Puppybrok?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Avossy

Puppybrok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-25 21:22

Hoi, ik zie door de bomen het bos niet meer dus kan wel wat hulp gebruiken. We hebben een pup van nu vijf maanden oud. Ze is een kruising griekse herder en zal dus groot worden. Ze weegt op dit moment al 19,5 kg. Waar ik me een beetje bezorgd over maak is dat ze zo'n 1,5 tot 2 kilo per week groeit. Dit is toch erg veel? Ik lees overal dat pups gemiddeld een kilo per week groeien en dat te snel groeien problemen kan veroorzaken mbt het skelet/gewrichten etc. Ze heeft zo'n drie keer per dag ontlasting en dit is de eerste keer stevig en de overige keren amper op te ruimen dus dat is ook niet zoals het hoort? Ze kreeg in het begin energique en royal canin op aanraden van de dierenarts (die ik morgen even bel om te kijken wat zij ervan denkt). De reden dat we overgestapt zijn is trouwens omdat ze enorm veel aan het krabben was en we dachten dat dit wellicht kwam doordat in beide rund zat. We zijn overgestapt naar de puppybrokken van edgard en cooper en het krabben is over. De reden dat we niet volledig vers voeren is dat we meerdere keren per jaar rondtrekken en zij dan mee gaat. Brokken zijn dan een stuk praktischer. Nu las ik dus online dat mbt tot het snelle groeien er ook mensen zijn die zeggen dat je zou moeten stoppen met puppybrok en al over gaan naar adult voer maar er zijn er ook die aanraden om tot 1,5 jaar door te gaan met puppybrok omdat ze groot wordt. Zoals ik al in het begin zei; ik zie door de bomen het bos niet meer. Zijn er hier mensen met meer verstand van zaken dan ik in dit geval? Wat raden jullie aan? Ook qua merk brok bijvoorbeeld. Bij voorkeur brokken die bij de welkoop of maxizoo te koop zijn ipv online. We hebben overigens wel ervaring met verschillende honden maar adopteerden altijd volwassen honden. Nu voor het eerst een pup en dat is toch net even anders mbt voeding.
Laatst bijgewerkt door Avossy op 03-09-25 21:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Coco4life

Re: Puppybrok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 21:24

Ik ben zeker geen expert, maar misschien groeit ze zoveel omdat een griekse herder dus een grote hond is? Een gemiddelde puppy wordt ook geen formaat herder denk ik.

Avossy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-25 21:26

Ja het kan goed zijn dat het zo simpel is. Ze zal vermoedelijk rond de 30 kilo uitkomen maar 2 kilo per week lijkt gewoon zoveel.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 21:28

Groeit ze in hoogte ook zo snel? Of alleen in gewicht? Je moet wel denken om groei pijnen

Hier een rottweiler , nu ook 40 kilo. Maar die groeide echt geen 2 kilo per week

Avossy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-25 21:32

Qua hoogte eerst wel maar nu wordt ze ook duidelijk langer. Ja groeipijnen is niet de bedoeling maar hoe voorkomen we dat? Ze is overigens absoluut niet dik voor de mensen die daar bang voor zijn . Ze is destijds gevonden (alleen) en was broodmager dus wellicht een inhaalslag nu?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 21:47

Ik zou naar een voedingsconsulent gaan die gericht het probleem opzoekt en die gaat behandelen. Helaas is de dierenarts daar geen geschikte plek voor. Al helemaal niet voor voer advies

Mocht je iemand zoeken stuur gerust een Pb. Ik ken iemand die je advies op maat kan geven en ook kan uitzoeken waar je hond gevoelig voor is en welke voeding het beste past. Die kan ook gericht antwoord geven op je vraag.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:29

Onze herder groeide ook rustig 1,5 tot 2 kilo per week in een aantal weken, hij wordt vrijdag 5 maanden en is nu 25 kilo (vorige week gewogen, zal hem morgen eens meenemen naar de dierenwinkel voor weer een weegmoment). Andere weken stagneerde het juist weer een beetje.
Wij voeren wolf of wilderness en carnilove, en hij krijgt regelmatig vers vlees (grote homp in stukken gezaagd) en een gekookt ei. We wisselen bewust af en toe van voer (wel altijd graanvrij), in de hoop geen allergieën te ontwikkelen. Verder heeft hij altijd wat te kluiven en krijgt ook geregeld konijnenoren/koeienoren of strips lamshuid met de vacht er nog aan.
Ik zou me nog niet teveel zorgen maken om het gewicht dat ze nu wekelijks aankomt, maar houd haar lijn wel in de gaten. Als je vet op de ribben begint te voelen, dan de porties kleiner maken. Ze kunnen beter een kilo lichter dan zwaarder zijn.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 03:22

