Hond inslapen doormiddel van bilprik?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vevina

Hond inslapen doormiddel van bilprik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-25 22:10

Goedenavond allemaal.

Helaas hebben wij de vreselijke beslissing moeten nemen om onze hond in te laten slapen. Aangezien onze hond het niet prettig vind dat er aan haar poten gezeten wordt en ze hier lelijk om kan doen heeft de dierenarts aangegeven eerst een prik in de bil te geven.

Nu lees ik op internet dat deze prik als zeer pijnlijk ervaren wordt. Heeft iemand hier ervaring mee?

Het laatste dat ik wil is dat mijn hond haar laatste moment onwijs pijnvol gaat zijn.

Mijn hart is gebroken maar een einde dat rustig verloopt helpt wel om het beter een plekje te kunnen geven.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 22:12

bilprik zal gewoon roesje zijn dat doet geen zeer, zoniet daarom vragen

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 22:13

Dat is de injectie voor de narcose en die kan inderdaad wat pijnlijk zijn want die gaat direct in een spier. :(:) Zeer pijnlijk heb ik het nooit gezien, wel dat ze er wat op kunnen reageren maar dat is meer een schrikreactie. Ze worden er snel suf van en weten het dan niet meer.

Heel veel sterkte. :(:)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 22:19

Twee van mijn honden hebben deze prik gehad en allebei reageerden ze erop door naar achteren te 'happen', maar op dat moment zat ie er al in en raakten ze heel kort daarna versuft.

Natuurlijk is het niet fijn, maar ik troost me met de gedachte dat ze daarna voor altijd pijnvrij zijn... Het is -denk ik- altijd nog minder erg dan een hond uitzichtloos te laten lijden of uit zichzelf te laten sterven, wat langer duurt en mogelijk nog veel pijnlijker is.

Heel veel sterkte, het is intens maar tegelijk op een vreemde manier ook bijzonder om je maatje een waardig einde te geven. Je doet het uit liefde!

XxDiandraxX

Re: Hond inslapen doormiddel van bilprik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 22:23

Je hebt ook een middel die gewoon onder de huid kan worden gegeven. De prik in de bilspier kan inderdaad flink gevoelig zijn, die onder de huid is veel minder pijnlijk.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 22:29

Die prik in de bil kan zeker pijnlijk zijn maar beetje afhankelijk per hond hoe die erop reageert. Toen ik nog in praktijk werkte was ik altijd alert maar de ene deed niks terwijl de andere hard begon te piepen….

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 22:37

Een injectie in de spier kan altijd wat gevoeliger dan zijn gewoon subcutaan. Het is dan meer een schrik of samentrekking, ik denk niet persee extreem pijnlijk.

Gekke optie maar heb je niet kalmerende tabletjes voor honden? Zoals bijv bij vuurwerk? Dat je die van te vorem geeft zodat ie zich wellicht wel beter direct in zijn bloed laat prikken?
Laatst bijgewerkt door Jester_ op 26-08-25 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 22:39

Ons hondje gaf vorige week geen kik om deze bilprik, het was wel een hondje wat een hele hoge pijngrens had. Na jaren lang vechten tegen allergie en zere poten was het genoeg.
Ze mocht bij mij op schoot blijven tot haar laatste adem. Dat was erg fijn.
Ook tijdens de bilprik konden wij haar flink aaien en bij ons hebben.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 22:46

Mijn hond is een paar weken terug ingeslapen met een bilprik, idd voor narcose. Dit omdat hij artrose in de benen had en meer pijn zou hebben van het meteen in de benen doen. Nadat die prik werkte kreeg hij infuus en ging de rest op de standaard manier. Is eigenlijk heel vreedzaam en respectvol gegaan.

De prik in de bil is wat ik begreep bij een normale situatie idd iets pijnlijker dan meteen in de poot, maar niet extreem ofzo. Het is een injectie in de spier. Doen we bij mensen ook wel eens, bijv. het met de coronaprik, griepprik of prikpil. Die doen vaak ook wat meer pijn dan een regulier prikje maar zijn ook prima te doen. Bij een hond die er niet van houd om aan de poten te zitten, kan ik me indenken dat het juist de betere keuze is kwa comfort. Die van mij had ongetwijfeld daar sterker op gereageerd.

