Welke leeftijd kater castreren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Welke leeftijd kater castreren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-25 23:09

Op welke leeftijd is het tijd om te castreren, het kan vanaf 6 maanden. Maar is het met een kater ook zo dat als je wacht hij goed kan groeien net als bij paarden?

Brainless

Re: Welke leeftijd kater castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 23:25

Nope, wel kunnen ze sneller aankomen.
Maar ook een paard wordt niet groter als je hem later castreert.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 23:25

Nee het levert uiteindelijk alleen maar problemen op. Als hormonen gaan werken kan hij gaan sproeien of plassen in huis. Mogelijk zelfs dat het na de castratie aan blijft. Ik castreer katers met 14-15 weken. Zij blijven niet kleiner en hebben nergens problemen mee.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 23:38

Die van ons was ongeveer een half jaar.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 23:54

13/14 Weken.

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 02:09

Afbeelding
[/img]Mijne vd week gecastreerd met 5 maanden oud

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 04:41

Mijne zijn gecastreerd met 5/6 maanden, kan prima.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 07:17

Hier ook een paar stal katers rond half jaar gecastreerd. Ook zodat ze niet eerder weg lopen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 07:39

Het is mogelijk vanaf 2kg. :) Dat was wat wij op de praktijk altijd aanhielden. Ik heb die van ons met 5 maanden laten castreren. Die was al wel zwaarder maar ik vond 2kg zo jong nog..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-25 08:14

Oke met een half jaar dus ja sproeien wil je ook niet.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 09:56

Hier ook gedaan met een half jaar zodat hij eerst goed kon groeien. Ik vond het sproeien ook wel spannend. Maar gelukkig niet gebeuren. uiteindelijk is hij goed gegroeid tot een kat van 6.5 kg.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 10:21

Mijn dierenarts heeft ze het liefste vanaf een half jaar, niet eerder. Mijn beide jeweetwels zijn rond 7 maanden gecastreerd. Ze sproeien beide niet. Sommige fokkers castreren al erg vroeg, voordat kittens naar hun nieuwe eigenaar gaan. Dat zal ermee te maken hebben dat ze willen voorkomen dat ermee gefokt gaat worden op die manier.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 10:25

Kittens in asiels worden vaak al jong gecastreerd.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 10:25

Het kan vanaf 12 weken maar in NL zijn er weinig praktijken die dat doen. De meeste houden hier nog vast aan 6 maanden.
Er is geen reden om je kater later te castreren. Je wilt juist optijd erbij zijn om te voorkomen dat hij gaat sproeien of buiten op zoek gaat naar een meid.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 10:57

Muronia schreef:
Mijn dierenarts heeft ze het liefste vanaf een half jaar, niet eerder. Mijn beide jeweetwels zijn rond 7 maanden gecastreerd. Ze sproeien beide niet. Sommige fokkers castreren al erg vroeg, voordat kittens naar hun nieuwe eigenaar gaan. Dat zal ermee te maken hebben dat ze willen voorkomen dat ermee gefokt gaat worden op die manier.

Sommige fokkers zit ook aan de eisen van een dekkater en als er in het contract staat dat alles gesteriliseerd het nest moet verlaten (op 1 poesje na voor jezelf) dan heb je daar aan te houden.

Je tekent wel akkoord voor dek contract.

Minimale eis dierenarts is 1 kilo voor vroeg castratie. Mijn kittens hebben daar altijd ruim boven gezeten en gewoon gegroeid.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 11:03

Ik heb die van mij met een maand of 8 laten castreren zodat ze daarna naar buiten konden. Geen idee of ze er anders uit hadden gezien als ik het eerder of later zou hebben gedaan.

ruin_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 11:36

Captain schreef:
Het is mogelijk vanaf 2kg. :) Dat was wat wij op de praktijk altijd aanhielden. Ik heb die van ons met 5 maanden laten castreren. Die was al wel zwaarder maar ik vond 2kg zo jong nog..

Wij hebben onze katten met 6 maanden katten castreren, 2 broertjes maar een van de twee woog toen pas net 2kg. Hij was dus niet echt jong meer maar wel mini

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 11:39

Marcella schreef:
Muronia schreef:

Sommige fokkers zit ook aan de eisen van een dekkater en als er in het contract staat dat alles gesteriliseerd het nest moet verlaten (op 1 poesje na voor jezelf) dan heb je daar aan te houden.

