Kat introductie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lenexa

Kat introductie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-25 08:44

Hi, sinds vorige week zaterdag heb ik een nieuwe kat. Nu zijn er 3, we noemen ze even kater(5) - poes(5) - nieuw(3).
De eerste week heb ik de introductiestappen doorlopen, met nieuw opgesloten in mijn slaapkamer. Dat ging heel makkelijk, kater en poes zijn vrij sociaal en nieuwsgierig. Ik heb vanaf vrijdag nieuw langere periodes los lopen, nieuw en kater spelen samen. Al is het nog vooral nieuw achter kater aanrennen, maar kater vind het best een leuk spelletje. Soms is hij er klaar mee maar blazen en grommen doen ze niet.
Poes vind het oke. Nieuw rent af en toe achter haar en en dat vind ze niet leuk. Ze klimt dan vooral omhoog en daar laat hij haar ook met rust. Sinds gister mag nieuw los in huis zolang ik thuis ben, dat gaat best goed al merk ik wel dat Poes hem een beetje spannend vind. Als ze bv naar de slaapkamer gaat en nieuw zit in de deuropening, durft ze niet langs hem. De kattenbak staat in de kelder, dan durft ze niet naar boven als hij op de trap zit. Zodra nieuw iets hoort sprint hij er naar toe.
Vooropgesteld, het gaat best gemoedelijk. Poes blaast misschien 1x per dag als hij te dicht bij haar hoge plekje komt, waar ze nu wel vaker zit dan normaal. Ik vind het een beetje zielig voor Poes, moeten we er even een paar dagen doorheen of kan ik beter stapje terug doen? Nieuw doet niet lelijk dus ik ga er voor nu vanuit dat het helemaal goed gaat komen. Wil alleen dat Poes ook blij is.

En heeft iemand nog tips voor een erg op voer gerichte kat? Hij jat de broccoli van je bord en rustig eten voor de andere lukt ook niet echt :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Kat introductie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 08:48

Ik heb sinds 2 weken 2 kittens bij mijn 13 jarige poes gezet, gewoon gelijk erbij, niets in een kamer, gewoon gelijk los en dat gaat nu best aardig. De 13 jarige blaast wel en deelt af en toe een poot uit maar dat is in 2 weken al een heel stuk verbeterd. Maar het zal nog wel een tijd duren voordat ze dat helemaal niet meer doet.

Wat jij doet klinkt best ok toch? Er wordt bij jou minder geblazen dan bij mij. := Ik zou het gewoon lekker laten gaan, alles altijd bij elkaar gaat denk ik wel hoor.

En streng zijn, blijven wegduwen. Dat doe ik ook als die kittens van mij te dicht op mij komen zitten als ik vis eet. := Volhouden. En constant nee zeggen.

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 08:57

Hier ook de nieuwe kitten gewoon bij onze volwassen kater gezet. Er werd wat gemopperd en geblazen, maar anderhalve week verder gaat het prima. Er wordt gespeeld en als het de kater te ver gaat, geeft 'ie die kleine een opvoedkundige mep.

Qua eten: heel consequent zijn. Katten mogen hier niet op tafels en niet op het aanrecht. Dat weet de grote prima, die kleine is het aan het leren :+

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-25 09:09

Ik zou willen dat Poes wat vaker zou blazen of een mep zou geven, maar ze is een beetje een zacht ei. Ik ga het denk gewoon verder aankijken zo, als ik naar werk ben zit nieuw in de slaapkamer dus dan heeft ze iig een deel van de dag dat ze alles kan zonder lastig gevallen te worden.

Met voer is nog wel een ding, kater heeft een surefeed. Daar wordt nu vanuit de zijkant gehengeld, Poes heeft een voermachine die 5x per dag brokjes geeft. Die heb ik op het aanrecht staan, nieuw heeft vervormde pootjes en kan niet zo hoog springen. Nieuw heeft zijn eigen voerbak die op dezelfde tijden brokjes geeft. Maar hij heeft nu toch door hoe hij op het aanrecht kan via de krabpaal. Dus die nu maar verschoven zodat Poes rustig op het aanrecht kan eten. Want nieuw schrokt zijn portie naar binnen en wurmt zich dan bij Poes waarop zij afdruipt. Zelf schrok ik voor nu ook maar mijn eten naar binnen ;)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 10:07

Hoe lang wil je die nieuwe in de slaapkamer houden dan?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 10:13

Heb je maar 1 kattenbak? Want dan zou ik er zeker een bak bijzetten.

Verder vind ik dat het wel prima gaat en zou ik dit door doen zo. En als het zo rustig blijft ook onder werktijd de dieren bij elkaar.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 10:15

Ja, zet er een 2e bak bij op een hele andere plek zodat een kat altijd naar de bak kan gaan.

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 10:19

Volwassen katten bij elkaar introduceren heeft vaak wat meer voeten in aarde dan een kitten erbij.

De vuistregel is dat de langzaamste kat de snelheid bepaald. In de geschepte casus klinkt het dat Poes nog niet helemaal op d'r gemak is met Nieuwe, dat hoeft niet erg te zijn. Een beetje stress hoort nou eenmaal bij het leven. Ik zou het wel belangrijk vinden dat mijn huidige diertje voldoende ruimte krijgt om even te ontstressen, dus dat er ook voldoende tijd is zonder dat Nieuwe rondloopt.
Je geeft ook aan dat ze niet terug naar boven durft na kattenbak gebruik, als hij boven aan de trap zit. Ik zou dat als signaal zien dat het iets te snel is gegaan en dus even bij de huidige stappen blijven.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-25 10:33

Ik heb nu 2 bakken, een hele grote in de kelder en nieuwe heeft zijn eigen bak in mijn slaapkamer. Ik kan er evt nog wel 1 bijzetten ergens anders in huis. Dat is niet zo lastig.

Nieuwe zit nog in de slaapkamer iig zolang ik de eetsituatie niet goed geregeld heb(Als in nieuwe eet nu 2/3 van het voer iov zijn 1/3 deel) en zolang ik zeker weet dat ook hij niet uit de tuin kan ontsnappen. De tuin is volledig afgezet met netten, de andere hebben ook een poging gedaan tot uitweg vinden en niet gelukt. Maar deze is net weer wat kleiner en gehaaide, dus wil ook zeker weten dat hij ook geen uitweg gevonden heeft.
En ik hoop dat Poes dan de komende dagen nog wat vertrouwder wordt met nieuwe. Dan mag hij los blijven. Dat was iig het plan een beetje.