Bloedluis in mijn huis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sabri

Bloedluis in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-25 22:39

Sinds vorige week zondag heb ik bloedmijten aangetroffen bij mijn 2 hamsters. Ik heb ze beide al meer dan een jaar. Ze behandelt met druppels. Alles schoongemaakt, kokend water over alles, en nu trof ik de bloedluizen al paraderend net over mijn boekenkast. :(
Wie weet raad?
Ik woon 4 hoog in een appartement onder een plat dak waar vermoedelijk meeuwen genesteld hebben en net uitgevlogen zijn. En dan heb ik nog een buurman die net zijn 20 reptielen vermoedelijk weg heeft gehaald, hij is diverse keren aangesproken door de dierenpolitie dat hij de dieren verwaarloosd en de volksgezondheid op het spel staat.
Morgen komt hier een ongediertebestrijder via de woningbouw.
Iemand die iets afweet van bloedmijt? Inmiddels heb ik al een klein vermogen uitgegeven aan bestrijdingsmiddelen en overal gespoten. Internet afgezocht alleen ik kom er niet achter als je omgeving spray spuit , of je dan kan stofzuigen erna of haal je dan juist de omgeving spray weg? Dat is namelijk een plakkend goedje waarvan de bloedluis niet meer kan lopen naar het schijnt. En dan hoe vaak moet ik de kooien nu verschonen?
En ik heb ook nog een kat. Dan schijn je geen permytrine te mogen spuiten want is giftig alleen in de vlooienshampoo voor katten zit het wel? En het zit ook in veel vlooiensprays voor vloeren maar dat schijnt dus giftig voor de kat te kunnen zijn.
Hopelijk heeft iemand ervaring met deze plaag en misschien tips? Uiteraard hoop ik dat de ongediertebestrijder ook kan helpen.

Unwritten

Re: Bloedluis in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 22:49

Je kan kijken of je iets met roofmijten kan doen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 22:58

https://www.welkoop.nl/natural-hokwit-n ... kg_1080875
Witkalk, werkt tegen bloedluis en is niet giftig voor je hamsters of kat. Aanmaken met beetje water (let wel op droog stuift het en dat wil niet niet inademen) en randen en kieren insmeren, door de bodembedekking mengen, enz.
Doen hamsters ook aan zandbad? Want daar kan je dit spul ook door mengen voor vachtverzorging en bestrijden van dit soort beestjes.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 23:03

tamary schreef:
https://www.welkoop.nl/natural-hokwit-n ... kg_1080875
Witkalk, werkt tegen bloedluis en is niet giftig voor je hamsters of kat. Aanmaken met beetje water (let wel op droog stuift het en dat wil niet niet inademen) en randen en kieren insmeren, door de bodembedekking mengen, enz.
Doen hamsters ook aan zandbad? Want daar kan je dit spul ook door mengen voor vachtverzorging en bestrijden van dit soort beestjes.

Is dat niet hetzelfde effect dan als met diatomeeënaarde?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 23:12

Witkalk is iets anders dan diatomeeënaarde, witkalk werd vroeger ook gebruikt om de buitenkant van huizen wit te maken. Het hield niet heel lang, want met veel regen ging het er dan af.
Diatomeeënaarde is zeker wel geschikt om te gebruiken voor de kooi(en), maar of dat handig is om je hele huis mee te doen? Dat durf ik niet te zeggen. Bij BioRon kan je dat kopen, je kan bij hem vast ook navragen of dat in het hele huis kan, of het schadelijk voor je kat is en of je het daarna weer op kan zuigen.
Hopelijk zijn alle reptielen bij je buurman weg, het lijkt me vreselijk om zoiets van je buur over te krijgen, laat staan voor die dieren die bij hem zitten/zaten!
https://www.natuly.eu/ , dit is de website van BioRon.

BulletjeBeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 23:14

Vervelend probleem! Kun je aan ARDAP spray komen? Zo ja; de omgeving daarmee sprayen. Kieren, stoelpoten, poten van kastjes, plinten, deurposten, buitenkant van het terrarium/hamsterkooi etc. En je huis goed laten luchten, want zelf inademen is niet fijn. Exzolt door het drinkwater van de knaagdieren. Het is een middel voor kippen maar ook te gebruiken bij knaagdieren.