Mijn Duitse herder is vandaag 5 maanden en gisteren bij de dierenarts 24,5 kg...niets te zwaar maar voor pup met groeipijn te weinig ondergewicht. Ik ben volledig van brok af gestapt inmiddels bijna 2 weken terug maar hij groeit alsnog meer dan kg per week. Dit ondanks kvv met rond de 0,5 a 0,6 % calcium en maar 700 gram per dag ipv 1000 a 1250 gram volgens de richtlijn.

Dat ik tzt op vakantie ga doet er niets aan af dat brok nu te veel is dus hij gewoon vlees nodig heeft wat ik eigenlijk niet eens in hoeveelheden kwijt ben. Heb dus nu ook vlees in voorraad liggen bij familie zodat ik iets goedkoper kon inkopen. Pas als de groeipijnen wekenlang onder controle zijn ga ik terug richting brok en wil dan farmina brok proberen. Er is een puppy2023/2024 topic hier op bokt wat gewoon actueel loopt. Daar staan mijn strubbelingen en oplossingen dankzij behulp van andere bokkers in vermeld.
Mijn pup is werklijn maar giga relaxt en rustig van karakter vandaar dat hij uut relatief weinig voer heel veel haalt. Op advies van de dierenarts probeer ik komende maand niet meer te gaan voeren en voer ik nog maar 2x daags met de hoop het groeien nog meer af te remmen. Brok heeft al vlot minimaal 2x zoveel calcium als het vlees wat ik voer.
In deze maand en komende maand gaan we ook 2x dagen tot week weg maar alles zodanig ingericht en bedacht inmiddels dat ze volledig op kvv mee kunnen. Ik heb nog gekeken voor houdbare worsten maar die zitten net zo hoog in calcium als brokken dus geen optie. Ik heb ern volwassen hond die mega slecht eet dus normaal voerde ik thuis overwegend brok en op vakanties houdbare worsten. Nu volledig kvv en dat blijkt hij erg te waarderen. Nog nooit 2 weken lang 0 maaltijden gemist haha maar nu staat hij nog steeds elke maaltijd gereed om het vlees weg te werken *\o/*
Afbeelding

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:32

Onze Mechelaar (volwassen nu op 30kg) zat als pup heel lang gelijk in kilo's en weken. Dus 12weken, 12kg. 15weken, 15kilo. 20weken, 20kg. Als je een hond hebt met een iets hoger volwassen gewicht (35/40kg), is het ook heel logisch dat die iets sneller gaan groeien he. Je kan niet verwachten dat een teckel en een Duitse dog pup aan hetzelfde aantal kilo's per maand groeien ...

Zolang hij nergens last van heeft, zou ik me niet teveel zorgen maken allesinds.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:42

Ga er maar gerust vanuit dat dit ivm het formaat hond prima kan.
Mijn engelse stafford pup haalt t niet hoor.. 1kg per week. Maar die word ook niet zo groot/zwaar.

Edgard en cooper is een prima brok, carnilove,farmina, brit care grain free ook.
Combineert t gerust met vers vlees. Dan geef je dat gewoon niet als jullie op reis zijn

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:44

Ik heb een dalmatier pup van nu 8 maanden en al ruim 32 kg. Die groeide ook kilos per week. Hij krijgt gewoon onbeperkt brok, juist als ze zo groeien wil je ze voldoende voedingsstoffen meegeven. Hij eet gewoon wat hij nodig heeft, dat is de ene dag meer dan de andere dag.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:14

Zeker met grote rassen is het belangrijk om goed op te letten inderdaad. Het calciumgehalte mag niet te hoog zijn én niet te laag, maar ook het kcal gehalte mag niet te laag zijn: ze hebben kcal nodig om te groeien, dus als je voeding geeft die lager in energie zit (zoals adult brok) moeten ze meer eten en krijgen ze meer calcium binnen. Het kan dus een echte puzzel zijn.
Je mag altijd een PB sturen, ik kan met je mee kijken.

Avossy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:37

Hoi, iedereen heel erg bedankt voor de reacties! Ik heb Leo een pb gestuurd en via haar website voedingsanalyse aangevraagd en denk dat we daar al een eind mee komen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:23

Prima keuze lijkt me!

