Witte kat met roze huid snel jeuk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Witte kat met roze huid snel jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-25 18:02

Wij hebben sinds november een witte kat geadopteerd, waarschijnlijk een kruising Turkse agora.

Al vanaf het begin valt het ons op dat hij zich veel vaker zit te wassen en krabben dan onze vorige kat deed. Hij had ook al snel kale en wat open plekjes boven zijn ogen en op zijn oren.
We hebben dit voorgelegd aan de dierenarts en kattenkapper.
Die gaven beide aan dat zijn vacht en huid en prima uit zien en dat de plekjes die soms stuk gaan ook precies de plekjes zijn die heel gevoelig zijn met een dunne huid.
Dus geen groot alarm.

De vorige eigenaar had al wel aangegeven dat hij geen vlooiendruppels mocht vanwege zijn gevoelige huid maar vlooientabletten moest krijgen, dat hebben wij vanaf het begin ook keurig gedaan.

We zijn ook gaan zoeken naar zuiverder voer, best lastig want het is geen hele makelijke eter en laat snel iets staan wat hem niet zint.
Het liefst eet hij iets met vis.

Op dit moment ben ik verschillende soorten voer van Almo Nature aan het uitproberen, zowel nat voer als brokjes.
Zijn huid en vacht gaan op zich nog prima, op de af en toe kleine plekjes na boven zijn ogen en op zijn oren.
Maar het blijft mij opvallen dat hij zich heel veel blijft wassen en toch ook vaker krabt dan ik bij onze vorige kat zag.
Volgens de kattenkapper en de dierenarts kan het ook aangewend gedrag zijn, door bijv stress of iets anders.

Ik vroeg me af of iemand dat vele wassen en krabben herkent en of er tips voor zijn, en of we ons zorgen moeten maken of dat het gewoon is zoals het is.
Het is verder een leuke gezonde en actieve kat, die graag rent en speelt en het liefst ergens bij je in de buurt is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 19:27

Door de zon? Ik weet niet hoeveel hij buiten komt, maar bij zo'n roze huid kan hij daar misschien op reageren.

Wij hebben ook een kat met grotendeels wit hoofd en ik herken het probleem helaas. Wij hebben destijds ook ander voer (hypoallergeen) geprobeerd om voedselallergie uit te sluiten. Dat maakte geen verschil. Bij onze kat, die dagelijks buiten komt, denk ik zelf aan iets seizoensgebonden. Misschien UV, of iets in de tuin waar hij gevoelig op reageert o.i.d. Helaas niet kunnen achterhalen wat nou precies de trigger is.

Little_Gift

Re: Witte kat met roze huid snel jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 19:35

Kan zomaar mijt zijn.
Er zijn veel soorten mijten en om uitsluitsel te hebben, moet je eigenlijk afkrabsels nemen en onder de microscoop bekijken.

Het is niet omdat de vacht er op het oog ok uit ziet, dat het ook ok is.
Best bijzonder dat een dierenarts dat adviseert.

Roquen

Re: Witte kat met roze huid snel jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 20:34

Ik heb ook een witte kat, en zij krabt ook erg veel. Ik heb nu hypoallergeen voor besteld van purina om te proberen. Ze is sowieso gevoelig voor allerlei dingetjes...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-25 09:01

Bedankt voor het meedenken!

Voer zijn we inderdaad ook zoekende mee, naar zo zuiver mogelijk wat hij ook wel wil eten.

Zon zou inderdaad ook wel te maken kunnen hebben met plekjes op zijn oren en boven zijn ogen, omdat zijn huid daar zo dun is. Nou zit hij niet heel veel in de zon, hij zoekt meestal wel zelf de schaduw op.
Maar of dat ook te maken heeft met het vele wassen betwijfel ik dan weer, hij deed dit in november al toen hij kwam.

Mijt zie je toch wel plekjes van denk ik, als hij over zijn hele lijf mijt zou hebben?
Zijn oren zijn schoon en dierenarts heeft dat niet aangegeven als optie bij hem, ik zal het nog eens navragen.

Roquen, ik ben benieuwd naar je ervaring met het voer, of het goed gegeten wordt en of het krabben minder wordt.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 14:34

Nouvel schreef:
Bedankt voor het meedenken!

Voer zijn we inderdaad ook zoekende mee, naar zo zuiver mogelijk wat hij ook wel wil eten.

Zon zou inderdaad ook wel te maken kunnen hebben met plekjes op zijn oren en boven zijn ogen, omdat zijn huid daar zo dun is. Nou zit hij niet heel veel in de zon, hij zoekt meestal wel zelf de schaduw op.
Maar of dat ook te maken heeft met het vele wassen betwijfel ik dan weer, hij deed dit in november al toen hij kwam.

Mijt zie je toch wel plekjes van denk ik, als hij over zijn hele lijf mijt zou hebben?
Zijn oren zijn schoon en dierenarts heeft dat niet aangegeven als optie bij hem, ik zal het nog eens navragen.

Roquen, ik ben benieuwd naar je ervaring met het voer, of het goed gegeten wordt en of het krabben minder wordt.

Allergie ook... Is maar net welke plek gevoeliger is en mijtuitslag begint vaak met korstjes op de oren.
Er bestaat allerlei mijtsoorten, de binnenkant van de oren zullen enkel aangetast raken door oormijt. Als die schoon zijn, dan heeft hij geen oormijt maar dat wil niet zeggen dat hij geen vachtmijt, huidmijt enz heeft...

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 14:37

Het MCD in Amsterdam heeft een dermatologie afdeling, misschien kunnen zij wat voor je betekenen? Als dat bereisbaar is voor je.

En voedselallergie geeft ook jeuk. Een strikt uitsluitingsdieet kan helderheid geven.