Gezondheidsprobleem hond, help

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Gezondheidsprobleem hond, help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-25 12:04

De hond van mijn broertje kwakkelt momenteel met haar gezondheid en we zouden graag ervaringen en tips horen van mensen die dit herkennen.

De hond in kwestie is nu 8 jaar oud, een rescue uit spanje. Ze is eigenlijk nooit ziek geweest en mijn schoonzus is best wel stipt met ontwormen en ontvlooien en de entingen. Maar vorige week viel het erg op dat de hond minder energiek was, futloos zelfs. Soms liep ze heel erg te hijgen. Ze liep heel stijf en stram en ze wilde vooral met rust gelaten worden. Ze is nooit een geweldige eter geweest, maar nu at ze helemaal niet meer.

M'n broertje is met haar naar de dierenarts gegaan. De hond bleek koorts te hebben dus ze kreeg antibiotica. De dierenarts verwacht ook beginnende artrose, maar verder onderzoek heeft pas zin als de koorts weg is en ze zich beter voelt.

Dat leek te werken, ze kreeg een oppepper, at weer enigszins. En ze liep ook niet meer zo kreupel. Maar na een aantal dagen was ze weer helemaal futloos en geen eetlust. Temperatuur opmeten ging niet, dan wilde ze happen en werd ze helemaal wild. Dus ze zijn dinsdag terug gegaan naar de dierenarts. Ze had weer 40 graden koorts en was een kilo afgevallen. De dierenarts vond het raar dat de antibiotica zijn werk niet voldoende had gedaan en heeft haar prednison gegeven. Bloedonderzoek had geen zin, omdat ze daar alleen de basis dingen kunnen onderzoeken, zoals de lever en nieren. En op dat gebied verwachtte de da geen afwijkingen. Als dit niet aanslaat dan zouden ze met de hond naar een kliniek moeten om verder onderzoek te doen. De dierenarts was bang voor een hersenvliesontsteking of auto-imuumziekte.

Na de spuit ging het goed. Ze at zelfs haar hele bak voer leeg en daarna wilde ze de bak van hun andere hond ook nog nasnuffelen op brokken. Ze werd weer knuffelig en kwam om aandacht vragen.

Maar nu appt mijn schoonzus net dat ze pupilverschil heeft. Haar ene pupil is groot en die ander medium. Door de prednison eet en drinkt ze beter, maar haar gedrag is ook anders dan voordat ze ziek was. Ze is nu drukker dan hun labrador terwijl ze de laatste jaren juist rustiger werd qua gedrag. Ze springt ook steeds tegen de andere hond op. Ze drinkt heel veel, maar dat schijnt een bijwerking van prednison te zijn. En ze piepte net toen ze lag en ze haar hoofd draaide. Ze heeft nu ook 2x snachts in huis geplast. Dat kan natuurlijk een gevolg zijn van het meer drinken. Ze heeft 5 dagen prednison gehad en ze moeten morgen beginnen met afbouwen daarvan

Maar al met al wijst dit er allemaal op dat ze nog steeds niet lekker is. Een bevriende dierenarts raadt nu aan om haar te laten onderzoeken in unicura in Utrecht. Schoonzus probeert of ze haar temperatuur nu wel kan opmeten.

Zijn er mensen die deze symptomen herkennen? Of die een idee hebben wat de beste vervolgonderzoeken zijn? Bloedonderzoek zal sowieso wel stap 1 zijn bij de kliniek ga ik vanuit. Maar wij staan nu voor een raadsel van wat onze kleine vriendin mankeert

dierenfan

Re: Gezondheidsprobleem hond, help

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 12:11

Is ze al getest op ziektes uit Spanje zoals leishmania? Hersenvliesontsteking hoor ik de laatste tijd vaker maar 5 dagen prednison gaat daarvoor heel veel te kort zijn. 5 dagen prednison geeft normaal gesproken niet zoveel klacten qua plassen enz. Langdurig gebruik wel
. Groot nadeel van prednison is dat het meestal pas echt gaat werken na 5 dagen geven. Voordeel is weer dat het wel langer door werkt (dacht zo'n 10 a 14 dagen).
Het klinkt zeker niet goed ik zou een echo overwegen en ook uitgebreid bloedonderzoek.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-25 12:18

Zouden die ziektes uit Spanje niet eerder moeten openbaren? Ze is al 8 jaar heel gezond eigenlijk.

