Appartement katproof maken incl. schuifpui

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kookaburra

Appartement katproof maken incl. schuifpui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-25 17:54

Hallo bokkers,

Ik heb het idee om een kat (of 2) als huisgenoot te nemen in mijn fijne appartement. Voordat ik de beslissing daadwerkelijk kan maken, moet ik een paar belangrijke dingen hebben uitgezocht.
Financiële middelen? Check!
Dierenarts in de omgeving? Check!
Achtervang als ik op vakantie ben? Check!
Appartement katproof? Help, hele grote uitdaging!

Ik heb een balkon welke ik via een schuifpui kan bereiken. Daarnaast heb ik een paar draaikiepramen. Je zou zeggen: 'plaats een kattennet op het balkon en bevestig horren in je kiepramen. En klaar!'.

Helaas is dit beiden niet zomaar toegestaan van de VVE. Ik mag namelijk niets aan de buitenkant van het gebouw veranderen. En worstcase-scenario? Die toestemming krijg ik niet. Dat moet namelijk via de vergadering.

Ik verwacht ook dat boren in het kozijn niet wordt gewaardeerd. Dan heb je eindelijk een eigen huis... :=

Hebben jullie ideëen hoe ik mijn appartement (dus opening van de schuifpui en de ramen) katproof zou kunnen maken?

Ik zat al aan een soort kattennet voor de opening van de schuifpui te denken, maar hoe bevestig je dat en hoe zorg je er voor dat je zelf nog enigszins gemakkelijk op het balkon kunt komen? Iemand ervaring?

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 18:17

Ik heb geen pasklare oplossing voor de schuifpui, maar wil je wel waarschuwen voor de ramen. Die zijn echt levensgevaarlijk voor katten. Tik op google maar eens in ‘draaikiepraam kat’.
Je kunt er rekjes voor kopen: https://www.medpets.nl/trixie-beschermrekje-kantelraam

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 18:21

Voor de ramen kun je idd beschermrekjes kopen die je aan de binnenkant kan bevestigen.
Voor de schuifpui: hordeur aanschaffen met perscreen (huisdierproof gaas), alternatief kan je ook een plissé hordeur aanschaffen en dan een inzet (laten) maken aan de onderkant die je ervoor kan zetten zodat ze niet onder het gaas doorglippen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 18:22

(dierenarts tijdens spoeduren? Ook check? Dat is tegenwoordig een stuk lastiger en goed om te weten waar je heen moet voor het geval dat).

Ohhhh die VvE soms := erg jammer, anders konden ze lekker buiten spelen.
Wil je foto's delen van de schuifpui en balkon? Mag je ook geen stuk gaas die naar binnen buigt, bevestigen op de rand van het balkon?
Mocht je hoog in een appartement wonen, een net is niet zo zichtbaar vanaf beneden hoor :o

En van die rekjes die hierboven genoemd worden, plaatsen. Je wilt niet dat je kat gebruikt maakt van de kiepramen. Ook niet als het buiten veilig is afgezet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 18:28

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-25 18:54

Kiepramen zijn inderdaad ondingen voor katten. Niets aan! Maar ansich, die rekjes van Trixie zijn denk ik wel zo te maken dat ik de openingen kan afschermen. Want als ik beide zijkanten met elkaar verbind (zowel aan de onder als bovenkant) met een soort band, dan kan ik hem zo over het, in kiepstand, geopende raam schuiven. Eventueel tussen de woonkamer en 1 van de kamers met raam een hor in de tussendeur... Want dan kan ik op echt warme dagen het raam helemaal openen.

Zonder toezicht mogen ze trouwens niet naar buiten. Ik denk dat ze nog wel enigszins veilig onder kunnen komen... (Sorry buren!) Maar terug omhoog lijkt mij onmogelijk ;)

DuoPenotti, zoiets ga ik in ieder geval meenemen in mijn mail richting de VVE. Al vrees ik er een beetje voor ;)

Dank voor de tip Nyaleti! Dierenarts in de spoeduren heb ik nog niet gecheckt. Nu heeft een vriendin van mij meerdere katten, dus ik zal haar wel eens vragen ;) Gok dat dat wel overkomelijk is ;)

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 16:23

Wat voor balkonafscheiding heb je?
De mijne is een halfhoog stalen hek met spijlen. Ik heb dat eerst verder afgedicht met kippengaas, en voor de ruimte erboven 4 aluminium staanders geplaatst (1.80m hoog, en licht naar binnen gebogen aan de bovenkant) waartussen speciaal kattennet is gespannen. Werkt perfect!
Besteld bij Zooplus, en was gemakkelijk te bevestigen met tie-wraps en het bijbehorende koord. Ik mag op het balkon ook niet boren.

