Mee denken over kat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AnsjePansje1

Mee denken over kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-25 10:43

Ik vroeg mij af of iemand mee wilde denken wat er met mijn kat aan de hand zou kunnen zijn. Ik loop bij de dierenarts. Veel oplossingen die worden aangedragen is even aankijken en afwachten, maar ik wil zelf ook research doen. Misschien herkent iemand het of krijg ik een goede suggestie die ik met de dierenarts kan bespreken.

Stuk achtergrond:

Brits korthaar, castraat, 6.5 jaar
Altijd rond 7 kilo geweest. Lui beestje

- Voor 1e levensjaar vlooi allergie > behandeld
- Voor 1e levensjaar vermoeden milde voedsel allergie (ontlasting wisselvallig met soms bloed en slijm) > hypoallergeen voer
- Schurft > dermatoloog > behandeld en over
- rond 2/3 jaar blaasgruis ontdekt > royal canin blaasgruis voer en over
- rond 4 HCM achtig iets ontdekt > bloedverdunner clopidogrel en atenolol en onder controle
- wat tanden getrokken ivm slecht gebit

Sinds +- 6 maanden verhuisd. Onderstaand verhaal start rond december 2024. Vacht is goed, geen koorts, heldere ogen, soepele buik, eet graag
- begon te vermageren, merkte op dat hij brokjes niet meer lekker vond. Naar dierenarts en was 6 kilo. Onrustige darmen > hills darm brokjes gezet
- veelvuldig ontlasting en zacht. 1,5 maand aangekeken en toen weer dierenarts. Weer iets lichter > ander hills eten voor darmen
- zelfde verhaal rondom ontlasting > royal canin variant geprobeerd (met blaasgruis behoud)
- ontlasting blijft vaag + vaak > royal canin annalargeen voer gezet met blaasgruis component
- ergens kort regurtatie gehad. Antibioticum gekregen. Last van haarbal :+
- juli 2025. hart gaat super, cardioloog geeft aan bloedverdunner eraf + bij positief blijven augustus atenolol minderen. Vermoedens dat de clopidogrel de maag en darmen ook irriteren. Is nu 5,7kg. Advies om hypoallergeen natvoer bij te voeren om te kijken of gewicht stabiel kan blijven. Gewicht wat die is moet passend zijn voor hem, ze vonden hem eerst te zwaar.
- ontlasting onderzoek voor giardia etc > negatief. Wordt ontwormd. Buik is soepel, niks pijnlijk
- 1e week augustus controle cardioloog en ontlasting bespreken

Ik heb geen idee wat het kan zijn omtrent ontlasting. Beestje eet goed, geen gedragsverandering. Wel gassig en 2-3 maal daags ontlasting wat semi vast is en aan schepje blijft plakken + winderig. Valt af.
Had altijd "perfecte drollen", maar sinds hij zijn voer niet meer lustte aan het prutsen met zijn ontlasting. Zat al te denken aan probiotica om zijn darmen wat te ondersteunen, maar dierenarts gaf aan niet alles tegelijkertijd wat ook een goed punt is.

Heeft iemand nog een suggestie wat ik kan navragen? Of Ben ik te veel een paniek kip en is geduld goed?

Keebish

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 13:24

Ik denk ten eerste dat 7kg behoorlijk veel was voor deze man en dat een beetje gewichtsverlies dus helemaal niet zo erg was. Dunne en vaak ontlasten is natuurlijk wel gek. In de 6/7 maanden dat dit aan de gang is, is er wel enorm veel veranderd; verhuizing, meerdere soorten ander voer. Ik zou allereerst even wachten met dingen wijzigen en de kat laten bij komen van alle veranderingen.

Tegelijkertijd kan je nog wel denken aan;
- Komt de kat buiten? Is er buiten misschien iets veranderd?
- Drinkt de kat voldoende? Is het drinkbakje goed schoon?
- Heb je andere planten/bloemen in december in huis gehaald? En eet hij daar misschien aan?
- Gebruik je sinds december ander schoonmaakmiddel? (Mijn kat begon op een gegeven moment regelmatig over te geven. Verder niets aan de hand, at en dronk normaal, geen verandering in gedrag oid. Naar de DA geweest en uiteindelijk bleek dat mijn kat graag aan de vloer likte wanneer ik had gedweild :+ Met als gevolg dus spugen. Stopte even paar dagen met dweilen en verhip.. het overgeven stopte :') )

Goof

Re: Mee denken over kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 13:29

Hebben er naast dat giardia onderzoek nog andere onderzoeken plaatsgevonden?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 13:37

Keebish schreef:
Ik denk ten eerste dat 7kg behoorlijk veel was voor deze man en dat een beetje gewichtsverlies dus helemaal niet zo erg was. Dunne en vaak ontlasten is natuurlijk wel gek. In de 6/7 maanden dat dit aan de gang is, is er wel enorm veel veranderd; verhuizing, meerdere soorten ander voer. Ik zou allereerst even wachten met dingen wijzigen en de kat laten bij komen van alle veranderingen.