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:11

Uit ervaring met Duitse doggen: liever te lang puppyvoer dan te kort. Hebben grote rassen echt nodig.

Zolang er geen overgewicht is hoef jij je ook geen zorgen te maken om de hoeveelheid. Je mag echt wel bijvoeren bij een jonge hond, helemaal als ze een te schrale start hebben gemaakt. Daarnaast zal je dierenarts je bij iedere controle feedback geven over het gewicht, je staat er nooit alleen voor.

Ik begrijp het idee van brok omdat je ooit met vakantie wil, maar er zijn nog andere makkelijke alternatieven voor de periodes waar kvv niet mogelijk is. Bijvoorbeeld hoge kwaliteit blikvoer. Hier reageren ze soms beter op dan op brok , soms ook niet.

Als je pup veel last heeft van brok, zou ik het het gewoon op kvv houden.. dat heeft zich in jouw geval immers reeds bewezen.

Een hond voeren is geen hogere wiskunde, ze geven zelf prima aan wat kan en wat niet. Wat nodig is en wat niet.

Met zo natuurlijk mogelijke keuzes verleng je de levensduur en verhoog je de levenskwaliteit, maar het geeft geen garanties. Sommige oudersdomkwalen / ziektes / kanker spelen uiteindelijk toch op, ondanks een goed eetpatroon.

Bij een pup is compleet en voldoende voeren gewoon het belangrijkste. Met een voer dat goed verteerd wordt en het spijsverteringstelsel niet teveel prikkelt zodat voedingsstoffen optimaal worden opgenomen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:05

Avossy schreef:
Ja het kan goed zijn dat het zo simpel is. Ze zal vermoedelijk rond de 30 kilo uitkomen maar 2 kilo per week lijkt gewoon zoveel.

Als ik zoek op Griekse herder staat er voor een teef 32-40 kilo. 30 kilo is dan erg voorzichtig geschat. Kan zijn dat ze achter was in de groei, dan hebben ze wat in te halen en dan kunnen ze idd hard groeien...Heb je een foto?

Avossy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:09

Volgens de dierenarts daar zou ze geen zuivere griekse herder zijn maar wat er verder in zit is niet bekend.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:01

Mooie hond!
Wat ik een fijne site vind voor info en om voer te vergelijken is: voerwijzer.com Daar kun je verschillende merken kvv, maar ook heel veel merken brokken vergelijken.
Waar de ene hond het goed op doet, is voor de andere niet oké, dus altijd een beetje zoeken.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:44

Gave hond! Denk dat ze nog wel wat de hoogte in gaat en vooral een stuk breder wordt. Ik vind die 1,5 a 2 kilo per week in dit geval niet gek hoor. Ze staat vrij schraal, ik denk dat ze een hoop in te halen heeft van voor je haar had

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:46

Ze ziet er goed uit! Zou haar zeker niet dikker laten worden. Ze is gewoon normaal. Veel honden zijn te dik. Echter dun poepen is niet normaal. Je zou alle poepbeurten drollen willen hebben die je zo kunt oppakken zonder dat er iets aan het zakje komt. Gewoon stevige worstjes zeg maar.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:03

Het is een hond die volop in de groei is, die heeft voldoende voedsel nodig om dat te kunnen doen. Ik zou rustig door voeren ze moet niet magerder dan dit, ze moet nl wat over hebben om te kunnen groeien en vooral ook sterker te worden

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:33

Eens met Billy, ze mag niet magerder worden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:32

Billy schreef:
Het is een hond die volop in de groei is, die heeft voldoende voedsel nodig om dat te kunnen doen. Ik zou rustig door voeren ze moet niet magerder dan dit, ze moet nl wat over hebben om te kunnen groeien en vooral ook sterker te worden

Mijn dierenarts vind dat dus te dik als ze groeipijn hebben. Ik ben het met jullie eens hoor! Mager is prima maar ze moeten kunnen groeien en wil ook geen schade veroorzaken door tekorten!

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:43

Ik had vroeger als kind vaak last van groeipijn en ik was bijzonder mager. Had bij mij eerder te maken met tekorten.

Overgewicht bij een pup is niet goed, maar daar is de hond van TS nog lang niet - gewoon lekker voeren dus TS , en hou het puppyvoer zeker aan tot 1 jaar en liefst langer.