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... /kattennet

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 16:30

Ik krijg toevallig een kattenren van kattenren.com in augustus.
Ik heb een koopflat in een complex met ook huurwoningen.

Heel eerlijk.... ik doe het zonder te vragen.
Ik weet dat heel veel mensen deze rennen hebben en velen doen het zonder toestemming te vragen.

Bij kattenren.com geven ze ook aan : Wanneer je het vraagt mag het nooit, de annuleringen zijn dan ook bij de mensen die het netjes gevraagd hebben. Een VvE weet vaak niet exact wat het inhoudt en weigeren gelijk.
Tenzij je genaaid wordt door de buren blijft het vaak gewoon staan.

Mijn kattenren wordt ook demontabel, geen boringen in de leuning etc en met een luik naar buiten zodat ik eruit kan bij bv brand. Ik gok het gewoon....

Poes kan lekker veilig naar buiten, ik kan met de deur open slapen zodat het ook afkoelt een beetje snachts... en ik krijg een hordeur met kattenluik erin zodat de muggen etc buiten bliven.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-25 16:54

Zolala schreef:
De mijne is een halfhoog stalen hek met spijlen. Ik heb dat eerst verder afgedicht met kippengaas, en voor de ruimte erboven 4 aluminium staanders geplaatst (1.80m hoog, en licht naar binnen gebogen aan de bovenkant) waartussen speciaal kattennet is gespannen. Werkt perfect!
Besteld bij Zooplus, en was gemakkelijk te bevestigen met tie-wraps en het bijbehorende koord. Ik mag op het balkon ook niet boren.

Ik zit er inderdaad aan te denken of ik een vergelijkbare constructie kan maken. Eventueel demonteerbaar waarbij ik het net los kan maken aan de bovenkant en zo naar onderen kan schuiven.
Dan heb ik een soort frame van 3(?) staanders nodig en uiteraard een net. Als ik die aan mijn kant van de reling kan zetten...

En dat zou betekenen dat ik zowel het balkon als klapramen kan afschermen. En dat betekent ook meteen dat de mogelijkheid om katten te houden realister wordt. Waah :D

ElCamino: zomaar doen zie ik bij deze VVE niet zitten als het echt goed zichtbaar is. Ze zijn nogal strikt := Zonde van het geld als ik het wel investeer en later mag gaan afbreken.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-25 16:58

Als het lukt, dan komt in ieder geval deze knappe kerel!
Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Appartement katproof maken incl. schuifpui

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 17:15

Oh!!! <3
Maar is het een koop appartement?

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-25 17:17

Klopt, inderdaad koop.
Maar dan besef je wel ineens hoeveel invloed de VVE heeft ;)

Ik zag 'adventure cats' ook al langskomen. Dat is ook leuk, maar even afhankelijk of de katten het ook leuk vinden!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 17:43

Best stom, is het jou eigendom, mag je er nog niet alles mee doen.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-25 19:03

Dat is inderdaad wel lastig!
Ergens begrijpelijk... Want anders heb je straks een mix van allemaal verschillende huizen en ziet het er rommelig uit, maar toch... :+

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 19:31

Bij de ramen kun je inzethorren doen, hoef je niks aan de buitenkant vast te maken of in het kozijn te boren.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-25 16:56

Kookaburra schreef:
Zolala schreef:

Ik zit er inderdaad aan te denken of ik een vergelijkbare constructie kan maken. Eventueel demonteerbaar waarbij ik het net los kan maken aan de bovenkant en zo naar onderen kan schuiven.
Dan heb ik een soort frame van 3(?) staanders nodig en uiteraard een net. Als ik die aan mijn kant van de reling kan zetten...

Ik heb hier bij mijn appartement (huur) ook bewust niet gekozen voor iets permanenters, omdat er eens in de zoveel jaar weleens iets moet gebeuren aan de gevel of dakrand (schoonmaken met hoge druk waterspuit) of aan de balkons zelf (schilderen, en vorig jaar zijn er bijvoorbeeld hekjes en waslijnhouders vervangen) - en dan moeten doorgaans de balkons even leeggeruimd zijn.

En wat een schatje, dat kereltje! <3

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-25 17:57

Mijn vliegenhorren met extra stevig gaas zijn niet geboord hoor.

En wat een prachtig kitten! <3