Hoelang rouwde jouw kat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gitana

Hoelang rouwde jouw kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-25 21:16

Mijn 2,5 jarige ex kater is helaas vorige week dinsdag overleden, waardoor mijn 7 jarige ex kater nu weer alleen is. Ze scheelden aardig in leeftijd, maar vanaf dat Nemo als kleine kitten bij me kwam wonen nam Oeds hem op als een echte papa <3 Ze werden de beste maatjes en waren binnen en buiten eigenlijk altijd wel samen. De laatste maanden ging Nemo wel wat vaker de tuin uit, waar Oeds meer in bleef.

Nemo vond ik die dinsdagochtend in de kelderkast, in shock, in pijn en onderkoelt. Toen hij mij hoorde schreeuwde hij het uit. Bij de dierenarts was het beeld erg slecht en is hij uit zijn lijden verlost. Nemo zijn lichaam is meegenomen naar huis waar Oeds het nog heeft kunnen zien. Hij is er een paar keer bij gaan ruiken en bij gaan zitten. Hij leek te zien dat Nemo niet meer leefde.

Nu is het bijna anderhalve week later en Oeds is nog steeds extréém aanhankelijk. Wanneer hij buiten is, zit hij alleen maar op de plek waar Nemo veel rondhing. Hij zal hem nog wel ruiken. Ik heb ook gelezen dat dit nog wel een tijdje goed is, omdat ze dan rustiger afscheid kunnen nemen. Ook wil Oeds vaak de kelderkast in.

Ik ben op zoek naar ervaringsverhalen over hoe het rouwproces van jullie katten eruit zagen en wat ik kan verwachten, of hoe ik hem eventueel kan helpen. Uiteraard is elke kat anders en kan ik heel veel op internet vinden, maar een ervaringsverhaal is toch fijner. Het is natuurlijk prima dat hij zich anders gedraagt, lijkt me ook niet meer dan logisch, maar het is zo sneu om te zien hoe hij buiten alleen nog maar op die plek zit..

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 21:23

Mijn 13 jarige poes is sinds 3,5 week alleen. Ze is nooit alleen geweest maar ze was ook geen maatjes met de overleden poes. Dus het is niet helemaal hetzelfde.

Ze werd naar mij toe wel veel aanhankelijker en ligt veel bij me. Ze mist echt een soortgenoot.

Ik ga dus volgende week zondag 2 kittens erbij halen. :')

Als jou kat kan wennen aan alleen zijn is dat prima. Zo niet, ook een nieuwe kat erbij?

Melzazu

Re: Hoelang rouwde jouw kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 21:43

Bij onze vorige katten was het ongeveer een maandje. Die wie overbleef bloeide wel op en werd socialer naar ons toe. Die werd meestal wat ondergesneeuwd.

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 21:54

Nu 2x meegemaakt dat er 1 kat alleen achterbleef. Allebei poezen.
Beide keren thuis afscheid kunnen laten nemen. Leek snel te wennen, eerder het idee dat achterblijfster het wel lekker vond de toko nu voor zichzelf te hebben.
Eerste keer waren het twee zusjes. Andere keer 2 dames die elkaar wel goed kende van de cattery.
Beide stellen accepteerde elkaar goed maar geen dikke vriendinnen.

Vicome

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 22:57

Ik had 2 broers die vaak samen buiten aan het struinen waren. Vorig jaar juni is een van de twee plotseling op een heel nare manier overleden hij heeft en longbloeding gehad en ik heb hem badend in het bloed gevonden de overgebleven broer heeft uitgebreid afscheid genomen.
De weken erna is hij wat afgevallen, at wel goed en lag steeds op het plekje waar z.n broer altijd sliep te slapen en zocht veel meer contact met mij.
Dat slapen op dat plekje doet hij nu een jaar later nog steeds, het contract met mij zoeken ook. Het is ook niet niks denk ik ze zijn 15jr samen geweest en dan ineens is je broer er niet meer. De achter gebleven kat is niet alleen ik heb er nog een van ook 15 maar die heeft nooit een klik met de broers gehad is nogal een apart geval.
De achtergebleven broer zoekt ook vaker contact met de hond.
Maar ik heb het idee dat hij zijn broer nu een jaar later nog steeds mist...
De bedoeling is wel om binnenkort 2 kittens erbij te nemen hopelijk werkt positief voor hem

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 23:44

Wat vreselijk om je kat zo te vinden ...

