Hond 1x per dag voeren ivm maagzuur?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Majabeestje

Hond 1x per dag voeren ivm maagzuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-25 20:08

Onze jack russel en teckel krijgen momenteel 3x per dag te eten. Dat is zo gegroeid toen we de teckel als pup kregen en we voor beide het voer over 3x gingen verdelen.
De jack russel is gevoelig op de maag. Ze wordt misselijk als haar maag leeg is en wil dan niet eten.
Bijvoorbeeld als we later uit bed gaan en dan dus later voeren als normaal.
Haar maag is dus 'afgesteld' op de tijd. De teckel heeft nergens last van.
Het is erger geworden sinds ze 3x te eten krijgt, toen ze 2x kreeg had ze het ook maar minder erg.
Nou vraag ik mij af, zou 1x per dag voeren helpen? Wie voert zijn hond met gevoelige maag bewust 1x per dag?
Wat ik erover lees is wisselend dus ben wel benieuwd naar ervaringen.

Sanniej_

Re: Hond 1x per dag voeren ivm maagzuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 20:13

Hier maakt het tijdstip juist het verschil.
Voor 1730 en volgende ochtend na 08u geeft misselijkheid vanwege lege maag.
Ik denk niet dat het verbeterd met maar 1x de maag is nog langer leeg dus juist meer klachten dan toch?
Wel zou je het type voer eens onder de loep kunnen nemen, brok of vlees zijn al een mega verschil.

pinto_1

Wij voeren onze honden al jarenlang 1x per dag. Dat gaat prima, ze zijn nu bijna 15.

Heb alleen nu een (hele actieve) jonge hond van net een jaar, daar moet ik nu even de balans in zoeken.

Goof

Ik snap hem niet. Ze wordt misselijk (is dat echt zo? Is dat onderzocht?) als ze een lege maag heeft en dan wil je nog minder vaak voeren waardoor ze juist de hele dag een lege maag heeft?
Laatst bijgewerkt door Goof op 24-08-25 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 20:16

M'n poedel krijgt in principe 1x per dag eten, hij eet soms wel en soms niet. Als ik 's avonds nog eens z'n bakje aanbied eet die soms wel leeg maar soms ook maar de helft of een kwart op heel de dag.

Hoeveel een hond nodig heefr hangt ook veel af van fysieke bezigheid. Mijn poedel doet eigenlijk niks, is al 13 jaar oud met de eerste 6 jaar van z'n leven zelfs dagen dat die helemaal niks at omdat hij een lastige eter is.
Poedel krijgt 200gram brokken.

Mijn jonge hond van 1 jaar krijgt ook 1x per dag, maar die eet rustig een hele dag van zijn kom. Ik kijk overigens niet naar de aanbevolen hoeveelheid op de zak.
Krijgt gewoon een grote schep (paardenvoer schep). Denk gerust 700 gram

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 20:20

Goof schreef:
Ik snap hem niet. Ze wordt misselijk (is dat echt zo? Is dat onderzocht?) als ze een lege maag heeft en dab wil je nog minder vaak voeren waardoor ze juist de hele dag een lege maag heeft?

Ja die begrijp ik dus ook niet helemaal.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 20:20

Wellicht goed om met honden die slecht eten of misselijk worden eens naar een hondenosteopaat te gaan. Wellicht verbeterd de situatie zonder grote veranderingen.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-25 20:24

Goof schreef:
Ik snap hem niet. Ze wordt misselijk (is dat echt zo? Is dat onderzocht?) als ze een lege maag heeft en dan wil je nog minder vaak voeren waardoor ze juist de hele dag een lege maag heeft?

Ik heb het idee dat ze misselijk wordt door het maagzuur wat ze aanmaakt door meerdere keren eten te geven. Dat ze daardoor juist meer maagzuur aanmaakt.
Maar goed, rare gedachte misschien.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 20:25

Maar met die logica wil je toch juist vaker voeren? Dus nog een hapje voor het slapen oid?
Wat zijn haar klachten dan? En ben je al langs de dierenarts geweest?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 20:26

Majabeestje schreef:
Goof schreef:

Ik heb het idee dat ze misselijk wordt door het maagzuur wat ze aanmaakt door meerdere keren eten te geven. Dat ze daardoor juist meer maagzuur aanmaakt.
Maar goed, rare gedachte misschien.

