Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Goof schreef:Ik snap hem niet. Ze wordt misselijk (is dat echt zo? Is dat onderzocht?) als ze een lege maag heeft en dan wil je nog minder vaak voeren waardoor ze juist de hele dag een lege maag heeft?
Majabeestje schreef:Goof schreef:Ik snap hem niet. Ze wordt misselijk (is dat echt zo? Is dat onderzocht?) als ze een lege maag heeft en dan wil je nog minder vaak voeren waardoor ze juist de hele dag een lege maag heeft?
Ik heb het idee dat ze misselijk wordt door het maagzuur wat ze aanmaakt door meerdere keren eten te geven. Dat ze daardoor juist meer maagzuur aanmaakt.
Maar goed, rare gedachte misschien.
lonniejj schreef:Onze hond wordt ook enorm misselijk van een lege maag en gaat daarvan ook spugen. In overleg met de dierenarts krijgt hij juist 4-5x per dag een kleinere portie, minder vaak eten geven = meer misselijkheid en vaker spugen. (Dat noemen ze trouwens empty stomach syndrome, of bilious vomiting syndrome)
Hier werd juist geadviseerd om licht verteerbaar voer (hypoallergene brokken ivm geknipte eiwitten en dus makkelijker verteerbaar) en vaker per dag voeren.
Dus de logica met nog minder vaak voeren mis ik dan een beetje.
Hier overigens een heel gelukkig, niet spugend hondje aan over gehouden
Popstra schreef:Mag ik vragen of die misselijkheid enkel smorgens is!?
Ik heb een kleintje die smorgens vaak niet wil eten. Enkel gras. In de loop vd dag verdwijnt dat en eet ze weer en is blijer dan.
Nooit aan gedacht ze wellicht misselijk kan zijn
Esther schreef:Voer je op vaste tijdstippen normaal gesproken? Het lichaam van de hond stelt zich daar op in en maakt zich klaar om het voer te verteren, oa maagzuur aanmaken. Als er dan geen voer komt dan wordt de hond misselijk en moet spugen.
Variatie in de tijden van voeren, een keer een half uur eerder of later helpt daartegen.
Of als je uit wil slapen voor het slapen gaan nog een handje brokjes geven.
Esther schreef:Voer je op vaste tijdstippen normaal gesproken? Het lichaam van de hond stelt zich daar op in en maakt zich klaar om het voer te verteren, oa maagzuur aanmaken. Als er dan geen voer komt dan wordt de hond misselijk en moet spugen.
Variatie in de tijden van voeren, een keer een half uur eerder of later helpt daartegen.
Of als je uit wil slapen voor het slapen gaan nog een handje brokjes geven.
amen schreef:Mijn jr terrier met gevoelige maag stond altijd 24/7 bak met brokken. At wanneer t hem uitkwam.
Majabeestje schreef:Onze jack russel en teckel krijgen momenteel 3x per dag te eten. Dat is zo gegroeid toen we de teckel als pup kregen en we voor beide het voer over 3x gingen verdelen.
De jack russel is gevoelig op de maag. Ze wordt misselijk als haar maag leeg is en wil dan niet eten.
Bijvoorbeeld als we later uit bed gaan en dan dus later voeren als normaal.
Haar maag is dus 'afgesteld' op de tijd. De teckel heeft nergens last van.
Het is erger geworden sinds ze 3x te eten krijgt, toen ze 2x kreeg had ze het ook maar minder erg.
Nou vraag ik mij af, zou 1x per dag voeren helpen? Wie voert zijn hond met gevoelige maag bewust 1x per dag?
Wat ik erover lees is wisselend dus ben wel benieuwd naar ervaringen.