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 23:09

Mijn hond heeft die ook gehad en heeft heel hard gegild, hij is niet fijn ingeslapen was spoed en was door dierenarts die normaal groot vee doet

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 23:14

Ik heb al verschillende honden laten inslapen, maar de laatste gilde zo hard bij die prik in de bil dat hij hem uiteindelijk onder de huid heeft gekregen in zijn nek en dat gaf geen problemen. Nu was hij ook in een paar dagen tijd al zijn spieren kwijtgeraakt, dus dat zal meegespeeld hebben. Als je twijfelt, vraag dan gewoon of het op een andere manier kan. Mijn hond is uiteindelijk toch heel rustig ingeslapen, dus dat werkte ook prima. Heel veel sterkte alvast!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 23:24

Ik heb geen ervaring met deze manier maar wil je veel sterkte wensen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 07:46

Jester_ schreef:
Een injectie in de spier kan altijd wat gevoeliger dan zijn gewoon subcutaan. Het is dan meer een schrik of samentrekking, ik denk niet persee extreem pijnlijk.

Gekke optie maar heb je niet kalmerende tabletjes voor honden? Zoals bijv bij vuurwerk? Dat je die van te vorem geeft zodat ie zich wellicht wel beter direct in zijn bloed laat prikken?

Vertraagt dat de bloedsomloop niet, zodat inslapen moeilijker gaat?
Was bij paarden soms zo.

Los daarvan, onze hond kreeg ook een prik in de bil, gaf amper een piep, keek even om wie er een por gaf, geen gejank, dus laat je niet afschrikken door extreme verhalen.
Het is voor de hond gewoon een prik, en soms doet dat een beetje zeer, maar meestal valt het mee. Als een hond sowieso angst heeft voor prikken, kan hij wat harder piepen of hij schrikt heel even.
Voordeel van prik in de bil is dat je hond, mocht hij bang zijn voor prikken, de prik al heeft gehad, voor hij er erg in heeft. In tegenstelling tot de prik in de voorpoot.

Net als alle andere prikken die je hond ooit gehad heeft. Alleen weten wij dat het de laatste prik is die hij ooit zal meemaken.(De rest zal hij niet meer meekrijgen.)
Onze hond is vredig bij mij op schoot in slaap gevallen na de bilprik, daarna kwam de prik die hij niet meer meekreeg.

Ik hoop dat het voor jouw hond ook zo verloopt, heel veel sterkte!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 07:52

Jester_ schreef:

Zulke dingen zou ik vooraf wel met de DA overleggen, soms kunnen ze de werking of snelheid van het narcose middel namelijk beïnvloeden.
Veel ook niet en gaat het prima. Maar het zou vervelend zijn als het er net een met een interactie is met de gegeven euthanasie middelen waardoor het langer duurt oid.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 08:37

Toen onze hond thuis werd ingeslapen hadden ze vanuit de kliniek het advies om hem eerst kalmeringstabletten te geven of sedatiepasta. Pasta gedaan omdat ik dat had liggen.
Hij was echt goed suf al toen de da binnen kwam.
Heel even kwam hij eruit, maar zakte daarna weer in slaap ervan.
Voor de da en hem ook een stuk relaxter. Kon zo in zijn pootje her narcose middel spuiten en uiteindelijk de euthanasie spuit

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 08:43

Wij hebben toen lang geleden ook eerst een rustgevend pilletje gegeven.
Kan mij ook niet herinneren dat ze reageerde op een spuit van de dierenarts.
En thuis voor minder stress.

Sterkte!

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 09:19

c_alsemgeest schreef:
Jester_ schreef:

Zulke dingen zou ik vooraf wel met de DA overleggen, soms kunnen ze de werking of snelheid van het narcose middel namelijk beïnvloeden.
Veel ook niet en gaat het prima. Maar het zou vervelend zijn als het er net een met een interactie is met de gegeven euthanasie middelen waardoor het langer duurt oid.

Jaaa dat natuurlijk !! Ik nam ook aan dat die dat voor moet schrijven maar dat had ik indd wel even kunnen verwoorden :j

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 09:46

Allereerst wat ontzettend verdrietig.

Afgelopen mei hebben wij ook die van ons moeten laten gaan.
Dat ging ook eerst met een bilprik en dat was de verdoving, dus diep slapen.
Onze dierenarts heeft die in twee etappes gezet, want de prik kan inderdaad als vervelend worden ervaren. Ze heeft dit ook eerst netjes aangegeven en zei ook dat als ze merkte dat als Mayca het vervelend vond zou stoppen en later pas de rest zou geven als de eerste helft al wat werkt. Dat vond ik wel heel fijn.