Tegelijkertijd kan je nog wel denken aan;
- Komt de kat buiten? Is er buiten misschien iets veranderd?
- Drinkt de kat voldoende? Is het drinkbakje goed schoon?
- Heb je andere planten/bloemen in december in huis gehaald? En eet hij daar misschien aan?
- Gebruik je sinds december ander schoonmaakmiddel? (Mijn kat begon op een gegeven moment regelmatig over te geven. Verder niets aan de hand, at en dronk normaal, geen verandering in gedrag oid. Naar de DA geweest en uiteindelijk bleek dat mijn kat graag aan de vloer likte wanneer ik had gedweild :+ Met als gevolg dus spugen. Stopte even paar dagen met dweilen en verhip.. het overgeven stopte :') )

Meegemaakt dat hond bloederige ontlasting had, was ook door oplikken van iets wat niet voor inwendig gebruik was... oftewel, ja, het kan iets zijn wat de kat binnenkrijgt, waar niemand zo snel aan denkt. Zeker omdat er geen aanwijzingen zijn voor een ziekte.

AnsjePansje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-25 14:44

Bedankt voor het meedenken.

7kg was inderdaad wat te zwaar, maar de dierenartsen waren ook verdeeld over wat passend is. De ene gaf aan dat zijn 7kg perfect was, de ander gaf aan dat rond de 6 gezonder zou zijn. Hij ziet er nu niet slecht uit, maar het is een flinke kat en door zijn dikke vacht heen voel je de ribben goed.

Hij komt buiten in de tuin als wij ook buiten zijn.

Drinkt van wat ik zie voldoende. Hebben een drinkfontein die wekelijks uit elkaar word gehaald en schoongemaakt. Nog een normaal drinkbak wat dagelijks wordt ververst.

Wij hebben geen groene vingers en hebben Nep planten.

Geen ander schoonmaak middel, heb niet gekeken of de samenstelling is veranderd.

Giardia onderzoek en nog andere parasieten zijn bekeken. Een groter onderzoek was niet op deze locatie mogelijk. Ze hadden het kunnen doorsturen, maar dit onderzoek was 90 euro en op eigen initiatief. Als de dierenarts vermoed dat het wat kan opleveren zal ik het doen.

We moeten nog urine opvangen voor zijn jaarlijkse check, maar meneer vertikt het om op de andere bak te plassen met speciale korrels. Uiteraard wel ontlasten :+ .
Bloed onderzoek is ook nog niet aangedragen door de arts en zelf ook niet over begonnen.

Ik zal gaan opletten of die wat eet wat niet de bedoeling is. Ik begrijp ook dat er veel is gebeurd de laatste maanden en dat katten stress gevoelig zijn.
Zijn darmstelsel heeft natuurlijk ook dubbelop wat te verduren door voer wissel en verhuizing en kuurtje

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 16:05

Ik zou toch graag een bloedonderzoek gewild hebben en dan zeker de nieren gecheckt willen hebben.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 17:33

Zou ook mijn eerste stap zijn, bloed onderzoek en ze kunnen gelijk even steriel urine aanprikken (zorgen dat kat een volle blaas heeft). Misschien is het wel iets met de nieren, schildklier of de alvleesklier.

Eet hij nog steeds anallergenic/blaasgruis combo van Royal Canin?

AnsjePansje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-25 17:46

Eerste week augustus moet hij sowieso weer naar de cardioloog om afbouw medicatie te bespreken.
Ik zat er zelf aan te denken dat als de situatie hetzelfde blijft ik een week daarvoor inderdaad wil vragen of bloedtest en blaas gecheckt kan worden daarna. Dat scheelt weer een extra stressvol bezoek.

En ja, hij zit nog steeds op dat voer. Aangevuld sinds een week met hypoallergeen natvoer. Beiden eet hij goed

AnsjePansje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-25 17:46

Eerste week augustus moet hij sowieso weer naar de cardioloog om afbouw medicatie te bespreken.
Ik zat er zelf aan te denken dat als de situatie hetzelfde blijft ik een week daarvoor inderdaad wil vragen of bloedtest en blaas gecheckt kan worden daarna. Dat scheelt weer een extra stressvol bezoek.

En ja, hij zit nog steeds op dat voer. Aangevuld sinds een week met hypoallergeen natvoer. Beiden eet hij goed

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 18:09

Die giardia test was dat een snaptest?

AnsjePansje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-25 18:23

Weet ik eerlijk gezegd niet. Ik moest 3 dagen lang ontlasting verzamelen en inleveren bij de praktijk.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 18:32

Ik zou inderdaad de urine even checken, zeker omdat hij blaasgruis heeft gehad. Verder geen wormen oid neem ik aan?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 20:16

Bloed/nieren en urine checken :j en aanvullend ontlastingsonderzoek voor evt. wormen. Allemaal vooral om zaken uit te sluiten en gerichter te kunnen zoeken.

