2e hond erbij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Booooo

2e hond erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-25 09:57

Hoi!

Jullie kennen mij misschien nog van dit topic:
[BB] Waar zoeken naar een pup?

We zochten toen een nieuwe hond, waren niet perse op zoek naar een bepaald ras maar wisten wel welke rassen we vooral niet wilden.

Ik ben echt van de grote honden, maar ivm een recente verbouwing had ik geen zin in weer kwijl op de net geschilderde muren etc :')

Uiteindelijk zijn we bij Bubbel gekomen, een mengelmoes uit Roemenië. Het is echt een heel lief beestje, zit geen kwaad in maar het is gewoon niet ‘mijn’ hond. Wel die van mijn vriend en dochtertje. Hij brengt haar iedere avond mee naar bed, blijft bij haar liggen tot ze slaapt etc, die 2 zijn echt dikke mik. Vriendinnetjes, vreemd volk kan over de vloer komen hij vind alles prima. Ik heb er alleen niet zoveel mee. Ik weet niet of het komt omdat ik me niet durf te hechten (ivm inslapen vorige hond) of dat het iets anders is.

Eerlijk, ik mis een grote hond, en dan voornamelijk een Cane Corso zoals mijn vorige. Mijn vriend heeft al wel 100x geroepen ga er dan eentje halen. Regelmatig struin ik advertenties af, maar klik ze toch weer weg. Ik kan Cody (mijn vorige Cane Corso) niet weer tot leven wekken, en wie zegt dat als ik nu een Cane Corso pup koop hij weer net zo wordt als hem.

Regelmatig zet ik de voor en nadelen op een rij.. Bubbel is binnenshuis echt top, buiten iets minder. Als hij een vreemde hond tegen komt, is het uitvallen, blaffen, rugharen overeind omdat hij zo onzeker is. Ik weet zeker dat hij een andere hond erbij super zou vinden. Hij gaat regelmatig naar de opvang waar hij hele dagen met een groepje op het veld aan het spelen is en dat gaat super, ook met honden die hij kent zijn er geen problemen. Het is echt die eerste ontmoeting met een vreemde hond. Ik ben bang met een 2e hond erbij dat de pup dat gedrag gaat overnemen. Dus dan zou ik het gedrag bij Bubbel er eerst uit moeten krijgen, maar ik ben bang dat hij daar niet overheen gaat komen.

Qua huis heb ik me er al wel bij neer gelegd, het lijkt wel of ik een husky in huis heb zo erg verhaard bubbel :+ dus een 2e hond erbij maakt in dat opzicht ook niet meer uit.

Afentoe laat mijn moeder weleens de hond uit als het nodig is (dagje weg ofzo), maar het lukt haar niet om met 2 honden tegelijk te lopen, zeker niet met het gedrag van Bubbel. En ze heeft al aangegeven dat ze ze ook niet omstebeurt uit gaat laten. Plus een Cane corso is voor haar gezien haar leeftijd misschien ook wel ‘te’.

Wie heeft er meerdere honden? Merkte je dat je eerste hond echt opleefde met een vriendje erbij? Wat vind je de nadelen?

Ik ben meer van de reuen, maar is 2 reuen samen verstandig? Ik zou ze dan beide laten castreren. Idealer is denk ik een teef en een reu?

juval

Re: 2e hond erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 10:08

onze situatie is anders, maar ja, ik merkte zeker dat de 1e hond opleefde toen de 2e (pup) erbij kwam. Ondanks dat mijn eerste hond toen al 11 jaar was waren ze dikke vrienden en speelden ze veel samen. De oudere hond heeft de pup 'opgevoed'. Inmiddels hebben we hier 3 honden rondlopen, en de interactie is zo leuk om te zien (moeder dochter en pup).
Maar als je afhankelijk bent van je moeder om de honden uit te laten zou ik er toch wel even over denken. Misschien een uitlaatservice?

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 10:09

Geen hond erbij omdat je denkt dat bubbel daar minder onzeker van wordt buiten.
Ik heb meerdere voorbeelden dat de 2e hond echt niet dat voordeel opleverde
2e hond erbij is ook minder flexibel oppas op 1 is makkelijker dan 2.
En er zullen genoeg mensen zijn die daar anders in staan
Ik heb regelmatig 2 honden gehad maar alleen omdat ik een leuke hond erbij vond en geen problemen wilde oplossen daarmee.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 10:38

Mijn hond vond een tweede hond echt niet leuk. We hebben een husky van 4 en een rottweiler van 1,5. De rottweiler eist alle aandacht, gaat bovenop de husky zitten en als de husky aandacht krijgt wordt die weer aan de kant gebeukt door de rottweiler. Ik merk dat ze zichzelf wegcijfert. (We corrigeren de rottweiler hier wel voor en de husky krijgt bepaalde momenten van de dag verplichte aandacht en knuffels)
Wel hebben ze buiten veel aan elkaar en spelen ze erop los.