Zo ben ik er van af gekomen (of nouja, dat denk ik, want ik heb ze sindsdien nooit meer gezien, maar je weet het met deze hardnekkige beestjes nooit helemaal zeker dus ik herhaal de behandeling elke zoveel maanden voor de zekerheid).

Als je iets natuurlijks zoals roofmijt gebruikt, houd er dan relening mee dat je dan géén bestrijdingsmiddelen kan gebruiken want dit zal ook de roofmijten doden.

Veel succes!!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 02:53

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 07:31

Misschien Exolt? Geen idee of dit bij hamsters mag worden gebruikt. Heb je misschien een nest muizen in huis? Dat zijn vaak de boosdoeners die ze naar binnen brengen.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 07:40

Wij spuiten WD 40 in het kippenhok, gaan ze direct dood van. Maar of je dat in je hele huis wilt hebben O:)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 07:48

Roofmijt uitzetten!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 07:55

Het enige wat hier ècht werkte tegen bloedluis was exzolt. Maar ik weet niet of hamsters dat ook mogen. Al die sprays, witkalk, roofmijten etc werkten niet genoeg of maar heel kort.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 08:07

Roofmijten bijv. Dutchys

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 08:29

Dutchys werken niet is mijn ervaring bij onze kippen. Het enige dat echt goed helpt is Bymite om de verblijven en dan vooral de zitstokken en randen en kieren mee te bespuiten en de dieren zelf Exzolt geven in hun drinkwater. Het is warm en dat is ideaal weer voor die kriebelbeesten.

Wist trouwens niet dat hamsters ook bloedluizen konden hebben. Dacht dat dat enkel bij vogels te vinden was.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 08:30

Als je in de buurt woont TS dan heb ik nog wel wat exzolt voor je staan

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 09:51

Een snelle google levert op dat de werkzame stof in exzolt (fluralaner) bij katten wordt gebruikt tegen vlooien. Daarnaast kan ik een publicatie vinden van orale behandeling van een hamster met demodex (een huidziekte dus) met fluralaner. Dat zou betekenen dat exzolt iig veilig is voor zowel de hamsters als je kat.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 11:40

Ik gok dat een professionele bestrijder je goed gaat kunnen helpen. Die kunnen ook bij de betere bestrijdingsmiddelen. Mogelijk moet je een dag je appartement uit met de dieren. Kun je tijdelijk ergens terecht? Eventueel alvast een tweede tijdelijk en schoon verblijf bij de hand?

Beter even doorbijten en goed schoon dan te voorzichtig

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 13:14

Weet je zeker dat het bloedluizen zijn? Die komen namelijk enkel in het donker te voorschijn en zijn met het blote oog nauwelijks te zien.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 15:36

Popstra schreef:
Weet je zeker dat het bloedluizen zijn? Die komen namelijk enkel in het donker te voorschijn en zijn met het blote oog nauwelijks te zien.

Vol met bloed zijn ze vrij makkelijk te zien en herkennen..

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 17:25

Ja maar dan moeten ze wel iets hebben om zich vol te zuigen en dat doen ze niet op de mens

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 18:25

Popstra schreef:
Ja maar dan moeten ze wel iets hebben om zich vol te zuigen en dat doen ze niet op de mens

Ze schrijft toch hamsters te hebben. :P

Ik heb ze ook gehad bij m’n hamsters, en toen zag ik ze inderdaad ook lopen. BAH.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 19:06

