Type-fokkerij bij honden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Type-fokkerij bij honden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:17

Mijn fijne kruising teef heeft niet het eeuwige leven helaas en dus zal ik tzt een andere hond willen.

Ik heb de ras-fokkerij helaas niet hoog zitten. Me recent verdient in inteelt-coefficienten (makkelijk te achterhalen via genetische testen) wat leidde tot trieste conclusies. Sowieso wordt die test weinig gedaan en als ze al gedaan worden wordt de info weinig gegeven. Genetische gezondheid betekent een COI onder de 5%, tussen 5% en 10% is bruikbaar maar al niet goed en boven de 10% hebben de dieren er last van.

Nou dan ben je bijna alle rashonden al kwijt (ik meen dat alleen de beagle daaronder zit en ik wil geen jachthonden bloed). Ontzettend jammer!

Maar wat dan nu! Mijn huidige dier komt uit een goed gefokte kruising maar dat zijn spelden in een hooiberg!

Laatst las ik over type-fokkerij. Dat zijn ook goed overwogen kruisingen. Mogelijk heel interessant!

Heeft iemand hier kennis van? En gebeurt dit überhaupt in NL?

Overigens vind ik outcross ook niet interessant omdat het basismateriaal vaak genetisch ontzettend slecht is. Daar wordt dan wel een betere andere hond mee gecombineerd maar die gewenste coi van onder de 5% is dan nog flink wat generaties verwijderd.

Tips worden gewaardeerd, en meer kennis trouwens ook want ben geen expert!

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:48

Ik weet niet in wat voor rasgroepen je zoekt? Volgens mij is er in de finse lappenhonden nog wel een redelijk lage inteeltcoefficient bvb. Bij de populairdere rassen zal het snel hoger liggen.

Daarnaast zijn er diverse niet erkende rassen nog zoals de chebo en is er een facebookgroep voor outcross en bewuste kruisingen geloof ik?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:54

De rest ga ik niet op in maar je moet je denk ik nog wat verder verdiepen. Een COI is afhankelijk van een combinatie, niet perse van een ras, en hoewel het bij het ene ras veel moeilijker is dan bij het andere ras, is je OP statement niet correct.

Wij hebben zowel SC als BC en de SC zit van zichzelf al extreem laag maar ons BC's zitten ook onder die 5% op DNA puur door de combinatie. Tegenwoordig zijn er juist heel veel mensen die dit testen tegenover vijf jaar geleden.

Maargoed, voor een kruising is dat helemaal niet relevant.

Jokonootje

Re: Type-fokkerij bij honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:44

Er zijn genoeg bewuste kruisingen in Nederland. Alleen hangt het er vanaf wat je zoekt qua type

Furst

Re: Type-fokkerij bij honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:48

Ik weet niet hoe het zit in Nederland, maar een bewuste krusing fokken is hier in Belgie verboden. Als je dan toch een hondje wilt, kan je eens gaan kijken bij asielen. Daar hebben ze ook heel vaak puppy's.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:07

Furst schreef:
Ik weet niet hoe het zit in Nederland, maar een bewuste krusing fokken is hier in Belgie verboden. .

Hoe bedoel je dat? Dus elke “fokker” van bv labradoodles is in overtreding? En hoe wordt dit dan opgevolgd en/of beboet?
Want, euh, tegenwoordig wordt ongeveer welk elk ras met een poedel gekruist.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:07

KimD schreef:
De rest ga ik niet op in maar je moet je denk ik nog wat verder verdiepen. Een COI is afhankelijk van een combinatie, niet perse van een ras, en hoewel het bij het ene ras veel moeilijker is dan bij het andere ras, is je OP statement niet correct.

Wij hebben zowel SC als BC en de SC zit van zichzelf al extreem laag maar ons BC's zitten ook onder die 5% op DNA puur door de combinatie. Tegenwoordig zijn er juist heel veel mensen die dit testen tegenover vijf jaar geleden.

Maargoed, voor een kruising is dat helemaal niet relevant.

De bewering in de openingspost is inderdaad wat te simpel gesteld. Zoals jij al aangeeft ligt het aan de combinatie en niet standaard aan het ras. Bij mijn pup is het 0,57% en daarbij zijn de beide ouders getest op een hele waslijst aan erfelijke ziektes. Dat is bij een kruising maar afwachten hoe de fokker daarmee omgaat en wat er dan eventueel wel getest wordt. In mijn ogen is een kruising niet per definitie gezonder als een zorgvuldig gefokte rashond, het is bij beide heel erg afhankelijk van wáár je de hond aanschaft.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:48

Furst schreef:
Ik weet niet hoe het zit in Nederland, maar een bewuste krusing fokken is hier in Belgie verboden. Als je dan toch een hondje wilt, kan je eens gaan kijken bij asielen. Daar hebben ze ook heel vaak puppy's.

Dit is niet waar.
Dit is enkel zo voor professionele fokkers hier in België of fokkers aangesloten bij het stamboek.

Al de rest (hobbyfokker, stamboomloze fokker, particulieren etc) mogen wel degelijk kruisingen fokken.