Ervaring Chihuahua

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rose123

Ervaring Chihuahua

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:33

Hi,

Mocht het hier niet goed staan, of ik heb over een al bestaand topic heen gelezen mijn excuses.

Ik ben mij langzaam aan het oriënteren op een volgend hondje, dit omdat mijn huidige Border Collie teefje toch al wat ouder word (9 jaar) en ik haar graag nog wil laten helpen bij de opvoeding.

Nu twijfel ik al jaren over een Chihuahua, vooral het grote honden karakter in meeneem formaat lokt mij erg. Maar in mijn naaste omgeving is er niemand met een Chihuahua en worden zo voornamelijk omschreven als ongedierte...

Het is wel de bedoeling het diertje bij een erkende fokker te halen en niet zomaar van een Marktplaats advertentie van twee straten verderop.

Is er iemand die mij meer kan vertellen, de do's and dont's dat soort dingen?

Alvast bedankt!

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:44

Je kunt een fantastisch hondje hebben aan een Chihuahua. Ze blijven diep in mijn hart zitten.
Mijn eerste Chihuahua is bijna 15 geworden. Onze andere Chihuahua is nu 11,5 maar heeft helaas sinds een half jaar een slecht hart.

Het zijn monsters. Ze zijn super fel. Heel sportief. Heel leergierig. Je moet ze écht goed opvoeden.
Een goede fokker en goede lijnen is cruciaal. Dan nog is het lastig of ze geen waterhoofdje hebben, omdat ze eigenlijk wel onnatuurlijk gefokt zijn.

Mijn teefje heeft in die 15 jaar nooit iets gehad. Alleen het laatste jaar werd ze echt oud. Maar verder echt kerngezond en nooit een dierenarts gezien (afgezien van sterilisatie en een keertje tandjes schoonmaken).

Het grootste nadeel aan een Chihuahua vind ik de kwetsbaarheid van het hondje zelf en de (asociale) hondenwereld om je heen.

Mocht je het leuk vinden om te lezen hoe Isa was etc.: Klik hier om de blog te lezen

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:47

Ik heb er weinig ervaring mee (als in: 1 stuk) maar als je een chihuahua als hond behandelt is het net een hond :Y)

Die van mij komt uit het asiel, was 8 jaar toen ze er zat, broodfokteefje, kende niks. Wel mensgericht, niet echt heel bang. Heb er nooit problemen mee gehad. Wandelt braaf mee, is zindelijk, blaft bijna niet, zoekt geen contact met andere honden,...

En ja, ze heeft karakter maar dat uit zich vooral binnenshuis zeg maar. Of in de omgeving die ze de hare beschouwt (en die is nogal groot :P) daar wil ze nogal eens zelf bepalen waar ze wil wandelen. Ze blaft enkel in huis, op 1 persoon als die op bezoek komt, en intussen op de deurbel want dat is 9/10 die persoon... Stom is ze niet zullen wel maar zeggen :+
Heb haar nog het commando zit geleerd, en ze kan haar 2 pootjes geven afhankelijk van welke je vraagt. Het komen is gaandeweg gegroeid. Verder moet niks van mij owv haar leeftijd en verleden.

Weet je.. ja, het is een trut, en ik noem haar zelf rat met momenten. Maar het is een geweldig hondje en ze blijft uiteindelijk gewoon een hond.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:51

Ik vind ze toch vaak wat fel / vals. En ik hou echt wel van een beetje karakter in een hond. Ze zijn vaak kefferig en niet heel sociaal. Ook als mensen ze van een "goede fokker" halen zie ik dat gedrag terug.

Daarbij heeft het ras grote gezondheidsproblemen en is het heel kwetsbaar. Als er andere honden zijn worden ze makkelijk omver gelopen. En als ze door hun eigen ego en grote mond gepakt worden dan is er direct veel schade.

Als je een grote hond in een kleine verpakking wil zou ik toch kijken naar een terrier oid.

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:00

Een goede fokker zegt weinig.. opvoeding zegt alles.
En wat noem je niet sociaal? Die van mij is ook niet sociaal, want die wilt liefst zo weinig mogelijk contact met honden. Ze doet verder niks maar gaat gewoon steevast van de hond weg of de andere kant uit. Heb ook wel eens opmerkingen gehad "waarom wil ze nu niet spelen, mijn hond is braaf hoor" maar als ik dan haar verleden uitleg is er wel begrip. Zijn het honden die ze vaker (moet) zien in een binnenshuis-situatie gaat dat wel gewoon goed. Zolang ook die hond maar respecteert dat ze geen zin heeft in spelletjes.

Mijn hond zal nooit gepakt worden door haar eigen ego en grote mond... nogmaals: opvoeding, en behandelen als hond.

