Bodembedekking knaagdier ren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Goner

Bodembedekking knaagdier ren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-25 23:24

Hallo mede-knaagdierhouders,

Ik heb sinds een aantal weken een trixie knaagdier (binnen)ren + bodem voor mijn twee konijntjes. In de bodem had ik nog hennepstrooisel liggen om plas op te vangen (ze hebben een toilet die ze normaal goed gebruiken, maar zijn recentelijk ziek geweest waardoor ze ook naast het toilet hebben geplast). De bodem zou waterafstotend moeten zijn, maar heeft helaas allemaal plas opgezogen, waardoor er nu lelijke (en stinkende) gele vlekken in zitten. Daarnaast heeft de bodem een rand met piepschuim er in, waardoor het iets omhoog staat. Ik heb echter nogal een knaag-graag konijn die ondertussen een groot deel van de rand open heeft getrokken. Ik ben nu dus op zoek naar een andere bodem.

Ik oriënteer me op het moment op twee opties; een metalen of pvc plaat (met opstaande randen) waar strooisel in kan. De plaat moet dan dus hoog genoeg zijn om het verspreiden van strooisel door de kamer te voorkomen. Maar een plaat in de juiste maat is lastig te vinden (op zijn minst 110x110 of 140x70). Ik dacht dat een bodem voor een hondenbench misschien wel zou kunnen, maar die zijn volgens mij een aardig stuk kleiner.

Of een fleece kleed/deken speciaal voor knaagdieren. Ik ben die van Vaneste tegen gekomen, waarvan de reviews vrij positief zijn (maar een soortgelijke zou ook prima kunnen zijn). Ik kan alleen erg weinig vinden over hoe goed de liners tegen konijnentanden kunnen en zou het zonde vinden als ik ze binnen no time weg kan doen omdat ze kapot geknaagd zijn.

Wat gebruiken jullie als bodem voor een hok/ren? En hoe bestendig is dit tegen konijnentanden? Het liefste zou ik geen strooisel oid meer willen gebruiken i.v.m. de bende en stof die dit met zich mee brengt.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 02:15

Mijn konijnen lopen los in de kamer. Hebben wel een kooi, die staat open. Als eigen uitloop (met speeltjes) heb ik (uhum heel creatief) van die welkomsmatjes bij de action. Maar dan omgedraaid. Dus de kant met grip bovenop. Waterdicht uiteraard en maak ze zo schoon. Eigenlijk geen nadeel ondervonden. Ergste geval een plakstrip klitteband aan de vloer en aan de matjes zodat ze stevig blijven liggen(hier even gehad maar uiteindelijk niet nodig geweest).
Ik vind het er zelfs netjes uitzien. Beter dan een metalen plaat of dekens ed. Heb daar zelf niet veel mee. Had eerst ook rubberen tegels maar daar gaat plas ed tussen, was geen optie, dus heb ze nu wel iets over elkaar gelegd zodat er niets tussen kan. Hopelijk klinkt het logisch.
Deze matjes(of net die andere, iig met de meeste grip, ze rennen er wild op)
https://www.action.com/nl-nl/p/2520622/deurmat/
Zou trouwens qua slaapplekje wel wat aanhouden, wat dan ook, stro\hooi\zaagsel\dekentje. Al is het maar in een afgesloten bak. Bijv zo'n graafbak. (waar ze erg veel mee doen trouwens als je er zand in stopt). Uiteindelijk blijft niets echt knaagbestendig. De mijne knagen ook overal aan, maar aan de matjes, nog, niet. *D

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 03:50

Mijn ervaring is wel met heel andere diertjes, maar voor mijn gerbils gebruikte ik ook die hennep bodembedekking gemengd met zaagel. Rook je niet en was ook lekker zacht. Als ondergrond zou je misschien een metalen plaar (met een opstaan randje tegen de rommel) op maag kunnen laten maken inderdaad?
https://www.hornbach.nl/conf/gekante-me ... t/6115759/

- Overigens klein weetje: konijnen zijn geen knaagdieren. Ze behoren tot de orde van de haasachtigen :D

https://www.vitakraft.nl/algemeen/konijn-haasachtige/

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 09:58

Polycarbonaat kanaalplaten, een stanleymes, grote papierklemmen en ductape.
Heel simpel, de polycarbonaat platen snijd je aan één zijde in zodat je ze daar kunt omvouwen, met de papierklemmen zet je de bovenranden aan elkaar vast en met ductape maak je de platen aan elkaar vast.
Als je het helemaal handig wilt doen hou je aan één zijde vd ren wat extra ruimte aan, dan kun je daar hooi in steken. :)
Op de bodem doe je de bodembedekking die je zelf wil.

Hier mijn oude caviaren, met bovengenoemd systeem en c&c paneeltjes:
Afbeelding

Goner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-25 22:48

Anastasia24 schreef:
Mijn konijnen lopen los in de kamer. Hebben wel een kooi, die staat open. Als eigen uitloop (met speeltjes) heb ik (uhum heel creatief) van die welkomsmatjes bij de action. Maar dan omgedraaid. Dus de kant met grip bovenop. Waterdicht uiteraard en maak ze zo schoon. Eigenlijk geen nadeel ondervonden. Ergste geval een plakstrip klitteband aan de vloer en aan de matjes zodat ze stevig blijven liggen(hier even gehad maar uiteindelijk niet nodig geweest).
Ik vind het er zelfs netjes uitzien. Beter dan een metalen plaat of dekens ed. Heb daar zelf niet veel mee. Had eerst ook rubberen tegels maar daar gaat plas ed tussen, was geen optie, dus heb ze nu wel iets over elkaar gelegd zodat er niets tussen kan. Hopelijk klinkt het logisch.
Deze matjes(of net die andere, iig met de meeste grip, ze rennen er wild op)
https://www.action.com/nl-nl/p/2520622/deurmat/
Zou trouwens qua slaapplekje wel wat aanhouden, wat dan ook, stro\hooi\zaagsel\dekentje. Al is het maar in een afgesloten bak. Bijv zo'n graafbak. (waar ze erg veel mee doen trouwens als je er zand in stopt). Uiteindelijk blijft niets echt knaagbestendig. De mijne knagen ook overal aan, maar aan de matjes, nog, niet. *D

We hebben nog wel wat ondergrond liggen. Dat werkt prima (moet het alleen even vastplakken met tape), maar ik vind het toch zielig dat ze dan op zo'n koude vloer moeten liggen (helemaal als het straks winter wordt). Vandaar dat iets als (fleece)dekens me handig leek. Online lees ik dat dat voor cavia's goed werkt, maar konijnen zijn volgens mij wel ietwat destructiever. Ze hebben sowieso ook nog een ferplast hok met bodembedekking (voor nu nog hennepstrooisel in de lade en stro + een dekentje in het slaaphok). Ik zoek alleen iets wat ik onder het hok + aansluitende ren kan leggen om verdwaalde plasjes op te vangen.

@_Karlijn_ die optie van de hornbach is een goeie. Daar ga ik me even in verdiepen! Interessant weetje, heb ik weer wat geleerd :j