Ik ben op zoek naar een perzische kitten, ik heb op marktplaats gekeken maar zitten veel mixen. Of ze hebben een nestje en betaal je 850 euro, maar er is een vrouw die heeft er 3 die precies lijken op de pers die ik ooit heb gehad. Helaas reageert ze niet meer op mijn berichten. Hebben jullie nog tips waar ik kan kijken, ik wil graag 100% pers.
Waarom wil je 100% pers? Let er wel op dat ze niet van die platte smoelwerkjes hebben. Dat is echt heel erg sneu. De meeste perzische katten hebben helaas amper tot geen neus en altijd problemen met de traanbuisjes.
Yavanna
Geplaatst: 06-08-25 11:23
Wat bedoel je met 100% Pers, wil je een pekeface, dus neus kort en tussen de ogen, of wil je een lange neus. Een vriendin van mij fokt perzen, maar wel met een peke face. Dus korte neus. En wat is je budget, de meeste fokkers zijn al jaren bezig en hebben veel geïnvesteerd in hun cattery, dus katten uit de States gehaald en dat kost al kat en kogel, dat was 30 jaar geleden al een 2500 euro, en betaalde je voor een kitten in Nederland al een 500 euro, dus ben bang dat je die niet meer voor zulke prijzen gaat krijgen.
ik heb ze zelf ook gefokt, dus 30 jaar geleden, maar omdat ze allemaal naar peke face gingen, ben ik gestopt. Dus denk er over na wat je precies wilt.
marleen_usar
Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-25 11:29
Mijn budget is denk ik tot 500 euro en ik wil er 1 met een goede neus en dan bedoel ik dat ze geen problemen krijgen. Een 100% pers omdat ik ze eerder heb gehad en ik had er echt een band mee.
Ik zit zelf niet in de kattenwereld maar een 100 procent raskat willen in combinatie met jouw budget klinkt voor mij als voor een duppie op de eerste rang willen zitten.
Hopelijk kijk je kritisch naar de fokker en kom je uiteindelijk niet bij een broodfokker terecht.
En een band krijgen kan toch ook als je niet een bepaald ras hebt?
ElCamino
Geplaatst: 06-08-25 11:37
Nou sorry , 100% Pers betaal je minstens €850 - €1000.00 voor. En die hebben een platgeslagen smoeltje. Ik zou echt voor dan een mix gaan met een normale neus..... zijn net zo lief en veel gezonder
marleen_usar
Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-25 11:39
Ik heb een mix gezien en wil best verder kijken, misschien ook beter.
Voor een beetje kitten betaal je al 500 eu. Onze stamboek loze maincoon was ook bijna 700 eu. Was ie wel geent ontwormt en gechipt
Kidde
Geplaatst: 06-08-25 12:41
Ik krijg een beetje het idee dat je hem het liefst volgende week al wil ophalen? Maar misschien zit ik fout.
Wat ik van rashonden en raskatten heb gezien moet je vaak op een wachtlijst en dan nog afwachten hoeveel er geboren. Soms duurt dat dus wel een jaar. Je budget is ook wel erg laag inderdaad...
Dat is zoeken naar een speld in een hooiberg, als je nu maar een budget hebt van 500 euro, heb je dan uberhaupt wel geld voor de verzorging? Vaak hebben ze speciaal voer nodig, een pers is gevoeliger op de nieren, dus kom je snel op Hills, die zakken zijn niet goedkoop. Dan de rest nog.. Ik denk dat je te rooskleurig denkt. Voor 500 euro heb je echt geen kitten. Ik zou als ik jou was, kijken in een asiel, naar een herplaatser, die zijn iig al geholpen en heb je die uitgave niet meer, buiten de aanschaf.
ga aub niet voor goedkoop en maar een halve vaccinatie oid wat je vaak op MP ziet. Beter doorsparen en bij een erkend fokker gaan waar de ouders ook getest zijn op vanalles. En zoek idd met voldoende open neusgaten en neusje
Als je een raskat koopt is het belangrijk dat de ouders getest zijn op alle erfelijke ziektes. Zoek deze ziektes dus op en lees je erover in. Laat de verkoper je ook bewijs zien van dat de testen gedaan zijn.
Kijk verder naar de algemene gezondheid van het ras. Die is bij Perzen niet goed gesteld over het algemeen met de platte neus. Vind je het waard om een dier een oncomfortabel leven te geven omdat je perse dat ras wilt.
Verdiep je verder ook in een goede fokker en ga kijken hoe ze thuis de dieren houden. Let ook op het gedrag van de andere katten in huis.
En belangrijk bij kittens is dat ze samen opgroeien. Dat hoeven niet twee raskatten te zijn, een htk erbij is ook prima. Veel fokkers verkopen niet eens een kitten alleen
marleen_usar
Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-25 17:42
Ik heb geen haast maar ik heb al 2 dames ook een kruising en ik zelf denk dat een kitten er bij dan beter gaat qua accepteren.