Hou er rekening mee dat hond 2 ook gedrag van hond 1 overneemt dan wel aanleert (of andersom). En hou er ook rekening mee dat er geen één hetzelfde zal zijn als je vorige hond. Dat merk ik nu heel erg met de rottweiler, ze is in alles anders dan mijn eerste rottweiler

Ik heb vooral ervaren met mijn destijds hele bange onzeker husky (voor zowel mensen als andere honden, niet voor de omgeving) dat ze enorm veel leerde van de hondenopvang. Nou heb ik zelf een opvang aan huis maar wow wat een verschil. Een hele evenwichtige eerlijke (opvoed) hond is het nu in groep. Heel erg blij mee. En ze is ook helemaal niet meer angstig naar honden of mensen toe

Edit ik heb twee teven nu. Ze hebben nooit ruzie. Hiervoor had ik een reu en teef. Dat ging ook goed

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-25 11:09

juval schreef:
onze situatie is anders, maar ja, ik merkte zeker dat de 1e hond opleefde toen de 2e (pup) erbij kwam. Ondanks dat mijn eerste hond toen al 11 jaar was waren ze dikke vrienden en speelden ze veel samen. De oudere hond heeft de pup 'opgevoed'. Inmiddels hebben we hier 3 honden rondlopen, en de interactie is zo leuk om te zien (moeder dochter en pup).
Maar als je afhankelijk bent van je moeder om de honden uit te laten zou ik er toch wel even over denken. Misschien een uitlaatservice?

Dat afhankelijk zijn van mijn moeder is wel sporadisch. Het is niet dat ze standaard 1x in de week hem uitlaat ofzo. Het is een enkele keer bij een dagje weg. Dus ik denk dat ik daar wel een oplossing in kan vinden. Maar afentoe is het toch handig als zij eens kan.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-25 11:10

boedjang schreef:
Ik heb regelmatig 2 honden gehad maar alleen omdat ik een leuke hond erbij vond en geen problemen wilde oplossen daarmee.

Nee zeker niet! Ik zou eerder bang zijn dat de pup het gedrag van Bubbel over gaat nemen, en dat houdt mij dan ook wel weer een beetje tegen. Want met Bubbel heb je een paar kilo aan de riem, maar met een Cane Corso zit je daar niet op te wachten. Daarom zou ik eerst Bubbel zijn gedrag willen switchen, maar dat gaat helaas niet makkelijk.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-25 11:13

Kabayo schreef:
Mijn hond vond een tweede hond echt niet leuk. We hebben een husky van 4 en een rottweiler van 1,5. De rottweiler eist alle aandacht, gaat bovenop de husky zitten en als de husky aandacht krijgt wordt die weer aan de kant gebeukt door de rottweiler. Ik merk dat ze zichzelf wegcijfert. (We corrigeren de rottweiler hier wel voor en de husky krijgt bepaalde momenten van de dag verplichte aandacht en knuffels)
Wel hebben ze buiten veel aan elkaar en spelen ze erop los.

Hou er rekening mee dat hond 2 ook gedrag van hond 1 overneemt dan wel aanleert (of andersom). En hou er ook rekening mee dat er geen één hetzelfde zal zijn als je vorige hond. Dat merk ik nu heel erg met de rottweiler, ze is in alles anders dan mijn eerste rottweiler

Ik heb vooral ervaren met mijn destijds hele bange onzeker husky (voor zowel mensen als andere honden, niet voor de omgeving) dat ze enorm veel leerde van de hondenopvang. Nou heb ik zelf een opvang aan huis maar wow wat een verschil. Een hele evenwichtige eerlijke (opvoed) hond is het nu in groep. Heel erg blij mee. En ze is ook helemaal niet meer angstig naar honden of mensen toe

Edit ik heb twee teven nu. Ze hebben nooit ruzie. Hiervoor had ik een reu en teef. Dat ging ook goed

