Britse korthaar

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Druif_01

Britse korthaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-25 12:39

Ik weet dat er een algemeen kattentopic is, maar omdat mijn vraag specifiek over dit ras gaat toch even een apart topic. We overwegen om een Britse korthaar kitten aan te schaffen.

Wij hebben momenteel twee katten, een HTK kat van 5 en een soort van HTK poes van 6. Deze twee kunnen prima met elkaar door 1 deur, maar daar houdt het verder ook wel mee op. Ze spelen af en toe met elkaar, maar dat is sporadisch. De kater wil wel (die heeft sowieso een tomeloze energie), maar de poes vindt het allemaal wel prima. Zij daagt hem af en toe wel uit, maar dan deinst hij vaak terug (de poes weegt ook 2 kilo meer dan de kater, dus ze is best indrukwekkend van dichtbij haha!). Andersom is de kater ook niet te beroerd om af en toe de poes op te wachten.

De kater zoekt wel vaak de poes op, maar dan wordt hij regelmatig genegeerd :(:) ook is de kater toch wel een klein angsthaasje. Hij schrikt snel van allerlei zaken en schiet dan weg. Aan de andere kant is hij gek op knuffels (en mij) dus komt ook regelmatig bij je zitten.

Waarom dan een kitten: ik hoop dat een kitten kan helpen om de kater wat meer zelfvertrouwen te geven. Hij heeft een speelmaatje waar hij niet bang voor hoeft te zijn (want kleiner) en hopelijk kan hij zich wat optrekken aan de kitten.
Ik weet dat de Britse korthaar niet het meest actieve ras is :D maar mijn redenatie is dat dit zeker de eerste 2 jaar waarschijnlijk wel mee zal vallen. Tegen die tijd is de kater ook weer wat ouder dus gaat dat mooi samen op.

Een Brit is graag op zichzelf, maar hoe zit dat tov andere katten? Hechten ze zich soms wel aan een andere kat? Of is het een illusie dat ze vriendjes zouden kunnen worden? Garanties heb je natuurlijk nooit, maar ik heb wel graag een realistisch verwachtingspatroon.

Ik hoor heel graag ervaringen van mensen met een Britje!

Brainless

Re: Britse korthaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 13:27

Hier een halve Brit gehad, helaas maar 8 geworden door de erfelijke nierproblemen (cystes) die bij Britten veelvuldig voorkomen.
Als kitten was deze veel rustiger dan andere, ook bij mijn vriendin die meerdere volle Britten heeft valt juist op hoe rustig en relax de kittens spelen.
De mijne was altijd op zichzelf, had een ruime persoonlijke ruimte en een duidelijke voorkeur en afkeur voor bepaalde mensen.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-25 13:37

Ik lees dat je de ouders wel kunt testen op PKD. Dat is dus wel iets om naar te kijken als we een fokker gaan kiezen. Ze hoeven van mij ook geen ongeleid projectiel te zijn als kitten, voor de kater is het misschien wel fijn als er niet een enorme bol haar op hem komt afgestormd.

Boterbloem90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 13:45

Ik heb er een van 7 jaar. Overgenomen toen hij 6 was. Altijd alleen geweest en met het proberen te koppelen met andere katten werd het altijd ruzie.
Ondanks dat hij dus altijd alleen heeft gezeten is het de meest speelse kat die ik ken. Vermaakt zichzelf heel de dag door met papiertjes en knuffeltjes rond rennen. Legt ze zelfs naast je neer om te gooien.

Het ligt dus echt aan de persoonlijkheid van de kat. Wellicht dat die van mij een slecht voorbeeld is :o

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 13:58

Ik heb 2 Britse heren uit hetzelfde nest en hoewel ze duidelijk wat aan elkaar hebben, af en toe samen spelen of iets gaan onderzoeken oid zijn het niet de dikste maatjes. Zo liggen ze nooit naast elkaar te slapen, wassen elkaar niet en lijken niet onafscheidelijk te zijn. Maar ze kunnen dus wel goed met elkaar overweg. Volgens de fokker was dit ook wel redelijk de trend die ze zag bij de kittens die in paartjes bij haar weg gingen.
Als kitten waren ze overigens echt ongeleide projectielen en totaal niet rustiger dan ik gewend was van interacties met HTK en andere kittens. Gewoon lekker druk, maar gezien ze met 2 waren versterkte dat vermoedelijk alleen maar.