Ik ben het daarmee eens dat het daar vaak mis gaat, maar daar kan de chihuahua (en zeker het ras) niks aan doen.
Waar ik het ook mee eens ben, en wat Limoen ook zegt, is dat je meer wantrouwend wordt naar andere honden, en dan niet persé omwille van die hond, maar omwille van het 2-benig wezen dat erbij loopt. Hier in de omgeving heb ik heel fijne mensen met (grote) honden, maar heb ze ook wel eens anders meegemaakt en dan is zo'n prulhondje hebben echt niet leuk.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:14

Mijn man wilde absoluut geen chihuahua, en mijn omgeving had enorme vooroordelen.
Het enige wat wij nu elke keer horen ‘maar jouw chihuahua is wél leuk’.
Wij hebben er bewust een gekocht bij iemand die een groter type fokt. Die van ons is 5,5kg. Vanaf dag 1 loopt hij met onze 2 border collies mee. Hij weet niet beter dan dat hij ook een normale hond is. We hebben hem nooit opgetild bij grote honden oid.
En hij heeft meerdere diploma’s gehoorzaamheid. Uiteindelijk zaten we op het hoogste niveau van de Hondenschool, tussen de herders. Hilarisch. Wij noemen hem onze mini-herder. :D
Mocht je eens kennis willen maken, wij wonen regio Leusden.
Afbeelding

Afbeelding

Ik wilde graag zo’n aanhankelijk schoothondje. Dat is het niet geworden. Hij heeft eigen pootjes en loopt daar graag zelf mee. Het is gewoon echt een hond. :+
Enorm sociaal, mens en hond gericht. Verschil met onze BC’s is dat de BC’s wat baas gerichter zijn, en de baas echt in de gaten houden, willen echt ‘pleasen’. De Chi is wat zelfstandiger. Die denkt als ik niet kom, kom jij vanzelf wel achter mij aan.
Oh en mega sociaal. Speelt graag met andere honden. :D

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:38

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:13

MarlindeRooz schreef:
Ik vind ze toch vaak wat fel / vals. En ik hou echt wel van een beetje karakter in een hond. Ze zijn vaak kefferig en niet heel sociaal. Ook als mensen ze van een "goede fokker" halen zie ik dat gedrag terug.

Daarbij heeft het ras grote gezondheidsproblemen en is het heel kwetsbaar. Als er andere honden zijn worden ze makkelijk omver gelopen. En als ze door hun eigen ego en grote mond gepakt worden dan is er direct veel schade.

Als je een grote hond in een kleine verpakking wil zou ik toch kijken naar een terrier oid.

Fel of vals komt vaak omdat een bepaalt type mens dit soort hondjes neemt en ze dan niet fatsoenlijk opvoedt :P Als je ze gewoon fatsoenlijk opvoedt zal er niet zoveel aan de hand zijn gok ik zo :Y)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:19

Earth schreef:
MarlindeRooz schreef:

Fel of vals komt vaak omdat een bepaalt type mens dit soort hondjes neemt en ze dan niet fatsoenlijk opvoedt :P Als je ze gewoon fatsoenlijk opvoedt zal er niet zoveel aan de hand zijn gok ik zo :Y)

Dat is niet altijd mijn ervaring. :P

Je kan de genetica niet uit en hond trainen.

BrankaZ

Re: Ervaring Chihuahua

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:27

Karakter is een combinatie van genetica en omgeving/opvoeding.
Met opvoeden vlak je de genen niet uit, maar veel vervelend gedrag komt door het gebrek aan opvoeding. Er zijn mensen met kleine honden die denken dat opvoeden niet zo nodig is omdat de kleintjes fysiek niet veel in te hebben brengen. Laatste klopt, maar geeft wel enorm irritante keffers.
Maar niet alleen om het gedrag zou ik op zoek gaan naar een goede fokker. Ook i.v.m. de gezondheid. Gemiddeld genomen zijn het wel gezonde hondjes, maar er zijn echt wel een aantal dingen waar je op moet letten (b.v. patellaluxatie, kleine schedels, glaucoom). Fokkers die vooral fokken om te voldoen aan de aanvraag door de populariteit van het ras nemen het vaak niet zo nauw met onderzoeken van de gezondheid van hun fokdieren.

Rose123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 53 min geleden

Hi,

Bedankt voor de reacties.
Het is niet mijn bedoeling een discussie over het gedrag van deze hondjes uit te lokken.
Ik weet dat deze erg wisselend is. Ik wilde graag de positieve maar ook de negatieve dingen horen.

Het idee is ook om er is een paar te ontmoeten en gewoon is te kijken.
Ik ben erg vroeg met oriënteren maar wil dan ook 100% achter mijn keuze staan.

Terriërs ben ik zelf absoluut geen fan van, door de honden die ik daarvan wel in mijn omgeving heb.
Misschien vooroordelend maar voor mij géén optie.

@absque_dubio
Ik ga graag op je uitnodiging in, zeker omdat het dezelfde ras combinatie zou zijn als bij ons thuis zou plaats vinden. Ik stuur je een PB als je dat goed vind?

In ieder geval allemaal alvast bedankt voor de reacties!

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13 min geleden

Hier een chihuahua van 2.5kg en een makkelijkere hond bestaat niet <3 blaft niet, vind mensen super gezellig en heel relaxt met alles.

Enige is wel dat ze toch wel echt heel klein is in vergelijking met andere honden en daardoor ook best kwetsbaar (denk aan een uitzwaaiende poot of omver gelopen te worden), mijn hond houdt dus echt niet van drukke andere honden (loopt daarvan weg).

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 5 min geleden

Die van mij is een softie, blaft nergens naar, hapt nooit, wil alleen maar aandacht en op schoot. Braver vind je ze niet……speelde ook gewoon altijd met onze jachthonden.