Bubbel gaat ook naar de opvang, zit daar in een groep, en dan is er niks aan de hand. Hij ravot, speelt en is door het dolle. Daarom denk ik dat als een hond thuis erbij komt hij dit alleen maar heel leuk vind. Het is bij hem echt de 1e ontmoeting, die ‘mis’ gaat in de zin van uitvallen blaffen. Als de andere baas er ook akkoord mee is laat ik hem wel kennis maken (eerst rustig worden, stoppen met uitvallen) en dan staat hij als een dolle te kwispelen. En doet hij ook echt helemaal niks bij die andere hond. Hij zal eerder vluchten dan bijten :+

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 11:42

En toch is een tweede hond in huis echt essentieel anders. Mijn beide honden spelen regelmatig met andere honden buiten. Maar samen spelen ze eigenlijk amper. Ze hebben beiden gewoon een andere manier van spelen en dat maakt het niet makkelijker.

Ik zou eerst werken aan een band met Bubbel, en kijken of je daar het gedrag aan de lijn eruit kan krijgen. Want het is hoogstwaarschijnlijk gewoon onzekerheid.
Ga samen iets van een leuke cursus doen en investeer in die band samen.

En kijk dan weer verder of je er alsnog een tweede hond bij wilt.
Er zitten ook zeker nadelen aan je bent veel minder flexibel met oppas regelen
De tweede hond kan gaan reageren op het gedrag van Bubbel, of door mee te doen of hem te gaan corrigeren in zijn onzekerheid.
Oppas regelen is moeilijker met grote honden. En helemaal twee...

Wij hebben twee (volle) reuen die hun leven gewoon braaf langs elkaar heen leven. Maar dit vergt wel de nodige opvoeding. Bij ons gaat dat naadloos maar ik merkte toen mijn vader laatst 2 weken oppaste dat dat toch wat moeilijker is dan wij dachten.
Beide reuen zijn elkaar wel in de haren gevlogen met schade tot gevolg.

wees je ook bewust van de genen van een cane corso, niet alle CC vinden de drukte van kinderen even geweldig en kunnen daarin doorslaan in hun waaksheid.
Ik vind het een prachtig ras maar ook met beperkingen in het buitenland ben je niet overal welkom met je hond.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 11:47

boedjang schreef:

Ik ken mensen waarbij een tweede hond wel werkte tegen onzekerheid buiten.
Echter, aangezien de eerste hond de nieuwe hond op een dag in een zere poot beet, ontstond er agressie vanwege dat geniepige bijten precies op die zere plek. Het is nooit meer goed gekomen. Op de gekste momenten vlogen ze elkaar aan. De honden vochten daarbij door, moesten bij elke vechtpartij uit elkaar gehaald worden, en de eigenaren zijn daarbij smerig gebeten door de nieuweling, die helemaal klaar was met de 1e hond.
Jarenlang van alles, echt alles geprobeerd, van operatie zere poot tot castreren, therapie, nog eens therapie, noem maar op.
Uiteindelijk hond 2 (die op zich naar mensen toe de liefste hond was) weggedaan naar goed adres zonder andere hond.

Het lijkt er uiteindelijk op dat het een rangorde strijd gaf, die nieuwe hond.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 12:01

Het ligt heel erg aan de tweede hond. Mijn eerste hond was juist heel stabiel en daardoor heb ik geen kind aan mijn tweede hond. Ze zijn ook dikke vriendinnen. Maar bij mijn ouders is de eerste hond niet perse blij met de tweede hond. Die zou liever alleen wonen denk ik. Dus tja....je kan het niet voorspellen vrees ik.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 12:13

Ik denk dat je heel veel verschillende uiteenlopend antwoorden gaat krijgen, die zie ik nu al.

Mijn ervaring met twee honden is super goed. Ik wil persoonlijk ook niet anders meer, wel honden bij elkaar die matchen, ook qua energie. Met een pup is dat niet altijd te zeggen, al kom je soms een heel eind. Hier altijd twee reuen gehad al dan 1 of beide gecastreerd. Nu een jaar een Aussie alleen gehad, ging prima maar ik kan hem niet bieden wat een maatje met hem kan bieden en nu bijna 1 jaar samen met onze MAS en die twee zijn echt 8 poten op 1 buik. Zo goed als deze twee matchen heb ik ze dan ook nog niet eerder gehad, al waren de andere koppels ook behoorlijk dol op elkaar en allen speelden met elkaar.