Je tekent wel akkoord voor dek contract.

Minimale eis dierenarts is 1 kilo voor vroeg castratie. Mijn kittens hebben daar altijd ruim boven gezeten en gewoon gegroeid.

Tja ik weet niet of ik dan akkoord zou willen gaan met zo'n dekkater met zulke voorwaarden. Ik neem aan dat mn dierenarts niet voor niks zegt vanaf 6 maanden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 11:45

Soms heb je weinig keuze betreffende aanbod katers. Zeker als je nebelung kater zoek. Genen pool is heel klein. :=

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 11:48

Mijn meisjes zijn nu 5 maanden. Ik laat ze met de kerstvakantie steriliseren. Dan ben ik er 2 weken bij om ze in de gaten te houden.

Dus dan zijn ze wel wat ouder dan normaal maar ik vind het fijn.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 11:56

Marcella schreef:
Soms heb je weinig keuze betreffende aanbod katers. Zeker als je nebelung kater zoek. Genen pool is heel klein. :=

Geloof ik wel hoor. Ik ben daar wat stellig in. Zo wil ik mijn poes ook niet bij een kater hebben waarbij ze de nagels kortgeknipt willen hebben. Ik snap dat een poes de kater kan krabben, maar die nagels hebben ze wel echt nodig in het dagelijks leven en ik vind zoiets een tijdelijke verminking, werk ik niet aan mee. Als ik mijn da weer spreek zal ik ze eens vragen waarom ze die leeftijd aanhouden. Ik weet zelf eigenlijk niet waarom dat is.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 12:18

Muronia schreef:
Marcella schreef:

Geloof ik wel hoor. Ik ben daar wat stellig in. Zo wil ik mijn poes ook niet bij een kater hebben waarbij ze de nagels kortgeknipt willen hebben. Ik snap dat een poes de kater kan krabben, maar die nagels hebben ze wel echt nodig in het dagelijks leven en ik vind zoiets een tijdelijke verminking, werk ik niet aan mee. Als ik mijn da weer spreek zal ik ze eens vragen waarom ze die leeftijd aanhouden. Ik weet zelf eigenlijk niet waarom dat is.

Buiten dat dat een andere discussie is zou ik absoluut geen poes willen waar de nagels niet van geknipt zijn… niet kort gewoon die scherpe puntjes eraf.

Maar vanuit fokkers oogpunt mijn kittens gaan weg vanaf 14 weken ik weet dat in mijn lijn katers en poezen over het algemeen vroeg geslachtsrijp zijn en gaan sproeien. Dan zijn ze net 2-3 weken bij de nieuwe eigenaar en moeten ze meteen naar de dierenarts voor castratie. Dan kunnen ze beter bij mij gecastreerd worden en na een weekje verhuizen en dan in alle rust wennen zonder meteen naar een dierenarts gesleept te worden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:44

Hier castreer ik ze tegenwoordig op 10 weken.
het is wettelijk verplicht voor katten van eigenaars veranderen, dus met raskatten kan je sowieso al niet anders. En de kittens die ik in stal gehaald heb voor de muizen zijn ook op 10 weken gecastreerd. Ze hebben er geen last van gehad en lopen na 4 uur alweer goed te spelen.
Katinnen herstellen trouwens ook veel sneller op 10-11 weken dan als ze ouder zijn.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:00

Hier twee katers, de ene is pas met 7 maanden gecastreerd omdat de toenmalige dierenarts ook niet onder de 2 kg wilde castreren en dat redde hij voor de 6 maanden niet. Uiteindelijk een kater van 4 kilo en een beetje geworden, kleintje dus.
De andere is met 16 weken gecastreerd nadat ik een dierenarts gevonden had die dat zo ‘vroeg’ wilde doen. Hij sproeide al met 16 weken >;) Die is uitgegroeid tot een huispoema van ruim 7.5 kilo (en nee geen obesitas, gewoon mega).
Dit was zo’n 15 jaar geleden, tegenwoordig zijn er veel makkelijker dierenartsen te vinden die vroeg willen castreren.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:10

10 weken? := Dat is wel heel vroeg. Is dat in NL wettelijk verplicht? Nee toch?