Heel veel sterkte in elk geval.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 09:51

Wij hebben er ooit 1 laten gaan met zo’n injectie. Hier was destijds alleen mijn moeder bij samen met de dierenarts. Maar dat was geen leuk einde. Beestje jankte het uit van de pijn in haar laatste momenten. Dus voor ons alleen nog het inslapen via eerst de narcose via het pootje en daarna het inslapen. Het is al verschrikkelijk genoeg. Veel sterkte gewenst.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 10:00

Ik zou je zorgen even met de DA bespreken als ik jou was.
Bij mijn kat legde ze van te voren uit dat ze wel even kunnen reageren op de prik. Toen heb ik ervoor gekozen om even op de gang te gaan staan en daarna terug te komen. Mijn vriend bleef erbij.
Ik weet van mezelf dat als ik ze zou horen "gillen" ik daar zelf heel lang last van blijf houden en wilde dit niet als laatste herinneren.

Ze reageerde bijna niet op de prik hoorde ik daarna. En ben toen bij haar gaan zitten en blijven aaien tot ze in slaap viel.

Wellicht is dit ook een optie voor jou om het zo te doen.

Heel erg veel sterkte!

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 10:14

Mijn Beagle vorig jaar gaf wel even een gilletje, toch heb ik het niet als erg naar ervaren. Bij bloedafname gilde hij harder en complete paniek dus dan liever de korte schrik. Hij is rustig op schoot in slaap gevallen waarna hij via de poot de narcose en euthanasie kreeg.

Mijn Herder vorig jaar kreeg alleen de twee spuiten via de poot, maar zij had daar geen probleem mee.

Heel veel sterkte met het aankomende afscheid.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 10:15

Nessie schreef:
Wij hebben er ooit 1 laten gaan met zo’n injectie. Hier was destijds alleen mijn moeder bij samen met de dierenarts. Maar dat was geen leuk einde. Beestje jankte het uit van de pijn in haar laatste momenten. Dus voor ons alleen nog het inslapen via eerst de narcose via het pootje en daarna het inslapen. Het is al verschrikkelijk genoeg. Veel sterkte gewenst.

Via een pootje moet ook een naald erin en dat moet in een bloedvat. Is vaak veel stressvoller zeker als bloedvat moeilijker te vinden is en er meerdere keren geprikt moet worden. TS geeft ook aan dat de hond het echt niet leuk vindt als er iemand aan de poten zit. Bilprik lijkt me dus voor de hond beter.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 10:36

Die bilprik kan per hond verschillen. Mijn hond is vorig jaar ingeslapen en gaf even een piep toen deze prik gezet was. Daarna was hij al gauw vertrokken in diepe slaap omdat zijn lichaam echt op was. Ik had hem wel in mijn armen tijdens deze prik, want soms willen ze wel eens er van weg proberen te lopen.

Zorg in ieder geval voor voldoende nabijheid tijdens deze prik. Daarna zijn ze in diepe slaap en maken ze de laatste definitieve euthanasie spuit niet meer mee. :(:)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 11:11

Mijn hond kreeg voor de narcose van de sterilisatie een bilprik omdat we dachten dat ze op direct infuus niet zo prettig zou reageren. Nu vond ze dat duidelijk wel een iets pijnlijke prik maar ik vond haar reactie niet heel heftig, nadat de prik gezet was heeft ze ook geen signalen gegeven dat het nog steeds pijn deed, terwijl mijn hond zich enigszins verzette tegen het in slaap vallen en dat een paar minuten heeft geduurd. Omdat het zo lang duurde voor ze sliep was de stress van de prik allang voorbij toen ze in slaap viel.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 11:17

Captain schreef:
Nessie schreef:

Via een pootje moet ook een naald erin en dat moet in een bloedvat. Is vaak veel stressvoller zeker als bloedvat moeilijker te vinden is en er meerdere keren geprikt moet worden. TS geeft ook aan dat de hond het echt niet leuk vindt als er iemand aan de poten zit. Bilprik lijkt me dus voor de hond beter.

Hier mee eens. De prik in de pil zal gevoeliger zijn maar is wel in een keer goed te zetten en daardoor wellicht minder stressvol.

Mijn honden reageren er niet heel erg op. Zowel bij de narcose voor inslapen als voor een operatie heb ik zo ervaren. Eentje gaf inderdaad even een korte gil maar daarna was het ook direct klaar. Ze vielen allemaal rustig in slaap.