Kat heeft natte plek onder zijn kin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dandelion2

Kat heeft natte plek onder zijn kin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-25 16:25

Wie weet…. 1 van onze katten heeft een gek probleem. Om te beginnen; we zijn naar de dierenarts geweest, doorgestuurd naar Anicura, echo, röntgen, MRI…… niets te zien. Onze Tjibbe is 2 jaar oud en heeft vorig jaar een (vecht?) abces tussen de kaaktakken van zijn onderkaak gehad. Dit ging niet weg met antibiotica en is open gesneden. Omdat het slecht genas is de kuur nog eens verlengd. De bult ging weg maar de plek bleef ‘lekken’. Het is helder vocht, geen bloed. Het wondje sloot uiteindelijk maar de natte plek bleef. Er bleef ook een heel klein hard bultje zitten op de plek van het abces. Het vocht lijkt niet uit zijn bek te komen want hij is droog onder zijn mondhoeken maar nat onder zijn kaak. Heel nat. Alsof hij daar net onder de kraan gehouden is. Het zou wel kunnen dat het speeksel is want hij kan met zijn poten wel bij zijn mond om te wassen. Dit kunnen we dus niet helemaal uitsluiten. We moeten elke dag zijn kin afdrogen met doekjes. Verder is het een gezonde, fitte gecastreerde kater. Hij komt buiten en binnen. En al is dit niet zo’n enorm probleem, juist omdat hij ook buiten komt vind ik het eng, in de winter loopt hij straks met een hele natte plek buiten. En het is gewoon vreemd….. heeft er iemand een idee? Qua afstamming is dit een derde of vierde generatie zwerf / stalkat uit een behoorlijke inteelt-lijn, die begon met twee Siamezen (broer en zus). En nee, daar ben ik niet mee begonnen, ik heb een huis vol (totaal 6 uit drie generaties) nageslacht die als zwerfkat aankomen en allemaal netjes gesteriliseerd/gecastreerd zijn. Inmiddels is de lijn nagenoeg gestopt gelukkig, het werd druk . Elk idee is welkom!

BigOne

Re: Kat heeft natte plek onder zijn kin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 16:27

Fistel ontstaan ?

Dandelion2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-25 16:56

Dat dacht ik ook maar is niet uit de vervolgonderzoeken gebleken. Zou het alsnog zinvol zijn om de plek opnieuw weg te snijden als hier geen bewijs voor is? Het is een behoorlijk mysterie inmiddels. We zien heb ook nooit kwijlen ofzo, dat vergat ik nog te zeggen in de eerste post.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 17:57

Ik zou dat vocht op kweek laten zetten.

Dandelion2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-25 19:21

Dat is zeker een optie. Ik heb ook al gevraagd bij eigen kliniek en anicura of ze het verschil tussen speeksel en wondvocht niet kunnen meten zodat we zeker weten waar dit vandaan komt. Omdat het als een onschuldig iets werd gezien is toen geen kweek genomen. Het wordt echter niks minder en is gewoon heel raar. Toch maar weer eens bellen denk ik. Want hij heeft er geen last van maar het is wel ‘iets’.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 19:25

Was dat abces wel door vechten?
Klinkt ook wat als een speekselklier cyste?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 19:31

Heeft hij plastic/kunststof eet- of drinkbakjes?

Bij onze poes was dat het probleem. Vervang ze door glas of rvs en neem ruime bakken (zoals een bord) dan kan het probleem heel snel verdwijnen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 19:53

Inderdaad, even roestvrij staal gebruiken. En laat het bij je eigen da op kweek zetten ( kosten ? )

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 21:31

Hevonen schreef:
Heeft hij plastic/kunststof eet- of drinkbakjes?

Bij onze poes was dat het probleem. Vervang ze door glas of rvs en neem ruime bakken (zoals een bord) dan kan het probleem heel snel verdwijnen.

Dit idd, is mijn ervaring ook! Een vreemde natte plek en was in no time over nadat ze geen plastic bakje meer hadden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 21:37

Even nieuwsgierig, maar wat heeft een plastic bakje daar dan precies mee te maken? Wat doet plastic dat glas of rvs niet doet?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 22:07

Sommige dieren reageren allergisch door plastic bakken. Er zitten vaak kleine minuscule krasjes op en daar blijven de bacteriën inzitten die elke keer opnieuw ontstekingen veroorzaken. Of je moet de bak dagelijks schoonboenen en dat doet bijna niemand. Met glas en rvs heb je dat niet zo snel, daar komen meestal geen krassen op.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 31-08-25 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 22:08

Blijkbaar ontstaat er na verloop van tijd een contactallergie. En dat uit zich als een soort nat wondje onder de kin.

Dandelion2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:31

Oh dat ga ik gelijk proberen! Even alle bakjes vervangen door steen, het zou fantastisch zijn als dat het is. Of het eerste abces echt door vechten komt weet ik idd ook niet, het zou dus een speekselklier geweest kunnen zijn. Blij dat ik het hier gevraagd heb want ik heb al weer wat meer opties. Bedankt!

Dandelion2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:32

Overigens heeft Tjibbe dus geen wondje meer op dit moment, alleen een grote natte plek onder zijn hoofd. Het is ook niet kaal. ‘gewoon’ kleddernat haar.