Het is ook niet zo zeer dat als de ene een "slechte" gewoonte heeft dat de ander het standaard overneemt. Zo is de oudste hier niet de makkelijkste als we andere honden tegen komen, terwijl de kleine juist super makkelijk is. Zo wil de oudste wel eventueel een stukje sprinten om ergens achter aan te gaan, terwijl de kleine gewoon terug te roepen is. Belangrijk is ook om apart van elkaar te trainen en dingen te doen :)

Hopelijk helpt het een beetje met je keuze.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 12:36

Je kan natuurlijk wel 2 honden nemen, ik zou ze alleen niet samen uit laten,...de pup gaat het onzekere gedrag van de andere over nemen...
Met een cane corso er bij krijg je ook wel een grote en gewicht verschil en is de vraag of het spelen wel zo leuk is voor je hondje. Ik heb zelf ook grote en kleine honden,maar je ziet bij mij wel dat de grote samen spelen en dat de kleintjes samen spelen

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 13:06

Heb je misschien vrienden die eens een vakantieoppas zoeken voor hun hond?
Als dit een hond is waar Bubbels goed mee kan, dan kun je goed zien hoe dit thuis gaat.
Het is natuurlijk niet 100% accuraat maar het geeft een idee.

Het uitvallen van Bubbels klinkt als reactiviteit, mijn ervaring is dat dit afhankelijk van de tweede hond erger of minder wordt. Bij een puppy is de kans groter dat ze het overnemen dan andersom.
Wij hebben een aantal keer hondjes gefostert en ook de hond van vrienden logeert regelmatig bij ons. Dat gaat super goed, maar bij sommige honden is ze ze na een maand ook wel weer zat. En de reactiviteit wordt bij de een meer en bij de ander minder.

Kortom, het is allemaal zo enorm verschillend dat het bijna niet te doen is om een goed advies te geven vrees ik.

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 13:16

Iedere situatie en combinatie zorgt weer voor een nieuwe dynamiek.

Ik heb een bijna 10-jarig teefje uit Spanje, 30 kilo en waarschijnlijk een Ridgeback kruising. Heel rustig, niet speels, houdt van lange wandelingen en is op eigen terrein dominant en pittig naar onbekende honden (vooral teefjes van haar eigen formaat en leeftijd). Blaft nooit en kan goed alleen blijven. Maar kan niet los ivm jachtinstinct.

Zelf had ik altijd ingeschat dat als ik ooit een 2e hond wilde, dat het een jonge reu moest zijn.

Mijn vriend had een Galgo teefje uit Spanje, ongeveer even oud. Heel lief en zachtaardig, goed met andere honden, maar wel altijd kattig over haar plekje (liet altijd iets te vroeg weten dat de ander niet op haar kussen moest komen, wat weer voor een reactie zorgde) en kon niet goed alleen blijven, maar wel los (ook al staan ze daar niet om bekend). Die 2 "inscharen" heeft heel veel tijd gekost, dat was eerst best pittig want ze vlogen elkaar in de haren en het heeft maanden geduurd voor ze elkaar tolereerden en voor ze elkaar een soort van "leuk" vonden.

Mijn hond is buiten heel stabiel en vriendelijk naar andere honden, die van mijn vriend niet. Daardoor was het al wat lastiger om met hen beiden te wandelen, want als de Galgo begon te grommen en blaffen, reageerde mijn hond ook (terwijl ze dat anders niet deed naar dezelfde honden). Alleen was het weer geen enkel probleem.

We hebben er toen een Griekse straatpup bijgenomen, weer een middelgroot teefje van ongeveer 6 maanden. Dit was gelijk met allebei de andere honden dikke mik. Met mijn hond kon ze lekker knuffelen en trok ze zich aan op qua onzekerheid, met de Galgo kon ze eindeloos spelen. Wel werd er vanaf dat moment redelijk wat gesloopt, op initiatief van de Galgo. Met 3 honden wandelen ging voor mij (55 kilo) zolang ik andere honden wel wat uit de weg ging. Ook wisselde ik qua wandelingen weleens in koppels of ging ik er met 1 hond even uit. Ik kon ze namelijk niet allemaal tegelijk los laten en alleen 2 loslaten was ook een drama.

Ook is het Griekje heel waaks, maar dat is niet zo erg op een boerderij. Naar mensen toe heel onzeker, steekt een vreemd persoon zijn hand naar haar uit dan kan je een hap verwachten. Was wel gelijk zindelijk, dus dat was echt heel makkelijk.

