Kat in 2 weken agressieve tumoren - echt niets meer aan te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Doef

Kat in 2 weken agressieve tumoren - echt niets meer aan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:49

Om te beginnen: Wij zijn onder behandeling en begeleiding van de dierenarts, maar wil graag zelf wat ervaringen weten om een gepaste beslissing te kunnen nemen of eventueel een second opinion, ik wil niet al te makkelijk opgeven.

Al een jaar of 4 heeft mijn kater een gezwel op het midden van zijn kop, ik heb hem zo over genomen van zijn vorige baasje en ben daarmee dan ook direct naar de dierenarts gegaan. Destijds is er bloed geprikt en naar de bult gekeken maar er waren geen aanwijzingen of zorgen voor een (kwaadaardige) tumor. Het advies was; zolang hij er geen last van heeft, niks mee doen, dit omdat hij toen al wat ouder was. Als hij er toch last van zou krijgen was opereren een optie.

4 jaar lang nergens last van, er kwam af en toe wat vocht uit maar dit heelde zich al snel na een dag. Ineens, 2 weken terug was het gezwel open (geknapt, gekrabd, geschaafd?). Hoe het precies is gebeurd weet ik niet maar er zat een flinke wond, meneer geeft graag kopjes aan alles om hem heen en wast zijn koppie dus bleef het ook open. Een dag later zaten er links en rechts van het gezwel/wond 2 kleinere bulten bij beide oren. Afspraak bij de dierenarts stond al voor het opengaan van zijn gezwel boven op zijn kop, dus die bultjes ernaast direct laten bekijken. De dierenarts heeft meerdere biopten genomen (en deze gemengd), ook heeft hij prednison-achtige medicatie meegekregen want ze dacht eerst aan een ontsteking, helaas had de prednison geen effect en is de bult aan zijn rechter oor uitgebreid, groter geworden en komt er witgroen/gelig pus uit, het ruikt ook sterk. Uit de biopt blijkt dat er agressieve tumor cellen zijn gevonden, van welke bult weten ze niet omdat het is gemengd, maar de dierenarts denkt dat het van alle bulten komt, dierenarts adviseert laten inslapen, er is niks meer aan te doen.

Hier wil ik zeker wel genoegen mee nemen en wat niet gaat, gaat niet. Ik wil mijn kat natuurlijk niet laten lijden maar voordat ik zo'n grote beslissing maak wil ik het ZEKER weten. Het is voor mij namelijk nogal verwarrend. A) Omdat de biopten gemengd waren, wat als het bij zijn oor wel alleen een ontsteking is en er een infectie in is gekomen door het gezwel die open lag? Het gezwel bij het oor valt niet te verwijderen, maar wat als het alleen om het gezwel op zijn koppie gaat? - die kon voorheen ook weg gehaald worden. Wat als we die ontsteking dan wél weg krijgen en hij nog prima- danwel onder behandeling- maar zonder lijden door kan? B) Hij is nog ontzettend vrolijk en knuffelig, hij kletst wel wat minder maar goed, er zit gewoon echt een dikke vette infectie in de bult op rechter oor. > Ik heb in overleg vandaag een antibiotica kuur kunnen ophalen bij de dierenarts. Deze heeft hij vandaag gekregen en ook nog de ''Prednison''.

De dierenarts adviseerde (aan het begin al toen enkel het gezwel was open gegaan) om er niet aan te zitten, niks mee te doen, niet schoon te maken, geen kap om, niks. Wat ongelooflijk tegen mijn natuur in gaat. Mij leek juist schoonhuiden, ontsmetten, zorgen dat hij er niet aan kon zitten, dat hij even niet langs alles wat los en vast zit kopjes en knuffels kon geven zodat het dicht kon gaan, toch? Mij leek 1+1=2, gezwel is open > open wond > en ineens zijn er 2 bulten wat lijkt op een flinke infectie met pus en al. Dierenarts zegt dat de infectie die nu te zien is er later bij is gekomen.

