Reu of teef erbij als 2e hond?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Reu of teef erbij als 2e hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-25 08:59

Hallo!
Wij hebben een 3,5 jarige Griekse reu, Moos.
Deze hebben we sinds hij een half jaar oud is. Hij komt via een stichting, is een voormalig zwervertje.
Echt een superlief dier.
Hiervoor hadden we nog een oud Griekje, die we helaas in november op 20 jarige leeftijd hebben moeten laten gaan.
Daar had Moos natuurlijk niet veel aan behalve wat gezelschap, vanwege de oude leeftijd.
We willen graag weer een tweede hond erbij, voornamelijk voor Moos. Moos is heel erg speels, probeert het ook met onze jonge katten maar die hebben daar geen behoefte aan :')
Ik wandel van april-oktober 2x per week met hem in de bergen en dat vindt hij geweldig en rent heel wat af, in het winterseizoen alleen normale rondjes door de wijk.
Hij heeft erg behoefte aan spelen met andere honden, Hoewel hij aan de lijn altijd blaft naar alle anderen kwispelt hij er wel bij.
Hij is gecastreerd.
Op de hondenweide kan hij altijd met alle honden overweg, hij is altijd wat afwachtend maar eenmaal kennisgemaakt wil hij vooral rennen en ondertussen happen en stoeien.
Nu zitten we te dubben reu of teef erbij?
Zelf nog nooit een teef gehad, mijn voorkeur gaat uit naar reu.
Spelen reutjes samen beter?
Het wordt weer een jonge hond uit Griekenland, dus kennismaken is helaas niet mogelijk.
Wat zijn jullie ervaringen?

Afbeelding

troi

Re: Reu of teef erbij als 2e hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 09:45

Kan je via zo'n stichting adopteren voor voorwaarde van goede match? Dat zou ik wel bedingen namelijk

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-25 09:48

We zitten daarin lastig, de honden komen uit Griekenland, en komen naar Nederland. Wij wonen echter in Oostenrijk :') dus het is een hele wereldreis.
Een match met ons en met Moos komt vast goed qua overweg kunnen, de vraag is of de zelfde energiepijl/speelbehoefte er is.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 09:55

Wij hebben een oude ‘Spanjaard’ en daar kwam toen een jong teefje bij. Altijd veel gespeeld en altijd prima gegaan. Hij was ook prima gegaan met een reu denk ik.

Ik zou gewoon kijken wat op jullie pad komt en de pup of het hondje nemen die veel speelt met andere honden, of het nu een teef of reu is en bij hun aangeven waar jullie naar op zoek zijn. Komt vast goed :)

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 10:07

Ik denk dat het echt erg afhangt van karakters?

Ik had ook een oudere hond (ruwhaar teckel) toen we er een pup (ook ruwhaar teckel) bijkregen. Beiden reutjes.
Ten de oudste overleed, heb ik er weer 1 bijgezocht want degene die overbleef was zichtbaar down.

Ik heb er weer een reutje bijgenomen (pup) Ging heel goed (beide keren) voornl denk ik ook omdat de jongste echt accepteert dat de oudste de baas is (ze zijn 9 en 7 inmiddels)
Ze hebben heel veel aan elkaar en zijn elkaar soms ook zat ;-) Regelmatig spelen ze samen en slapen ze in 1 (daarvoor te kleine) mand <3

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 10:25

Als je voorkeur uitgaat naar een reu dan zou ik er een wat jongere reu bij nemen. Soort maakt niet uit, als de karakters maar matchen. Maar met een teefje kan het zeker een heel goede match zijn. Onze hond komt bij Wereldhonden vandaan. Ze vangen het liefst op in eigen regio maar dat is niet altijd mogelijk.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 10:38

Als je hond sociaal met iedereen en alles is maakt het niet veel uit.
Is hij een tikkie dominant is het even aankijken of het matcht met een andere reu.

In theorie is reu-teef de beste combinatie.

Hier ook een, intacte, reu en heb een korte tijd een opvanghond erbij gehad. Ook een reu, die we niet meer gingen castreren vanwege z'n leeftijd.
Het ging wonderbaarlijk goed tussen die 2. Af en toe wat broedergekibbel maar zonder meer en ondanks de hogere leeftijd van de opvanghond wilden ze zelfs wel eens spelen.

Nu denk ik wel dat het met diezelfde reu moeilijker had geweest als hij nog jong en vitaal was. Beiden zijn een tikkie dominant en dulden geen tegenspraak.
M'n jongste reu had echter engelengeduld met de oude sok en de opa wist ook snel dat hij fysiek niet meer haantje de voorste kon zijn.

Als er geen kennismaking vooraf mogelijk is, zoek dan vooral een hond die ze als sociaal beschrijven.
Teef of reu is dan verder eigen keuze.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-25 10:45

Klopt. Dat maakt het lastig natuurlijk in een roedel pups. Die zijn op het oog natuurlijk op de filmpjes die we ontvangen allemaal vrolijk en sociaal :D

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 10:48

Hier twee reuen wat geweldig gaat. Maar ik ken ook genoeg gevallen waarbij reu-reu en teef-teef mis kan gaan waardoor reu-teef een betere combi kan zijn. Hangt ook heel erg af van de karakters en hoe deze matchen. Zo wist ik van mijn oudste reu dat een tweede hond met een karakter vergelijkbaar met die van hem drama zou worden. Hij heeft eens een zoon van hem ontmoet, een kopie op veel fronten, waaronder karakter. We hebben niet meer samen gewandeld toen die ook volwassen was geworden, om problemen te voorkomen. Die twee hadden af en toe echt al wel eens wat spanning onderling. Toen er hier in 2022 een hond bij is gekomen (ook een zoon van hem, maar met een veel zachter karakter) heb ik gelet op wat bij hem zou passen en daar de keuze op gemaakt. In het nest waren toch al wel dingen zichtbaar waar ik mijn keuze op durfde te baseren. Die twee zijn een perfecte match gebleken :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 21:36

Is fosteren met optie tot adoptie anders geen optie voor je ofeen hond die al in fosterzit in NL, dan kunnen ze kennismaken en kan je zien of het matcht.
Zou denk ik gaan voor teef bji je reu, maar dus wel met ontmoetingsmogeljikheid.