Ik lees vooral heel veel hoog plantaardige voeding, veel koolhydraten en granen waar een kat niets mee kan :o vaak levert dat op langere termijn een overbelasting van de organen op en een tekort aan belangrijke voedingsstoffen.
Je zou de frequentie en verhouding natvoer (kies een merk met hoog vleesgehalte en zonder toegevoegde granen) kunnen ophogen, zodat zijn koolhydraatinname over de dag heen verlaagd wordt en zijn vochtinname verhoogd. Katten drinken uit zichzelf veel te weinig, omdat ze het van nature uit de voeding halen en dat kan niet met brok.

Ik weet als geen ander hoe lastig katten kunnen zijn met voeding, ik krijg mijn eigen katten ook niet van de brok af :o maar nu wel een brok waar ik achter kan staan in combinatie met natvoeding.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 20:30

Zou bloedonderzoek met Gastro intestinaal profiel doen. (Pancreas en vitb12 foliumzuur). Bij langdurige dunne ontlasting kan dat zeker reden zijn voor onvoldoende verbetering.

AnsjePansje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-25 20:44

Bedankt allemaal weer voor de input.

Wormen vermoed ik niet omdat het om een binnenkat gaat en ik hem kortgeleden heb ontwormd.

Ik heb wel een bevestiging voor bloedonderzoek nu als ik dit lees. Ja er zijn veel veranderingen geweest, maar gevoelsmatig duurt het te lang en de vorige keren voelde het ook niet goed en kwam er telkens wat uit. Ik ga wel wachten zodat ik het kan combineren met de al bestaande afspraak in augustus. Hij en zijn reismand zijn geen vrienden.

Ik ben het eens met het voer en dat het niet ideaal is. Voordat alle klachten begonnen had ik hem op hoog eiwit en "weinig troep" staan. Het is vast schijn veiligheid de RC voer. Natvoer geef ik van Applaws, bozita of almo. Nu ook trovet hypoallergeen, maar vind hij minder. Van de rest met 1 eiwit bron en geen kip of rund etc want daar kan hij in grote hoeveelheden niet tegen. Altijd wat kokend water erover voor extra vocht en het aantrekkelijker maker door de geur.
Ik zal nog wel kijken welke van deze merken ook volwaardige voeding zijn om de verhouding brok en natvoer aan te passen.
Had ook begrepen dat met blaasgruis etc je juist ook niet te rijk aan eiwitten mag geven.

Keebish

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 14:51

In ieder geval heel veel succes en sterkte! Hopelijk niets ergs :(:) . Ben benieuwd naar de uitslag!

ASF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 15:09

Wat gebeurt er als je hem weer terug op zijn allereerste voer zet?
Mijn vorige kat zou op zijn 12e blaasgruis hebben (plaste ineens kleine beetjes in huis, urine onderzocht, met conclusie blaasgruis), maar op geen enkel dieetvoer deden zijn maag en darmen het nog fatsoenlijk. Toen hij echt nog een gratenpakhuis was (vrij vlot, was een ranke Pers van 3,8 kg op zijn ideale gewicht) en de diarree weer tegen de muur zat, verder onderzoek inclusief bloedonderzoek en echo niets uitwees ben ik zijn eerste voer, Royal Canin Persian, weer gaan geven. Zoals het ernaar uitzag zou hij hoe dan ook gaan overlijden omdat er geen voer fatsoenlijk verwerkt werd, dus dit was mijn laatste gok en redmiddel. Dierenarts was het er niet mee eens, beloofde mij dat het gruis terug zou komen en verstopping zou geven, maar wist verder ook niets anders meer dan steeds hogere dosering prednisolon, wat ook niet echt hielp en wel een berg bijwerkingen gaf.
En een klein wonder gebeurde. De diarree stopte, er kwam weer normale poep, kat kwam weer aan en het blaasgruis is weggebleven. De prednisolon ben ik ook gaan afbouwen. Op 17 jaar hebben we hem laten inslapen, de dierenarts noemde het toen ouderdom. Inmiddels kreeg hij toen wel weer een lage dosering prednisolon, maar dan voor luchtwegproblemen die met de ouderdom kwamen en toen chronisch werden.

AnsjePansje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:40

Jeetje ASF, wat een verhaal. Laatste poging uit wanhoop en geweldig uitgepakt. Nog 5 jaar langer van je beestje kunnen genieten, heel waardevol.

Meneer vertikt het helaas om zijn brokjes van toen te eten. Nu zijn de brokjes uit de afgesloten ton ook 6 maanden oud en dus minder lekker. Hier kan ik nog weleens over nadenken, maar ivm aanschaf kosten en dat het een gok is wil ik eerst bloedonderzoek afwachten welke ik 1 Augustus wil laten uitvoeren.

Afgelopen week is hij "maar" 8 gram afgevallen. Maand daarvoor in 4 weken tijd 300 gram, dus het bijvoeren van natvoer werkt enigzins. Ik begrijp dat de oorzaak nog niet is gevonden, hopelijk komt er wat uit het onderzoek.

Ik zal een update geven als de uitslagen binnen zijn