Edit: op die ziekte die je noemt is ze getest.
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 31-08-25 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 12:21

capopjekop schreef:
Zouden die ziektes uit Spanje niet eerder moeten openbaren? Ze is al 8 jaar heel gezond eigenlijk.

Nee, incubatietijd van sommige van deze ziektes kan wel 10 jaar zijn. Ik denk dat het goed is om dit te testen, maar pupilverschil kan ik daar niet mee rijmen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 12:30

Pupilverschil duidt op iets in de hersenen!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 12:31

Volgens mij valt er wel degelijk ontzettend veel meer uit bloed te halen. Dan sturen ze toch op naar het lab?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 12:44

Ik vind het eerlijk gezegd best nalatig hoe weinig stappen de DA heeft ondernomen so far. Dat er niet eens bloed is getrokken o.a. nog aanvullend, want daar kun je wel degelijk genoeg in zien of uitsluiten - imo was dat echt het minste wat je nog had mogen verwachten hier, zeker nadat de AB niet goed is aangeslagen. Vind het heel erg laconiek en lui overkomen vanuit de DA in ieder geval en schrik er best van gezien het verloop van de klachten zo.

Ik zou persoonlijk voor een second opinion elders gaan want dit is iets waar je imo zsm verder mee wil, gezien de klachten. Dus het advies wat ze al gekregen heeft om bv naar Utrecht te gaan, zou ik in haar geval inderdaad nu echt meteen wat mee gaan doen.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 12:49

Zo snel mogelijk naar een andere kliniek, uitgebreid bloedonderzoek laten doen en second opinion!

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 13:02

Hersenvliesontsteking?
Zou toch een bloedtest laten doen. Daar halen ze juist heel veel uit.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 14:12

Ik zou toch ook een uitgebreide bloedtest laten doen. Inderdaad wel wat vreemd dat de DA dit niet heeft gedaan omdat alleen de basisdingen te zien zouden zijn...
Ik ben voor alle duidelijkheid géén dierenarts. Ik heb wel een hond gehad met heel wat gezondheidsproblemen. Deze klachten komen mij niet echt bekend voor van bij hem, maar verwijdde pupillen en pupilverschil zou wat mij betreft wel een alarmsignaal zijn. Hijgen kan wijzen op pijn en/of stress.
Persoonlijk zou ik in zo'n situatie willen weten of er geen hersenaandoening (hersenvliesontsteking, tumor,...) of een ander type neurologische stoornis speelt. Ik herken de symptomen enigszins van bij een ander dier en daar was meer dan waarschijnlijk sprake van een neurologische stoornis / hersenaandoening.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 14:14

Ik weet niet wat voor dierenarts dot was maar bloed wordt opgestuurd, sls ze deze mogelijkheid niet zelf hebben te onderzoeken. Dan heb je ook na max 2 dagen uitslag.
Ik zou sowieso naar een kliniek gaan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-25 15:45

Bedankt voor het meedenken. Ik heb het allemaal door gegeven.

Ze gaan morgen meteen de kliniek in Utrecht bellen en sowieso vragen om een uitgebreid bloedonderzoek en in overleg voor de echo. Hopelijk gaat dat meer duidelijkheid geven.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 15:56

ik zou met die huidige klachten eerlijk gezegd de spoed bellen. En dan ook per direct := dat het iig even telefonisch besproken kan worden. Misschien is morgen gaan dan alsnog goed genoeg maar ik vind dit wel zo’n twijfel situatie mbt nog een dag afwachten ja of nee dus zou telefonisch dan overleggen bv. Die (vergrootte) pupillen zijn alleen al reden genoeg ervoor. Reageren ze nog op licht wel? Dat zou ik haar even laten checken.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 16:05

cursebreaker schreef:
ik zou met die huidige klachten eerlijk gezegd de spoed bellen. En dan ook per direct := dat het iig even telefonisch besproken kan worden. Misschien is morgen gaan dan alsnog goed genoeg maar ik vind dit wel zo’n twijfel situatie mbt nog een dag afwachten ja of nee dus zou telefonisch dan overleggen bv. Die (vergrootte) pupillen zijn alleen al reden genoeg ervoor. Reageren ze nog op licht wel? Dat zou ik haar even laten checken.