Wellicht is het gewoon ergens een stukje hoop en ben ik te diep aan het nadenken, want zo'n biopt liegt niet, kanker is kanker, maar misschien, heel misschien is er nog wat mee te doen?... Jeetje, wat vind ik dit lastig zeg. Ik heb advies nodig van anderen, eventueel met soortgelijke ervaring of die hier meer vanaf weten. Ik wacht in ieder geval de antibiotica af... Is het dan echt klaar, zo in 2 weken tijd?

zonnebloem18

Re: Kat in 2 weken agressieve tumoren - echt niets meer aan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:01

Sowieso een second opinion aanvragen bij een tweedelijnskliniek. Misschien heeft deze DA gelijk, maar de adviezen zijn wel bijzonder en ik zou hier ook niet zo 123 mee akkoord gaan. Ik zou zeker willen weten dat er echt niks meer aan te doen is.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:16

Als de diagnose nu kwaadaardig is, zal je ook niks misdoen met die wondes schoon te houden en te beschermen, dus dat zou ik wel even doen. Al is het ook maar uit hygiëne naar jullie toe als die kopjes komt geven etc.

Ik zou ook een tweede opinie vragen en biopten uit elk afzonderlijk nemen OF gewoon de radicale weg, kijken met de dierenarts of de gezwellen verwijderen uberhaupt mogelijk is en dat gewoon laten doen.

Als het kwaadaardig is zaait het vroeg of laat uit. Als het niet kwaadaardig is is het hiermee wellicht "opgelost".

De vraag hierin is natuurlijk hoe zwaar de operatie en herstel is, en het kostenplaatje, en of dat beide factoren de moeite waard zijn in het geval het kwaadaardig is en het volgende maand alsnog misloopt.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:45

En hoe oud je kat nu? Of heb ik daar overheen gelezen?

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:47

Jester_ schreef:
En hoe oud je kat nu? Of heb ik daar overheen gelezen?

11 jaar

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:54

mijne had een bult onder oog, werd groter en toen het open was was dat het einde, het ging daardoor lekker en hard groeien.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:59

Ik zou, al dan niet bij dezelfde kliniek, onderzocht willen hebben welke bult nu precies wat is. En wat dan de opties zijn. Want je punt A zou voor mij ook reden zijn om onzeker over te zijn. En hoe sneu ook, ik zou hem toch een kap om te doen de komende dagen zodat de huid even rust krijgt.
Sterkte ermee, niet fijn als je dieren ziek worden en er dan zoveel twijfels bij komen

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:59

Zekers een second opinion!

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:33

truselientje schreef:
Ik zou, al dan niet bij dezelfde kliniek, onderzocht willen hebben welke bult nu precies wat is. En wat dan de opties zijn. Want je punt A zou voor mij ook reden zijn om onzeker over te zijn. En hoe sneu ook, ik zou hem toch een kap om te doen de komende dagen zodat de huid even rust krijgt.
Sterkte ermee, niet fijn als je dieren ziek worden en er dan zoveel twijfels bij komen

Mijn dierenarts raadde zo'n kap dus af, terwijl het mij juist logischer leek om er toch een op te doen. Het lijkt erop dat de bult wel heelt maar op het moment dat hij weer koppies geeft maakt hij het weer open. Je hoeft alleen al tegen hem te praten en alles om hem heen krijgt knuffels, het is een enorme lieverd maar dat helpt hem nu natuurlijk niet zo mee. Maar aan de andere kant denk ik; wat als dit wel zijn laatste dagen zijn, moet ik hem dan zo'n vervelende kap willen aandoen? :(

Waar ik bang voor ben, is dat de 2 nieuwe bulten bij zijn oren enkel ontstekingen zijn en er daar een infectie is ontstaan, dóór die open bult en dat die middelste de boosdoener is. Ik wil hem niet laten inslapen als mijn vermoedens wellicht juist zijn en daar nog wat mee gedaan kan worden, ik wil alle kansen aangrijpen en alles uitsluiten.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:42

Heel eerlijk, ik zou het advies van je dierenarts volgen. Vorig jaar hadden wij ons 13 jarige hondje laten opereren in juni aan een gezwel dat vrij snel gegroeid is toen. We vonden haar nog te goed en de dierenartsen ook. In september is het op 3 dagen 3 keer zo groot terug gekomen. De dierenarts had ons gezegd "ik zie cellen met 3 kernen" dat is dus echt heel agressief. Toen hebben we besloten om in te slapen. Kanker en tumoren zijn echt rot en winnen het. Ik zou de tijd nemen om afscheid te nemen.

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:19

Mijn konijn van 10 had borstkanker. Ik heb haar daaraan laten opereren en meteen de baarmoeder eruit laten halen. Konijn heeft nog 2 jaar van het leven kunnen genieten.
Geen 1 situatie is vergelijkbaar.