Heb je haar nog niet laten checken bij een dierenarts dan? Is dit je eigen idee/conclusie?
Heb je al ander voer geprobeerd? Hoe reageert ze op snacks?

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 20:39

Onze hond wordt ook enorm misselijk van een lege maag en gaat daarvan ook spugen. In overleg met de dierenarts krijgt hij juist 4-5x per dag een kleinere portie, minder vaak eten geven = meer misselijkheid en vaker spugen. (Dat noemen ze trouwens empty stomach syndrome, of bilious vomiting syndrome)
Hier werd juist geadviseerd om licht verteerbaar voer (hypoallergene brokken ivm geknipte eiwitten en dus makkelijker verteerbaar) en vaker per dag voeren.
Dus de logica met nog minder vaak voeren mis ik dan een beetje.
Hier overigens een heel gelukkig, niet spugend hondje aan over gehouden :j

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 20:47

lonniejj schreef:
Onze hond wordt ook enorm misselijk van een lege maag en gaat daarvan ook spugen. In overleg met de dierenarts krijgt hij juist 4-5x per dag een kleinere portie, minder vaak eten geven = meer misselijkheid en vaker spugen. (Dat noemen ze trouwens empty stomach syndrome, of bilious vomiting syndrome)
Hier werd juist geadviseerd om licht verteerbaar voer (hypoallergene brokken ivm geknipte eiwitten en dus makkelijker verteerbaar) en vaker per dag voeren.
Dus de logica met nog minder vaak voeren mis ik dan een beetje.
Hier overigens een heel gelukkig, niet spugend hondje aan over gehouden :j

Ik heb het precies zo gehad met een hondje die we hadden. Klein maagje dus ook nog sneller leeg. Dan werd ze ook misselijk en voordat je haar dan weer aan het eten kreeg was een heel gedoe. Zodra we wisten waar het vandaan kwam vaker kleine porties en alles over.

Als het hetzelfde is dan is minder vaak voeren dus juist niet de oplossing.

Mijne kreeg destijds ook voor het slapen nog juist een klein beetje omdat ze anders in de ochtend soms ook misselijk wakker werd.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 21:01

Voer je op vaste tijdstippen normaal gesproken? Het lichaam van de hond stelt zich daar op in en maakt zich klaar om het voer te verteren, oa maagzuur aanmaken. Als er dan geen voer komt dan wordt de hond misselijk en moet spugen.
Variatie in de tijden van voeren, een keer een half uur eerder of later helpt daartegen.
Of als je uit wil slapen voor het slapen gaan nog een handje brokjes geven.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 21:03

Minder gaan voeren zou ik absoluut niet doen. Eerder vaker met kleinere porties en op verschillende tijdstippen. Dus niet op vaste momenten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 21:07

Mag ik vragen of die misselijkheid enkel smorgens is!?
Ik heb een kleintje die smorgens vaak niet wil eten. Enkel gras. In de loop vd dag verdwijnt dat en eet ze weer en is blijer dan.
Nooit aan gedacht ze wellicht misselijk kan zijn

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 21:11

Popstra schreef:
Mag ik vragen of die misselijkheid enkel smorgens is!?
Ik heb een kleintje die smorgens vaak niet wil eten. Enkel gras. In de loop vd dag verdwijnt dat en eet ze weer en is blijer dan.
Nooit aan gedacht ze wellicht misselijk kan zijn

Bij die van mij begon het destijds vooral in de ochtend. Handje brokjes voor het slapen en dan ging het goed.

Die van mij knapte op zodra ze gewoon at maar voordat ze dat dan ging doen was het altijd een heel gedoe en was ze best zielig.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 21:29

Esther schreef:
Voer je op vaste tijdstippen normaal gesproken? Het lichaam van de hond stelt zich daar op in en maakt zich klaar om het voer te verteren, oa maagzuur aanmaken. Als er dan geen voer komt dan wordt de hond misselijk en moet spugen.
Variatie in de tijden van voeren, een keer een half uur eerder of later helpt daartegen.