Heb overigens zelf 2 teven, maar dat is perongeluk, ik had een noodfoster en dat werd enorme fosterfail :') :D De 2 fosters daarna, ook tevens, was geen succes met hond nr1, de fosterfail is daarintegen heel makkelijk en laat zich door nr 1 cheffen in alles, daardoor passen die bji elkaar.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 22:33

Maakt weinig uit.

Met reuen kan testosteron wel een rol gaan spelen, het ligt er dus aan hoe ze als volwassen dier zijn (in geval van een intacte reu). Maar 2 reuen kunnen prima combinaties geven, helemaal als je aangeeft dat deze reu geen issues heeft.

Wat spelen betreft heb ik zelf al 2 reu-teef combinaties gehad die nauwelijks tot niet speelden, de huidige reu-teef combinatie is dan weer wel erg speels. Een reu-teef combinatie is naar mijn ervaring wel vaak succesvol.

Met meerdere teven in huis heb ik narigheid meegemaakt in het verleden, maar het kan ook gewoon harmonieus zijn.

Kortom: het is een beetje gokwerk.
Volg je gevoel, zou mijn advies zijn :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-25 07:36

Sjolvir wij wonen in Oostenrijk dus dat is helaas geen optie.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 08:12

Mijn voorkeur gaat altijd uit naar reu/teef combi, gewoon omdat dat het minste risico geeft. Er zijn behoorlijk wat honden die niet met dezelfde sekse kunnen. Ik zie en hoor het keer op keer weer. Vooral met een (buitenlandse) mix, waarvan je niet precies weet welke rassen er inzitten, zou ik het risico niet lopen. Nu heb ik al 22 jaar akita's dus ik geb daar altijd over na moeten denken, omdat zij erom bekend staan niet met dezelfde sekse te kunnen. Maar ik zie het op cursussen, maar ook "onderweg" heel vaak, hoevaak ik niet hoor: heb je een teef of reu bij, want die van mij kan niet met een andere reu/teef.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 11:35

Bovenstaande klopt bij dagdagelijkse ontmoetingen, maar de situatie is anders als er een pup in eigen roedel bij komt. Die dynamiek is heel anders (al kan er op latere leeftijd alsnog een kink in de kabel komen).

Er zijn ook honden die niets hebben met pups, maar dan nog zie je dat een nieuwe pup in de roedel (uiteindelijk) wel wordt geaccepteerd.

Mocht je overwegen een volwassen dier te adopteren, kan je op voorhand testen of ze matchen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 11:47

Inderdaad, er is een verschil tussen 'onbekende' honden en honden van het eigen huishouden.

Mijn reu kan niet met alle reuen maar kon heel goed met de opvanghond reu.

Teef van een vriendin kan niet met teven tijdens ontmoetingen maar is beste vriendjes met de nieuwe pup die ze nu hebben, ook een teefje.

Sowieso staat het eigenlijk niet in de genen van honden geschreven dat ze met iedereen vriendjes willen zijn. Wij hebben dat erin gefokt in vele rassen maar wanneer 2 roedels wolven of straathonden mekaar kruisen gaan ze niet gezellig samen op de koffie.

Honden zijn sociaal binnen eigen roedel, velen daarbuiten ook tegenwoordig vermits we ze zo opvoeden maar het is niet altijd vanzelfsprekend.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 12:19

Wij hebben hiervoor 2 reuen gehad en ik zou het nooit meer doen. Was toch regelmatig knokken.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 13:56

Ik zou vooral kijken wat je denkt dat een goeie match is met jouw hond. Wij hadden eerst 1 reutje en hebben daar een reutje bij genomen, er is nog geen enkele keer een probleem geweest. De jongste is nu 1.5, ik verwacht ook in de toekomst geen problemen tussen de twee. Het zijn allebei gemoedelijke jongens van een vrij zachtaardig ras. Mij leek het ingewikkelder om er een teefje bij te nemen omdat ik er nog wel kans voor zag dat hij een teefje in huis té interessant zou vinden. Hij is intact en gaat met 99% van de honden (reu, teef, intact, geholpen) goed maar af en toe is er een hond die hij héél interessant vindt en niet goed met rust kan laten. Kijk dus vooral naar jouw hond en hoe hij reageert op andere honden in plaats van te kijken wat bij andere mensen goed gaat.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 15:28

opisop_shop schreef:
Sjolvir wij wonen in Oostenrijk dus dat is helaas geen optie.

Jammer dat ze daar niet fosteren, was handig geweest.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-25 19:13

We hebben besloten toch voor het reutje te gaan, waar ons oog als eerste op is gevallen.
Inmiddels al heel veel filmpjes gezien en hij is ontzettend lief en knuffelig, en reageert op alle honden in de groep waar hij nu zit erg goed.
Hij komt straks eerst twee weekjes in een gastgezin ongeveer, en dan halen we hem op.

Foto oogt een beetje gek omdat zijn zusje achter hem staat in dezelfde kleur haha, maar dit is hem!
Afbeelding