Uiteindelijk kun je wel een indruk hebben van het rastypisch te verwachten gedrag maar het staat of valt volledig bij de individuele kat. Daar kan je zowel pech als geluk mee hebben. Zo zouden die BSH naar verwachting heel kalm en rustig zijn en daarom weinig van zich laten horen, maar ik heb twee enorm vocale exemplaren, wat ik niet erg vind :D maar dat was ook niet wat we rastypisch gezien hadden verwacht.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-25 14:01

Hm…dus niet perse Best Friends haha. Nou zou er in onze poes ook iets van een Britse korthaar moeten zitten en sommige dingen herken ik ook absoluut. Tot op heden ben ik er nog niet helemaal van overtuigd dat een Britse korthaar kitten een toevoeging zal zijn voor de twee die we al hebben…

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 14:23

Ik denk dat je het beter in andere rassen zoekt dan de Britse Korthaar.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 14:49

Ik had 2 HTK-katten, 1 kater van inmiddels 11 en 1 poes van 5. De poes van 5 is een angsthaas (niet met onszelf, maar wel met vreemde geluiden en mensen) en van de kater van 11 werd voorspeld dat hij een jaar geleden al het loodje zou leggen, dus destijds de keuze gemaakt om een kat erbij te nemen zodat de poes niet alleen en mogelijk angstig over zou blijven. Een vriendin had toen net een nestje Britten, en zodoende kwam er een 'designer-kat' onze verzameling vergroten :D.

Hij is echt super sociaal geweest vanaf moment 1, wil heel graag spelen met de andere 2 katten en is ook echt wel behoorlijk speels. Hij is nu hij bijna 1,5 is wel wat rustiger geworden, maar nog altijd erg sociaal. De oudere kat wil wat minder van hem weten (en die is ook weer behoorlijk gezond), maar de Brit en de poes zijn toch wel heel vaak bij elkaar in de buurt. De Brit is ook ultra-sociaal naar mensen toe en heb echt het idee dat de poes daardoor ook wat stoerder is geworden, wat ik vooral fijn vind voor haar.

Wat ik vooral merk aan mijn Brit is het enorm sociale met alles en iedereen, maar ook dat hij wat minder atletisch is dan mijn andere katten :'). Mijne is ook met vlagen heel praterig, net als Memories beschrijft. Niet super vaak, maar minstens 1x per dag kan hij echt even schreeuwen haha. En net als de kat van Boterbloem komt de mijne ook echt aanrennen met zijn balletjes zodat ik deze weer kan gooien voor hem. Ik vind het in ieder geval echt een leuk ras!

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-25 14:55

Little_Gift schreef:

Heb je hier ook een onderbouwing bij?

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-25 14:57

November, dat is dus precies hetgeen waar ik op hoop. Dat de kater van ons wat stoerder wordt.
Onze poes is ook niet bepaald atletisch, en heeft al helemaal geen atletische bouw :D

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 15:08

Druif_01 schreef:
Little_Gift schreef:

Onderbouwing waarom geen Brit, staat hier al ruim voldoende, alsook lees je duidelijk waarom in de rasbeschrijving van dit ras.

Ik zou eerder richting speelse (maar zeker ook soortgenoot gerichte) rassen gaan zoals Oosters Korthaar, Bengaal, Siamees, Abesijn of Somali (eventueel, hier ben ik niet zeker van want niet zo in thuis) etc etc.

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 15:14

Ik heb een Britse broer en zus. Spelen veel met elkaar. Slapen nu ze bijna 6 maanden zijn niet echt meer tegen elkaar aan. Wel zijn ze heel mensgericht en dol op knuffelen. De dame komt op schoot en meneer komt juist in bed echt bij je knuffelen.

De kater is rustiger dan de poes. Hij laat zijn zus
eerst alles onderzoeken/uitproberen en dan pas zal hij het doen hahaha

Afbeelding

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 15:16

Mijn Brit is wel echt beste vrienden met mijn htk kat. Wij hadden een tijdje 3 katten, ons oudje die hij zelf ook regelmatig op zocht, maar die moest niets van hem hebben. En dus zijn beste vriend.

Ze liggen heel veel samen, spelen samen en zoeken elkaar ook echt altijd op.
Toen er 2 jaar geleden een puppy in ons gezin kwam was dat wel wat moeilijker, maar ik moet zeggen dat hij daar inmiddels ook goed mee is. (In tegenstelling tot de htk :') )

Het enige nadeel van onze Brit is dat hij AL het eten steelt wat je maar kunt bedenken. Zo heeft hij laatst brocolli uit te pan gejat

Edit: Ohja als kitten was hij ook echt ontzettend druk en speels. En noemden we hem altijd een hond in katten lichaam, want hij kwam met koken bij je voeten liggen. Bracht speeltjes terug en hij kent trucjes op commando. Hij is nog steeds heel graag bij je en kent nog steeds trucjes maar dat honden gedrag is er wel uit (helaas ;( )

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door love_mandy op 18-08-25 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-25 15:19

Little_Gift schreef:
Druif_01 schreef:

Onderbouwing waarom geen Brit, staat hier al ruim voldoende, alsook lees je duidelijk waarom in de rasbeschrijving van dit ras.

Ik zou eerder richting speelse (maar zeker ook soortgenoot gerichte) rassen gaan zoals Oosters Korthaar, Bengaal, Siamees, Abesijn of Somali (eventueel, hier ben ik niet zeker van want niet zo in thuis) etc etc.

Wat een gezellige reactie…

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 15:30

Wij hebben een Brits langhaar en ja die is erg op zichzelf. Wilde altijd graag spelen als jonge kat met speelgoed, niet met de andere katten.