Precies. Nog vaker voeren lost niets op.
En kauwwerk helpt ook om de tijd tussen de maaltijden te overbruggen. Gedroogd vlees, pensstaafjes, kippenvoeten zijn een prima tussendoortje.
Door een aantal dagen 10 minuten eerder of later te voeren, en dat uitbouwen tot een half uur of uur komt er al wat meer speling en begint de hond niet alvast met gal aanmaken omdat ie weet dat het eten eraan komt.

Vergeet ook niet dat honden ook in het gedrag van een baasje de Pavlov reflex kunnen krijgen. Het bekende 'belletje & kwijlen' (weten dat er eten komt) kan ook ontstaan door vaste patronen van het baasje.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 21:36

Mijn jr terrier met gevoelige maag stond altijd 24/7 bak met brokken. At wanneer t hem uitkwam.

En mn dober die ik later had. voerde ik altijd 4 x per dag ook omdat hij gevoelige maag had en de brokken hoeveelheid die hij per dag nodig had. giga uitzet in de maag. En 4x per dsg het veiligst was.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 21:49

Esther schreef:

Dit zou inderdaad een goede tip kunnen zijn of nog iets kleins voor het slapen gaan, als de misselijkheid vooral 's ochtends is.
Een van onze honden heeft het ook, als ik deze 's avonds later niet nog iets geef, is hij onherroepelijk misselijk de volgende ochtend.

En ik heb geleerd om juist bij kleine hondjes niet minder dan 2x per dag te voeren, hun metabolisme is sneller en zij hebben kleinere darmen en maagjes, daardoor sneller leeg en meer kans op misselijkheid.

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 22:05

amen schreef:
Mijn jr terrier met gevoelige maag stond altijd 24/7 bak met brokken. At wanneer t hem uitkwam.

Dat doe ik ook..ik heb een ruwharige Teckel overgenomen van iemand. Met de boodschap dat hij een gevoelige maag en veel spuugde. Omdat mijn andere hond een slechte eter is staat er altijd een bak brokken..nooit meer gespuugd

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 22:21

Wij zijn recent ook over gegaan op 3 voerbeurten en sindsdien weer een blije hond 's ochtends. Wij werken in ploegen en kunnen daardoor niet op vaste tijden voeren. Maar als we ochtenddienst hebben en om 5 uur eten geven dan heeft ze vaak nog geen honger, ze weet het zelf nu goed te regelen.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 06:59

Hier ook op aanraden van de dierenarts 4x per dag een kleinere portie en sindsdien weer helemaal goed. :)

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 08:33

pinto_1 schreef:
Wij voeren onze honden al jarenlang 1x per dag. Dat gaat prima, ze zijn nu bijna 15.

Hier net zo .. 1 x op de dag en hij is nu 12.5 jaar.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 08:35

Majabeestje schreef:
Onze jack russel en teckel krijgen momenteel 3x per dag te eten. Dat is zo gegroeid toen we de teckel als pup kregen en we voor beide het voer over 3x gingen verdelen.
De jack russel is gevoelig op de maag. Ze wordt misselijk als haar maag leeg is en wil dan niet eten.
Bijvoorbeeld als we later uit bed gaan en dan dus later voeren als normaal.
Haar maag is dus 'afgesteld' op de tijd. De teckel heeft nergens last van.
Het is erger geworden sinds ze 3x te eten krijgt, toen ze 2x kreeg had ze het ook maar minder erg.
Nou vraag ik mij af, zou 1x per dag voeren helpen? Wie voert zijn hond met gevoelige maag bewust 1x per dag?
Wat ik erover lees is wisselend dus ben wel benieuwd naar ervaringen.

Ik voer mijn hond met gevoelige maag bewust 3 keer per dag. ‘s morgens, rond etenstijd en als we naar bed gaan.
Wat zegt je DA?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 08:37

Geen ervaring met honden, maar mijn katten hebben automatische voerbakken. Surefeed gaat op chip (helaas niet op tijd) en ik heb er 2 die op ingestelde tijd en hoeveelheid (maar helaas niet op chip) gaan.

Zo kunnen degenen die onbeperkt mogen eten dat doen (surefeed) en degenen met overgewicht krijgen een wat meer afgepaste hoeveelheid (automaat).

En ik hoef niet meer na te denken over voer geven, ook als ik niet thuis ben, heeft veel vrijheid opgeleverd.