Oppas cavias met luis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sabri

Oppas cavias met luis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 15:41

Omdat Bokt veel weet hoop ik dat iemand hier misschien het antwoord op heeft
Ik heb twee oppascavias te logeren. En nu zie ik er bij een luis lopen |(
Nu heb ik zelf antiparasiet van beophar in huis met ivermectine voor vogels en knaagdieren, alleen nu staat daar niet de dosering voor cavias op. In de winkel is de speciale losse pipetten voor knaagdieren al een tijd op, daarvan zouden ze 2 pipetten moeten.
Op de verpakking die ik in huis heb staat wel van een parkiet is 2 druppels en duif is bv 5 druppels. Iemand enig idee hoeveel druppels de cavias mogen? Het zijn vrij grote cavias twee mannetjes.
Laatst bijgewerkt door Sabri op 23-07-25 16:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Jolliegirl

Re: Oppas cavias met luis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 15:42

Bel je dierenarts voor advies.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 15:48

Cavia's zijn idd héél gevoelig voor overmedicatie en krijgen snel een shock die fataal kan aflopen.
Dus idd DA bellen voor de hoeveelheid druppels!!
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 23-07-25 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 15:49

Bel anders beaphar zelf even.
Of je dierenarts.

Heb jij de 25? Of de 10.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 15:53

Heb je een foto van het doosje? Het gaat om de dosering, ik denk dat jij de lagere dosering hebt. Dat is voor kleinere dieren en dus niet genoeg.

Ik gebruik altijd de anti-schurft spray van Beaphar tegen luizen, dat heeft ook Ivermectine als werkende stof. Ik spray ze daarmee in en een dag later desinfecteer ik het verblijf en de inboedel. 1 week later herhalen, en dan zijn ze er tot nu toe altijd vanaf.
De spray is voor cavia's en de dosering voor cavia's staat er ook op.

De laatste keer heb ik het bij Medpets besteld. Ik had het de volgende ochtend al in huis en was voor minder dan €20 klaar. Gelukkig is luis makkelijk te behandelen, het is alleen even wat werk om alles schoon te maken..

Dit is de goede; https://www.medpets.nl/beaphar-anti-sch ... mrEALw_wcB
Ik wrijf het altijd met een handschoen aan nog wat dieper in de vacht.
Laatst bijgewerkt door melody7 op 23-07-25 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 15:55

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 15:58

Goed dat je die niet hebt gebruikt, zo te zien is de dosering voor vogels heel anders.

permytrine tegen luizen heb ik nog nooit gehoord bij cavia's, altijd ivermectine. Hadden ze het niet over de anti schurft spray?
Laatst bijgewerkt door melody7 op 23-07-25 16:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 16:00

Ja volgens de mevrouw van Beophar zou die spray die ik heb goed moeten zijn. Daar staat inderdaad op voor knaagdieren ook de dosering.
Dierenarts zei dat voor vogels mogelijk te laag gedoseerd zou worden

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 16:05

De variant voor vogels heeft volgens je linkje 0,12% ivermectine en de variant voor cavia's heeft 0,02% ivermectine, een cavia spray je 2-3 keer in, dus maximaal 0,06%. Je loopt dan toch juist risico op overdoseren?

Ik zou toch voor de anti-schurft voor cavia's gaan. Die dosering is zeker veilig, en het is de goede werkzame stof. Of eventueel nog even een dierenarts bellen die vaker cavia's behandeld bellen voor advies.

Ik zou dit trouwens ook overleggen mer de eigenaar van de cavia's.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 16:12

Ja ik ga het wel overleggen, hopelijk antwoord ze gauw. Want die anti schurft heb ik helaas niet in huis en ik weet ook de dosering niet of dat nou veilig kan. Op die spray staat permetrin op, geen ivermectine, daar staat paar keer insprayen voor knaagdieren.
Die voor vogels inderdaad 0.12 ivermectine alleen staat niet op hoeveel druppels en ik wil ook zeker niet overdoseren

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 16:37

Die dosering van de anti schurft met ivermectine is zeker veilig, dat middel wordt veel gebruikt bij cavia's. Dat is deze: https://www.beaphar.nl/product/15224-be ... urft-75ml/
En bij ernstige infecties (meestal schurft, luizen zijn niet zo lastig) worden (bij de dierenarts) de pipetjes met Selamectine van Stronghold ook vaak gebruikt.

