Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
MarlindeRooz schreef:Ze kunnen hem toch zelf castreren en aanhouden? Als hij een dame geweest was moest hij dan ook weg?
Sting schreef:Ik ben een paar jaar beheerder geweest van een kinderboerderij. Altijd heel duidelijk met vrijwilligers, medewerker en dagbesteding/cliënten erover gehad; als we gaan fokken, kunnen er uiteindelijk 6 dieren blijven. Of de moeders, of jonkies, of een mix, maar meer past niet. Dat werd ook geaccepteerd. Liefst natuurlijk naar een goed huisje, maar bij de bokjes of oudere moeder dieren lukt dat niet altijd. Die gingen dan naar een handelaar, en dus naar de slacht (of in een heel enkel geval nog naar een ander adresje).
Dit was voor mij ook een reden om niet te fokken in het corona haar, want we wisten niet of bezoekers er dan bij mochten.
tamary schreef:Fokken met dieren als geiten en schapen doe je nog wel eens als manier om ze op gewicht te houden. Dieren op rantsoen zetten is nog wel eens lastig (te rijk hooi of gras, mensen die voeren, geluidsoverlast) en als ze te dik zijn krijgen ze gezondheidsproblemen. Ja, het resultaat is teveel dieren voor de ruimte die je hebt, dus dan is het verkopen of iemands vriezer in. Kan je dat niet, dan zal je inderdaad een andere oplossing dan fokken moeten vinden.
tamary schreef:Fokken met dieren als geiten en schapen doe je nog wel eens als manier om ze op gewicht te houden. Dieren op rantsoen zetten is nog wel eens lastig (te rijk hooi of gras, mensen die voeren, geluidsoverlast) en als ze te dik zijn krijgen ze gezondheidsproblemen. Ja, het resultaat is teveel dieren voor de ruimte die je hebt, dus dan is het verkopen of iemands vriezer in. Kan je dat niet, dan zal je inderdaad een andere oplossing dan fokken moeten vinden.
ikke schreef:tamary schreef:Fokken met dieren als geiten en schapen doe je nog wel eens als manier om ze op gewicht te houden. Dieren op rantsoen zetten is nog wel eens lastig (te rijk hooi of gras, mensen die voeren, geluidsoverlast) en als ze te dik zijn krijgen ze gezondheidsproblemen. Ja, het resultaat is teveel dieren voor de ruimte die je hebt, dus dan is het verkopen of iemands vriezer in. Kan je dat niet, dan zal je inderdaad een andere oplossing dan fokken moeten vinden.
Maar heel eerlijk, wat is er mis met het opeten van te veel kinderboerderijdieren?
Hier zitten ook twee kinderboerderijvarkens in de vriezer (nou ja, een stukje ervan).
Echt, je kunt je geen lekkerder vlees voorstellen.
Leer kinderen (en hun ouders) waar vlees vandaan komt; wellicht gaan ze eten dan beter waarderen en er ook respectvoller mee om dan de afval- en weggooicultuur die te veel er nu op na houden.
Azmay schreef:Maar dan fok je om babies in je groep te hebben en gasten te trekken?
Hier hebben ze al jaren een bejaardensoos, de jongste was 8 als ik het goed heb.
De insteek was ook dat eventuele mannen naar een hobbyist gingen dus de vrijwilligers voorbereiden was niet aan de orde in dit geval.
Wintu schreef:ikke schreef:Maar heel eerlijk, wat is er mis met het opeten van te veel kinderboerderijdieren?
Hier zitten ook twee kinderboerderijvarkens in de vriezer (nou ja, een stukje ervan).
Echt, je kunt je geen lekkerder vlees voorstellen.
Leer kinderen (en hun ouders) waar vlees vandaan komt; wellicht gaan ze eten dan beter waarderen en er ook respectvoller mee om dan de afval- en weggooicultuur die te veel er nu op na houden.
Bokjes gaan al vrij jong weg en de gemiddelde nederlander eet geen bokkenvlees. Bij ons werden de jonge herten geboren rond juni en normaliter gingen de bokken al weg voor de bronst van de bok in oktober, dan zijn ze nog geen half jaar oud. En dat enkel zodat mensen jonge diertjes zien. We hebben de bok inmiddels laten steriliseren drie jaar terug en bij de geiten hebben we helemaal geen bokjes meer.
Hertenbokken worden ook om de paar jaar gewisseld, prachtige dieren, soms zo mak als wat, allemaal voor de dood weg. En enkel omdat publiek jonkies wil zien, na een goede twee maanden is de schattigheid er af, dus waar ben je dan in vredesnaam voor aan het fokken. Ik vind het triest.
TurdusMerula schreef:Ik vind het heel interessant dat er mensen hier over kunnen vallen, terwijl ze wel vlees of kaas eten. Het is niet dat jouw dilemma daarom niet bestaat, want die snap ik heel goed. Maar ik blijf de hypocrisie interessant vinden...