Ondanks dat het ook geen mega gezond ras is zou ik denk ik eerder een Maine Coon adviseren dan een Britt. Coon's zijn gezelschapsdieren en ook graag in gezelschap van andere katten en spelen ook graag samen.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 15:48

Little_Gift schreef:
Druif_01 schreef:

Sorry maar nee absoluut niet. Alle rassen die je hier opnoemt zijn rassen die heel druk en aanwezig zijn. Dat is absoluut geen match met een angstige kat. Een bengaal, somali of abessijn walst zo over een bange kat heen. Siamees en OSH zou ik ook niet aanraden ze zijn vocaal en niet zo gezond. TS moet geen mega speelse kat hebben bij een angstige kat. Gewoon een kat die vriendelijk speelt maar ook op zijn tijd zijn eigen ding doet. Dus totaal het tegenovergestelde van wat jij voorstelt.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-25 15:55

Ik wil geen hyper, zeer aanwezige kat erbij. Onze poes gaat dat echt niet waarderen en de kater zal volledig overweldigd raken. Een maine Coon vind ik ook erg leuk, maar ik wil geen langhaar ivm de vele vachtverzorging.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 16:00

Ik heb 3 Britten gehad, helaas is er 1 slechts 5 geworden door erfelijke hartproblemen.

Ik heb de Britten niet echt als rustig ervaren. Waren alledrie erg ondernemende en speelse katten.
Wel vrij voorzichtig in de zin van niks kapot maken.

1 van de Britten was een absolute pitbull naar andere katten. Hij was een gecastreerd huiskatertje met geknipte nageltjes, maar als hij in de tuin mocht en een andere kat erbij in sprong, dan was de Brit duidelijk de baas!

Later nam ik 2 kittens van een kruising Britse Korthaar x Abesijn en zij hadden zachtere karakters naar andere katten.

Trouwens geen van deze katten, speelde of lag graag met andere katten.
Ik merk toch dat onze HTK kat het meest sociaal is.

Is het geen optie om een kitten uit een asiel te halen van een maand of 5 waarvan ze gezien hebben dat het karakter heel rustig/ zacht is?

Ik heb hier trouwens ook een kruising sneeuwbengaal x Ragdoll rondlopen. Is een hele speelse kat, maar wel heel erg respectvol en voorzichtig naar de andere katten.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 16:02

Druif_01 schreef:
Little_Gift schreef:

Wat een gezellige reactie…

Nou zeg 8)7
Laatst bijgewerkt door Little_Gift op 18-08-25 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 16:05

xoranlover schreef:
Sorry maar nee absoluut niet. Alle rassen die je hier opnoemt zijn rassen die heel druk en aanwezig zijn. Dat is absoluut geen match met een angstige kat. Een bengaal, somali of abessijn walst zo over een bange kat heen. Siamees en OSH zou ik ook niet aanraden ze zijn vocaal en niet zo gezond. TS moet geen mega speelse kat hebben bij een angstige kat. Gewoon een kat die vriendelijk speelt maar ook op zijn tijd zijn eigen ding doet. Dus totaal het tegenovergestelde van wat jij voorstelt.

Ben ik het niet mee eens.
Ze zocht volgens de openingspost net een kat die de kater mee uit zijn schulp trekt.
Die de kater stimuleert en uitdaagt.

Dan heb je een ras nodig die zelf onderzoekend is, een soortgenoot nodig heeft én zich daar ook over kan ontfermen en die als het ware mee kan nemen op avontuur.

Dat ga je bij een timide, rustig ras niet vinden.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 16:08

Daar mag je het nee mee eens zijn little gift maar ik als abessijn en somali fokker ga in deze situatie geen abessijn of somali plaatsen. Mijn ervaring leert dat het niet gaat werken. Ze walsen echt compleet over een andere kat heen tot het terroriseren aan toe. Een bengaal idem. Mijn katten en kittens zijn hele sterke persoonlijkheden. Ook niet ieder mens is geschikt als personeel voor deze katten en ze kunnen zeker niet bij alle katten.

Maar goed ik vind het prima. TS moet zelf beslissen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 16:14

Dat is uiteraard je volste recht, maar ik schreef dus ook al dat ik niet zeker was over de somali en abessijn.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-25 13:40

Voor degene met een Brit, hoe houden jullie deze goed op gewicht? En wat voor voer hebben jullie? Aangezien dit wel een belangrijk aandachtspunt is.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 14:29

Wij hebben aardig wat Britjes in de familie (8 stuks). Mijn tante heeft er 5 en hoewel er daar poezen tussenzitten die naar elkaar toe trekken, is er geen een die met allemaal vriendjes is. Die van mijn zusje tolereren elkaar, maar zoeken elkaar ook niet op.

Meest opvallende risicofactor bij een Brit vind ik hoe slecht hun tanden zijn. Van de 8 hebben er 6 al getrokken tanden en/of kiezen, waarvan 2 inmiddels geen gebit meer hebben.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 14:47

Blauwe Rus zou ik ook niet aanraden.

Maar blijft wel bij sibeer, maar dan heb je wel lange vacht. Was hier wel de match met niet sociale kat ook al duurde het lang. Maira heeft toen veel geleerd van kitten Blue (sibeer).