11 jarige cocker spaniel, spondylose

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MimixDaina

11 jarige cocker spaniel, spondylose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-25 15:15

hoi!

mijn parttime hond is helaas recentelijk gediagnostiseerd met spondylose. 2 tot 3 rugwervels in de onderrug zijn aan elkaar gegroeid.

We merken al een flinke tijd dat ze wat opstart problemen heeft en wat stijver is, na opgewarmd te zijn was er niks meer aan de hand. Ze rende dan echt rond alsof ze 3 was. We zijn 2/3 maanden terug ook begonnen met magnesium geven om het allemaal wat te ondersteunen. Toen de wandelingen ingekort naar max 30 min.

Sinds 3 weken zakt ze opeens regelmatig door haar benen en loopt ze alsof ze dronken is. Ivm al vermoeden van artrose hebben ik en de eigenaresse besloten op kortere wandelingen (max 15 min) en minder trainen.
Gelijk naar de DAP geweest en helaas spondylose. Ze kreeg pilletjes die het allemaal wat zouden versoepelen (ik gok iets van ontstekingsremmers, ik weet alleen niet exact wat) en pijstillers.
Dit helpt echter niks, ze is nog even slecht. Magnesium krijgt ze ook nogsteeds.

Nu heeft de eigenaresse gevraagd voor anabole spuiten. Ik heb er zelf geen ervaringen mee, maar als je een beetje rondgoogled schrik ik wel ervan. Er word veel gezegd dat het einde dan snel nadert, zeker gezien haar klachten.

Wat kan ik verwachten van die spuiten? Hoelang werken ze?

Er hoeft geen commentaar te komen over beter maar in te slapen. Het is een mega actieve en slimme hond. Mentaal voelt ze zich nog 3 hahaha. Ze is mega leergierig en werkwillig.

Verdere info die nodig is mag gevraagd worden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 15:31

Ik heb een eerdere hond met spondylose met anabolen laten spuiten - dat werkte niet of nauwelijks. Deze hond liep ook maar nét onregelmatig en is ingeslapen wegens vergevorderde dementie.

Nu recent weer een hond met spondylose gehad, die had tevens Cushing. Dat heeft de spondylose vermoedelijk verergerd (Cushing geeft spierzwakte) en deze hond is dan ook vrij snel ingeslapen vanwege de steeds erger wordende slappe achterhand. Ik wilde niet wachten op een dwarslaesie.

MimixDaina

Re: 11 jarige cocker spaniel, spondylose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-25 15:33

@ibbel, jeetje sorry heel veel sterkte Y;(
Jessy is verder metnaal nog helemaal hier, geen onderliggende problemen, enkel lichte staar. Ook geen overgewicht oid.

Ik vrees dat dit hier inderdaad ook het begin van het einde is en wil haar ook echt niet laten lijden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 15:36

MimixDaina schreef:
Er hoeft geen commentaar te komen over beter maar in te slapen. Het is een mega actieve en slimme hond. Mentaal voelt ze zich nog 3 hahaha. Ze is mega leergierig en werkwillig.

Actief, slim, leergierig en werkwillig zeggen natuurlijk precies niets over de fysieke gezondheid van de hond (helaas).
Mijn vorige hond was met 13,5 jaar zo blij en actief als een puppy, maar fysiek toch echt wel op. Zo gaat dat helaas en reëel blijven kijken naar je dier blijft het belangrijkst.

Dat gezegd hebbende; ik heb geen ervaring met spondylose en wens je wel veel succes en sterkte.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 15:36

Anabolen zijn vooral bedoeld voor de spieren, zodat deze het spierkrachtprobleem kunnen opvangen. Ik heb dit bij mijn oude hond met hernia een keer laten doen maar dat heeft helaas niet geholpen. Wegzakken en als een dronken man lopen zijn klachten die passen bij een neurologisch probleem. De vraag is dus wat anabolen kunnen doen? Maar goed, je kan het proberen.

Zolang de hond geen pijn heeft, aankijken hoe het gaat.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 15:41

Anabolen werken als spierversterker (anders zouden bodybuilders ze niet gebruiken) maar daar heb je weinig aan als de zenuwgeleiding niet in orde is. En dat is het probleem met spondylose. Het gaat eigenlijk hand in hand met een soort hernia. En dat zorgt voor de uitval.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 15:44

De mentale gezondheid van de hond hoeft niets te maken te hebben met de lichamelijke gesteldheid. Altijd de hond als geheel blijven zien. Een alerte hond in een pijnlijk en kapot lijf moet je niet je ogen voor sluiten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 15:48

Onze pas 6 jarige hond heeft erge spondylose.
Met toeval achter gekomen omdat hij voor wat anders op de foto ging.
De dierenarts verbaasde het dat hij gewoon lopend binnen kwam.

Hij is nog wel aan beide goed en gelijk gespierd wat de boel waarschijnlijk stabiel houd.

Ze wilde ook direct pijnstillers meegeven.
Dit hebben wij geweigerd en gezegd dat we dat op komen halen zo snel we pijn zien.