Ik heb het even opgezocht en de spray die jij hebt kun je beter niet gebruiken! Permethrin kunnen cavia's niet tegen. De een heeft het over giftig of dodelijk, de ander over flink allergisch. Ik zou het in ieder geval vermijden.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 16:44

Oh jakkes, die vrouw van beophar zei dat ik die spray in kon spuiten, daar zit dus geen ivermectine in gek genoeg. Had zelf inderdaad ook al gevonden dat permetrin niet veilig kan zijn bij cavias. Vreemd dat dit zo verkocht word wel dan! Nou dan laat ik dat maar staan.
Heb dan alleen de anti parasiet dus van 0.12 procent alleen dat is een druppel flesje en er staat dus geen dosering bij voor cavias, of hoeveel werkzaam stof dan in bv 1 druppel zit staat er ook niet op.. De dierenarts zegt 2 pipetten alleen dat is dus helaas sinds kort niet meer leverbaar.
Ik kijk anders wel of ik die anti schurft nog kan kopen ergens, en hopelijk krijg ik de eigenaresse nog te pakken.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 16:52

Ja dat is schandalig, helaas worden er nog veel totaal ongeschikte en giftige producten verkocht voor cavia's :( Knaagstenen en zoutstenen zijn ook zulke voorbeelden. Dat is funest voor de blaas en nieren, toch hangen ze nog bijna overal in de winkel..

De ivermectine die jij hebt is waarschijnlijk een te hoge dosering voor cavia's, dus ik vrees dat je inderdaad toch iets anders zal moeten halen of laten bezorgen. Er zijn wel pipetjes met ivermectine voor cavia's, maar dat is weer een andere dosering. Dat heet anti parasiet 150. Ik vind zelf de spray handiger, daar zit meer in dus met 10 cavia's is dat veel goedkoper :+

Ik heb de anti schurft spray laatst eind van de dag bij Medpets besteld en had het de volgende ochtend al in huis.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 17:07

Jeetje wat erg dat er zoveel ongeschikte middelen zijn. Ik ben blij dat ik dat andere middel niets mee gedaan heb. Bizar dat het zo op het etiket staat. Ik schrok van de permetrin erop omdat ik weet dat dit ook voor katten giftig kan zijn! De ivermectine die ik heb is 0.12 procent. In de winkel zeiden ze 5 druppels per cavia achter het oor want de pipetten zijn nu niet meer leverbaar.

De eigenaar inmiddels gesproken en had het over dat het kon komen door de stress van de verhuizing en wilt liefst behandeling met de ivermectine. Vraag me wel af hoe zo luis dan ineens kan verschijnen, ze hebben nieuw hok, nieuw zaagsel en hooi ook nieuw.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 17:37

Met de spray krijgen ze ongeveer 2-3ml binnen, 1 ml staat gelijk aan 20 druppels, dus dan zou 5 druppels van een 6x zwaardere dosering moeten kloppen :j Ik zou niet rechtstreeks op de cavia's druppelen. De vitamine-druppels van Beaphar komen vaak ineens heel snel naar buiten, dat zou nu niet fijn zijn.
Is je flesje niet verlopen?

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 18:06

Dank voor info :) !
Nee flesje is recent aangeschaft(ivm mijn hamsters). Heb ze ieder nu vijf druppels gegeven, flesje druppelt goed, ik heb ze ook gebruikt bij mijn hamsters en er komen kleine duidelijke druppels uit.
Weet iemand of je zoiets moet herhalen? Dan kan ik dat gelijk ook tegen de eigenaar zeggen als ze ze weer komt halen. Ze had het erover dat het mogelijk kom komen van hooi wat eerder gegeven was van de paarden. Ze zou ze voortaan alleen nog hooi geven van de winkel.

Cemlys

Re: Oppas cavias met luis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 18:36

Stronghold, roze pipetten zijn veilig en werken goed. Cavia's boven 800gr kunnen 1 pipet krijgen

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 18:38

Ja dat moet herhaald worden, bij luizen na 2 weken.

In hooi van dierenwinkels kunnen ze ook zitten, of misschien hebben ze het als ze buiten komen opgelopen via een wilde muis. Je kunt daar altijd een keer pech mee hebben. Ik haal hooibalen bij een boer, datzelfde hooi wordt soms ook klein verpakt voor dierenwinkels. Dat is hetzelfde hooi, maar dan veel duurder.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 20:03

Oke dat is helder. Ik zal de eigenaresse laten weten dat ze beste kan herhalen na 2 weken

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 00:08

Had jij niet recent ook al bloedluis bij je hamsters ook?
Niet zo slim om dan ook nog 2 cavia's in huis te halen om te logeren...
Ben je zeker dat deze niet gewoon geïnfecteerd werden door jouw hamsters?

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-25 20:26

Nee de hamsters staan ergens anders(bij mijn vriend), niet gelijk zo oordelen graag. Luis komt overigens niet door bloedmijt. Het is een luis wat enkel op cavias zit. De luis is inmiddels dood denk ik want ik zie ze niet meer op de cavia s dus de ivermectine was voldoende