Tondeuse hond?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Tondeuse hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 08:40

Ik wil mijn hond graag tussen de trimbeurten door zelf gaan bijhouden.

Bij de laatste beurt heb ik met de trimster meegekeken en volgens mij moet ik dat ook kunnen.

Het gaat om een (half-)langharige hond van 25kg en ik wil haar billen en buik kort houden en de klitterige zones bijwerken zoals in haar oksel en onder haar flaporen. Oh ze heeft een behoorlijk wollige ondervacht.

Maar nu: welke tondeuse en wat voor onderdelen?

Het liefst draadloos en betaalbaar.

De trimster raadde 1 van bijna 200piek aan. Dat is toch wel erg prijzig denk ik?

Op ali staan ze voor 20, maar dat zal rommel zijn? Of blijft dat wel goed?

Alvast bedankt!!

Ibbel

Re: Tondeuse hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 08:55

Ik heb een tondeuse met stekker, die zijn gewoon echt beter en krachtiger. Moser M45, is niet meer verkrijgbaar volgens mij, opvolger is Moser M55 dacht ik.

200 euro is een vrij normale prijs voor een goede draadloze. Met stekker zijn ze wat goedkoper.
Twee tips voor draadloos: zorg voor een extra accu, en kijk of er een snellader bij zit.

Algemene tip: ga voor een bekend merk zodat je extra messen kunt kopen en kijk voor je koopt of je de messen van dat merk ook in de buurt kunt laten slijpen.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 08:56

Je moet goed opletten wat voor tondeuse je koopt. Je hebt verschil tussen tondeuses waarmee je alleen bijwerkt, dat zijn de kleinere tondeuses, die hebben een korte scheerkop en evt van die plastic opzetkammen (die gooi ik gelijk weg want dat is niks). De kleine tondeuse gebruik ik voor poedelsnuitjes en voetjes. Dan heb je de grote tondeuses waar je een hele hond mee kan scheren, de draadloze zijn het duurst. Hierbij hebben de meeste een snap-on systeem waarbij je scheerkoppen kunt wisselen alnaar de gewenste lengte. Ook kunnen hier opzetkammen op, de metalen die zijn prima.
Ik zou als ik jou was op Facebook kijken, daar heb je diverse sites waar tweedehands spullen aangeboden worden. Dan zou ik een grote tondeuse kopen, bijvoorbeeld Andis of een Heiniger en een aantal scheerkoppen. Je kunt aan de trimster vragen welke lengte zij bij jouw hond gebruikt. Wees voorzichtig bij de oksels en liezen, je scheert op die plekken makkelijk in als je niet voorzichtig bent. Misschien kun je een keer oefenen onder toezicht van de trimster. Succes!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 08:57

Ik heb echt een toptondeuse gekocht bij de Bol. Zal hem even opzoeken.

Edit: Deze: Bekijk Petsy Professionele Hondentondeuse - 2-in-1 Dieren tondeuse voor Dikke Vacht - Stil - Scheerapparaat voor Honden en Katten - Honden Trimmer - Inclusief Oplaadstation op: https://www.bol.com/nl/p/petsy-professi ... _iphoneapp

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 10:38

Ik heb een Moser max 45. Ik vond hem op Marktplaats voor €100 inclusief een berg opzetstukken.
Ondanks dat ie een snoer heeft vind ik het een fantastisch ding. En nooit gedoe met kapotte accu’s.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-25 08:12

Dank voor de tips!

Met snoer dus toch beter, dan laat ik die wens gaan!

Letten op metalen onderdelen en geen plastic.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-25 08:14

Suzanne F. schreef:

Edit: Deze: Bekijk Petsy Professionele Hondentondeuse - 2-in-1 Dieren tondeuse voor Dikke Vacht - Stil - Scheerapparaat voor Honden en Katten - Honden Trimmer - Inclusief Oplaadstation op: https://www.bol.com/nl/p/petsy-professi ... _iphoneapp

Deze is wel een stuk betaalbaarder idd! Gaat die ook goed op dikkere ondervacht?;

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 08:22

troi schreef:
Suzanne F. schreef:

Deze is wel een stuk betaalbaarder idd! Gaat die ook goed op dikkere ondervacht?;

Dat durf ik niet te zeggen. Ik deed er een Maltezer mee. Maar hij was echt heel prima.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 08:44

Ik heb een PS’er Max gehad voor de paardenz was een top ding. Daarna heiniger opal aangeschaft. Mijn zusje gebruikte de heiniger saphir voor het trimmen van de honden. Is wel boven je prijsklasse maar wel echt goed spul

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 09:12

Ik zou niet voor het goedkoopste gaan, deze tondeuse is voor het lichte werk en heeft plastic opzetkammen.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 09:13

Anna79 schreef:
Ik zou niet voor het goedkoopste gaan, deze tondeuse is voor het lichte werk en heeft plastic opzetkammen.

Heiniger is top, ik zou daar 2e hands voor rondkijken. Andis is ook een goede, die heeft wel een snoer.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 09:18

Ik heb een Clipr, draadloos en met twee accu's. Doe er al jaren mijn Spaanse waterhond mee en die van m'n moeder. De extra koppen zijn ook betaalbaar en de winkel (Macrovet) adviseert ook.

