Stuk achtergrond:
Brits korthaar, castraat, 6.5 jaar
Altijd rond 7 kilo geweest. Lui beestje
- Voor 1e levensjaar vlooi allergie > behandeld
- Voor 1e levensjaar vermoeden milde voedsel allergie (ontlasting wisselvallig met soms bloed en slijm) > hypoallergeen voer
- Schurft > dermatoloog > behandeld en over
- rond 2/3 jaar blaasgruis ontdekt > royal canin blaasgruis voer en over
- rond 4 HCM achtig iets ontdekt > bloedverdunner clopidogrel en atenolol en onder controle
- wat tanden getrokken ivm slecht gebit
Sinds +- 6 maanden verhuisd. Onderstaand verhaal start rond december 2024. Vacht is goed, geen koorts, heldere ogen, soepele buik, eet graag
- begon te vermageren, merkte op dat hij brokjes niet meer lekker vond. Naar dierenarts en was 6 kilo. Onrustige darmen > hills darm brokjes gezet
- veelvuldig ontlasting en zacht. 1,5 maand aangekeken en toen weer dierenarts. Weer iets lichter > ander hills eten voor darmen
- zelfde verhaal rondom ontlasting > royal canin variant geprobeerd (met blaasgruis behoud)
- ontlasting blijft vaag + vaak > royal canin annalargeen voer gezet met blaasgruis component
- ergens kort regurtatie gehad. Antibioticum gekregen. Last van haarbal

- juli 2025. hart gaat super, cardioloog geeft aan bloedverdunner eraf + bij positief blijven augustus atenolol minderen. Vermoedens dat de clopidogrel de maag en darmen ook irriteren. Is nu 5,7kg. Advies om hypoallergeen natvoer bij te voeren om te kijken of gewicht stabiel kan blijven. Gewicht wat die is moet passend zijn voor hem, ze vonden hem eerst te zwaar.
- ontlasting onderzoek voor giardia etc > negatief. Wordt ontwormd. Buik is soepel, niks pijnlijk
- 1e week augustus controle cardioloog en ontlasting bespreken
Ik heb geen idee wat het kan zijn omtrent ontlasting. Beestje eet goed, geen gedragsverandering. Wel gassig en 2-3 maal daags ontlasting wat semi vast is en aan schepje blijft plakken + winderig. Valt af.
Had altijd "perfecte drollen", maar sinds hij zijn voer niet meer lustte aan het prutsen met zijn ontlasting. Zat al te denken aan probiotica om zijn darmen wat te ondersteunen, maar dierenarts gaf aan niet alles tegelijkertijd wat ook een goed punt is.
Heeft iemand nog een suggestie wat ik kan navragen? Of Ben ik te veel een paniek kip en is geduld goed?