De Galgo is helaas plotseling overleden. Onze jonge hond was gelijk heel down: overal zoeken en er zat geen speelsheid meer in. Alleen maar slapen. Mijn oudere hond leek niet heel erg last te hebben, maar vermagerde wel heel snel.

We hebben toen vrij snel na een aantal weken een jonge hond erbij genomen. Weer een geadopteerde uit Spanje, een Podenco kruising reu van bijna een jaar (ongeveer even oud als onze jongste toen). Dat ging qua acceptatie ook binnen een week helemaal goed. Wederom kan ie lekker knuffelen slapen tegen mijn oudste hond en met de jongste speelt hij de hele dag. Lichamelijk was hij niet in de beste staat, maar hij leek niet overdreven bang te zijn voor mensen en liet zich al snel knuffelen.

Deze reu neemt het onzekere gedrag van zijn even oude zus totaal niet over, in tegendeel, hij helpt haar juist vriendelijker te worden tegenover vreemden. Andersom neemt zij geen slechte eigenschappen van hem over: hij was totaal niet zindelijk, plaste en poepte overal in huis. Daarnaast is eten (zelfs op hoogte) niet veilig: hij verschaft zich regelmatig de inhoud van een pan op de kookplaat. Maar alles gaat steeds beter.

Ik laat ook deze 3 niet samen uit, daarvoor zijn ze mij te sterk als ze wel ergens op reageren. En dat doen ze, waarbij mijn oudste de 2 jongste lijkt te willen beschermen. En zij is nu net de sterkste van allemaal. Dus ik ga weer regelmatig op pad met wisselende koppels of met 1 hond. Ze hebben bij ons wel de hele dag toegang tot een zeer grote tuin met eigen bos, dus uitlaten doen we sowieso niet veel.

Ik merk wel dat het nu steeds makkelijker wordt om nog een hond toe te voegen, al is het voor een dag of weekend (we passen wel eens op). Ze zoeken het toch wel onderling uit en we hoeven ze niet te vermaken. Wel kunnen we de honden nu qua oppas niet meer op 1 adres "kwijt". Ze gaan daarom verspreid logeren bij opa's en oma's.

Denk zeker dat de leeftijd, geslacht en ras wat uit kan maken bij de samenstelling. Maar verder verschilt iedere hond toch ook en kan de dynamiek altijd weer veranderen.

Een persoonlijke klik tussen baasje en hond is ook wel belangrijk. Mijn vriend heeft echt iets met windhonden en ik meer iets met koddige kruisingen. Ik ben daarbij iets makkelijker, want ik hecht me aan elk dier vrij snel. Mijn vriend had wel echt meer behoefte aan de energie die een windhond (zoals podenco) met zich meebrengt. Dus ik zou jouw behoefte voor een bepaald type hond wel echt serieus nemen.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 14:50

1 hond = huisdier, 2 of meerdere honden = levensstijl ;)

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 18:06

Beemsterkaas schreef:
1 hond = huisdier, 2 of meerdere honden = levensstijl ;)

Sorry, maar dat is echt onzin.

Ik heb altijd mijn twee honden samen uitgelaten bijvoorbeeld.
Enige wat we apart deden was trainen.

Honden hadden super veel aan elkaar en daardoor voelde ik me juist vrijer als met 1 hond.

Het kost je alleen een hond extra, maar dat heb je met alles wat je extra koopt bij dieren. (Ja okee. Op een gegeven moment krijg je schaalvoordelen, maar dan heb je het wel over een levensstijl).

Ts, jouw vorige hond ga je nooit meer terug krijgen.
Ik wil ook geen hond die op mijn vorige maatjes lijken omdat ik bang ben dat ik teveel ga vergelijken.

Buitenland hondjes hebben er voornamelijk baat bij als ze bij een stabiele hond geplaatst worden die al aanwezig is. Ik weet niet of de hond zekerheid biedt voor een betere basis voor je huidige hond.

2 reutjes zou ik niet gokken, als het mis gaat, is het vaak rond de puberteit over het algemeen en dan ben je ook al weer flink gehecht en kom je in een lastig pakket. Ik zou veilig voor een teef kiezen. Als je perse een reu wilt, zou ik kijken naar een oudere hond en die matchen op je huidige hond.

