Tips gezocht graanvrij brokken urinewegen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Tips gezocht graanvrij brokken urinewegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-25 16:46

Hoi allemaal,

Vorige week is bij mijn (gesteriliseerd) Shiba Inu teefje van 8 jaar een lichte blaasontsteking vastgesteld. De blaasontsteking is inmiddels verholpen met antibiotica. Echter zijn toen ook kleine urinekristallen gevonden in de urine. Mbv een radiographie gelukkig geen grote kristallen te zien in de blaas.

Voor de bestaande kristallen en het voorkomen van nieuwe heb ik op aanraden van de dierenarts bij hun direct een grote zak Hill's Urinary gekocht die ik moet opmaken en dan in 3 maanden opnieuw op controle.

Echter ben ik op zoek naar een alternatief met een hoger vleesgehalte. (En graanvrij uiteraard)
Ik kwam uit bij Wolfsblut Vetline Urinary Dog, die lijkt me niet slecht. Heeft iemand hier ervaring mee?

(Momenteel krijgt ze de brokken Wolf of Wilderness Adult)

Ik woon in Zwitserland, dus het kan zijn dat ik sommige merken niet ter beschikking heb.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groetjes Lara en Naoki.

Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Tips gezocht graanvrij brokken urinewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 22:46

Geen ervaring met Wolfsblut Vetline Urinary Dog, wel met Wolfsblut. Ik voer al jaren Wolfsblut en ben daar erg tevreden over.
Heeft je hond uraatstenen of struvietstenen? Hill's Urinary is voor uraatstenen, Wolfsblut Vetline Urinary Dog is voor struvietstenen. Uraatstenen ontstaan als de urine een te lage pH heeft, struvietstenen bij een te hoge pH.
Als je met uraatstenen Wolfsblut Vetline Urinary Dog ga je het probleem alleen groter maken.

Zelf heb ik een hond met veel allergieën en een dalmatiër, die staan bekend om de uraatstenen. Mijn hond heeft geen stenen, maar had dit voorjaar bij een urinecheck troebele urine met een pH van 5,2. Vanwege de allergieën is dieetvoeding vrijwel onmogelijk. Ik geef nu kaliumcitraat (https://www.amazon.de/-/en/napfcheck-Po ... B092CZT5TQ) bij en heb laatst weer een urinecheck laten doen, en de pH was nu 6,2. Nog niet optimaal, want 6,5 is een goede waarde, maar we gaven 4 gram per dag en mochten meer geven. We geven nu voor de 3de week 6 gram en ik ga over 2 weken weer een urinetest laten doen.
Maar ik was al blij verrast dat de pH zoveel verbeterd was, en mijn DA zei ook dat hij vaker goede resultaten heeft gezien met kaliumcitraat.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-25 00:07

Bedankt voor het gedetailleerde antwoord!

Ik heb me trouwens van voer vergist, het is niet de Hill's maar de Royal Canin S/O Urinary, kwam ik achter toen ik het af ging halen na het werk daarstraks.

Ze heeft struvietsteentjes, zoals onderstaand beeld (van Google):

Afbeelding

(Al waren op haar microscoop beeld er maar 2 te zien)

Ik kreeg via PB ook een zeer interessante tip om anti struviet supplementen te voeren zodat ik het bekende voer kan blijven behouden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 01:49

Voor struviet zijn er veel mogelijkheden qua supplementen. Mijn DA adviseerde me dus om te zoeken naar iets (hij kent me enigszins vandaar dit advies :)) ) en kwam voornamelijk dingen voor struviet tegen en eigenlijk maar 1 ding voor uraat. Nu heb ik die supplementen voor struviet niet goed bekeken maar daar zullen ongetwijfeld goede supplementen tussen zitten. Supplementen zijn wel duurder want het komt nog bovenop de brok, maar het zijn onze schatjes natuurlijk, alles om het zo goed mogelijk voor ze te doen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:51

Ik heb ook goede ervaringen met het voer van Wolfsblut ivm allergieën maar niet speciefiek voor urineweg problemen. Wel een teef gehad met struviet, daarbij was het voldoende om cranberry bij te geven om de urine aan te zuren.
De trovet urinary struvite heb ik ook gegeven, maar dit was pas nadat ze terugkerende blaasinfecties kreeg en daarbij zo ongeloofelijk veel dronk dat de tabletten onvoldoende waren (urinewaarden algemeen waren compleet fout)