Voor onze zoon zijn we op zoek naar een leuk aquarium voor een beginner. Iets met 2 tot 4 makkelijke vissen er in (liefst geen guppies ivm overbevolking) Ik zie veel startsets voorbij komen van ongeveer 30 liter. Is dat reeel? Wel lees je daar veel bij dat de pomp vrij veel lawaai maakt. Het aquarium komt op zijn slaapkamer te staan, is het dan wellicht slimmer om een betere losse pomp aan te schaffen? Ik lees graag aanbevelingen en tips!
Edit: mocht 30 liter voor een koppel vissen te klein zijn houden we ons ook aanbevolen voor evt andere diertjes die er in kunnen. Wellicht iets van een garnaaltje oid
Waarom ga je niet naar een aquariumzaak (geen dierenwinkel!) voor advies? Heb je meteen een leuk uitje en kan je ook ideeën opdoen.
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D
Geplaatst: 22-08-25 19:38
30 liter is te klein voor vissen. Voor garnalen wel geschikt. Ik vind persoonlijk garnalen ook leuker om te zien.
Evercreek
Geplaatst: 22-08-25 19:39
Wat leuk! 30 liter is prima om mee te beginnen, moet er wel bij aangeven dat grotere aquariums makkelijker zijn om de waterwaardes in pijl te houden. Kleinere awuariums zijn gevoeliger voor schommelingen dus hou hier wel rekening mee. 30 liter is prima voor een betta vis, zijn erg leuke interactieve vissen. Hou er wel rekening mee dat ze alleen apart kunnen worden gehouden, dus 1 vis en misschien een paar garnalen als schoonmaakploeg. Qua ander vissenbestand is er niet veel wat er in een 30 liter past, guppies, mollies, zwaarddragers etc. willen minimaal 60 liter, net als vele tetra soorten. Qua geluid, ik heb twee awuariums in mijn kantoor staan, grote aquarium maakt wel meer lawaai omdat hier een groter filter op zit. Voor mijn 25 liter heb ik een aquael pat mini en ik denk niet dat je ze stiller kunt vinden, perfect filtertje voor kleine aquariums. Ik raad je wel aan om je goed in te lezen, vishouderij komt heel precies qua waterwaardes, bijna alle vissen hebben andere eisen aan het aquarium qua waardes, inrichting en grootte. Ook kan de ene vis wel met andere vissoorten en andere weer niet. De meeste vissen willen veel beplanting (zoals bettas) en ook planten stellen eisen om te groeien en te overleven. Aquariums moeten minimaal 4 weken indraaien en wanneer er vissen in komen moet je de waardes nauwlettend in de gaten houden. Het kan in het begin een zeer frustrerende hobby zijn, ik had het vaak bijna opgegeven, ik had gelukkig een vriend die me kon helpen met alle ellende die ik heb gehad
Azmay
Geplaatst: 22-08-25 19:47
Ik ben voor een 60 liter aquarium gegaan. De panda corydoras die ik er in heb zijn heel vergevingsgezind en ik vind ze ook echt leuk om te zien. Verder is het maar net wat je mooi vind en hoe je je bak graag ziet. Daarna kijken wat ze nodig hebben. Ik ben voor veel planten gegaan, uiteindelijk een upgrade gedaan naar 120 liter.
Desty
Geplaatst: 22-08-25 20:02
Er zijn redelijk wat factoren om te overwegen/rekening mee te houden. Wil je het relatief simpel houden? Dan is het al goed om te kijken hoe hard je kraanwater is en welke pH het heeft en welke vissen die waarden kunnen waarderen. Als je vissen kiest die die waarden niet wensen start je al met ze niet hun beste leven te geven. De tweede overweging zal zijn of je het water wil verwarmen? Dat vergoot wel de hoeveelheid aan soorten vis die je eventueel in zo’n relatief klein aquarium kan plaatsen.
30L is een fijne maat om te handlen, maar om je biotoop stabiel te houden is het aan de kleine kant. Even wat meer voeren kan veel effect hebben op waterwaarden die je wederom voor vis-welzijn zo stabiel mogelijk wil houden.
Persoonlijk zou ik altijd minimaal 60L aanraden. De vissoorten die je kan kiezen is wat leuker, biotoop balans is makkelijker en je kan er nog wat leuke plantjes in kwijt
De aquarium hobby is heel gaaf, maar ook een wetenschap als je het ook echt op een manier wil uitvoeren dat je het beste leven voor de dieren creëert die ze eigenlijk nodig hebben. Want eigenlijk speel je gewoon als ‘god’. Jij maakt hun wereld!