Ik heb twee keer een "achterblijver" gehad.
De eerste, Crimson, bleef over toen hij 15 was. Zijn maatje was 16 en overleed plotseling aan nierfalen. Ze waren al heel Crimson's leven samen. Ik heb hem 2 maanden later laten inslapen vanwege een maagtumor. Crimson leek niet echt te rouwen, veranderde weinig qua gedrag, maar ik denk dat het verlies van zijn maatje er wel voor gezorgd heeft dat de kanker sneller uit kon breiden. Hij ging binnen een paar weken hard achteruit, terwijl hij vóór het overlijden van Pitch alleen wat aan het kwakkelen was.

De tweede keer was met mijn huidige kater Beer. Zijn zusje Eef, de enige kat die hij kende (flessenkittens), overleed toen ze anderhalf was aan HCM. Beer werd wat aanhankelijker, maar niet extreem. Iedereen die hem zag vond dat hij het goed deed, geen reden om er een andere kat bij te halen. Beer is doof, dus koppelen leek me nogal spannend. Maar hem de rest van zijn leven alleen laten vond ik vreselijk, en Beer werd steeds rustiger en 'down', dus na drie maanden kwam er een katertje bij. Toen merkte ik pas echt hoe erg Beer het vond om alleen te zijn (al was hij de eerste weken doodsbang van Otje, held op sokken). In de tijd dat hij alleen was had hij vreselijk veel haarballen - haaruitval van de stress, waardoor hij ook steeds minder ging eten. Hij is uiteindelijk een halve kilo afgevallen. Nu hij weer een maatje heeft om mee te spelen is hij zo positief veranderd, hij eet weer, speelt enthousiast, en bijna geen haarballen meer.

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 23:56

Ik had 2 broertjes waarvan er 1 met 15 maanden doodgereden is. Dat heeft er wel ingehakt want ze waren vanaf geboorte samen. Ik heb er na 2 weken een kitten bij genomen omdat hij heel jong was en nooit alleen geweest is. Dat gaf wel afleiding maar het was natuurlijk niet zijn broer. Hij heeft afscheid genomen maar heeft wel zoekgedrag vertoond. Ik heb het niet beter gemaakt omdat ik echt heel lang verdrietig ben geweest. Het was echt zo’n lief ding en ik vond het zo zielig voor de andere kat. Dat zal de overgebleven kat wel gemerkt hebben. Gek genoeg is de kitten, nu 11 maanden, echt met veel dingen hetzelfde als de overleden kat. Ze kunnen goed met elkaar gelukkig want het wordt niet aangeraden om zo snel een nieuw kitten erbij te nemen.

Heeft hij gerouwd? Absoluut. Ik denk zeker een half jaar. Ik durf ook wel te zeggen dat hij er door veranderd is en ik weet ook zeker dat hij zich zijn broer nog herinnerd. De eerste maanden, veel slapen, veel eten. En zoekgedrag, weg willen naar buiten om te zoeken. Het voelde echt alsof we hem ook aan het kwijtraken waren. We zijn nu 9 maanden verder en het gaat nu weer goed.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:19

Denk dat het per kat heel erg wisseld. Sommige zijn gevoeliger en langer van slag dan anderen.

Cookie (okh) was met alle 3 de andere katten die overleden wel echt twee weken van slag. Zoeken, ons veel opzoeken, slechter eten.

De sphynxen daarentegen waren meer dit:
Afbeelding

:')

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:56

Hier een iets andere situatie want wij gingen van 3 naar 2, maar de twee overblijvers reageerden totaal verschillend. De ene leek zich na een week of 2 weer als vanouds te gedragen, de andere is echt wel een maand of 6 van slag geweest. De eerste weken compleet apathisch, lag bijna de hele dag op de favoriete plekjes van de overleden kat en wilde niet spelen en beperkt aandacht. Daarna was hij juist heel aanhankelijk naar ons toe.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:06

Het was inderdaad een erg nare ochtend die dinsdag. Goed om jullie ervaringen te lezen.
Binnen is Oeds wel heel lief en aanhankelijk en heb ik wel het gevoel dat hij het fijn vind om alle aandacht te krijgen. Buiten is het een ander verhaal. Ik moet hem er ook echt weghalen als t donker wordt (snachts binnen).