Wel kreeg ik de tip van iemand met ervaring in het geven van Puur spondy. Plus kurkuma.
En dat ben ik ook direct gaan geven.
Heeft hij dat nodig?
Geen idee.
Werkt het?
Ook geen idee. Maar blijf het wel geven.

Heel veel sterkte met jullie hond.
Want wat is de diagnose schrikken.

Afbeelding

MimixDaina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-25 15:52

DuoPenotti schreef:
Onze pas 6 jarige hond heeft erge spondylose.
Met toeval achter gekomen omdat hij voor wat anders op de foto ging.
De dierenarts verbaasde het dat hij gewoon lopend binnen kwam.

Hij is nog wel aan beide goed en gelijk gespierd wat de boel waarschijnlijk stabiel houd.

Ze wilde ook direct pijnstillers meegeven.
Dit hebben wij geweigerd en gezegd dat we dat op komen halen zo snel we pijn zien.

Wel kreeg ik de tip van iemand met ervaring in het geven van Puur spondy. Plus kurkuma.
En dat ben ik ook direct gaan geven.
Heeft hij dat nodig?
Geen idee.
Werkt het?
Ook geen idee. Maar blijf het wel geven.

Heel veel sterkte met jullie hond.
Want wat is de diagnose schrikken.

Dat ga ik eens onderzoeken en doorgeven, wellicht dat het iets helpt!
Was inderdaad flink geschrokken, zeker gezien het eigenlijk opeens zo erg was. enkele dagen ervoor hadden we nog samen in het bosgewandeld en getraind en toen was er niks aan de hand.

Voor de rest. Ik snap dat een hond mentaal nog veel kan willen maar fysiek niet meer. Echter vecht ze er wel nog voor, zolang dit blijft willen we dingen proberen. Zodra dit vermindert gaan we kijken wat het slimste is.
Ik snap dat dit eigenlijk gewoon het begin van het einde is

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 16:02

Mijn helaas nu overleden Mechelse herder had ook spondylose. Als hij slechter liep ging ik naar de chiropractor en zorgde zij dat hij weer een tijdje soepel liep en zodra dat niet meer was gingen we weer naar haar toe.
Verder gaf ik hem glucosamine erbij en op die manier liep hij eigenlijk nog minimaal 10 km per dag.
Helaas heb ik hem moeten laten inslapen wegens gescheurde kruisbanden die niet geopereerd konden worden vanwege zijn slechte rug.
Ik kan haar echt enorm aanraden https://www.anicura.nl/klinieken/zuid-h ... riaensens/
Maar weet natuurlijk niet waar je woont

MimixDaina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-25 16:04

laura1987 schreef:
Mijn helaas nu overleden Mechelse herder had ook spondylose. Als hij slechter liep ging ik naar de chiropractor en zorgde zij dat hij weer een tijdje soepel liep en zodra dat niet meer was gingen we weer naar haar toe.
Verder gaf ik hem glucosamine erbij en op die manier liep hij eigenlijk nog minimaal 10 km per dag.
Helaas heb ik hem moeten laten inslapen wegens gescheurde kruisbanden die niet geopereerd konden worden vanwege zijn slechte rug.
Ik kan haar echt enorm aanraden https://www.anicura.nl/klinieken/zuid-h ... riaensens/

Heel veel sterkte!

chiropractor lunnen we nog overleggen met de dap! dankje voor de tip
Ik verwacht niet meer dat ze nog 30 min kan lopen, maar igg 15 zonder te veel moeite is al een flink stuk winst:)

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 16:28

Ik had een werkhond die ineens minder over de sprong ging en de sprong begon te weigeren. Ik dacht dat ze toen 7/8 jaar was.We hebben ze op de foto laten zetten en ook spondylose. Ik ben nog een tijdje naar amsterdam geweest naar jacha heukelmans en daarna nog op de librella gestaan,toen begon ze op een gegeven moment incontinent te worden en door haar achterhand te vallen en is ze met 12,5 ingeslapen.We hebben ze ook direkt uit het werk en sport terug getrokken,de laatse jaren is ze gewoon eengezelschapshond geweest.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 16:30

MimixDaina schreef:
laura1987 schreef:

Heel veel sterkte!

chiropractor lunnen we nog overleggen met de dap! dankje voor de tip
Ik verwacht niet meer dat ze nog 30 min kan lopen, maar igg 15 zonder te veel moeite is al een flink stuk winst:)

Dank je wel.
Zonder haar had ik hem echt al heel veel eerder in moeten laten slapen.
Ik heb altijd geroepen " als hij niet kan rennen en spelen dan is het klaar", want daar leefde hij voor toen hij met pensioen was. Daarvoor was hij mijn speurhond <3

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 17:58

Ik heb geen ervaring met anabolen met deze aandoening. Je zou ook eens kunnen kijken naar een behandeling met Anarthron. Dat zal denk ik wel door een orthopedisch dierenarts moeten worden gedaan als het lokaal moet worden ingespoten.