Ts zoals ik je nu hoor en je hem nu in laat slapen, zul je altijd met vragen blijven zitten. Als je meer duidelijkheid wilt zou ik daar eerst om vragen al dan niet bij deze dierenarts.

Veel sterkte, dat er k*nkercellen zijn gevonden is sws rot nieuws..

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:20

Ik zou ook zeker gezien de leeftijd niet teveel meer willen opereren en doen. Mijn hond kreeg helaas op te jonge leeftijd ook tumoren en kanker, die heb ik wel latem opereren en dat heeft echt niets behalve ellende opgeleverd.

Ik zou wel per bult een biopt laten doen om je eigen vragen te beantwoorden, dan kan je er ook vrede mee hebben

Mar_jolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:36

Second opinion lijkt me geen kwaad kunnen, met alle respect voor de eerste dierenarts natuurlijk. Soms heb je gewoon bevestiging danwel ontkenning nodig. Hoe dan ook: sterkte!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:51

Kanker bij katten is helaas bijna altijd kwaadaardig en heel agressief.

Als je het rust en zekerheid geeft kan je vragen om een biopt van de afzonderlijke plekken.

Maar eerlijk gezegd denk ik dat jullie veel geluk hebben gehad dat het gezwel nog zo lang relatief rustig is gebleven.

Ik zou de kat zo comfortabel mogelijk maken.
Maar ik vrees dat je binnenkort afscheid moet nemen van je geliefde huisdier.

Heel veel sterkte.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:04

Waar de tumoren zitten, heeftze daar wit haar?

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:29

Ach wat naar! En wat een heftige uitspraak van de dierenarts. Ik zou zeker een second opinion laten doen. Mijn hondje had op beide bijnieren een tumor, de levensverwachting was een half jaar maar hij was er nog 2 jaar! Iets heel anders, maar ik zou nooit op één paard (dierenarts) wedden in zo’n geval. Sterkte met je keuzes, het is vreselijk moeilijk altijd als je dier iets mankeert..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 02:15

He bah wat een vervelende situatie....

Ik zou gaan voor ZSM een bezoekje aan een andere dierenarts / kliniek zodat je vragen beantwoord kunnen worden. Maar tegelijkertijd...als er inderdaad een agressieve kanker zit... je bewust zijn dat je een hele grote kans hebt dat je over een poosje alsnog eindigt met een ingeslapen kat, en je jezelf wel voor je kop kan slaan dat je niet gewoon 'nu' gestopt bent, nu het beestje nog zichzelf is, en je hem inderdaad liever niet meer allerlei gedoe zoals zo'n rotkap aangedaan zou hebben.

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 04:38

Sterkte met je beslissing! Mocht je wel gaan dokteren met de kat, zoek eens op de klooskraag. Deze geeft over het algemeen bij katten veel minder stress dan een plastic kap.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:14

De Klooskraag is erg fijn maar zal 0 bescherming bieden bij het geven van kopjes helaas...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 38 min geleden

Ik zou in ieder geval wel doen wat de DA zegt, niet zelf gaan schoonmaken of middeltjes op gaan smeren. Als er een ontsteking zit dan zou de antibiotica dat nu moeten aanpakken.

Het kan ook zijn dat de bulten niet open zijn gegaan van kopjes geven maar door de kanker zelf en de ontsteking daar ook een gevolg van is.

Ik zou zelf die twee weken afwachten en kijken hoe het zich ontwikkeld, als je je zorgen maakt zou ik een second opinion laten doen. Als de bult(en) na twee weken weer rustiger worden dan hoeft hij wellicht niet direct ingeslapen te worden en is aankijken wellicht zinvol.

Wat ik weet van kanker is dat als ze 1 bult hebben, ze er vaak meerdere hebben in het lijf en op een gegeven moment zijn het er dan zoveel/ is het zo ontwikkeld dat het klaar is. Dan heeft dus opereren en 1 bult weghalen ook niet zoveel zin. Maar om dat zeker te weten is een second opinion van een andere dierenarts wel fijn, ook voor je eigen gemoedsrust. Heel veel sterkte ermee in ieder geval!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 34 min geleden

Voor je eigen gemoedsrust de inhoud van alle 3 de bulten afzonderlijk laten onderzoeken en aan de hand van de uitkomst een beslissing nemen. Meten is weten.