging, kan dat wel terugkeren.

De doorbloeding kan gestoord zijn, dan zal de staart mogelijk geamputeerd moeten worden. Ik heb dat gezien bij een buurtkat; diens staart was door mishandeling zo beschadigd dat die niet meer kon herstellen en begon af te sterven.

Anna79

Re: Kat laat staart hangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 14:15

Onze kat had dit een keer en dat was een gekneusde staart. Ze ging toen ook niet echt zitten, bleef wat boven de grond hangen. Met pijnstillers ging het snel beter.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-25 14:16

Bedankt! ik heb nog wel eens een gebroken staart gezien maar die had echt een knik erin. Daardoor dacht ik dat dit misschien anders was.
Wondjes zijn er op dit moment niet op te zien gelukkig en hij ligt weer lekker lui op de stoel (opzich een opluchting voor mij dat hij daar wel nog op kon springen) maar ik ga het zeker goed in het oog houden en morgen toch even naar de dierenarts bellen.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 14:40

Mijn kat had ook een gebroken staart (is later geamputeerd) maar die had er geen knik in.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 15:19

Ik zou wel de DA bellen voor overleg. Katten laten moeilijk pijn zien. Binnenkomen met zo'n staart duidt wel op een val of een aanrijding oid. Voor t zelfde geld is er intern letsel wat je nu nog niet ziet. Ik zou bellen om te overleggen of het veilig is om dit tot morgen aan te kijken.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 16:00

Mijn kat kon met een verlamde staart ook niet goed meer poepen. Hij moet laxeermiddelen om hem daarbij te helpen en pijnstilling en toen is het vanzelf genezen.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 16:37

De staartbasis kan ook nog wel eens een bijt- of krabwond hebben van een andere kat. Die zie je niet zo snel omdat het een klein gaatje is. Na iets van een dag of 2 zie je dan zwelling en soms pus.

Als de staart tussen een deur oid is gekomen kan het ook zijn dat de staatwervels even uit elkaar getrokken zijn. Je ziet dan niks op een rontgenfoto. Dat zou weer kunnen genezen. Alleen bij een zenuwbeschadiging wordt het lastiger.

Als ze gevallen of aangereden zijn zie je soms ook nog wel eens afgesleten nageltjes van het schrap zetten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 16:51

Klinkt als een gebroken staart zou er iemand naar laten kijken.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 18:22

Reageerd hij wel als je hard in de staart knijpt? Heb ooit een kat gezien. Die liet ook zijn staart hangen en over de grond slepen. Dus ik kneep in de staart, geen reactie. Daarna is de eigenaar naar de DA geweest en bleek die idd gebroken en verlamd. Is daarna geamputeerd.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 18:29

Onze kat had een half jaar geleden hetzelfde. Niets te zien of te voelen. Bij dierenarts röntgenfoto laten maken. Daarop was te zien dat haar bovenste staartwervel scheef staat. Ze heeft pijnstilling gehad en inmiddels gebruikt ze haar staart weer volledig terwijl de wervel nog steeds scheef staat.

alysha92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 19:00

Klinkt mij als een cold water tail. Je ziet dit ook wel bij honden! (En dus ook bij katten maar dan vaak na letsel)
Zeker noodzakelijk om mee naar dierenarts te gaan gauw en of pijnstillers te gaan geven!