Dit idd :o
Pupilverschil kan idd op een neurologisch probleem duiden en zou daar, iig niet zonder overleg met een DA, zomaar mee wachten tot morgen :=
Al helemaal icm dat medicatie eigenlijk niet echt aanslaat.
Prednison kan ook van invloed zijn op de suikerwaarden en veel drinken kan daar ook oa weer bij passen, maar ik moet ook zeggen dat ik (bij honden) niet weet hoe snel je daar evt. veranderingen in kan zien na start prednison.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-25 16:07

Ik geef het door.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 16:16

Ik kan eigenlijk niet zo goed begrijpen waarom ze op prednison gestart is zonder uitvoerig onderzoek, puur omdat antibiotica niet werkt. Prednison is een immuun onderdrukker dus mocht er wel een infectie zitten lijkt me dat niet heel handig. Verschillende pupillen zou voor mij spoed zijn, de rest van de wissel in gedrag kan ik allemaal wel koppelen aan prednison, het is naar spul waar ze echt gedrags veranderingen van kan krijgen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 16:33

Met een hond uit Spanje zou ik de typische ziektes van ginds al willen kunnen uitsluiten.
Maar ik denk niet dat vergrote pupillen daar rechtstreeks mee te maken hebben. Nu, indien die vergrote pupillen plots zijn gekomen, is dat toch wel een reden om dringend actie te ondernemen. Dat is nooit oke.

En zoals anderen ook zeggen, best wel vreemd dat er nooit bloed onderzocht werd.

Ik hoop dat er snel een juist antwoord op de vele vragen komt en de hond zich snel weer beter voelt!
Laatst bijgewerkt door Lukasje op 31-08-25 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 16:46

Morgen? Ik zou dit dier nu meteen naar de spoeddienst van de dierenkliniek brengen en dan gelijk een grote kliniek want pupilverschil is absoluut foute boel!

Hier moet je geen dag en nacht mee afwachten!

Over de Da zal ik maar zwijgen, wat is die *** verschrikkelijk nalatig geweest!
Bloedonderzoek geen nut... Echt wat een idioot!

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 17:31

Oh ik zou ze echt adviseren een andere dierenarts te zoeken.. Voor nu 100% maar voor later ook want dit had veel beter aangepakt kunnen worden.
Van wat ik lees vind ik antibiotica al een bijzondere keuze.
Bloedonderzoek is al-tijd stap 1. Zo kun je in iedergeval dingen uitsluiten. "Geen nut" is echt grote onzin.
Niks tegen je broer natuurlijk want logisch dat hij het advies van de dierenarts volgt en vertrouwt.

Ik vind alles bij elkaar wel hele serieuze alarmbellen. Het hele lijf stijf en stram is al een grote alarmbel die genegeerd is..
Ze willen niet naar de spoed denk ik? Anders waren ze al wel gegaan.
Ik zou alvast rond googlen waar in de buurt goede dierenartsen zitten ( 2e lijns!) en waar een MRI of CT scan staat want met pupil verschil is dat geen overbodige luxe.
Morgen ochtend direct bellen en zorgen dat je ASAP ergens terecht kan.

En even zoeken naar de symptomen van tekenziektes. Lyme, anaplasmosis en nog een waarvan ik de naam even kwijt ben.
Zijn er ook verdikkingen rondom de gewrichten te zien?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 19:10

Ik denk dat je babesiose bedoelt als derde?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 19:14

Wow, dus de hond is niet onderzocht is is zonder aanwijzing op prednison gezet? Wat bijzonder en best wel nalatig.

Ik ben niet zo rennerig naar de dierenarts, maar als ik lees over verschil in pupilgrootte zou ik ook echt nu bellen en niet nog een dag wachten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 19:57

Pupilverschil is spoed, gisteravond met oudere kat nog naar da geweest. Heeft het niet gered helaas.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:50

Is er al meer bekend? Ik ben benieuwd naar de ‘uitkomst’ van het verhaal

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:04

Gewoon breed bloedonderzoek doen en lyme ook echt niet overslaan

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:06

Is de baarmoeder ook gecheckt?(als ze deze nog heeft)