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-25 22:44

Dank voor al jullie reacties en tips! :) Daar kan ik zeker wat mee.
Vanochtend was de ongediertebestrijder geweest en heeft er een meegenomen, alleen dat bleek een bladluis -O-
Vervolgens heb ik er zelf nog 3 gevangen en die weggebracht naar de bestrijder. Een heel gedoe want ik moest bij een afvalverwerking zijn en bij een of ander kantoortje wat afgeven. Kom ik daar met het bakje met 3 exemplaren en de receptioniste ziet ze en zegt jeetje wat klein! Dat het u gelukt is dat te vangen. Dus ik zeg ja een heel gedoe, hier ben ik een paar uur mee bezig geweest ze te vinden en vangen, erg lastig zo klein. Vervolgens komt er een wat oudere man aan en kijkt in bakje en zegt Oja, ik zie ze ik neem ze mee naar boven en bekijk ik ze. Na een 15 minuten wachten komt de man met een leeg bakje met de deksel ervanaf terug gezwaaid en zegt, mevrouw er zit niks in het bakje kijkt u maar! :7 U heeft geen ongedierte. Tjonge die zag ik niet aankomen :') . Dus ik wijs naar de receptioniste en zeg die mevrouw heeft ze er ook in zien zitten. Maar de man hield vol nee ze zaten er niet in, kijk maar..(met het doosje al zwaaiend op zijn kop en de deksel eraf).
Vervolgens gaf hij me dan wel weer een buisje en moest ik er nog maar weer een zoeken en vangen. Deze zou hij dan opsturen naar Wageningen voor determinatie. Ik weer heen en weer door den haag en zoeken waar er nog levende waren want heb al veel gif etc gebruikt. Een gevonden en een filmpje gemaakt dat hij er echt inzat en ze gaan brengen. Zegt de receptioniste ook dat de man ze gewoon had laten ontsnappen en trekt een vies gezicht dat ze nu ook in dat gebouw zitten. De man komt terug
en ik zeg dat ik het beestje graag naar Wageningen wil want anders zou die misschien weer ontsnappen bij hem. Nee zei de man, ik ga het eerst weer zelf proberen, ik stop hem in de vriezer en morgen hoop ik dat hij dan dood is zodat ik kan kijken en kom ik er niet uit dan stuur ik het naar Wageningen.. Vervolgens zegt hij ook nog dat vogelmijt het niet kan zijn want die zouden enkel in nesten blijven en zich niet kunnen verplaatsen..
Dus nu maar hopen dat de beste man hem naar Wageningen stuurt want ik heb weinig vertrouwen in zijn deskundigheid.
Wordt vervolgd, morgen belt de man terug om te laten weten wat ermee gebeurt.
Inmiddels opnieuw de slaaphuisjes en nestmateriaal van de hamsters bekeken en zie er geen een meer in de kooien dus dat is denk goed nieuws. Zondag moeten ze hun tweede antimijt druppels hebben want dat moet om de 2 weken staat op het flesje(anti parasiet)

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-25 22:51

Unwritten schreef:
Je kan kijken of je iets met roofmijten kan doen?

Zit ik aan te denken alleen ik heb overal al gif gespoten en dat mag niet bij roofmijten? Klopt dat of zou dat over bv een tijd misschien wel kunnen?

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-25 22:53

@Tamary dank voor de tip van witkalk, er zit hier geen in de buurt maar wil het nog wel gaan halen. Fijn ook de tip van door zand want ze badderen ook graag en heb diverse zandbakjes voor ze

@Jet mbt de diometrieenaarde, heb gelezen dat dit niet in de kooi mag van hamster, misschien wel erbuiten als de kat ertegen kan. Ik zal daar ook eens achteraan gaan.
@Ibbel dank die exzolt (fluralaner) bij katten ben ik nog niet tegengekomen, ik ga dat uitzoeken ook!
@Bulletje, dat middel wat je noemt ben ik nog niet tegengekomen en klinkt goed wat je erover schrijft dus ga dat ook nog uitzoeken. Bedankt voor de tips!
Laatst bijgewerkt door Sabri op 16-07-25 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-25 22:59

Matheno schreef:
Als je in de buurt woont TS dan heb ik nog wel wat exzolt voor je staan

Wat aardig van je Matheno :) , waar woon je ergens? Ik zit in Zuid Holland

@Popstra ja ze zaten volgezogen op beide hamsters, toen makkelijk te zien. Ik zag als eerste aan kale plekjes , dit is mijn dwerghamster en later zag ik ze ook volop lopen op mijn goudhamster. Deze foto is wel 1 week na de antimijt behandeling en de mijten zie ik nu niet meer hierop
Afbeelding
Dank voor de link van sturen hamster forum, dat schoonmaken en behandeling met protocol heb ik ook gevolgd

@Troi van de ongediertebestrijder verwacht ik weinig goede hulp na mijn ervaring vandaag. Ik heb wel 2 extra kooien en ik kan ook tijdelijk in de buurt elders verblijven bij een vriend met de dieren voor geval dat handiger is