Dit is wat we allemaal al hebben geprobeerd (ook in overleg met de DA):
- Probiotica (Purina ProPlan) bijgeven — kan de incidentie wat minder maken maar lost het niet helemaal op. Was de hoop dat dit met het herstellen van Giardia zou helpen en haar weer 'vanouds' te krijgen, maar helaas.
- Voer t.b.v. de darmen geven; Purina ProPlan Sensitive Digestion — zelfde als de probiotica.
- Bloedonderzoek — geen gekke dingen, alleen de B12 waarde zat net op de grens (nét boven het getal waaronder ze dat supplement dus aanraden, 306 ofzo). DA raadde af om B12 te supplementeren omdat het ook kan zijn dat ze B12 niet goed opneemt doordat ze dus die darmproblemen heeft, en dat we eerst moesten testen op een allergie
- ±12 weken lang op hypoallergeen voer (Hill's Science) — werd niet minder, dus DA sluit nu een voedselallergie uit
- De 12 weken zijn net om, dus we stappen voor nu weer over op het Purina ProPlan Gastrointestinal voer met eventueel probiotica bijgeven wanneer ze last heeft. We gaan wel kijken of net voor het slapengaan voeren nog effect heeft, ipv rond etenstijd.
We gaan binnenkort op vakantie, maar daarna wil ik wel weer met de DA bespreken wat nu de volgende stappen zijn. Een van de dingen die ik sowieso wil aanvragen is toch een allergietest, om andere allergieën —degene die uit de voer eliminatie blijken— uit te sluiten.
In het kader van informatie verzamelen, was ik benieuwd of meerdere mensen dit wel eens mee hebben gemaakt met hun hond (of ander dier, wie weet)? Wat hebben jullie geprobeerd en wat bleek het uiteindelijk te zijn? Ter verduidelijking: ik ben vooral op zoek naar mogelijke oorzaken, niet een 'ik ben vers gaan voeren en daarmee is het opgehouden', zeg maar. Ik ga sowieso alle opties eerst bespreken met de DA

Belangrijk: Ik ben niet op zoek naar een voerdiscussie. To each their own, maar ik heb een grote voorkeur om gewoon bij merken te blijven die WSAVA-guidelines zoeken: Purina ProPlan, Royal Canin, Hill's, Eukanuba of Iams. Ik ga dus niks doen met tips om van merk of type voer (brok vs vers) te switchen zonder duidelijke onderbouwing van waar deze symptomen vandaan kunnen komen.