Pootafdruk hond of wolf of iets anders?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Pootafdruk hond of wolf of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-25 20:09

Wij kwamen vanmorgen deze pootafdruk tegen. Aardig diep in een bos. Naast diverse herten poot afdrukken kwamen we deze ook tegen

Voor een hond in een onlogische richting dwars over het pad. Maatje groot. Groter dan mijn hand, maar ik heb kleine handen. Zonder mensvoet afdrukken in de buurt

Er leven daar wel wolven schijnt. Al hoor en zie je ze niet.

Maar van wie is deze stevige stapper? Wolf hond of iets anders?

Afbeelding

Marigold

Re: Pootafdruk hond of wolf of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 20:13

Bij de wolf gaat het spoor doorgaans rechtuit in een rechte lijn. De wolven lopen niet te snuffelen van boom naar boom zoals een hond, maar lopen doelbewust.
Heb je gekeken naar een vervolg van het spoor?

Er is natuurlijk best een kans dat dit een wolvenspoor is. Maar tegelijkertijd zijn er ook veel honden in allerlei formaten en mensen die hun honden uitlaten in het bos.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 20:16

Das?

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 20:53

De nagels lijken wel opvallend lang te zijn bij deze pootafdruk.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-25 21:00

Wij kwwamen er niet uit. Er waren bouwwerkzaamheden geweest waardoor links en rechts kapotgereden modder. Alleen het midden stuk was gaaf. Deze afdruk stond echt dwars op het pad alsof er overgestoken was.

Groot, diep, idd de nagels.geen afdrukken links of recht behalve dat kleine stukje rechts waardoor de breedte ook niet te bepalen was.

Het betreft een stuk bos in de Vogezen waar je niet even zo gaat wandelen. Meer een werkpad voor bosarbeid en jagers. Minstens 4 km van de bebouwing af. Wel een "asfalt"weg

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 21:08

Daarom moest ik aan een das denken, die hebben lange nagels.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 21:13

Nee een dassen afdruk is heel anders. Platter zegmaar en ook niet zo groot.

Hond of wolf gaat niemand een doorslaggevend antwoord op kunnen geven want zelfs de experts hebben een compleet loopspoor nodig om het te kunnen beoordelen.
Het kan een wolf zijn, afgaande van jouw omschrijving want op de foto kun je de grote niet in schatten, maar het kan ook net zo goed een hond zijn.
Mijn kleine Berner Sennen had, zeker op een natte ondergrond, ook gigantische pootafdrukken, groter dan mijn hand.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-25 21:22

Mijn witte herders hadden stevige stappers. Maar maakten een ander soort poot afdruk.

Het was ook een best diepe indruk. Alleen voor een hond achtige is het weer iets breder lijkt het

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 21:22

Er ligt niks naast om te bepalen hoe groot de afdruk is. En er staat maar 1 afdruk op. Was het een lang recht spoor? Geen voetafdrukken er naast?

Ik vind de kussentjes vrij rond ogen, dus ik denk dat het een afdruk van een hond is.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-25 21:27

Het lijken twee afdrukken die elkaar overlappen

De gedeeltelijke schoenafdruk is die van mij. Maatje 37/38

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 21:37

Zou best van een wolf kunnen zijn ja.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 21:38

Zijn dit 5 tenen? Dan is het toch sowieso geen hond of wolf? Als ik naar pootafdrukken van honden en wolven kijk kom ik op 4 tenen, niet 5.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 21:42

siskeh schreef:
Zijn dit 5 tenen? Dan is het toch sowieso geen hond of wolf? Als ik naar pootafdrukken van honden en wolven kijk kom ik op 4 tenen, niet 5.

Ja daar heb je gelijk in. Dan weet ik het niet. Dan kan het eerder een das zijn. Die heeft er wel 5.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 22:21

Dit is naar mijn mening een das. :j

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 22:51

Dit is een das. Plat en ovaal.
En kijk ook naar het formaat. Pootje zonder nagels is ongeveer 4-5 cm.
Afbeelding

De foto van TS is een dubbele prent.
Dus achterpoot boven op de afdruk van de voorpoot, daardoor lijken het 5 tenen.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 22:56

Ff los van de openingspost.. Wat hebben dassen toch altijd een schattige afdrukken.. <3

Maar ik zou ook niet kunnen zeggen of 't hond of wolf is.. Ik heb toevallig ook 2 witte, waarvan 1 grote reu en die heeft ook flink grote voeten..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 07:06

Maar zonder referentie en het loop spoor weet je niks. Dus kans op hond is dan nog altijd het grootst.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 07:50

Ik ben haast zeker een hond, hets een een dubbele afdruk,dus moeilijker te zien maar je ziet het aan de kussentjes en de iets wijder verspreid staande tenen, die van een wolf lopen spitser toe en de nagels maken een iets andere afdruk..maar dit is best een slechte afdruk,dus wat moeilijker te zien.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 11:14

haha1995 schreef:
Ik ben haast zeker een hond, hets een een dubbele afdruk,dus moeilijker te zien maar je ziet het aan de kussentjes en de iets wijder verspreid staande tenen, die van een wolf lopen spitser toe en de nagels maken een iets andere afdruk..maar dit is best een slechte afdruk,dus wat moeilijker te zien.

Mijn eerste indruk is team hond :j Ik zie ook duidelijk overlap in de afdruk. Hond heeft meer ovale teenkussentjes en een vrij ronde pootafdrukken zoals op de foto. Het achterste kussen is wat minder goed op de foto te zien, dat maakt het iets lastiger. Bij een wolf zijn de teenkussentjes wat spitser en is de afdruk juist meer ovaal. Hoewel je dat laatste heel soms ook ziet bij een hond, is dit omgekeerd dus eigenlijk niet het geval.

https://werkgroepwolf.nl/wolf/literatuur/pootafdrukken-van-wolf-en-hond-het-verschil/

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 12:10

Ik zou zeggen een beer. Als de afdruk net zo groot is als je hand... Maar die zouden niet in de Vogezen in het wild rondlopen alhoewel naar verluidt er in Frankrijk wel een aantal beren zijn, maar meer in de richting van de pyreneeen. Wel bijzonder.

Afbeelding

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 15:25

Babootje schreef:
Ik zou zeggen een beer. Als de afdruk net zo groot is als je hand... Maar die zouden niet in de Vogezen in het wild rondlopen alhoewel naar verluidt er in Frankrijk wel een aantal beren zijn, maar meer in de richting van de pyreneeen. Wel bijzonder.

[ Afbeelding ]

Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat Karuna in Nederland in het bos had gelopen?
Dus als dit een beren afdruk is.... :D

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 15:29

Een grote wat zware hond kan ook een poot afdruk in wat natter zand geven wat te groote is van een kleine hand, dus wat dat betreft zegt het weinig .Een bereafdruk is het zeker niet.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 15:48

Lijken twee pootafdrukken die op elkaar staan