Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
N0a schreef:Ik zie hem dus niet overmatig krabben en/of likken. Hij komt ook buiten, dus het kan ook nog een allergie zijn voor een bepaald soort plant wellicht.
Ik heb hem 3 weken geleden nog ontvlooit met stronghold en kam hem wekelijks voor de zekerheid.
Bedankt voor de tip van de vis variant. Wellicht het proberen waard.
N0a schreef:Begin april heb ik een hele lieve kater uit het asiel gehaald van 11 maanden oud.
Op dag 3 dat hij bij mij was kreeg hij flinke diarree. Ik dacht van de stress en wellicht verandering van voer (asielbrok gemixt met mijn brok van Power of nature) . Even een paar dagen aangekeken maar het werd helaas niet beter. Giardia test was negatief. Voor de zekerheid wel ontworming gedaan. Tijdelijk op royal Canin gastro gezet. Hij kreeg weer goede ontlasting! Voorzichtig overgestapt naar Wellness Core kip/kalkoen. Helaas, weer last van z'n darmen. Dus weer op gastro brok, dit keer van Purina. Kreeg weer goede ontlasting na 2 dagen.
Twee weken terug voorzichtig begonnen met een nieuwe brok mengen. Ik wil hem en mijn andere kat een zo goed mogelijk vleespercentage brok voeren. Ditmaal OptiLife kip. Zijn ontlasting bleef goed. Maar na 2 weken voer mengen heeft hij ineens een dikke onderlip. Bij de DA vermoeden ze een allergie voor vlooien (niet gevonden) of mogelijk een voedselallergie (maar geen huiduitslag oid) hij krijgt een prikje met prednison.
Inmiddels is de lip weer normaal na 14 dagen. Maar nu van de week voelde ik ineens een korstje onder z'n oksel. Dacht eerst nog dat hij gevochten had. Maar inmiddels voel ik meer plekjes, soort dikke plakken, op z'n pootje en vermoed ik toch voedsel intolerantie voor (vermoedelijk) kip/gevogelte?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en hoe je te werk bent gegaan met uitsluiten. Hoe snel verdwenen de klachten? Hij heeft zeker een week of 8 op de gastro gestaan en geen reactie gehad, ik las dat hier ook zo min mogelijk eiwitten in zitten. Dat kan de reden zijn.
Hij staat nu terug op de gastro voorlopig. In afwachting dan maar of z'n plekjes minder worden..
Ik wil mijn katten liever niet op deze brok laten ivm laag vleespercentage. Moet ik dan wellicht vis proberen of juist een diersoort wat hij normaal nooit eet?
Iemand tips hoe dit het beste aan te vliegen? Bedankt voor het lezen van dit lange verhaal!
Leo schreef:Natuurlijk ligt dat genuanceerdermaar dat ligt de term "complete diervoeding" ook. Want er vanuit gaan dat je dier geen tekorten oploopt bij het voeren van een complete brok is helaas ook niet terecht.
Voor katten geldt dat zelfs nog meer als voor honden.
journee schreef:Leo schreef:Natuurlijk ligt dat genuanceerdermaar dat ligt de term "complete diervoeding" ook. Want er vanuit gaan dat je dier geen tekorten oploopt bij het voeren van een complete brok is helaas ook niet terecht.
Voor katten geldt dat zelfs nog meer als voor honden.
Een tekort oplopen kan altijd, maar dat ligt dan in de basis niet aan het feit dat de voeding niet compleet zou zijn. Maar meer aan het niet voeren van de aanbevolen hoeveelheid, het voeren van voeding dit niet afgestemd is op de leeftijd /activiteit, de medische behoeften van een dier of omdat een dier de voedingstoffen wegens klachten gewoon niet opneemt. In dat geval kunnen ook bij complete/ volledige diervoeding inderdaad tekorten ontstaan.
Leo schreef:journee schreef:
Een tekort oplopen kan altijd, maar dat ligt dan in de basis niet aan het feit dat de voeding niet compleet zou zijn. Maar meer aan het niet voeren van de aanbevolen hoeveelheid, het voeren van voeding dit niet afgestemd is op de leeftijd /activiteit, de medische behoeften van een dier of omdat een dier de voedingstoffen wegens klachten gewoon niet opneemt. In dat geval kunnen ook bij complete/ volledige diervoeding inderdaad tekorten ontstaan.
Allen correct, maar het kan ook zeker in basis aan de voeding liggen (het type verbinding waarin het nutriënt is opgenomen bijvoorbeeld. Zink is niet zink, de ene vorm is veel beter opneembaar dan de andere vorm). Daarnaast spelen productieproces, biologische beschikbaarheid, verpakken én bewaren grote rollen in hoeverre nutriënten daadwerkelijk opgenomen kunnen worden.
Helaas wordt dat nog veel te weinig (h)erkend, want voeding wordt compleet genoemd. Daarnaast is compleet ook maar zo compleet als de Europese richtlijnen hebben vastgesteld. Zo is taurine niet verplicht in voeding, terwijl het wel heel essentieel is voor katten. Klein voorbeeldje.
Boheme schreef:Krijgt hij nog wel voer met graan? Misschien kun je kijken of je beide graan en kip kan uitsluiten.
Heb er hier ook 1 gehad in het verleden met graan en kip allergie, die had ik op real nature staan. Hij heeft nooit meer last gehad.