Over een nieuwe kitten twijfel ik zelf nog. Nemo kwam zo aanwaaien dus daar hadden we toen weinig keuze in. Ik ben zelf circa 3 dagen op kantoor dus dat is ook niet direct de hele week.. En een nieuwe kitten moet ook maar net passen. Wat als het niet klikt, dan zit je ermee.

Oeds eet volgens mij nog wel prima, hoewel die het natvoer wel steeds vaker laat staan.. Ik kan niet goed ziet of hij afvalt want hij heeft lang haar -O- De voerbakjes waren altijd aardig snel leeg, maarja een 2,5 jarige kat in de groei eet ook meer.

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:40

Vwb afvallen. Heb je zelf een digitale personenweegschaal?
Eerst er samen op gaan staan en daarna alleen jij. Kan je toch een beetje monitoren

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:44

In het gewicht of met eten heb ik hier nooit iets gemerkt destijds maar dat zal per kat kunnen verschillen natuurlijk

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:01

Ik denk wel dat het uitmaakt dat Oeds ook de oudere kat was die vrij makkelijk een kitten accepteerde. Ik denk dat hij dat dan wel weer zou doen namelijk. En het is ook niet altijd makkelijk om uit elkaar te trekken wat nou rouw is over Nemo, en wat ook gewoon een beetje leegte is in de opvulling. Zoals ik het lees denk ik dat Oeds best weer open staat voor een maatje. En dat dat uiteindelijk het allerbeste helpt.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:46

Wat naar dat je jouw katje zo hebt moeten aantreffen!

Wij hebben vorig jaar september afscheid moeten nemen na een vrij heftig (en gelukkig niet te lang) ziektebed van onze oma poes. 3 jaar daarvoor hadden we er een kitten bij genomen en ondanks dat onze oma altijd samen met mij heb geleefd accepteerde wel met tijd en rust nieuwe gezinsleden (alleen onze zoon werd meteen geabsorbeerd door haar). Al vrij snel kregen de twee poezen een intense warme band samen en waren echt onafscheidelijk. De jongste heeft in de ernstige ziekteperiode van de oudste ook echt gemantelzorgd waardoor onze oma er nog tiptop uit zag en er altijd brokjes voor der bleven liggen voor het geval dat ze wel wilde eten. Na het inslapen hebben we het lichaampje mee naar huis genomen en de jongste afscheid laten nemen. Dit was best wel een zielig moment omdat er geen reactie meer kwam op het kopje en de purr. De dierenarts had al gezegd laat haar eerst rouwen en kijk dan verder kijken. Maar na dagen van zoeken en maanden van extreme afhankelijkheid waren we in december verder gaan zoeken. Uiteindelijk heeft deze zoektocht best lang geduurd met flinke teleurstellingen en tegenslagen. Tot we in (geloof ik) april een Ragdoll herplaatster vonden die juist haar plek wilde claimen in ons gezinnetje. Ze vond enorm snel der draai bij ons en de twee dames waren zo aan elkaar gekoppeld. Nu een paar maanden later zie ik eindelijk weer de achtergebleven poes zichzelf worden. Nog steeds lief en aanhankelijk maar ook rustig en comfortabel in der velletje.

Moraal van het verhaal: hier stopte het rouwen pas echt met een nieuw vriendinnetje in huis. Maar we hebben het hier wel over een poes die echt goed hecht aan andere katten.

Afbeelding

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:02

Mijn oudste van 15 is in december plotseling overleden.
Mijn middelste, nu 12, is wekenlang aanhankelijker geweest. Maar daarna ben ik verhuisd en nu is hij zijn oude zelf weer in het nieuwe huis.
Hij komt wel meer bij me dan voorheen maar niet meer zoals vlak na het overlijden.

De jongste heb ik niet echt kunnen betrappen op ander gedrag.

Heb hem na het inslapen nog 24 uur bij me gehouden en toen naar het crematorium gebracht, ook ivm het weekend.