Nieuw ietsje boven de 200 euro.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 09:33

Mijn ervaring is dat de betaalbare tondeuzes in goedkopere prijs ranges (en dat vind ik wel al van 100e en lager) icm lange vachten echt prut zijn. Ik heb die van bol wat hier voorbij komt en soortgelijken al vaker geprobeerd, maar het is echt geen doen. (hier een langhaar hond met ondervacht en een maine coon kat, en het is met name voor de kat bedoeld)

Ik wil dus ook gaan investeren in een fatsoenlijke en die kosten nieuw helaas echt wel een paar honderd euro. Maar wat 8nnemiek al aan gaf, ze zijn soms ook tweedehands te vinden dus dat is het overwegen waard - wil ik tzt wel ook naar kijken. Met snoer zijn ze over 't algemeen gezien wel betrouwbaarder maar met accu is natuurlijk wel net wat handiger. Ik ga zelf voor eentje met snoer.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 10:20

Ik zou gaan voor een andis 2 speed. Zijn super fijne dingen! Betaalbaar. Wel met snoer. Hier past de snap on scheerkoppen op en dan heb je ook voor scheerkoppen verschillende maten, merken en prijzen. Voor mijn eigen trimsalon gebruik ik de heiliger shapier! Als je dat budget hebt zou je daar toch ook voor kunnen kiezen.

En dan opzetkammen erbij als je die wil gebruiken, let op dat er dan een korte kop onder moet 1.5mm of korter. Ik gebruik dan het liefst 0.5mm scheerkop en dan een opzetkam erop

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 10:34

Ik heb al jaren één van de Lidl werkt top.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 12:51

cursebreaker schreef:
Mijn ervaring is dat de betaalbare tondeuzes in goedkopere prijs ranges (en dat vind ik wel al van 100e en lager) icm lange vachten echt prut zijn. Ik heb die van bol wat hier voorbij komt en soortgelijken al vaker geprobeerd, maar het is echt geen doen. (hier een langhaar hond met ondervacht en een maine coon kat, en het is met name voor de kat bedoeld)

Ik wil dus ook gaan investeren in een fatsoenlijke en die kosten nieuw helaas echt wel een paar honderd euro. Maar wat 8nnemiek al aan gaf, ze zijn soms ook tweedehands te vinden dus dat is het overwegen waard - wil ik tzt wel ook naar kijken. Met snoer zijn ze over 't algemeen gezien wel betrouwbaarder maar met accu is natuurlijk wel net wat handiger. Ik ga zelf voor eentje met snoer.

Voor de kat kan je gerust voor een goedkopere gaan. Ik scheer alle katten hier in de trimsalon met de Artero x-tron. Je moet bij katten namelijk echt kort scheren omdat je bij de langere scheerkoppen het risico loopt dat het vel er tussen komt. De x-tron scheert op 2mm en kan nog korter. Werken met opzetkammen is bij katten ook niet echt een succes. Je zou zelfs de goedkope Lili van Alie-express kunnen gebruiken, die is ook prima voor klitten bij katten.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 12:56

Anna79 schreef:
cursebreaker schreef:

Voor de kat kan je gerust voor een goedkopere gaan. Ik scheer alle katten hier in de trimsalon met de Artero x-tron. Je moet bij katten namelijk echt kort scheren omdat je bij de langere scheerkoppen het risico loopt dat het vel er tussen komt. De x-tron scheert op 2mm en kan nog korter. Werken met opzetkammen is bij katten ook niet echt een succes. Je zou zelfs de goedkope Lili van Alie-express kunnen gebruiken, die is ook prima voor klitten bij katten.

Maar die is toch ook geen €50 en ook €100+ (van wat ik zo snel zie) dus dat vind ik een ander kaliber weer als echt goedkoper zoals in het bol linkje.

Maar goed die is idd wel beter betaalbaar als de €200+ apparaten natuurlijk. Ik ga die even opslaan voor mezelf, dankjewel!

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 12:58

troi schreef:
Suzanne F. schreef:

Deze gaat binnen de kortste keren bot zijn. Als je echt fijn wilt scheren en je wilt de messen laten slijpen dan zijn echt alleen de duurdere apparaten fijn .Ik scheer met Oster, maar heiniger ,Moser zijn zeker zo goed.Ik ben ook met de goedkope begonnen ,maar ze waren echt binnen de korste keren rijp voor de vuilbak.Zal natuurlijk ook schelen of je idd een maltezer of een doodle scheert

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 13:19

Anna79 schreef:
cursebreaker schreef:

Maar die is toch ook geen €50 en ook €100+ (van wat ik zo snel zie) dus dat vind ik een ander kaliber weer als echt goedkoper zoals in het bol linkje.

Maar goed die is idd wel beter betaalbaar als de €200+ apparaten natuurlijk. Ik ga die even opslaan voor mezelf, dankjewel![/quote]

De Artero is €82,50 exclusief btw. De Ali is goedkoper maar ik weet niet hoeveel invoerrechten er nu overheen komen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 13:29

oh, ik heb slecht gegoogled net dan haha. Ik zag ze alleen maar boven de 100e :')
Dankje!

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 16:33

Je zou ook eens kijken bij een van deze groothandels,
Transgroom
Jette vd hulst
Okdv
Bij deze is alles te krijgen

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 17:26

Ik heb een Moser Max 45 sinds 3 jaar met snoer en tot nu toe geen klachten.

Ik scheer mijn langharige hond 2 a 3 keer per jaar er mee.

Met 2 keer scheren had ik de aankoop prijs er mee terug verdiend i.p.v naar de trimster te gaan.