Qua grote zou ik niet de overtreffende trap nemen van de huidige hond, wel een maatje waarbij ze wat aan elkaar hebben.
Misschien vindt je een ander groter ras dat goed bij je past, maar iets minder groot is zodat ze een gelijkwaardige speelkameraad hebben?
Succes in ieder geval.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 18:10

Ik heb 2 honden en ze hebben echt nog nooit naar elkaar omgekeken (helaas). Zowel niet binnen als niet buiten het huis.
Ik laat ze samen uit, maar ze hebben compleet andere behoeften, dus echt wandelen en op pad gaan doe ik soms samen maar soms ook echt apart met. En dat doe ik dan in alle eerlijkheid ook om er zelf iets meer uit te halen, want met 2 honden ben ik altijd bezig om ze zoveel mogelijk allebei in hun behoeften te voorzien en dan moet ik mezelf wegcijferen

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 20:34

Ken je toevallig meerdere cane corso's? Kijk het wordt nooit een kopie van je vorige hond. Maar het scheelt wel of je 90% van de populatie normaal gesproken leuk vindt of echt alleen Cody. Op bepaalde wenselijke eigenschappen kun je via fokkers al wat selecteren, hoewel je nooit zekerheid hebt natuurlijk. Dat gezegd, is een cc voor mij niet perse een hond die je er even bij doet :'). Nu heb ik weinig ervaring met het ras, voor mij is het teveel hond :+. Ik weet dat ze wat dominant kunnen zijn en niet altijd met kleinere honden kunnen. Maar dat zul je allicht beter in kunnen schatten dan ik.
Misschien zijn er mensen die zo'n lobbes hebben met een kleinere hond samen en hoe dat dan gaat. Ik weet niet of ik het zou doen.
Hoe speelt Bubbel met honden die een stuk groter en eventueel wilder? spelen? Komt dat bij de opvang voor?

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 23:18

Booooo schreef:
Wie heeft er meerdere honden? Merkte je dat je eerste hond echt opleefde met een vriendje erbij? Wat vind je de nadelen?

Ik ben meer van de reuen, maar is 2 reuen samen verstandig? Ik zou ze dan beide laten castreren. Idealer is denk ik een teef en een reu?

De meeste honden leven op van een vriendje erbij, maar zeker niet alle honden. Het is dus een beetje inschatten hoe jouw hond is. Mijn gevoel zegt dat jouw hond zich prima voelt bij de huidige situatie.

Het klopt ook dat een pup het gedrag van de volwassen hond overneemt, de goede en de slechte dingen. Dus het is goed dat je hierbij stilstaat.

2 reuen samen kunnen goed werken of niet goed werken (net als 2 teven). Als je op safe wil spelen is een reu/teef combinatie wel de makkelijkere keuze.

Wat de vergelijking met je vorige hond betreft: ik begrijp je volledig. Je krijgt ook je hele leven te horen dat je nooit dezelfde hond mag halen en vergelijken etc...

Ik heb zelf (geheel toevallig, want totaal andere afstamming) een kopie van mijn once in a lifetime hond getroffen. Innerlijk, uiterlijk: 2 druppels. Wat mensen ook zeggen, mij heeft dit onverwacht enorm geholpen. Hij is er nog steeds een stukje bij en daar geniet ik dagelijks van.

Echter heb ik vroeger thuis ook wel meegemaakt dat zo'n 'vervanging door dezelfde' heel verkeerd uitdraaide.

Als je dit overweegt, zou ik het proberen loslaten (lekker cliché) en kijken welke hond er op je pad komt. Misschien wordt het dezelfde, misschien een heel andere. En beide is leuk.

Mijn laatste nieuwe pup is anders dan mijn laatst gestorven hond - ondanks hetzelfde ras. Het maakt het alleen maar leuk om eens wat afwisseling mee te krijgen :)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 10:36

Booooo schreef:
boedjang schreef:

Nee zeker niet! Ik zou eerder bang zijn dat de pup het gedrag van Bubbel over gaat nemen, en dat houdt mij dan ook wel weer een beetje tegen. Want met Bubbel heb je een paar kilo aan de riem, maar met een Cane Corso zit je daar niet op te wachten. Daarom zou ik eerst Bubbel zijn gedrag willen switchen, maar dat gaat helaas niet makkelijk.

Dat is een reëel scenario. Daarom kun je in dit geval en zeker met deze leeftijd van Bubbel beter voor een stabiele herplaatser gaan ipv er een pup bij te zetten. Sta je daarvoor open of wacht je dan liever tot je heel misschien Bubbel wel stabiel hebt (vrees dat dat niet echt zal komen).